[Opleiding] Algemene Informatica & Programmeren

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Topicstarter
Wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen dus heb ik het maar bij het meest voor de hand liggende forum gepost.
Mijn vraag is als volgt: Heb je enige basiskennis nodig van de algemene programeertalen (vb Java, VB, C++) indien je Programmeren gaat studeren (Hogeschool of Unif - België)?
En wat voor algemene kennis van computers heb je nodig voor algemene informatica?

Ik zit in mijn laatste jaar Wiskunde Wetenschappen 6u (wordt blijkbaar aangeraden indien je Informatica wil gaan studeren) en zou mij alvast wat willen voorbereiden volgend jaar zodat ik al voorbereid ben op hoger onderwijs. Ik begrijp heus wel dat je niet als totale computerleek moet afkomen, maar is het bijvoorbeeld handig als je zeer geavanceerde databases kunt maken in Acces XP of krijg je dat wel op je brood? Bij voorbaat dan iig.

Performance is a residue of good design.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Nick The Heazk schreef op 16 juli 2004 @ 01:06:
is het bijvoorbeeld handig als je zeer geavanceerde databases kunt maken in Acces XP
In Access kan niemand ook maar enigszins geavanceerde databases maken :z

Verder leer je als het goed is alles wat relevant is voor je opleiding tijdens je opleiding, maar in de praktijk sluit dat voor geen meter aan bij wat het bedrijfsleven wil. Leer een paar nuttige technieken/technologieen goed (pak bijv. SQL en Java of C++) en pas daarmee in je vrije tijd de methodologieen die je op je studie leert toe.

Bedrijven willen geen mensen die in uni-talen als Pascal en Haskell beheersen. Bedrijven willen mensen die het concept programmeren snappen (je opleiding) en die dat in de praktijk kunnen toepassen (zelfstudie avonduren).

Professionele website nodig?

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

*cough* zo erg is het nou ook weer niet hoor :)

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Topicstarter
@Curry684: in feite kan dus een totale programmeerleek nog steeds gaan Programmeren ?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:27

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Nick The Heazk schreef op 16 juli 2004 @ 01:19:
@Curry684: in feite kan dus een totale programmeerleek nog steeds gaan Programmeren ?
Daar is de opleiding voor bedoeld :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 16:18

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ja, als je het concept er achter maar snapt. Als je iets snapt van Objecten dan kun je al snel object-georienteerd programmeren. ALs je het hele model Objecten niet snapt en het abstractieniveau niet kunt bereiken, dan vergeet maar zoiets als C++. Daarbij, als je het concept praten kent, dan is de taal alleen maar een middel. Dus als je het concept programmeren, logica, objecten en zo voort kent, dan is de taal (C++, C#, Java, noemm maar op) alleen maar een middel. En dat noemt met een analogie

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
in feite kan dus een totale programmeerleek nog steeds gaan Programmeren ?
Ik denk het wel, maar er moet natuurlijk wel een basis zijn.
Dat wil zeggen wat analytisch inzicht (wat je ook nodig hebt voor bijvoorbeeld wiskunde en natuurkunde), wat handigheid met computers, maar bovenal interesse en motivatie.

[ Voor 17% gewijzigd door Plecky op 16-07-2004 01:25 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

curry684 schreef op 16 juli 2004 @ 01:13:
...uni-talen als Pascal...
Object-Pascal (Delphi/Kylix) is anders best nog gewild. ;)
Nick The Heazk schreef op 16 juli 2004 @ 01:19:
Ik zal het je zo zeggen: op het eerste jaar van mijn HBO-opleiding Hogere Informatica zaten drie Belgische jongens die geen enkele voorkennis hadden van computers, en na schooltijd zelfs geen computer aanraakten. Ze hadden een basiskennis van niks op elk vlak van de ICT (DVD stond volgens een van hen voor Digitale Video Diskette :X), en kwamen dan ook niet echt ver wat betreft programmeren.
Voor het leren programmeren zul je heel wat moeten hobbyen, dat leer je op school niet. Veel lezen over het vakgebied, eerst in het algemeen, later een taal leren om het in de praktijk te brengen. De basis van het programmeren ga je ongetwijfeld op school krijgen, en als je tijdens schoolweken dingen leert, dan zul je daar in je vrije tijd mee moeten gaan spelen om het onder de knie te krijgen. Leren programmeren kan iig niet door lezen alleen.
Mijn tip: als je na de zomer begint met je opleiding, lees dan al wat boeken over discrete wiskunde/logica (als je dat nog niet gedaan hebt), maar begin vooral nog niet met het leren van een taal. Er moet een bepaalde basis zijn, anders leer je jezelf dingen aan die niet geheel kloppen, en het kan je veel tijd en moeite kosten om dat af te leren. Bovendien zou je je anders tijdens de les op school maar wat vervelen. :)
DaRealRenzel schreef op 16 juli 2004 @ 01:24:
ALs je het hele model Objecten niet snapt en het abstractieniveau niet kunt bereiken, dan vergeet maar zoiets als C++.
Ik heb hele leuke dingetjes geprogrammeerd in C++ zonder een object aan te raken. Geavanceerd is anders, maar goed... ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• curry684

curry684

NMe84 schreef op 16 juli 2004 @ 02:53:
[...]

