Verwijderd

Topicstarter
Veel kennissen van me gedragen zich in groep helemaal anders dan wanneer je er mee alleen bent.

Sommigen doen in groep nogal arrogant en verwijten je zelfs bij een meningsverschil. Als je er enkele minuten later mee alleen bent zijn ze ineens heel lief en kan je er op een normale manier een gesprek mee voeren.

Anderen daarentegen negeren je in groepsverband en praten dan weer opvallend veel wanneer je er mee alleen bent. Ik ken iemand die ik soms ontmoet op de trein waar je er een tof gesprek mee kan hebben, maar ontmoet hem de dag erna op café in groep en met enkele biertjes op en je ziet een heel gesloten persoon. Het is alsof hij je in groep niet meer ziet als een vriend, maar als een concurrent.

Ik ben me al geruime tijd aan het afvragen hoe dit zou komen. Het is misschien te herleiden tot primitief gedrag waarbij mensen in groep zich sterker willen voordoen dan ze werkelijk zijn tegenover een andere groep. Maar het betreft hier steeds gevallen van mensen binnen dezelfde groep die het zelfs voor je zouden opnemen als het er op aankomt. Is het dan toch om de sterkste te lijken binnen die groep?

Het heeft veel te maken met de leeftijd en met welke vriendenkring je te maken hebt. Zo zal je dit veel sneller zien bij jongeren en bij mensen onder invloed.

Hoe pak je zoiets aan? Ik denk dat het goed is om hen ermee te confronteren, maar zoiets kan ook een tegenovergesteld effect hebben. Het zou ook goed zijn om met deze mensen eens andere activiteiten te doen dan alleen uitgaan, dan kan er misschien een barrière gebroken worden waardoor ze je in het vervolg meer gaan zien als een echte vriend.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hoe valt dergelijk gedrag te verklaren denk je? Is het gewoon 'interessant willen doen' of schuilt er onderbewust meer achter?

offtopic:
Het is trouwens leuk dat W&L weer leeft :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 15:02 ]

Verwijderd

Ik denk dat iemand die veel status in een groep heeft zich niet veel anders gedraagt binnen een groep dan buiten een groep. Mensen die zich wel anders gedragen passen zich aan, aan de groep omdat ze belangrijk vinden wat de groep van hen denkt.

Het hangt dus ook van de groep af. Als de groep zo werkt dat elk gedrag dat buiten de norm van de groep valt sterk wordt afgekeurd dan zullen mensen zich anders gedragen in de groep.

Een andere reden om je anders te gedragen in een groep is het beschermd zijn door de groep. Met een groep erbij durf je meer tegen iemand te zeggen dan in je eentje.

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Dit vraag ik me ook weleens af. Op mijn vorige school was er een gast die enorm vervelend kon doen binnen de groep, maar buiten de groep hadt die me eens uitgenodigd en hadden we gewoon gezellig geskate. Waar dat gedrag uit voor komt weet ik niet. Maar ik vermoed dat het te maken heeft met een zwakheid binnen die persoon zelf. Als je zelfverzekerd bent en je geen moeite hebt met jezelf dan zul je in een groep ook gewoon jezelf blijven. Maar twijfel je aan jezelf en ben je bang om buiten de groep te vallen dan gaan sommige mensen gekke dingen doen. Anderen voor schut zetten om daarmee zichzelf te bewijzen bijvoorbeeld.
Het hangt natuurlijk ook af van de groep zelf. Als er een sfeer is van: 'jongens iedereen hoort erbij' , dan heb je dat gedrag ook minder. Zo hebben wij een vereniging waarbij eigenlijk iedereen normaal met elkaar praat. Wel vreemd is dat 2 jongens die er af zijn gegaan nu nog amper 'hallo' over hun lippen kunnen krijgen. Blijkbaar voelen ze zich zo geweldig goed dat ze zo'n bekrompen gastje als ik niet eens aan willen kijken 8)7 Dat is dus een soortje tegenovergesteld gedrag.
In onze klas houdt iedereen iedereen voor de gek, maar betrekken ze elkaar wel overal bij. Ook na schooltijd zegt iedereen gewoon goeie dag, het kan dus wel.

Maar een ding denk ik wel, als jij gewoon normaal doet en gewoon vriendelijk bent moet je niet denken dat het aan jezelf ligt. Dan moet het gewoon aan de ander liggen. Factoren als hoogmoed, in zich zelf gekeerd, egoisme, groepangst, twijfel aan zich zelf, studie etc. kunnen bij mensen een rol spelen om op de ene plaats binnen de ene groep anders te reageren dan op een andere plaats. En het ligt er aan wat voor een persoon je bent dat je jezelf door zulke factoren laat beinvloeden.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Sommige mensen hebben in een groep het gevoel dat ze zich moeten bewijzen. Dit komt voort uit angst niet geaccepteerd te worden door de groep en bij jonge mannen spelen hormonen en concurentie denk ik ook wel een rol. Vriendelijk zijn en je gevoelige kant laten zien vatten ze op als een teken van zwakte en ze doen dus alles om dit te verbergen en vooral stoer en zelfverzekerd over te komen. Iemand met een beetje mensenkennis prikt daar echter zo doorheen.