UPS en bliksem. Nu duidelijkheid graag...

Pagina: 1
Acties:
  • 705 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Omdat ik binnenkort naar Campzone ga heb ik het besluit genomen om een nieuwe UPS te kopen met het oog vooral op eventuele bliksemaanslagen. Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken. Ik heb deze besteld iig:

APC Back-UPS BK500EI

Op de website van APC staat het volgende:
Power conditioning
Protects connected loads from surges, spikes, lightning, and other power disturbances.
Bij deze UPS komt ook een verzekering van 100.000 euro. Staat iig op de doos (had hiervoor de 350..maar die was me niet krachtig genoeg).

Beschermt dit nou WEL..of NIET tegen bliksem? Als ik op GoT zoek zegt de ene dat het wel beschermt..maar daar tegenover staan ook reacties van mensen die beweren er ervaring mee te hebben (en dat de apparatuur dus ook stuk was). Eén iemand beweert zelfs dat de inhoud van de accu's tegen het plafond zat..maarja.. Maar als het niet zou werken zou er toch ook geen verzekering bijkomen? En zeker geen een van 100k :D

Duidelijkheid graag :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Het kan beschermen tegen een indirecte bliksem inslag ( zeg maar bij jouw in de buurt),
bij een directe inslag, is er niks wat kan helpen want er gaat dan tigduizend volt door je apparatuur.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 23:40:
Het kan beschermen tegen een indirecte bliksem inslag ( zeg maar bij jouw in de buurt),
waar hangt het dan vanaf of het wel of niet beschermt?

[ Voor 19% gewijzigd door kamstra op 15-07-2004 23:42 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het beschermt tegen een spanningpiek die hoger ligt dan de 250 Volt... :) Dus dat kan komen door een bliksem..
Weet niet zeker of het 250volt is, maar meestal is dat max in NL wat er geleverd mag worden, alles hoger is een piek...

Gaat er dus om dat de zekering bij zoveel volt eruit klapt en de stroomtoevoer stopt... en ook probeert de stroom gelijk tegen te houden zonder enig doorvoer nog naar de pc

[ Voor 28% gewijzigd door Vorkie op 15-07-2004 23:43 ]

Verwijderd

kamstra schreef op 15 juli 2004 @ 23:41:
[...]

waar hangt het dan vanaf of het wel of niet beschermt?
ja, ben er geen expert in, denk afstand van inslag
Vorkie schreef op 15 juli 2004 @ 23:42:
Het beschermt tegen een spanningpiek die hoger ligt dan de 250 Volt... :) Dus dat kan komen door een bliksem..
Weet niet zeker of het 250volt is, maar meestal is dat max in NL wat er geleverd mag worden, alles hoger is een piek...

Gaat er dus om dat de zekering bij zoveel volt eruit klapt en de stroomtoevoer stopt... en ook probeert de stroom gelijk tegen te houden zonder enig doorvoer nog naar de pc
Wat mij vertelt is, is dat directe bliksem inslag zo'n hoog voltage is, dat het klappen v/d zekering geen invloed meer heeft. De stroom gaat dan ''om" de zekering heen door het apparaat. (heb ik me ooit eens laten vertellen ...)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-05 13:40
ik geloof dat je gelijk hebt , omdat 1000 volt in de lucht 1 cm kan bewegen zonder gelijding , en dan zal zo'n zekering dus zeker geen 1000 of meer volt tegen houden

LinkedIn
BlackIntel

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 23:47:
Wat mij vertelt is, is dat directe bliksem inslag zo'n hoog voltage is, dat het klappen v/d zekering geen invloed meer heeft. De stroom gaat dan ''om" de zekering heen door het apparaat. (heb ik me ooit eens laten vertellen ...)
juist, dat is wat ik ook had gehoord, en dat is jammer, want dat zou de enige reden zijn voor mij om een UPS aan te schaffen, maar dat schoet dus ook niet erg op dan...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kamstra schreef op 15 juli 2004 @ 23:55:
[...]

