Pantone CVU bij print geen U gelijkenis

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb voor mijn werk een logo toegezonden gekregen, ik denk wel vijf maal, maar de tussenpersoon én leveranciers schijnen niet te begrijpen dat ik het als .eps wil.
Wel kreeg ik 'per toeval' bij de jpeg en gifversies van het logo ook een lijstje met de gebruikte Pantone kleuren. Kijk, dat is dan weer wel leuk, en ik begon met namaken.

De lijnen van het logo moeten volgens het lijstje in '1365 CVU'. In Illustrator krijg ik alleen C, M, U en nog wat varianten te zien, maar geen CVU. Dit heb ik opgezocht:
http://desktoppub.about.com/cs/color/a/pms_suffix.htm
Hierin staat welke soort Pantone welke suffix krijgt, en CVU zou staan voor Computer Video Uncoated. Ik heb tijdelijk gewoon gekozen voor Solid Uncoated.
In Illustrator zowel als in InDesign (waarin ik het logo plaats) heb ik geen kleurcalibratie aanstaan. Op het scherm ziet mijn oranje er redelijk goed uit, maar bij de print (cmyk-printer/copier van Océ) wordt het veel te vaal, alsof ik RGB gebruikt heb. De printer is moet ik zeggen, slecht gekalibreerd.

Waar het mij nu om gaat is dat CVU van U verschilt, en dat had ik niet gehoopt. Scherm-U moet toch een goede gelijkenis geven met print-U , of moet je daarvoor alles netjes op elkaar af hebben gesteld qua kalibratie? dwz. als mijn kleurprofielen in Illu, InDesign en op de copier goed stonden, had mijn print daadwerkeilijk er zo uitgezien als he tscherm?

Ik heb zelf geen flauw idee wat ik nu moet doen. Een sterkere kleur oranje kiezen, op de gok? zijn daar richtlijnen voor? of die ik gewoon iets fout?

excuses voor alle mogelijke vormen van wazigheid. heb afgelopen nacht 3 uur geslapen, en ben nu weer doodmoe.

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 16-07-2004 01:26 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Zie je vraag in andere topic PMS != CMYK Dus dat is logisch. Overigens staat die U voor uncoated en is die kleur dus voor uncoated papier. Kan zijn dat je op coated papier liever een andere PMS gebruikt

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ja, nou de copier gebruikt geen gecoat papier, het is hooguit een beetje glad; maar hier moet ik mijn proefprints op draaien. En ja, je hebt gelijk, (ik ben gewoon slaperig) de printer moet een Pantone kleur omzetten naar CMYK en dat zal misschien misgaan.

Het uiteindelijke papier zal 80/90 grams briefpapier worden en zal worden gedrukt, en niet geprint. Dat is voor mij al een zorg minder, maar graag wil ik nu al zien of die kleuren matchen. Oranje komt namelijk nogal veel in het logo voor... :{

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik begrijp uit van dat linkje is dat 1365 Solid Uncoated een oranje(achtige) kleur is en dat 1365 CVU dezelfde kleur zou moeten zijn op basis van de gemixte inktkleuren, maar misschien aangepast zodat een beeldscherm de uiteindelijk geproduceerde kleur zo dicht mogelijk benaderd. (Wat overbodig zou moeten zijn als alles goed gecallibreerd is)

Dat zou betekenen dat je inderdaad 1365 Solid Uncoated moet gebruiken.
Wat misschien belangrijker is: hoe heeft de leverancier van het logo deze kleur bepaald? Als dit aan de hand van een kleurenwaaier gebeurd is kan je die code gewoon nemen. Als het een logo is dat ontworpen is voor vertoning op een scherm ipv specifiek als drukwerk, dan zou ik zelf een kleur kiezen die er erg op lijkt. Dat kan je dan waarschijnlijk het beste doen met een kleurwaaier bij de hand en minder uitgaan van de kleuren op je scherm en helemaal niet wat een ongecalibreerde printer uitspuugt.

Het belangrijkste is dat het gedrukte logo er uit ziet zoals het aangeleverd is. Heb je een drukwerk voorbeeld? Ander briefpapier ofzo?

Edit: paar regeltjes erbij & coated -> uncoated

[ Voor 12% gewijzigd door Plecky op 16-07-2004 01:49 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Plecky:
- ik kom zelf niet met die mensen in contact en ik weet ook niet hoe zij dat bepaald hebben
- Waarom moet ik een Solid Coated gebruiken?
moet ik voor mijn proefdrukjes nu op de copier dus wél coated gebruiken, omdat dat papier gladders is; of heb je je een paar keer vertikt en moeht het Uncoated zijn?

