Ik heb thuis een antiek servertje staan, (100 Mhz 486), met daaraan mijn laserprinter. De server stuurt de printjobs die hij over het netwerk krijgt door naar de printer, het renderen van de printjobs, gebeurt òf in de printer zelf, òf op de client, afhankelijk van welke driver ik gebruik op de *client*. Ter info: op deze server draait linux met cups als printmechanisme. Ik gebruik de raw printerdriver op de server.
Het liefst laat het renderen door de client computers doen, die hebben de meeste rekenkracht. Maar dan worden de printjobs nog groot, en dan zie ik dat het mijn server veel processortijd kost om de job naar de printer te versturen. Dan is het dus alsnog langzaam
. Ik heb het idee dat dit komt omdat de onboard printerpoort van mijn server geen dma ondersteunt. In het bios kan ik alleen een IRQ instellen, terwijl ik voor mijn eigen computer ook een dma kanaal kan kiezen.
Kan ik deze situatie verbeteren door een ISA kaar met een printerpoort in mijn server te prikken? Zijn deze kaarten wijdverbreid, of ondersteunen de meeste oude I/O kaarten geen DMA? Wat is trouwens de beste modus voor de printerpoort? Momenteel gebruik ik geloof ik ECP. Maakt dit veel uit voor de snelheid van de poort?
Het liefst laat het renderen door de client computers doen, die hebben de meeste rekenkracht. Maar dan worden de printjobs nog groot, en dan zie ik dat het mijn server veel processortijd kost om de job naar de printer te versturen. Dan is het dus alsnog langzaam
Kan ik deze situatie verbeteren door een ISA kaar met een printerpoort in mijn server te prikken? Zijn deze kaarten wijdverbreid, of ondersteunen de meeste oude I/O kaarten geen DMA? Wat is trouwens de beste modus voor de printerpoort? Momenteel gebruik ik geloof ik ECP. Maakt dit veel uit voor de snelheid van de poort?