Parallelle poort, mHz ?

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben hier in visualbasic een programma aan het maken die de temperatuur
meet. Nu heb ik het al voor elkaar om de bits van de parallelle poort te
setten en in te lezen.
Mijn simpele temperatuur hardware geeft meer pulsjes af, naarmate de
temperatuur hoger is. Maar hiervoor moet ik erg vaak per seconde de
parallelle poort uitlezen.. omdat er frequenties op komente staan van bv
1000 hz
Nu is mijn vraag, hoe vaak per seconde kan ik de status van de ingangen van
de lpt poort meten?

Robbert

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Oke, ik ben geen technisch wonder ;). Maar is het niet simpeler om een bepaalde waarde met de LPT poort uit te lezen i.p.v. de frequentie. Met een simpele NTC weerstand moet dit toh makkelijker te realizeren zijn. I.p.v. frequentie hoef je nu alleen maar de weerstand op een een bepaalde poort te meten en deze d.m.v. je proggie om te zetten in een temperatuur.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het probleem met een NTC-schakeling is dat dit een analoog resultaat oplevert, terwijl de LPT-poort alleen digitaal werkt, je kunt van een pin een 0 of een 1 lezen, en daarmee uit, dus zijn idee is goed.

Een nettere oplossing zou natuurlijk zijn om een A/D-converter met een 8-bits uitgang tussen thermo-sensor en LPT-poort te zetten, dan kun je alle 8 bits tegelijk lezen als een thermometer met 256 mogelijke waarden.

Nog eleganter (maar VEEL duurder) is een echte A/D-kaart in de PC schuiven, die leveren vaak een 12- of 16-bits resultaat, dus een grotere nauwkeurigheid en/of bereik.

Volgens mij kun je trouwens een klassieke LPT-poort tot zo'n 1 MHz uitlezen, en de modernere tot 4 MHz.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Gewoon 8 buffertjes en de 8-bits A/D-converter lijkt me de beste oplossing. Vergeet de buffering niet, is wel zo prettig, zou toch zonde zijn als door 'n soldeerfoutje je poort opstijgt.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maar 255 verschillende waarden voor temperatuur lijkt me wat weinig.. dan heb je maar een klein bereik en kleine nauwkeurigheid.
En wat is de modernere lpt poort? Heeft mijn A7V dat? Want tot 4Mhz lijkt me voldoende, daar kan ik wel wat mee.;)
Ik heb ook al eens geprobeerd om een NTC aante sluiten op de joystick poort, dat ging goed (kon met software uitlezen enzo) maar de waarden waren veel te instabiel :'(