Ik heb wel adrukjes van het logo, maar dat zijn jpegjes en soms doc bestanden met het logootje als briefhoofd. En hoe subjectief dat ook is als 'richtlijn', ik kan daaraan toch al duidelijk zien dat de randjes veel dieper oranje moeten zijn.

Iiig alvast bedankt!

• OzBoz

OzBoz

Dark Blue schreef op 16 juli 2004 @ 01:32:
Ja, nou de copier gebruikt geen gecoat papier, het is hooguit een beetje glad; maar hier moet ik mijn proefprints op draaien. En ja, je hebt gelijk, (ik ben gewoon slaperig) de printer moet een Pantone kleur omzetten naar CMYK en dat zal misschien misgaan.

Het uiteindelijke papier zal 80/90 grams briefpapier worden en zal worden gedrukt, en niet geprint. Dat is voor mij al een zorg minder, maar graag wil ik nu al zien of die kleuren matchen. Oranje komt namelijk nogal veel in het logo voor... :{
Veel papier is gewoon coated en daarom kun je ook beter coated kleur nemen. Op het moment dat je al een logo aangeleverd hebt gekregen dan weet je ook de exacte PMS. Als je die aanhoudt dan kun je niet meer doen. Dat een printer (==CMYK) het niet goed print is logisch. Als die het wel perfect zou printen dan waren PMS kleuren nogal zinloos.

Als toevoeging op ding uit andere draad, PMS kleuren worden niet gemengt uit CMYK maar uit een heel scala andere inkten.

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Whoops, inderdaad tikfouten. Zal gelijk even corrigeren :)
Als toevoeging op ding uit andere draad, PMS kleuren worden niet gemengt uit CMYK maar uit een heel scala andere inkten.
Ik ga ook nergens meer heen zonder mijn trusty Pantone© kleurenwaaier

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Overigens is een Océ copier niet echt Pantone kleurgetrouw hoor :)
Zo'n apparaat hadden we altijd op school ook staan, er werd me altijd verteld dat je de copier niet kon gebruiken voor kleurproeven :):)

• OzBoz

OzBoz

alienfruit schreef op 16 juli 2004 @ 06:19:
Er is maar 1 apparaat wat ook maar iets kan met een PMS, dat is een drukpers waarbij een PMS in de bak is gekiepert.

PMS kun je zonder uitzondering -niet- uit apparaten krijgen die CMYK als basiskleur gebruiken. Slechts benaderen en afhankelijk van de PMS kleur is de afwijking dan klein tot enorm.

• Willem
  • Laatst online: 11:22
Snap ook niet waarom je er niet even een waaier naast legt :)

En dan ook je schermpje calibreren want je hebt theoretisch je kleur maar staat dus in geen contrast met de andere kleuren op je scherm, da's zo lastig vergelijken ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
OzBoz schreef op 16 juli 2004 @ 01:43:
offtopic:
Ik moet nog zeggen dat ik een redelijk verhaal heb neergezet voor mijn half in slaap zijn; ik ben gisteravond gestoken door een hommel ofzo, was superslaperig, en nu weer... echt vaag. Het was toch echt geen tsee-tsee vlieg :P

Ik weet het ja, Pantone wordt gemengd uit naar ik weet zeven inkten, of beter gezegd, pigmenten. En er is een machine (geloof van Océ) die op basis van PMS'en werkt.
Ik zit me nu te bedenken, zo'm machine vond ik super, maar bij nader inzien is het alleen maar een extra werk. Als een klant iets aanlevert met full-colour foto's én zn logo's in een PMS kleur ertussen, zul je of het papier door beide machines moeten halen, of een kleurverschil voor lief nemen; met drukken kun je gewoon een aparte plaat aanmaken geloof ik, met een printer gaat dat natuurlijk niet!
Plecky schreef op 16 juli 2004 @ 01:48:
Ik ga ook nergens meer heen zonder mijn trusty Pantone© kleurenwaaier
Had ik die maar... :{ misschien kan ik m volgend jaar met studentenkorting krijgen, het ding is zn geld echt waard maar zoveel telt mn portemonnee niet :{
alienfruit schreef op 16 juli 2004 @ 06:19:
Zo'n apparaat hadden we altijd op school ook staan, er werd me altijd verteld dat je de copier niet kon gebruiken voor kleurproeven :):)
Weet ik :D helemaal als ik al aangeef dat het ding slecht gekalibreerd is... nouja, slecht, means, hij is nooit voor dik papier gekalibreerd, wel voor dun, en dat ging er deze keer ook doorheen, maar toch.
willem169 schreef op 16 juli 2004 @ 09:25:
Snap ook niet waarom je er niet even een waaier naast legt :)