Object-Pascal (Delphi/Kylix) is anders best nog gewild. ;)
Daarom zei ik ook specifiek 'Pascal' :z
Ik heb hele leuke dingetjes geprogrammeerd in C++ zonder een object aan te raken. Geavanceerd is anders, maar goed... ;)
Dat noemen we ook wel C ;)
<!-- nee niet happen jongens, er zit meer verschil in en zo :P -->

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

curry684 schreef op 16 juli 2004 @ 03:02:
Daarom zei ik ook specifiek 'Pascal' :z
:P
Hmm, als je daar die HTML comment niet tussen gepropt had, dan had ik nog gehapt ook... :X M.a.w: hier had een leuke post kunnen staan over de verschillen tussen C en C++, maar ik weiger te happen. :+

[ Voor 15% gewijzigd door NMe op 16-07-2004 03:23 ]

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik zelf heb Java / PHP / SQL erg snel geleerd, je hoeft er totaal geen informatica achtergrond te hebben hoor. Alleen een beetje doorzettingsvermogen voor wanneer het niet wilt lukken! :9

Voor Java heb ik gebruikt gemaakt van het boek:

En dan is er ... Java
ISBN: 9039516901

PHP / SQL zou ik het niet weten... mijn leraar had uit een paar boeken wat teksten gekopieerd, de rest heb ik gewoon opgezocht op Got en Google :Y).

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

ach, ik ben na 7 jaar bedrijfsleven overgestapt naar een ICT bedrijf. Ik werk daar nu een jaar of 3 en draai met gemak mee.
Overigens, de taal is ook maar een kunstje, je moet oplossingen kunnen bedenken en principes/architectuur snappen, de taal is maar net hoe je het uiteindelijk opschrijft.

maar goed, dat is ook maar mijn mening

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• py.mosjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

Programmeren kan elke randdebiel zichzelf aanleren. software ontwikkelen (op een meer fatsoenlijke/degelijke manier) leer je op zo'n HBO opleiding als de HIO of op een vergelijkbare studie op een Universiteit. Uiteraard moet je wel bepaalde eigenschappen hebben maar die bepalen vaak je keus voor die opleiding, zoals dat met elke opleiding is imo. Zo'n opleiding is bedoelt om je op een verantwoorde manier te leren software te ontwikkelen waarbij programmeren slechts een onderdeel is. Elke leek kan die opleiding gaan doen maar zoals ik zei kies je daar vaak pas voor als je de interesse, motivatie en inzichten voor hebt.

basiskennis is mooi meegenomen maar zit ook vaak "in de weg". denk aan dat je design patterns etc gaat gebruiken bij het ontwikkelen van je software. iemand die "bevooroordeeld" is omdat hij reeds kennis van zaken meent te hebben zal dat soort aanpakken vaak overslaan oid omdat hij "het wel even beter kan"..

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 12:04
curry684 schreef op 16 juli 2004 @ 01:13:
[...]

In Access kan niemand ook maar enigszins geavanceerde databases maken :z

knip enzo.
Ik weet wat jij precies bedoelt met een geavanceerde database, maar er is in Access zeker wel het e.e.a. mogelijk hoor. Ik heb hier bijv. een database draaien met daarin ons hele 'offertesysteem' dat door meerdere (ong. 10) mensen gebruikt wordt en ik heb er nog nooit problemen mee gehad, terwijl er wel een koppeling naar ons ERP pakket inzit (Informix db), een functie die word/ outlook aanstuurd, etc, etc.
Ik denk dat je een beetje kort door de bocht bent als je zegt dat niemand dat kan, oftewel dat access dat niet kan. Als je het op kleine schaal gebruikt is Access gewoon een heel goed pakket. Ik ben het met je eens als je me gaat vertellen dat Access op grotere schaal niet geschikt is om als database server te draaien, maar voor kleinere apllicaties/ databases is het gewoon zeer geschikt, je hebt namelijk alles in een (denk aan bijv de front-end, back-end, rapportagemogelijkheden die je allemaal in access kunt uitvoeren) en daarmee is Access denk ik een heel erg multifunctioneel pakket.

Maar ja, dat is mijn mening, die van alle andere PW'ers zal wel anders zijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Masch op 16-07-2004 11:46 . Reden: typo's en kleine toevoeging. ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Topicstarter
Feitelijk komt het er dus op neer dat ik geen problemen zou moeten hebben. Ikzelf script in nwscript; de scriptset van het spel NeverWinter Nights. Deze maakt gebruik van de algemene functies (if-clauses, loops, redirects, while-clauses - alle clauses dus, cases etc). Hierin ben ik vrij goed gezien een vriend en ik een eigen 'module' hebben waarin een 800tal scripts zitten. Enkele daarvan bestaande uit 2000+ regels. (ongelooflijk veel in nwscript eigenlijk omdat er een beperkig zit op het aantal definieerbare variabelen :'( ). Uiteraard ben ik hier zeer in geïntereseerd en meestal ontwikkel ik de scripts in mijn hoofd of op papier om ze dan later gewoon in te typen. Ik denk dat er ook een soort Object-Oriented scripting is al weet ik niet zeker wat dit is... Bestaat dit eruit dat er verschillende 'objecten' gebruikt worden om acties mee uit te voeren of bepaalde data op te slagen. Of zijn objects bijvoorbeeld menu's en grafische objecten e.d. Zo ja kan ik hier mee werken, zo neen mag iemand dat beknopt uitleggen ;-);-) (een link is ook altijd goed). Een computerleek ben ik wel, gezien ik al computers van mijn 6de gebruik (een 826 nog :p ). Waarvoor DVD staat, lol, geen idee :p. Ik vermoed Digital Video Disk ;-).

