Toon posts:

hardeschijf maakt lawaai

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ff een technische vraag:

Mijn 80gb (8mb cache;7200 rpm) harde schijf maakt een hoog brommend geluid.

de rest vd gegevens zijn:
MB: soltek 75drv-4; via 4 kt266a chipset
coolermaster dp5-7h53f-oc ventilator
Processor AMD athlon XP 1800+

Nu is mij verteld dat het brommend geluid voorkomen kan worden door een instelling in mijn bios te veranderen, maar ik zou niet weten welke instelling dit is, en of het inderdaad mijn hardeschijf is.

Mijn vraag is weet iemand hier een antwoord op?

Alvastbedankt,
greetz
James
Ps: de hardeschijf is nieuw.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Heeft die schijf al die tijd al dat geluid gemaakt? Er bestaan tooltjes onder andere voor Maxtor om je harde schijf minder snel te laten draaien, alleen gaat dat dan wel ten koste van de prestaties.
Lijkt me dat jij de enige bent die ons kan vertellen of je schijf bromt, of dat het een fannetje is, doe je kast open en luister eens goed.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Er wordt niet vermeld om welke merk hdd het om gaat?

Je kan via de search heel veel over vinden over de brommende hdd's!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 16:31:
Er wordt niet vermeld om welke merk hdd het om gaat?

Je kan via de search heel veel over vinden over de brommende hdd's!!!
zoeken naar hardeschijf bromt ;)

• Sander Schrier
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er zijn geen programma's die je harde schijf minder snel laten draaien; enkel programma's die het zoeken iets vertragen, waardoor je het verplaatsen van de koppen niet of nauwelijks meer hoort. Uit je woorden maak ik op dat je waarschijnlijk het draaien van de schijf hoort en daar doe je met een programma dus niets aan. De enige oplossing daarvoor is isoleren, wat je op veel verschillende manier kunt doen. Topics genoeg daarover...

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Turkish schreef op 16 juli 2004 @ 16:30:
Heeft die schijf al die tijd al dat geluid gemaakt? Er bestaan tooltjes onder andere voor Maxtor om je harde schijf minder snel te laten draaien, alleen gaat dat dan wel ten koste van de prestaties.
Hij gaat er niet langzamer van draaien ;)
De kop gaat alleen niet zo snel heen en weer tijdens het zoeken, daardoor maakt ie minder lawaai.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 16 juli 2004 @ 16:30:
Lijkt me dat jij de enige bent die ons kan vertellen of je schijf bromt, of dat het een fannetje is, doe je kast open en luister eens goed.
Ik heb de kast geopend en geluisterd, en het zou idd ook nog een fannetje kunnen zijn. En als dat zo is zijn er mogelijkheden voor om hem stiller te laten draaien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 11:29:
[...]

Ik heb de kast geopend en geluisterd, en het zou idd ook nog een fannetje kunnen zijn. En als dat zo is zijn er mogelijkheden voor om hem stiller te laten draaien?
dat fan? Moet je hem op 7 volt zetten in de BIOS ;)

Verwijderd

Er zijn ook tooltjes die je hhd testen op eventueel afsterven hiervan.
Het is nog een "garantie" -schijf dus..... Met zo'n tooltje krijg je vaak een errorcode, in ieder geval bij Maxtor, geef deze dan door aan je leverancier.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 11:35 ]

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 19:14
Mijn 3x liquid-bearing Maxtor 80GB zijn muisstil. Had ook altijd van die lawaaimakers, en speciaal daarop gelet bij deze aanschaf. Iets duurder, maar geen herrie. ;)
Pagina: 1