En dan ook je schermpje calibreren want je hebt theoretisch je kleur maar staat dus in geen contrast met de andere kleuren op je scherm, da's zo lastig vergelijken ;)
Ik heb dus geen waaier, mn werk ook niet. :P
Maar, dat heeft weinig zin. Ik heb die kleuren in nummers dus op papier staan; als ik het nummer aan zou houden, zou het goed moeten gaan bij de drukker. Ik kan nu al op tien vingers natellen dat het bij mn eigen copier geen kleurgelijkenis geeft, ik wil alleen zo graag zekerheid, en daarnaast ook; mijn collega's voor wie ik het maak weten niks van Pantones en vertrouwen er niet op dat de kleur bij het drukken weer goed komt. Dus die laten dat handeltje zo al niet de deur uit gaan.

Wat ik nu vergeleek was een stukje briefpapier colour copier papier waarop ik het logo 2x had gezet:
1x CMYK TIFF, en daaronder 1x in Pantone kleuren. Ik denk dat de copier dus die CMYK TIFF prima slikte, maar bij het omzetten van die Pantone kleur aardig in de knoei kwam. Mijn idee is dat ik dus maar beter domweg die opgegeven Pantone kleur aan kan houden, hoe hij er bij mij ook uit komt; bij de drukker zal het goed gaan.

En het briefpapier is trouwens echt 'uncoated' papier, gewoon vergelijkbaar met het grut wat je in een huis-tuin-en-keukenprinter stopt, 80 grams. Dus blijf ik voor Uncoated gaan...

• Willem
Dark Blue:
Ik heb dus geen waaier, mn werk ook niet. :P
Schraal :/
Rot als je nogal wat met kleuren van doen hebt ;)
Dark Blue:
Maar, dat heeft weinig zin. Ik heb die kleuren in nummers dus op papier staan; als ik het nummer aan zou houden, zou het goed moeten gaan bij de drukker. Ik kan nu al op tien vingers natellen dat het bij mn eigen copier geen kleurgelijkenis geeft, ik wil alleen zo graag zekerheid, en daarnaast ook;...
en vertrouwen er niet op dat de kleur bij het drukken weer goed komt. Dus die laten dat handeltje zo al niet de deur uit gaan.
Hou er ook rekening mee dat een PMS in Illustrator bijvijvoorbeeld opgebouwd is uit CMYK he, en dat je ECHT wat hebt aan de waardes die op de waaier zijn aangegeven.
Dark Blue:
1x CMYK TIFF, en daaronder 1x in Pantone kleuren. Ik denk dat de copier dus die CMYK TIFF prima slikte, maar bij het omzetten van die Pantone kleur aardig in de knoei kwam.
Ja gek he :D Dat is nou al vaker gezegd: CMYK != PMS en het simuleren daarvan in CMYK kan niet goed gaan...
Dark Blue:
Mijn idee is dat ik dus maar beter domweg die opgegeven Pantone kleur aan kan houden, hoe hij er bij mij ook uit komt; bij de drukker zal het goed gaan.
Neem ff een uurtje om bij die drukker langs te gaan met het hele zooitje, dat kost (je baas) misschien een uurtje maar voorkomt een hoop gezeik. Gewoon goede afspraken maken.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
willem169 schreef op 16 juli 2004 @ 11:16:
Neem ff een uurtje om bij die drukker langs te gaan met het hele zooitje, dat kost (je baas) misschien een uurtje maar voorkomt een hoop gezeik. Gewoon goede afspraken maken.
Het leuke is, die drukker wordt mijn tijdelijke nieuwe baas (voor deze zomer ff) :Y)

Hij komt vanmiddag langs, en dan overleg ik het even met hem. :)

En daar hebben ze wél Pantone waaiers :D ...

• Willem
Wat is dan nu nog je probleem O-)

• alienfruit

alienfruit

:) Ik heb mijn Pantone waaier ooit eens gekregen van een drukkerij, ze hadden net hun oude waaiers vervangen. Eindelijk heb ik dus een waaier gekregen, zag er nog mooi netjes uit. Nooit gebruikt volgens mij ;) Natuurlijk niet helemaal meer kleurgetrouw maar toch leuk, gezien de kosten ik mijn waaier niet elk jaar vervangen :+

• Willem
Als je weet wat die dingen nieuw kosten :X

(terecht maar schofterig duur)

• alienfruit

alienfruit

Paar honderd euro bij mijn weten :) Ik was op dat moment ook dolblij toen ik het kreeg :D
Pagina: 1