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nick The Heazk schreef op 16 juli 2004 @ 12:15:
Feitelijk komt het er dus op neer dat ik geen problemen zou moeten hebben. Ikzelf script in nwscript; de scriptset van het spel NeverWinter Nights. Deze maakt gebruik van de algemene functies (if-clauses, loops, redirects, while-clauses - alle clauses dus, cases etc). Hierin ben ik vrij goed gezien een vriend en ik een eigen 'module' hebben waarin een 800tal scripts zitten. Enkele daarvan bestaande uit 2000+ regels. (ongelooflijk veel in nwscript eigenlijk omdat er een beperkig zit op het aantal definieerbare variabelen :'( ).
Het aantal scripts of regels in het script boeit niet veel, de structuur van de code daarbinnen is veel belangrijker, die moet je je goed eigen kunnen maken. En dat komt ongetwijfeld op je school wel goed aan de orde. :)
Uiteraard ben ik hier zeer in geïntereseerd en meestal ontwikkel ik de scripts in mijn hoofd of op papier om ze dan later gewoon in te typen. Ik denk dat er ook een soort Object-Oriented scripting is al weet ik niet zeker wat dit is... Bestaat dit eruit dat er verschillende 'objecten' gebruikt worden om acties mee uit te voeren of bepaalde data op te slagen. Of zijn objects bijvoorbeeld menu's en grafische objecten e.d. Zo ja kan ik hier mee werken, zo neen mag iemand dat beknopt uitleggen ;-);-) (een link is ook altijd goed).
Objecten zijn abstracte dingen waarin je variabelen en functies die bij elkaar horen bundelt en zo kun je efficiëntere code schrijven, als je het goed beheerst. Menu's en grafische objecten kunnen best een object in deze zin zijn, maar dat hangt geheel van de programmeur af. :)
Een computerleek ben ik wel, gezien ik al computers van mijn 6de gebruik (een 826 nog :p ). Waarvoor DVD staat, lol, geen idee :p. Ik vermoed Digital Video Disk ;-).
Digital Versatile Disk. :P Was trouwens maar een illustratie dat die jongens veel afkortingen niet wisten, is verder niet belangrijk voor je opleiding ofzow. :)

Het valt me op dat sommige mensen hier denken dat leren programmeren gelijk staat aan het leren van een programmeertaal. Foute instelling dus, programmeren is veel meer dan dat...

[ Voor 10% gewijzigd door NMe op 16-07-2004 12:31 ]

• py.mosjuh
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

NMe84 schreef op 16 juli 2004 @ 12:27:
Het valt me op dat sommige mensen hier denken dat leren programmeren gelijk staat aan het leren van een programmeertaal. Foute instelling dus, programmeren is veel meer dan dat...
zie idd mijn post ja..

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

Verwijderd

In Nederland krijg je bij Hogere Informatica de volgende vakken: Java, C++, Databases (SQL server), Datastructuren, Logarithmen, Wiskunde, etc.

Je hoeft dus geen programmeerkennis te hebben volgens mij. Maar als je wel al hebt geprogrammeerd maakt het dat natuurlijk heel gemakkelijk. Ik zou Access niet als een volwaardige database bezien. Het is handig om je weg te kennen in Access omdat zovelen het gebruiken, maar het blijft speelgoed voor de kleintjes. Beter kun je je verdiepen in MSSQL, Oracle en MySQL. Verder is in real life kennis van en ervaring met scripten erg handig, omdat het soms gewoon handiger is om eventjes een script te schrijven.

Maar je gaat de opleiding waarschijnlijk volgen omdat je er veel zin in hebt, dus dan zul je ook wel gemotiveerd zijn om zelf eens te gaan programmeren. Programmeren leer je alleen door het veel te doen en op een gegeven moment kun je je beter een behoorlijke tijd volledig storten op 1 of 2 talen (zoals java, C++, C#) en deze op wat dieper niveau leren kennen. Begin je hier nu al mee, dan zul je de basic gemakkelijker oppakken. Maar goed, dit is natuurlijk gewoon common sense.

• curry684

curry684

Iedereen kan de taal Engels leren, om daarin een mailtje te typen. Als je lang en enthousiast ermee oefent, kun je wellicht een mooi stuk proza erin schrijven. En als je er getikt veel energie in steekt en een aangeboren afwijking hebt, dan kun je Shakespeare evenaren ;)

Oftewel: de programmeertaal is slechts een middel, de metaforische kwast van de schilder. Mooie technieken kun je leren, maar om er echte kunst mee te produceren moet je jaren oefenen. Als je er geld mee verdient is het echter wel aan te bevelen om 'verkoopbare' technieken aan te leren die mensen graag 'aan de muur willen hangen'.

Snappuzo of ben ik nu te poetisch op dreef? :P

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 12:53:
Ik zou Access niet als een volwaardige database bezien. Het is handig om je weg te kennen in Access omdat zovelen het gebruiken, maar het blijft speelgoed voor de kleintjes. Beter kun je je verdiepen in MSSQL, Oracle en MySQL.
Uh ik neem Access serieuzer dan MySQL, nofi.

• -Odysseus-
  • Laatst online: 21-01-2009
curry684 schreef op 16 juli 2004 @ 12:57:
[...]

Uh ik neem Access serieuzer dan MySQL, nofi.
Kan je dat ook onderbouwen?

• curry684

curry684

-Odysseus- schreef op 16 juli 2004 @ 13:00:
[...]

Kan je dat ook onderbouwen?
Access wordt feitelijk binnen heel veel te veel bedrijven gebruikt, vrijwel iedere MKB'er heeft (helaas) z'n halve tot hele administratie erin hangen. MySQL blijft voorlopig nog een onvolwassen halfslachtig aftreksel van 'de grote jongens', wat het perfect geschikt maakt voor lean&mean webdatabases, maar waardoor het nul komma nul gebruikt wordt binnen de zakenwereld waar termen als referential integrity, stored procedures, triggers, ACID, failover clustering en OLAP wel serieus genomen worden.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik hoop niet dat dit topic gaat verzanden in de zoveelste (zinloze) database discussie.