juist, dat is wat ik ook had gehoord, en dat is jammer, want dat zou de enige reden zijn voor mij om een UPS aan te schaffen, maar dat schoet dus ook niet erg op dan...
Zullen we zo zeggen dan, hij beschermt tegen een stroompiek en een indirecte inslag in de stroomlijn, maar met onweer, zoals ik lees op http://www.dslreports.com/forum/remark,10114080~mode=flat zal je zien dat de echte bliksems gewoon alles meenemen, ook na de UPS, dus gewoon afkoppelen is het beste :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Als ik het niet afkoppel dan is er toch altijd nog de APC verzekering of dekt die dat toevallig weer niet? :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Glashelder schreef op 16 juli 2004 @ 00:03:
Als ik het niet afkoppel dan is er toch altijd nog de APC verzekering of dekt die dat toevallig weer niet? :(
Ik denk van niet, zal vast wel in kleine lettertjes ergens staan, heeft APC die voorwaarden niet online staan?
(ik ben voor een kennis ook aan ;t kijken voor zo'n ding, maar meer voor stroomuitval)

Verwijderd

Ze hebben trouwens ook losse voltage regulators (dus zonder noodstroom voorziening):
http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=67

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 09:22

M14

Vorkie schreef op 15 juli 2004 @ 23:42:

Dat is dus grote bullshit ....... Een zekering van 16A klapt er uit als er meer dan 16A door heen loopt. Of er nu een voedingsspanning 1V of 100.000V is, het ding brand pas door als er een hogere stroom dan 16A loopt. Hoe snel deze er uit klapt ligt er aan: Trage of snelle zekering.

Over de blikseminslag: Stel nou dat de bliksem direct op je pc-kast slaat, dan is ie gewoon kentucky fried.

Stel dat door bliksem er een spanningspiek op je voedingskabel komt, dan beschermt een UPS daar wel tegen. Hier zit uiteraard ook een maximum aan. Als je spanning blijft opvoeren, dan zal de UPS het ook ooit begeven. Ik weet dus alleen niet wat voor spanningspiek en hoe lang een UPS aan kan. Ik heb de manuals van een MGE Pulsar EX10 en van een APC 420VA UPS doorgelezen, maar het staat er niet in vermeld (wat ik slecht vind).

Overigens is je pc ook kentucky fried als er door bliksem oid een spanningspiek op de netwerk, of telefoonkabel komt. Ik heb o.a. een APC 420VA smart UPS. Daar zit ook voor je 10/100Mbit ook een beveiliging op. 1 kabel gaan van de UPS naar je pc en een 2e kabel gaat van de UPS naar je switch / hub.

[edit]
Heb het volgende in de manual van de APC 420VA gevonden:

Acceptable input voltage 0 - 320 VAC

Het ding zal een piek van bliksem direct op de power-ingang dus niet overleven denk ik zo. Maar volgens mij komt het ook zelden voor dat bliksem direct op het stroomnet inslaat.

[ Voor 16% gewijzigd door M14 op 16-07-2004 00:35 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
http://www.apc.com/rely/index.cfm

Zal je net zien dat ik hem straks gelijk weer in kan leveren :P

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

M14 schreef op 16 juli 2004 @ 00:30:
Overigens is je pc ook kentucky fried als er door bliksem oid een spanningspiek op de netwerk, of telefoonkabel komt. Ik heb o.a. een APC 420VA smart UPS. Daar zit ook voor je 10/100Mbit ook een beveiliging op. 1 kabel gaan van de UPS naar je pc en een 2e kabel gaat van de UPS naar je switch / hub
oei, daar zeg je zowat idd, ik ga er toch eens serieus werk van maken volgende week, toch een stuk relaxter als het dan eens goed hard los gaat

• Sir Isaac
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je je wil verzekeren tegen een directe blikseminslag zou ik er meteen ook een begrafenisverzekering en een levensverzekering bij doen. Ik denk niet dat je erg hard om je computer zult huilen als je een directe inslag hebt overleeft.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Nee denkt het ook niet :P Maar is gewoon om de computer te beschermen tegen inslagen (die ergens anders inslaan dus :+)

Pagina: 1