Fuji finepix 602Z kopen of Canon A70 houden?

Pagina: 1
Acties:

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-01 14:51

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Een vriend van me wil binnenkort zijn Fuji Finepix 602Z verkopen, als vriend zijnde hoef ik er maar €375,- voor te betalen, dit is inclusief grote cameratas en externe flitser, superpijsje dus!
Alleen nu zit ik dus met een dillemma.
Ik heb op het moment een Canon A60 met 2,4x Teleconverter en Cir. Pol. filter.
Ik kan er prima mee overweg en de foto's zijn altijd haarscherp en prachtig van kleur.
Prima cameraatje dus.
Aan de andere kant is een SLR-like camera ook wel interessant, misschien dat daar nog mooiere foto's mee te maken zijn.
wat zouden jullie doen?
Het geld besparen en lekker met de Canon doorgaan?
Of de Canon verkopen en de Fuji proberen?

Ik heb diverse reviews doorgelezen en 't zijn gewoon allebij supercamera's.
In de ene review vind men de ene weet beter en in de andere de andere.. ik kom er zelf in elk geval niet meer uit...

(Topictitel moet A60 zijnipv. A70)

[ Voor 8% gewijzigd door SiGNe op 16-07-2004 02:07 ]

Niet?
[Specs]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Wat wil je ermee doen?

Dat is de belangrijkste vraag lijkt mij :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Foto's maken :P
Op het moment fotografeer ik veel natuur en katten, snelle sluitertijd is dus in elk geval belangrijk.
Sowieso wil ik de sluitertijden en diafragma's zelf in kunnen stellen, dat kan met mijn huidige A60 ook.
Ik heb begrepen dat de s602Z een max sluitertijd heeft van 3 sec, dat vind ik dat wel weer een beetje kort, de Canon heeft maar liefst 15 sec sluitertijd, opzich gebruik je het niet veel, maar het is wel handig als je foto's van sterren o.i.d. wil maken.
Foto's laat ik meestal op normaal formaat afdrukken, dus niet op A4, maar ik wil wel de foto's nog kunne bewerken, croppen e.d.
Dus wat dat betreft is de 3,3Mpixel t.o.v. de 2,1Mpixel van de Canon al een voordeel.
Verder is zoom ook wel belangrijk, maar dat heb ik met de teleconverter van de a60 opgelost (hoewel het altijd dichterbij kan)

Ook maak ik vaak foto's van feesten, goede kwaliteit bij weinig licht is dus ook belangrijk.
Ik wil niet alleen de mensen op de foto kunnen zien, maar ook de sfeer pakken (dus niet dat de flits alles wit maakt)

[ Voor 14% gewijzigd door SiGNe op 16-07-2004 02:47 ]

Niet?
[Specs]

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Met mijn vorige cam (Nikon coolpix 3100) maakte ik ook succesvol een foto van de sterren terwijl die max 4s had. Bovendien heeft een S602Z meer lichtinval dus heb je al kortere sluitertijd nodig.

Maar de vraag was eigenlijk, wil je lekker alles instellen of lekker "blind knippen"? Dat laatste kan die A60 wel beter dan. Lekker een point and shoot camera terwijl de S602Z toch meer serieuzer is...
Als ik zo die laatste post lees denk ik dat je dan meer aan de fuji hebt.. ;) (en hij is compleet dus dat scheelt al veel in prijs)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Ik heb graag controle over de foto's die ik maak, ik wil dus veel instelmogelijkheden.
Opzich zit ik met de A60 dan al heel erg goed, instelmogelijkheden genoeg, misschien zelfs nog meer dan met de Fuji.
Point and shoot is dus wat minder belangrijk, maar dat wil niet zeggen dat ik er helemaal geen prijs op stel.
De camara moet zowel handmatig als automatisch goede foto's kunnen maken. (soms heb je niet altijd de tijd om alles eerst in te stellen)

Niet?
[Specs]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:58

Marc H

- - Is wakker - -

Ik heb zelf o.a. de A75 canon en de Fuji 6900 (voorloper van de s602). Ik kan dus redelijk beoordelen hoe de camera's vergelijken.

Even simpel gezegt: de fuji s602 is veel beter door de grotere zoom bereik, hogere resolutie, mogelijkheid voor externe flitser, snellere burst, groter bereik in diafragma; zelfs ingezoomed is de lens nog veel lichtsterker als de canon. zoeker geeft beeld van de lens weer, en niet via een aparte zoeker.

Grote nadeel van de fuji is zijn formaat, hij is een stuk forser, en zijn grotere gewicht.

Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik zeker voor de fuji gaan, zelfs als ik zou moeten kiezen tussen mijn 3 weken oude a75 en mijn 3 jaar oude 6900. En die keuze wordt alleen maar makkelijker voor jou, omdat het verschil tussen de s602 vs. de A60 groter is, ten opzichte van mijn a75-6900.