Verwijderd

Kickasz schreef op 16 juli 2004 @ 11:05:
Ik zelf heb Java / PHP / SQL erg snel geleerd, je hoeft er totaal geen informatica achtergrond te hebben hoor. Alleen een beetje doorzettingsvermogen voor wanneer het niet wilt lukken! :9

En dan is er ... Java

PHP / SQL zou ik het niet weten... mijn leraar had uit een paar boeken wat teksten gekopieerd, de rest heb ik gewoon opgezocht op Got en Google :Y).
Hèhè, dat boek hebben we in het propedeusejaar ook gehad. Best een goed boek om mee te leren programmeren. Je leert dan snel de standaarddingetjes zoals java, maar ook if else, switch case e.d. wat je overal terug ziet.
Als je halverwege dat boek zit zou je wel een start kunnen maken met UML, SQL en kennis van C is ook nooit verkeerd. (UML is dus een ontwerptaal, maar misschien ook andere ontwerptalen voor als je embedded wilt gaan doen).
Maar dat leer je natuurlijk allemaal vanzelf op de opleiding. Tenminste, als je een beetje goede opleiding kiest, want wat ik zo links en rechts hoor is dat er ook hele matige opleidingen zijn om te leren programmeren engineeren.
Oja, en zet eens een *nix-servertje op, een beetje IT'er moet het op z'n minst wel eens gezien hebben :P

C++ of C# zou ik niet onmiddelijk gaan doen als je ook al java doet. Het idee is hetzelfde. Dan kun je beter eerst C gaan doen, en dan later misschien nog C++ en WindowsProgramming met WindowsApi enzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 13:08 ]

• -Odysseus-
  • Laatst online: 21-01-2009
curry684 schreef op 16 juli 2004 @ 13:04:
[...]

Access wordt feitelijk binnen heel veel te veel bedrijven gebruikt, vrijwel iedere MKB'er heeft (helaas) z'n halve tot hele administratie erin hangen. MySQL blijft voorlopig nog een onvolwassen halfslachtig aftreksel van 'de grote jongens', wat het perfect geschikt maakt voor lean&mean webdatabases, maar waardoor het nul komma nul gebruikt wordt binnen de zakenwereld waar termen als referential integrity, stored procedures, triggers, ACID, failover clustering en OLAP wel serieus genomen worden.
oke :) dankjewel

Was gewoon even benieuwd. Ik werk zelf niet echt veel in Access, maar hier op m'n werk wordt het idd ook veel gebruikt.

• seweso
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-04-2018

seweso

de mouw is uit de aap

Voor je opleiding hoef je niet per-see van te voren al dingen geleerd/gedaan te hebben. Een schone lei is in die zin zelfs wel handig omdat je dan zonder voorgevormde meningen aan je studie kan beginnen. Aan de andere kant hebben sommige nieuwe concepten meer waarde als je er een 'aha-erlebnis' bij krijgt vanuit de praktijk ervaring die je reeds hebt.

Aanklooien met Access kan ik in die zin eigenlijk wel aanmoedigen, je kunt er snel dingen mee in elkaar zetten zonder dat je je met allerlei technische obstakels hoeft bezig te houden (én je kunt er veel meer mee dan de meeste mensen weten). Verder zou ik als ik jou was proberen een heel project door te lopen, maar dan zonder je te verdiepen in officiële methoden en technieken. Alleen wat rommelen...

Fijn om te horen dat jij zo enthausiast bent! (want toen ik Informatica ging studeren kwam het leeuwendeel voor het grote geld dat ze dachten te gaan verdienen)

seweso's blog

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

In Nederland krijg je bij Hogere Informatica de volgende vakken: Java, C++, Databases (SQL server), Datastructuren, Logarithmen, Wiskunde, etc.
Wil je a.u.b. niet jouw opleiding generaliseren? Op mijn school bestaat voor dezelfde studie het talentraject uit Pascal/Delphi en C/C++. Dit is dus geheel school-afhankelijk. Bovendien vergeet je de belangrijke software engineering vakken te noemen, terwijl dit toch eigenlijk is waar de hele opleiding om draait. :)
seweso schreef op 16 juli 2004 @ 13:17:
Fijn om te horen dat jij zo enthausiast bent! (want toen ik Informatica ging studeren kwam het leeuwendeel voor het grote geld dat ze dachten te gaan verdienen)
Die mensen zijn er helaas nog steeds. Vreemd eigenlijk, aangezien de ICT toen ik begon met mijn studie nogal in het slop lag vanwege de gestagneerde economie... Maar zeker de helft van mijn klas koos de studie dus omdat er volgens hun veel geld uit te halen valt, en van de rest had een groot deel geen idee wat voor studie ze moesten nemen, en dus namen ze maar Informatica. Een select groepje, waartoe ik ook behoorde, koos de studie uit een voorliefde voor programmeren...

[ Voor 40% gewijzigd door NMe op 16-07-2004 13:32 ]

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Jammer genoeg geldt dit wel voor een heleboel vakgebieden. In principe denk ik dat de mens geld verdienen belangrijker vinden dan iets goed kunnen. Zo zijn de meeste van mijn accountmanagers er niet in geinteresseerd om goed te zijn in accountmanagement, maar meer in het behalen van hun targets zodat ze de nieuwste snufjes in hun lease-auto of aan hun tv kunnen hangen.

