[RAID] van 1 naar 3 schijven zonder dataverlies

Pagina: 1
Acties:

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een goede nacht.

Het probleem in het kort: Ik heb 1 160 gig schijf en wil er 2 van 160 bij in RAID 0. Kan ik dan al mijn huidige data behouden?

Situatie: ik heb atm 1 schijf van 160 GB, nu heb ik een Promise IDE/SATA-RAID controller besteld en wil deze met nog 2 160 gb schijven in een RAID 0 array hangen. Totaal 3 schijven dus.

Een nieuwe install van Windows zal wel nodig zijn omdat hij niet meer zal booten, maar daar kan ik mee leven. Wat ik echter een stuk matiger zou vinden is als ik 120 gig aan MP3 en geripte DVD's zou moeten backuppen op DVD. Deze staan op een andere partitie.

Kan ik dus tegen dat ding zeggen van: pak deze schijf en smeer em uit over de totaal 3? Ik denk het niet, maar hoe moet het dan? Ik heb wel een gigje of 20-30 op een andere PC, welke ik als backup zou kunnen gebruiken, maar dat zou dan voor de noodzakelijke meuk zijn, en moet ik dus alles opnieuw installen (games, apps).

Wie weet hierop het antwoord?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Directe link naar de RAID FAQ waar dit staat beschreven.

ARME AOW’er

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nee, daar staat het niet. Er staat niet hoe je van een niet-raid naar raid kan. De raid faq heb ik al meermaals doorgespit

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kan ik een RAID level zonder dataverlies omzetten in andere level?
Dat is in principe niet mogelijk. Althans, er bestaan geen hardware/software controllers die deze mogelijkheid bieden. De beste workaround is dus: backuppen naar andere harddisk(s), de array breken, een nieuwe array bouwen en vervolgens de backup terugzetten.
Als dit al niet kan kun je uiteraard ook niet een niet-RAID configuratie omzetten. Alhoewel ik dat met een RAID1 configuratie wel heb gedaan. :?

Wat je zou kunnen doen is een HD zien te lenen, daar alles op backuppen, al of niet met een image, en dan nadat de nieuwe schijven er in hangen het e.e.a. terugzetten. Maar die oplossing had je vast zelf ook al bedacht. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 16-07-2004 01:27 ]

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb de RAID FAQ op dat punt verduidelijkt :) Dank voor de trigger.
Dat hangt af van de RAID controller. Bijna alle hardwarematige controllers ondersteunen de uitbreiding zonder dataverlies van een bestaande RAID array met extra schijf/schijven alleen bij single RAID levels met een pariteit (RAID3/4/5/etc). Dat is normaliter wel in de handleiding van de controller terug te vinden. Het zonder dataverlies uitbreiden van een enkele schijf naar een RAID array is alleen mogelijk bij mirrors (RAID1) en dat wordt door praktisch alle controllers ondersteund, ook door firmware RAID en software RAID.

Het zonder dataverlies uitbreiden van een schijf danwel RAID array is tot zover niet mogelijk bij RAID0 en alle multiple RAID levels.