Waarom ik dan toch een a75 erbij gekocht heb? puur voor het formaat, de A75 steek ik makkelijk in mijn binnenzak, en is dan ook gekocht om altijd maar een camera bij me te hebben. De 6900 gebruik ik niet meer, want als ik echt ga fotograferen pak ik wel mijn Canon 10D D-SLR mee :)

En de beste tip is die ik je kan geven: Leen de camera eens voor een middag, en ga er eens mee fotograferen, ik durf te wedden dat je niet meer terug wilt naar je a60.

[ Voor 8% gewijzigd door Marc H op 16-07-2004 05:04 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Marc H schreef op 16 juli 2004 @ 04:59:
En de beste tip is die ik je kan geven: Leen de camera eens voor een middag, en ga er eens mee fotograferen, ik durf te wedden dat je niet meer terug wilt naar je a60.
Ik heb inmiddels al geregeld dat ik 'm vanaf zaterdag een paar daagjes mag lenen, zelf vanalles proberen is inderdaad de beste manier om te kijken of de camera heeft wat ik wil hebben.

Niet?
[Specs]

• Mooody
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

Ik zou zeker de A60 houden.
Mocht je evt. een andere camera willen, dan raad ik aan om er iets meer geld bij te leggen, zodat je ook echt vooruit gaat.

De A60 heeft beter (lees: ruisvrijer) beeld dan de Fuji. Ook moet je er weer ander geheugen bij kopen.
Komt nog bij dat een nieuwe Fuji S5000 (vergelijkbaar met de S602, alleen een stuk nieuwer, 10x zoom, sneller en betere beeldkwaliteit) maar 299 euro kost.
375 euro voor een "oudje" als de 602 (zelfs met een flitser - zal er heus niet eentje van 300 euro zijn :)) is teveel geld...

Of houd je A60 en spaar voor een Fuji S7000, Canon G5 oid.
Of verkoop je A60 en koop een S5000 als je perse veel zoom wil
Maar die S602 kopen lijkt me niet zo snugger :)

[ Voor 13% gewijzigd door Mooody op 16-07-2004 13:19 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:29
ik zou de 7000 links laten liggen, kijk voor de grap ens op de bekende revieuw sites, en je weet waarom je , persoonlijk, voor de 602z zou gaan als je moest kiezen tussen de 5000 en de 7000

Wat betreft de vergelijking wbt de TS heb ik geen ervaring....

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:59

nrg

SiGNe schreef op 16 juli 2004 @ 02:44:
Ook maak ik vaak foto's van feesten, goede kwaliteit bij weinig licht is dus ook belangrijk.
De S602z heeft geen AF light, wat het fotograferen in donkere ruimtes lastig maakt.

Ik vind de kleuren van Canon camera's over het algemeen mooier dan welk merk camera dan ook, maar ik vind de Super Macro stand van de S602z wel een héél groot pluspunt van de camera.
(heb zelf een S602z; m'n vader heeft een S40)
Formaat van de S602z is inderdaad een nadeel; ik fotografeer daardoor minder dan ik zou willen.
Mooooody schreef op 16 juli 2004 @ 13:16:
Ook moet je er weer ander geheugen bij kopen.
Voor zover ik weet gebruiken beide camera's CompactFlash.

[ Voor 22% gewijzigd door nrg op 18-07-2004 11:29 ]

Verwijderd

nrg schreef op 18 juli 2004 @ 11:26:
[...]
De S602z heeft geen AF light, wat het fotograferen in donkere ruimtes lastig maakt.

Ik vind de kleuren van Canon camera's over het algemeen mooier dan welk merk camera dan ook, maar ik vind de Super Macro stand van de S602z wel een héél groot pluspunt van de camera.
(heb zelf een S602z; m'n vader heeft een S40)
Formaat van de S602z is inderdaad een nadeel; ik fotografeer daardoor minder dan ik zou willen.
[...]
Voor zover ik weet gebruiken beide camera's CompactFlash.
Camera's hebben geen kleuren...........

Verwijderd

ik heb de s602zoom.. Hele fijne camera.

3 sec max sluiter is alleen automagisch. Op handmatig heb je 15 seconden. Maak je wel eens kleine filmpjes met de cam? De s602z filmt onafgebroken op 640x480 tot je kaartje vol is. Zeker een pluspunt dus.

Verder erg prettig in gebruik en veel opties. Maar inderdaad zoals hierboven genoemd werd, neem de cam eens een dagje mee en schiet em vol. Dan kun je pas echt beoordelen.

Koop je er trouwens ook een kaartje bij of koop je die apart?

Mijn s602z kostte toen 525€
bijgekocht:
vanguard tas
ministatief
8x GP1800
256 MB CF kaartje
raynox DCR1850 1,85x TC
Hama circ polfilter

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:59

nrg

Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 16:57:
Maak je wel eens kleine filmpjes met de cam? De s602z filmt onafgebroken op 640x480 tot je kaartje vol is. Zeker een pluspunt dus.
De filmpjes zijn imho ook van bovengemiddelde kwaliteit :)
Pagina: 1