En ICT is nu eenmaal een vakgebied waar veel geld te halen is, en trekt dus per definitie die mensen aan. Toen ik besloot om mijn in het slop geraakt IT opleiding in te ruilen voor werk, kwam ik terecht in een organisatie waar hooguit 10% van de mensen een IT opleiding hadden gevolgd. Ik zal het bedrijf niet noemen, maar laten we het erop houden dat zo'n 60% van het MKB er iets mee te maken heeft.

Gelukkig is iedereen die hier op het forum rondhangt alleen maar uit om kwalitatief goede spullen te leveren, toch? ;)

Verwijderd

Nick,

Ik zat 2 jaar geleden in juist dezelfde situatie. Ik heb in het middelbaar onderwijs de opleiding hotel gevolgd. Daar kregen we wel een beetje informatica zoals word (lettertjes in het vet zetten,....) en excel (wist niet hoe je de waarde van 1 cel in de andere moest zetten). Dit om maar even mijn kennis van informatica te benadrukken zoals die 3 jaar geleden was.

Daarna ben ik bedrijfsbeheer gaan studeren (proberen), en jawel niet geslaagd. Informatica was daar ons hoofdvak en bestond daar ook uit word, excel, klein beetje MS-DOS en HTML (link, kleur en figuur was el veel)

Heb toen toch besloten om togepaste informatica te gaan studeren op hogeschool niveau. En dat is me tot nu toe zeer goed bevallen. Velen zeiden dat me dat niet zou lukken omdat ik bijna geen wiskunde heb gehad. Maar dat viel allemaal heel goed mee. Ik had in het 1ste jaar nog nooit zoveel gehaald van wiskunde.

Voorkennis van programmeren is helemaal niet nodig. Ik had het in het begin in de lessen VB 6.0 wel wat moeilijk maar dat had nog niks met programmeren te maken. Eerder het programma zelf leren kennen.

Als je van plan bent om aan de unief informatica te volgen heb je wel die wiskunde nodig. Er zitten namelijk een paar (3) van de unief nu bij mij in de klas, en zeiden allemaal dat die wiskunde zwaar was, zij hadden ook wiskuned-wetenschappen of wiskunde-economie gedaan in het middelbaar. Maar daar geld ook weer dat als je je echt inzet het wel moet lukken.

Ik wou mij ook voorbereiden voor wat ging komen voor mijn eerste jaar togepaste informatica. Ben naar de bib gegaan en heb een boek over C gehaald. Maar dat zou ik niet aanraden. Er zijn veel goede boeken maar je moet ze weten te vinden. Dat was een slecht boek. (Weet niet meer welk)

Als je je echt al wilt bezig houden tijdens deze druilerige periode die de zomer zou moeten zijn zou ik ook het boek "En dan is er... Java" aanraden. Daar staat alles schitterend in uitgelegd. Maar kijk dan wel eerst even naar je lessenrooster of je wel java hebt.

Voor de rest zou ik zeggen dat als je geinteresseerd bent, niet snel opgeeft als iets niet wilt lukken en elke oefening zo maakt dat er geen verbeteringen meer zijn, dan slaag je zeker. En dat programmeren veel meer is dan de taal alleen. Daar kan je niet omheen en die vakken zijn ook heel interessant, misschien wat saaier maar zeker nodig. Daar moet je je dus ook voor inspannen.

Veel succes met je studies

ps: ik volg toegepaste informatica in Geel aan de KHK (den HIK)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

bigbeng schreef op 16 juli 2004 @ 13:38:
Gelukkig is iedereen die hier op het forum rondhangt alleen maar uit om kwalitatief goede spullen te leveren, toch? ;)
Je komt hier al sinds 2000.... Hoe kun je dan zoiets zeggen? :X :+

Mij boeit het niet wat ik later ga verdienen. Ik wil graag werk doen waar ik plezier in heb, geld is van secundair belang. Hoe hou je het anders uit tot je pensioen? (Helemaal nou ze de pensioensgerechtigde leeftijd steeds dichter naar de 70 schuiven... :P)

• bigbeng
NMe84 schreef op 16 juli 2004 @ 13:47:
[...]

Je komt hier al sinds 2000.... Hoe kun je dan zoiets zeggen? :X :+

Mij boeit het niet wat ik later ga verdienen. Ik wil graag werk doen waar ik plezier in heb, geld is van secundair belang. Hoe hou je het anders uit tot je pensioen? (Helemaal nou ze de pensioensgerechtigde leeftijd steeds dichter naar de 70 schuiven... :P)
Pensioen? Met de bakken met geld die ik verdien kan ik over 10 jaar met pensioen :+

Maar ff terug naar de topic, toen ik aan mn studie begon programmeerde ik gw-basic (en da's programmeren met een heel kleine p :) ). Verder had ik op het VWO wat WisB en Natuurkunde gehad, maar dat schuiven ze er op de uni sowieso in een dag doorheen. Dat was overigens bijzonder teleurstellend. Dacht je dat je veel wist, zeggen ze hopla, dit was je bagage die je hebt meegenomen, donder maar weg, want nu gaan we echt aan het werk :)

Zorg er gewoon voor dat je voordat je begint over een redelijke PC of iets dergelijks beschikt, meer heb je echt niet nodig.

