[printerpoort] snelheid verhogen.

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb thuis een antiek servertje staan, (100 Mhz 486), met daaraan mijn laserprinter. De server stuurt de printjobs die hij over het netwerk krijgt door naar de printer, het renderen van de printjobs, gebeurt òf in de printer zelf, òf op de client, afhankelijk van welke driver ik gebruik op de *client*. Ter info: op deze server draait linux met cups als printmechanisme. Ik gebruik de raw printerdriver op de server.
Het liefst laat het renderen door de client computers doen, die hebben de meeste rekenkracht. Maar dan worden de printjobs nog groot, en dan zie ik dat het mijn server veel processortijd kost om de job naar de printer te versturen. Dan is het dus alsnog langzaam :(. Ik heb het idee dat dit komt omdat de onboard printerpoort van mijn server geen dma ondersteunt. In het bios kan ik alleen een IRQ instellen, terwijl ik voor mijn eigen computer ook een dma kanaal kan kiezen.
Kan ik deze situatie verbeteren door een ISA kaar met een printerpoort in mijn server te prikken? Zijn deze kaarten wijdverbreid, of ondersteunen de meeste oude I/O kaarten geen DMA? Wat is trouwens de beste modus voor de printerpoort? Momenteel gebruik ik geloof ik ECP. Maakt dit veel uit voor de snelheid van de poort?

Verwijderd

ik vraag me af of dms wel zo'n snelheidswinst zal opleveren, het grootste probleem is dat hij bestanden van een bepaalde grote ontvangt en die moeilijk kan verwerken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is een laserprinter...kijk maar eens of bij het aansturen van de printer vanuit de printende PC, het nog uitmaakt of je in de windows-printerdriver de normale driver of de PostScript driver gebruikt. Scheelt vaak aanzienlijk; dit kun je ook even op je printserver-PC doen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sir Isaac
Als ik een printjob stuur, zie ik dat de processorbelasting naar de 100% gaat. Ik hoop de processor te ontlasten door een printerpoort met DMA te installeren. Daardoor is de processor niet meer de bottleneck en krijgt de printer sneller zijn data.

• Sir Isaac
The_Eagle schreef op 16 juli 2004 @ 16:00:
Het is een laserprinter...kijk maar eens of bij het aansturen van de printer vanuit de printende PC, het nog uitmaakt of je in de windows-printerdriver de normale driver of de PostScript driver gebruikt. Scheelt vaak aanzienlijk; dit kun je ook even op je printserver-PC doen
Het is geen postscriptprinter. De server stuurt de printjob gewoon door naar de printer, juist omdat de server langzaam is. Je moet dus een job sturen waar de zelf printer mee kan omgaan. Postscript versturen kan dus niet. hpgl, pxlmono en de lowlevel Brother taal kunnen. De eerste twee geven veel rekenwerk voor de printer, de laatste genereert grote bestanden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sir Isaac op 16-07-2004 16:09 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Sir Isaac schreef op 16 juli 2004 @ 16:04:
Als ik een printjob stuur, zie ik dat de processorbelasting naar de 100% gaat. Ik hoop de processor te ontlasten door een printerpoort met DMA te installeren. Daardoor is de processor niet meer de bottleneck en krijgt de printer sneller zijn data.
Volgens mij heb je voor het geld van zo'n extra printer-poort al een snellere machine dan een 486@100Mhz...

Verwijderd

Hier zou ik niet te lang over nadenken. Koop een oude pentium 133 voor 5 euro op de vlooienmarkt. stop er ongeveer 32 mb mem in, dan draait alles lekker soepel. Een isa kaartje heeft geen zin, de snelheidswinst die je ermee bereikt is zeer minimaal.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De driver voor de parallel port kent ook 2 mogelijkheden,
namelijk "polling" , hierbij wordt er niet op de interrupt (IRQ 7 meestal) gelet,
maar wordt de parallelle poort "gepollt"
De andere mogelijkheid is de IRQ wel te gebruiken, dat levert iets betere performance op
maar kost je een irq.

Is dacht ik een optie in je kernel config....

Edit:

Oh ja, hadden 486 ook niet al een bios instelling voor de par. poort,
normal, bidrectional, ECP enzo ?

[ Voor 22% gewijzigd door u_nix_we_all op 16-07-2004 16:16 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Jonez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 12:15

Jonez

2+2=5

Kees schreef op 16 juli 2004 @ 16:45:
[...]

Aangezien het me weinig kan schelen of ik het product krijg heb ik hier 'ja' geantwoord O-)
LOL verkeerde topic

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/935617 moet het zijn

Modbreak:
idd, post van Keesch gemoved en de boel een beetje opgeschoond ;)

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 16-07-2004 18:21 ]

• Sir Isaac
Het is me gelukt zonder dma. De printerpoort werd in polling spp mode gebruikt :-7 Nu heb ik hem als ECP poort met IRQ. De tijd om een testdocumentje naar de printer te versturen is nu gereduceerd van 17 tot ongeveer 1 seconde :)
Bedankt allemaal, met name u_nix_we_all.
Pagina: 1