Monitor viel uit: doet nu niets meer

Pagina: 1
Acties:

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 15:15
Thuis heb ik een laptop, waar ik een extra monitor en een extra toetsenbord op heb aangesloten. Zodoende kan ik mijn desktop een beetje uitbreiden en dit werkt lekker voor bv Winamp of MSN.

Die extra monitor is al wat jaartjes oud en geen topper, maar hij werkt gewoon prima. Gisteren was ik gewoon aan het gamen en wat muziek aan het afspelen toen het extra beeldscherm opeens allemaal gekke kuren begon te vertonen. Het beeld ging bibberen, sprong uit en weer aan, verkleinde zichzelf en werd weer groot enz. enz. Dit ging zo'n minuut aan de gang.

Ik besloot de monitor uit te zetten, de stekker uit het stopcontact te halen en de stekker voor de monitor uit mijn laptop te halen. Vervolgens stak ik de stekker weer in het stopcontact en ik was benieuwd wat de monitor weer zou doen. Nou dat was vrij weinig. De indicator voor het aan/uitstaan van de monitor (het groene lampje) knippert heel licht en dat is het. Verder hoor je een soort gebrom in de monitor van "ik wil wel maar ik kan niet"...

Wat is hier aan de hand?? Ik ben een redelijke nOOb op hardware gebied dus neem me ajb niets kwalijk, ik vind het gewoon zonde dat mn 2e monitor het niet meer doet!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk een kortsluiting of slecht contact ergens in de horizontale afbuiging. De horizontal output transistor (HOT) heeft hierdoor mogelijk de geest gegeven. Als dat gebrom dat je hoort nogal luid is dan zou het ook een vonkoverslag in de flyback transformator van de horizontale afbuiging kunnen zijn (maar dan ruik je de ozon meestal wel duidelijk, dus dat zal het wel niet zijn). Als het gewoon een zacht gezoem is dan komt dit waarschijnlijk uit de voeding die overbelast is. Dit kan ook weer komen door een kapotte flyback of HOT.

Het is natuurlijk nogal moeilijk om een preciese uitspraak te doen zonder het zelf te kunnen zien en meten. Waarschijnlijk is er ondertussen al wel ergens een component overleden, maar je zou toch al eens kunnen beginnen met het hersolderen van alle lassen. Je zou er van verschieten van in hoeveel gevallen dat leidt tot een dode monitor.

Maar begin niet aan de reparatie van een monitor wanneer je niets van elektronica en de gevaren van elektriciteit kent. Binnen in je monitor zijn levensgevaarlijke spanningen aanwezig! Je doet hem beter binnen bij een kennis of technieker die verstand van zaken heeft. Let wel dat het bij een technieker wel eens duurder zou kunnen uitvallen (manuren) dan je zou willen uitgeven voor zo'n oud beestje...

Verwijderd

SatCP schreef op 16 juli 2004 @ 12:19:
Waarschijnlijk een kortsluiting of slecht contact ergens in de horizontale afbuiging. De horizontal output transistor (HOT) heeft hierdoor mogelijk de geest gegeven. Als dat gebrom dat je hoort nogal luid is dan zou het ook een vonkoverslag in de flyback transformator van de horizontale afbuiging kunnen zijn (maar dan ruik je de ozon meestal wel duidelijk, dus dat zal het wel niet zijn). Als het gewoon een zacht gezoem is dan komt dit waarschijnlijk uit de voeding die overbelast is. Dit kan ook weer komen door een kapotte flyback of HOT.

Het is natuurlijk nogal moeilijk om een preciese uitspraak te doen zonder het zelf te kunnen zien en meten. Waarschijnlijk is er ondertussen al wel ergens een component overleden, maar je zou toch al eens kunnen beginnen met het hersolderen van alle lassen. Je zou er van verschieten van in hoeveel gevallen dat leidt tot een dode monitor.

Maar begin niet aan de reparatie van een monitor wanneer je niets van elektronica en de gevaren van elektriciteit kent. Binnen in je monitor zijn levensgevaarlijke spanningen aanwezig! Je doet hem beter binnen bij een kennis of technieker die verstand van zaken heeft. Let wel dat het bij een technieker wel eens duurder zou kunnen uitvallen (manuren) dan je zou willen uitgeven voor zo'n oud beestje...
met andere woorden: hij is kapot :P en je moet een nieuwe kopen want reparatie kost meer dan een nieuwe ;)

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 15:15
Mensen, bedankt, tijd voor een andere, geen nieuwe want daar heb ik geen geld voor...Het is maar een 2e monitor right ;)

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 08:34
Nou nou, wat een toeval.
Enkele weken geleden begon het ook zo bij mij, plots allemaal strepen, beeld die trilde. Was op 1280*960@100Hertz, 19" medion scherm (kon standaard iets aan van 85 hertz of zo >:) ) Droei ondertussen al enkele weken op die resolutie, maar moest na iedere reboot de frequentie opnieuw instellen.
Dan maar terug op 85 Hertz dacht ik (amai mijn ogen en hoofd :| ) na dagje was het daar ook het gebrom of gezoem (whatever :9 ), bereide mij al voor op een knal enkele vonken en wat rook ;) . Viel gelukkig mee, dan maar weer wat lager, die resolutie trok hij ook niet meer,...uiteindelijk ben ik aanbeland bij 1024*768@60Hertz (met 19" monitor!!! :+ ).

(Voor de grap wilde ik hem nog eens op 100Hertz zetten, meteen overompeld door strepen, trillingen en beeld die van de zijkanten af naar midden toe zwart kwam en weg was beeld. Hij heeft het nog steeds niet helemaal begeven en zit nog altijd op 1024*....)

Zoals je ook zei, iedere keer dat het scherm zich moet 'vernieuwen' (vind geen beter woord, en nee, bedoel daarmee niet de vernieuwingsfrequentie. Maar bv als je een spel afsluit en weer op je desktop terecht komt of je pc aanzet en bij ieder nieuw bios scherm en windows xp load scherm...) komt het beeld van buiten uit naar binnen toe.
Vond het allemaal heel vaag, ben blij dat ik er nu meer over weet.

Heb overigens medion al gecontacteer, gingen er vorige maandag achter komen...zit hier nog steeds :O . Na lang proberen nog eens binnen geraakt (in België moet je echt wel 10x en meer proberen eer je eens een medewerker aan de lijn krijgt 8)7 ), zeggen ze da ze er nu maandag achter zullen komen. we'll see....

Oja, ik kan er vanuit gaan dat ik gewoon nieuwe krijg? Zit nog 2.5 jaar garantie op, van dat frequentie getweak weten ze nu eenmaal toch niets :X . Doe me voor als onwetende thuis gebruiker O-) .