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Ik raad het af om al direct een programmeertaal te leren. Heeft weinig zin imho. Je leert op de hoge school/unief programmeren, waarbij de programmeertaal een hulpmiddel is... Als je informatica aan de KUL (Katholieke Universiteit Leuven) gaat studeren, bekijk je misschien best wat wiskunde... Dat was het moeilijkste...
De wiskunde van het middelbaar hadden wij er in twee weken doorgedraaid. (herhalen). Dan leuke nieuwe problemen. (wiskundevakken eerste jaar waren: hogere wiskunde (gaat verder op middelbaar), lineaire algebra, fundamenten van de informatica, logica)
(Ik begin volgend jaar aan tweede licentie :-)
Vanaf de licenties begon ik het echt intressant te vinden... In de kandidaturen kregen we nogal veel wiskunde enzo... Met het bachelor/master systeem zal dat nog wel hetzelfde zijn...
De rest is al gezegd. Je kan jezelf verkeerde zaken aanleren als je nu reeds begint. Veel oefeningen maken... enzoverder

Tip: (als je naar de KUL gaat) Zorg dat je met kde kan werken (debian linux). Er is een linux only pc klas voorzien voor de informaticastudenten die 24 uur op 24 uur open is. Kan je daar aan projectjes werken. Verder gaan er daar vanaf eerste licentie verplichte oefenzittingen door (en een examen declaratieve talen)

[ Voor 12% gewijzigd door koentje115 op 16-07-2004 14:01 ]

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

In principe heb je geen voor kennis nodig. Het is meestal wel handig, maar niet noodzakelijk. Er zal soms gezegd worden dat ze zelfs liever geen voorkennis hebben, omdat je dan moeilijker ergens vanaf stapt en iets nieuws aanleert. Dat is niet helemaal waar, het blijft een voordeel als je ook andere manieren kent. Je moet dan alleen niet koppig zijn en denken dat jouw manier beter is. Je moet de uni manier aanleren voor je tentamen, dat halen, en dan later zelf beslissen wat nou uiteindelijk 'jouw manier' zal gaan worden. Vaak is dat dan toch de uni manier als je wat meer totaal inzicht hebt, terwijl je aan het begin dacht dat het zeker jouw oorspronkelijke manier zou worden.

Maar als je nu geen voorkennis hebt, dan moet je tijdens je studie wel veel zelf bijleren. Je zal practica gaan krijgen in bv. C. Als je die taal al beheerst scheelt dat je veel tijd, en kan je je meer richten op de inhoud van het practicum (wat vaak al moeilijk genoeg is) dan op de 'ruis' van de taal. Er zal wel een korte cursus C worden gegegeven, maar dan wordt er toch vanuit gegaan dat je zelf thuis het boek gaat lezen etc.

Vergelijk het met een paper schrijven in het engels. Je krijgt dan eerst 2 maanden engels, plus 6 maanden over het onderwerp van de paper. Daarna moet je gaan schrijven. De inhoud is best lastig, je hebt er immers 6 maanden college over gehad. Het is dan een voordeel als je niet steeds met je woordenboek ernaast moet zitten, en de grammatica regeltjes weer opnieuw doorlezen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:17
Je hebt geen voorkennis nodig.
Het is trouwens beter om vanaf 0 te beginnen, dan dat je eerst van je slechte gewoontes moet afraken en de nieuwe / betere te leren.

https://fgheysels.github.io/

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

helemaal mee eens whoami...
alhoewel, een beetje OO kennis is wel lekker. Het vereist even wat tijd om daar aan te wennen als je het nog nooit gehoord gezien hebt... vond ik althans.

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

6K schreef op 16 juli 2004 @ 14:19:
alhoewel, een beetje OO kennis is wel lekker. Het vereist even wat tijd om daar aan te wennen als je het nog nooit gehoord gezien hebt... vond ik althans.
OO kennis heb je misschien helemaal niet nodig... Als je op je opleiding niet object-georiënteerd gaat werken heb je niets aan je voorstudie. Bovendien is het handiger als je eerst alle basisprincipes van programmeren in het algemeen kent, OOP is alweer een geheel aparte tak van programmeren. Het is veel belangrijker dat je (binaire) logica, verzamelingen, controlestructuren, enz enz enz leert kennen, die zijn namelijk overal toe te passen, en OOP niet. :)
Wat ik persoonlijk wel handig vond is wat voorkennis op het gebied van computerarchitectuur. Het is altijd handig om te weten hoe een processor je code interpreteert. :)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05 13:16

Apache

amateur software devver

Tsjah, ik volg ook een hogeschool TI opleiding in België, ontzettend teleurstellend.

Docenten die geen klop om hun vak geven, sommige docenten die volledig incompetent zijn, de administratie die echt om te huilen is ...

Waarschijnlijk is het niet overal zo, maar k'heb er me dit jaar best vaak aan lopen storen.

Er zijn geslaagde mensen die iets anders gaan doen omdat ze nog steeds niets kunnen programmeren.

Enkele eigenaardigenheden: bij analyse word er in het eerste semester ERD's bekeken (niet alleen dat natuurlijk), in het tweede leer je pas normaliseren, nu had ik deze stof al gehad in een vorige informatica opleiding en leek het me best een onlogische volgorde, als je iemand leert normaliseren komt hij automatisch bij zijn ERD ...

