Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11 21:52
heb laatst weeer adsl aangesloten met splitter enzo volgens boekje.
lukt altijd wel maar ik weet niet alle theorie.
bijv hoe werkt splitter, wrom is die nodig. ?
welke draadjes zijn van belang (2 van 4, 4 van vier -> ja ik weet 2 komen er uit de isra).
kleurcodering draadjes, is die echt van belang ?
spanning, hoe hoog ?
wat mag je perse niet doen, bijv isdn in v24 (rj45 interface) das :'( weet ik van vroeger uit ervaring, maar ik wil de theorie weten.
ergens een mooie FAQ of overzicht/standaardwerk ??

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Splitter is belangrijk om het spraak en ADSL-gedeelte (frequenties) van elkaar te scheiden..

De spanningen die op een telefoonlijn staan is wel met Google te vinden :) De rest denk ik trouwens ook wel ;)

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-11 09:52

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Op ISDN staat geloof ik 90 volt, daar krijg je wel een tikje van inderdaad

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Kees schreef op 16 juli 2004 @ 00:00:
Op ISDN staat geloof ik 90 volt, daar krijg je wel een tikje van inderdaad
Echter alleen als je gebeld word toch?

Volgens mijn stond op de POTS ook iets van 50 Volt als je gebeld word :P Leuk als je wat kabels met je tanden/tong aan het strippen bent :X

Die splitter is denk ik gewoon een passief filter met een Condensator (misschien 2) en een weerstand oid , om simpel en zonder extra componenten de frequenties redelijk nauwkeurig te filteren :)

Trouwens , over die kleurcodes van de draden. In ieder huis liggen wel weer andere draden met andere kleurcodes. Een kwestie van gewoon goed aansluiten :P

[ Voor 13% gewijzigd door Raku op 16-07-2004 00:05 ]

Raku

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op een normale (analoge) telefoonlijn staat wanneer de lijn niet in gebruik een spanning van ongeveer 48 volt. (tussen rood en blauw) wanneer de lijn in gebruik is zakt de spanning naar ongeveer 9 volt.
Belspanning van analoog is geloof ik zo'n 40-60V ofzo.. Dat kan samen met de standaard-spanning van 48 dus meer dan 100V worden :) (ook ooit es gelezen in een elektuur dat je daarvoor op moest passen)

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 20:22

Korakal

Up up up!

arikkert schreef op 15 juli 2004 @ 23:57:
heb laatst weeer adsl aangesloten met splitter enzo volgens boekje.
lukt altijd wel maar ik weet niet alle theorie.
En wat heb je zelf gedaan om daarachter te komen? Juist dit soort dingen is IMO prima te googlen.
bijv hoe werkt splitter, wrom is die nodig. ?
Scheiding van het laagfrequente telefoonsignaal van het hoogfrequente ADSL signaal. De scheiding is om interferentie te voorkomen, daarom is het ook van belang om de splitter direct na binnenkomst achter de ISRA aan te sluiten.
welke draadjes zijn van belang (2 van 4, 4 van vier -> ja ik weet 2 komen er uit de isra).
kleurcodering draadjes, is die echt van belang ?
De middelste 2. Kleurcodering is in principe niet van belang, zolang je maar dezelfde draadjes aan beide kanten van de kabel gebruikt :P
Echter, met het oog op de toekomst is het toch wel handig om het consequent te doen; zodoende voorkom je dat jij (of wellicht iemand anders) de fout ingaat door er vanuit te gaan dat de kleurcodering volgens de standaard is aangesloten (of om te voorkomen dat je het weer opnieuw moet gaan uitzoeken). Zie de I&T FAQ voor de standaardkleurcoderingen.
spanning, hoe hoog ?
48V voor analoog en ISDN 96 volt.
wat mag je perse niet doen, bijv isdn in v24 (rj45 interface) das :'( weet ik van vroeger uit ervaring, maar ik wil de theorie weten.
Nja, da's simpel. Niet gebruiken waarvoor het niet gemaakt is. Een te hoge spanning sloopt de boel dus, een zelfde stekkertje zegt niks.
ergens een mooie FAQ of overzicht/standaardwerk ??
FAQ Internet & Telefonie
www.google.nl

Owja, en Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette). We verwachten eigen initiatief van de forumgebruikers, niet een 'zoek dit aub voor me op'-mentaliteit. :)

:Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.