De docente in kwestie is trouwens van opleiding enkel docente spaans, ze geeft nu ook wiskunde & analyse ;) (dame in kwestie is wel erg tof :) )

GPO (gestructureerd programma ontwerp), eerlijk gezegd, dit gaat over neit meer dan if's, whiles, etc, de enige sorteermethode die ze hebben bekeken is bubblesort, terwijl ik in de vorige opleiding er een 4 tal heb gezien (die normaal gezien van lager niveau zou moeten zijn) en slechts 1 echte zoekmethode (binary search). Weinig algorithmes dus, en beetje over non lineaire datatypes (linked list, bomen, etc)

Diezelfde docent geeft ook C en tijdens de eerste lessen zei hij al dat het niet mogelijk was om realtime variablen aan te maken in C en dat geheugen allocatie at compile time werd vastgelegd, toen ik hem het bestaan van malloc() duidelijk maakte ging er een nieuwe wereld open voor hem denk ik ;)

(ook toffe docent, over hun instelling tov de leerlingen valt zeker niet te klagen en dat maakt al heel veel goed)

Het ergste blijven de lessen database theorie, het eerste semester hadden we daar een docente die altijd over haar zonen begon te vertellen, van hoe ze ze heeft opgevoed en hoe slecht de mensen van tegenwoordig wel niet opgevoed werden, hele verhalen over hoe ze ze vroeger naar de bakker stuurde met een portefeuille en niet met gepast geld zodat ze konden leren betalen 8)7

Nu zal het vast niet overal zo zijn, maar stel je er niet te veel bij voor, als je het diploma wil moet je het zeker doen natuurlijk. Als je echt wat wil leren zal je het waarschijnlijk zelf moeten doen, ze hebben veel goede boeken ter beschikking in ieder geval, en sommige lessen kan je vast nog wel wat bij opsteken, vooral als je nog nooit echt geprogrammeerd hebben, maar om nu te zeggen dat het een hoogstaande opleiding is ... niet in mijn ogen.

Btw, qua oo hebben we niets gezien, das in het tweede jaar, misschien vanaf volgend jaar als ze in het eerste cobol vervangen door java.

offtopic:
Mijn school is wel prachtig gelegen ivm horca & uitgaansmogelijkheden gecombineerd met erg mooi volk op warme dagen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Apache op 16-07-2004 14:31 ]

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 16:55
Ik heb zelf (Hogere) Informatica in Arnhem gedaan. In princiepe heb je geen voorkennis nodig, maar er daadwerkelijk interesse in hebben is, denk ik, veel belangrijker. Wat mij op viel is dat degenen die weinig affiniteit met computers hebben (en soms niet eens met de verkenner overweg kunnen) erg snel af vielen. Er waren er namelijk ook een hele hoop die iets hadden van "laten we maar informatica gaan doen, computers lijkt me wel wat" en dat valt dan vies tegen.
In het eerste jaar was er een wiskunde vak, maar omdat ik Wiskunde-B in mijn pakket op de HAVO had heb ik daarvoor vrijstelling gehad.
Het aantal behandelde talen was wel vrij breed: Pascal/Delphi, C/C++, Java, Haskell (keuzevak) en nog een paar. Het nadeel is wel dat er dan niet echt diep op een specifieke taal wordt ingegeaan.

De twee leukste projecten waren het maken van een webshop (CD winkel) in Bash :) met backend+server beheer en een onderzoek naar de ontwikkelmethode DSDM.

Voorkennis is niet echt nodig, maar wel een pré.

• creative8500
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

whoami: al is het aan den lijve de nadelen ondervinden van anti-patterns ook niet slecht voor je prudentie; al helemaal in combinatie met de menselijke aandrang om het hoofd te willen stoten aan een object waarvoor tallozen je hebben gewaarschuwd. Maar het heeft inderdaad de voorkeur dat te doen in een omgeving waar je flink bijgestuurd zal worden.

• bigbeng
Je hebt dan ook 4 of 5 jaar de tijd om eraan te wennen :) Die paar maanden voordat de TS gaat beginnen voegen daar niet veel aan toe.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:17
Je hebt OO kennis en OO kennis...
Ik bedoel maar, het is niet omdat je een class kunt maken, dat je daarom OO kennis hebt.
Je hebt dingen zoals inheritance , polymorphism, etc... die je moet kennen en goed kunnen toepassen wanneer dat nodig is.
Het is ook niet omdat je die dingen kent, dat je daarom een goed OO design kunt maken.

https://fgheysels.github.io/

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Psst... algoritmen?

Als informaticastudent aan de RuG noem ik even twee voorbeelden om mijn punt duidelijk te maken.

Een jaar- en studiegenote van mij is aan haar informaticastudie begonnen zonder een iota verstand te hebben van computers. Ze kon geen Windows installeren, van Linux had ze nooit gehoord en laatst vroeg ze nog wat een "drive" nou eigenlijk was. Niet nodig om te zeggen dat ook haar programmeerervaring nul komma niks was. Nu, twee jaar later, heeft ze zich ontwikkeld tot iemand die weliswaar technisch gezien nog steeds niet veel voorstelt (ze kan nog steeds geen Windows installeren), maar wel ontzettend goed kan programmeren en daarover redeneren. Veel beter dan veel ander mensen die informatica zijn gaan studeren vanuit een achtergrond in PHP-hacken of iets dergelijks.

Een ander, een vriend van mij, is MBO Informatica gaan studeren, heeft nu een diploma, maar kan nog steeds amper een eenvoudig programma schrijven, terwijl hij toch vakken als C++ gehad heeft. De taal kent hij wellicht wel, maar de denkwijze die achter het programmeren steekt ontbreekt.

Conclusie: het is veel en veel belangrijker dat je op de juiste manier over een probleem kunt nadenken, dan dat je de taal kent waarin je het gaat implementeren. Het is dus ook helemaal geen bezwaar als je zonder enige ervaring bij zo'n opleiding aan komt zetten, als je logisch denkvermogen maar goed is.

(Neemt niet weg dat goed met computers kunnen omgaan je wel wat tijd bespaart ;))

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
De topicstarter geeft aan dat hij met Neverwinter Night scripting bezig is geweest. Daarmee heb je dus al een soort van programmeerkennis opgedaan. Niet alleen heb je wat syntax bestudeerd en een framework leren kennen, maar je hebt ook na moeten denken hoe je bepaalde problemen oplost (aansturen dialogen aan de hand van acties van de speler, enz). Die ervaring kan je best gebruiken bij je opleiding; je zult zien dat dergelijke zaken vaak terugkomen.

Nu is dat scriptingtaaltje beperkt en ook de code die je hebt geschreven zal niet 's werelds beste zijn. Maar je kunt daar wel van leren. Op school zullen bepaalde modelleertechnieken en eigenschappen van programmeertalen (of paradigma) behandeld worden. Gooi die kennis maar eens tegen de code die je ooit geproduceerd hebt en stel je de vraag hoe je dat beter had kunnen doen en of de aangeleerde technieken een oplossingen zouden kunnen bieden.

Probeer altijd iets te doen met dingen die je leert, desnoods alleen analyseren dat je er niets mee kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Infinitive op 16-07-2004 18:50 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Topicstarter
Inderdaad, als ik scripts bekijk van in de startperiode vraag ik me soms werkelijk af hoe die:
a) ooit hebben kunnen werken
b) ik daar ooit aan uit kon
c) onnodig lang waren

Over de tijd (ben daar nu al zo'n 2 jaar mee bezig) leer je beter scripten en veel efficienter scripten. Je wordt ordelijker en na een tijd wordt je overmoedig en wordt je weer wanordelijk. Grappig om je eigen evolitie te zien zo. Maar in mijn ogen heeft dit het voordeel voor mezelf dan, dat ik nu weet hoe ik een ordelijke code moet schrijven.
Momenteel definieer ik al mijn variabelen voor het werkelijke script, werk ik met apparte voids. Inspringen voor clauses breaks tussen verschillende acties enz.
Persoonlijk denk ik niet dat een wanordelijk persoon een goed programmeur kan worden want die vindt toch nooit iets terug ;-).
Tip: (als je naar de KUL gaat) Zorg dat je met kde kan werken (debian linux). Er is een linux only pc klas voorzien voor de informaticastudenten die 24 uur op 24 uur open is. Kan je daar aan projectjes werken. Verder gaan er daar vanaf eerste licentie verplichte oefenzittingen door (en een examen declaratieve talen)
Erg bedankt voor de tip gezien ik nog geen Linux ervaring heb zal ik het eens moeten installen, gelukkig heb ik een vriend die wel in Linux bedreven is :D..

Hoe ik nwscript geleerd heb is eigenlijk wel grappig :D. Een paar scripts van iemand die ik ken gevraagd en bestudeerd. Dan zelf heel eenvoudige dinkies beginnen schrijven. Toen ik iets wilde dat ik nog niet kende speurde ik eens door de lijst met functions om te zien of er zo toevallig niet die functie bijzit. En als het dan echt niet gaat post ik wel om uitleg op de scripting forums van nwn.

[ Voor 14% gewijzigd door Nick The Heazk op 16-07-2004 20:12 ]

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:47
Kickasz schreef op 16 juli 2004 @ 11:05:

En dan is er ... Java

Omg :X
Uit dat boek heb ik op het MBO ook les gehad. En als er één boek is dat ik NIET zou aanraden...

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Topicstarter
Philip The Heazk: Ik wil voor een opleiding "3D modeling" (aan unief/hoge school in België) gaan. Kan iemand mij mss helpen? Het enige dat ikzelf heb gevonden is de richting "Multimedia en communicatietechnologie" aan de Hogeschool West Vlaanderen en de Katholieke Hogeschool Limburg. Die zijn wel moeilijk bereikbaar voor mij :s

[ Voor 5% gewijzigd door Nick The Heazk op 16-07-2004 20:51 ]

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
3D modeling lijkt me weinig met programmeren te maken hebben?
Kan je dat niet beter een opleiding volgen die meer gericht is op game-design?
Tenzij je meer in de grafische hoek zit?

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Topicstarter
Was door vriend van mij gepost die het de moeite niet vond om er een nieuw topic voor te openen; dus is maar een kleine vraag waar in belgie dat allemaal kan gestudeerd worden ;-)

Verwijderd

WildernissChildPsst... algoritmen?
Je hebt helemaal gelijk, dat moest algorithmen zijn. ;)
WildernissChildConclusie: het is veel en veel belangrijker dat je op de juiste manier over een probleem kunt nadenken, dan dat je de taal kent waarin je het gaat implementeren. Het is dus ook helemaal geen bezwaar als je zonder enige ervaring bij zo'n opleiding aan komt zetten, als je logisch denkvermogen maar goed is.
Wederom, helemaal met je eens. Maar ik wil er wel wat aan toevoegen.

M.i. is het gros der mensheid niet geboren om te programmeren, nog even daargelaten dat het grootste deel daarvan dit alleen maar in hun nachtmerries visualiseert. Kortom, gelukkig willen velen het niet eens. De rest die weleens aan programmeren denkt, heeft niet altijd de juiste baggage om de nodige skills hierin te ontwikkelen. Maar bezijdens dit belangrijke feit gaat het principe 'oefening baart kunst' ook voor programmeren op. Ga je met design patterns en OOP aan de slag dan zul je waarschijnlijk pas na ettelijke jaren de nodige vruchten afwerpen. Het logisch denkvermogen is dus een eis, maar geen waarborg. Als je niet de juiste instelling hebt en niet daadkrachtig genoeg bent, zul je het ook nooit leren. Velen kennen wat dit betreft een drempel en sommigen wellicht ook omdat ze faalangst hebben, wellicht weer vanwege een té perfectionistische instelling. 8)7
Pagina: 1