Toon posts:

[geluidskaart] kwaliteit voor stereo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een geluidskaart voor stereo gebruik, o.a. hoge kwaliteit gecomprimeerde audio en cd's beide op voornamelijk 44.1 KHz. Extra functionaliteit interesseert me niet.

Terratec schijnt te hebben wat ik zoek. Ik kwam de EWX 24/96 tegen, en een winkeltje in Amsterdam (http://www.vrstudio.nl/) verkoopt deze kaart voor 165 euro. Ik vind het een behoorlijke smak geld, maar ach ik heb momenteel toch even genoeg van dat glimmende spul en bij tekort gaat die kaart weer voor een mooi prijsje 2dehands de deur uit.

Terratec heeft ook de Aureon 7.1 Space kaart, die "slechts" 80 euro kost. De specificaties van beide kaarten zijn precies hetzelfde volgens de Terratec website.

Mijn installatie bestaat uit 2 JBL lx1000 zuilen en een Velleman K4005 versterkertje. Welke van deze 2 geluidskaarten past daar het beste bij? Is de EWX overkill of toch niet? Of is er nog een andere veel betere optie voor weinig poen?

Bedankt!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-07 17:08

2mb

Kijk eens bij M-Audio als je echt mooi geluid wilt.
De Audiophile/Delta kaarten zijn voor professioneel studiogebruik, de Revoluton 7.1 is voor de thuisgebruiker. Ik heb ze zelf niet maar ik heb gehoord dat ze een sublieme geluidskwaliteit hebben.
De Revolution:
Afbeeldingslocatie: http://www.m-audio.com/images/global/product_pics/big/revolution_7.1.jpg

Edit: Als je het goedkoper/minder functionaliteit zoekt heeft Terratec ook goede geluidskaarten, eigenlijk kun je met een normale Terratec ook al prima HQ-stereo luisteren en is zo'n dure kaart niet per sé nodig ;)

[ Voor 25% gewijzigd door 2mb op 16-07-2004 14:11 ]

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Verwijderd

Als je echt superkwaliteit zoekt dan moet je inderdaad zoiets als de duurdere kaarten van M-Audio hebben.

Maar als je de revolution koopt (die overigens subliem klinkt!)
Dan kan je net zo goed een Terratec Aureon kaart of de nieuwe hercules kopen.
Want die werken allemaal op exact dezelfde chipset, die overigens uitgebreid getest en geprezen is.
Die kaarten kunnen allemaal (met Win XP sp2) op 192 Khz bij 24 bit afspelen, dus gewoon hoogstaande kwaliteit.

Je moet maar eens die kaarten opzoeken en de plaatjes naast elkaar houden, dan zie je dat de lay-out vrijwel exact gelijk is bij die drie merken. :)

-edit-
Dan bedoel ik dus:
Deze hercules
Deze M-audio (Die hebben wel enkele interne aansluitingen weggelaten.)
Deze Terratec

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 14:28 ]

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 14:18:
Als je echt superkwaliteit zoekt dan moet je inderdaad zoiets als de duurdere kaarten van M-Audio hebben.

Maar als je de revolution koopt (die overigens subliem klinkt!)
Dan kan je net zo goed een Terratec Aureon kaart of de nieuwe hercules kopen.
Want die werken allemaal op exact dezelfde chipset, die overigens uitgebreid getest en geprezen is.
Die kaarten kunnen allemaal (met Win XP sp2) op 192 Khz bij 24 bit afspelen, dus gewoon hoogstaande kwaliteit.

Je moet maar eens die kaarten opzoeken en de plaatjes naast elkaar houden, dan zie je dat de lay-out vrijwel exact gelijk is bij die drie merken. :)

-edit-
Dan bedoel ik dus:
Deze hercules
Deze M-audio (Die hebben wel enkele interne aansluitingen weggelaten.)
Deze Terratec
Die Hercules in je link is een heel andere kaart
code:
1
2
3
4
DSP           Cirrus Logic SoundFusion CS4624  
Audio quality - CD and Pro Audio quality
              - 20-bit quad output and 18-bit dual stereo input codec 
              - up to 48kHz sampling rate

De TerraTec maakt gebruik van een Envy24HT chip en de M-Audio dacht ik ook, en als ik het me goed herinner maakt de M-Audio gebruik van een andere DAC dan de TerraTec waardoor ie volgens sommigen ietsjes beter zou klinken.

Wat me verder opvalt is dat de M-Audio geen digitale ingang heeft...

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Flotter schreef op 16 juli 2004 @ 15:14:
[...]

Die Hercules in je link is een heel andere kaart
code:
1
2
3
4
DSP           Cirrus Logic SoundFusion CS4624  
Audio quality - CD and Pro Audio quality
              - 20-bit quad output and 18-bit dual stereo input codec 
              - up to 48kHz sampling rate

De TerraTec maakt gebruik van een Envy24HT chip en de M-Audio dacht ik ook, en als ik het me goed herinner maakt de M-Audio gebruik van een andere DAC dan de TerraTec waardoor ie volgens sommigen ietsjes beter zou klinken.

Wat me verder opvalt is dat de M-Audio geen digitale ingang heeft...
Ow, dat dacht ik, mijn fout. :+

Maar die chip IS toch de dac? Die zet alles toch ook om, teniminste dat dacht ik.
Waarschijnlijk ook al fout gedacht. :P

En idd, die M-audio schijnt geen digitale ingang te hebben, misschien dan alleen maar intern zoals bij die de Terratec er ook bij op zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens wat gesnuffeld en vermoed dat de space kaart van Terratec waarschijnlijk net zo goed is als de ewx als het gaat om geluid afspelen. Wat me wel op valt is dat de drivers van Terratec niet al te best zijn. Klopt dat? En hoe zit dat bij M-audio?

De Terratec kan ik om de hoek kopen, de M-audio moet ik bestellen bij Informatique en gaat me dan 25 euro meer kosten (105 euro). Ik denk dat ik toch maar die Terratec space ga halen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 16:08:
Ik heb nog eens wat gesnuffeld en vermoed dat de space kaart van Terratec waarschijnlijk net zo goed is als de ewx als het gaat om geluid afspelen. Wat me wel op valt is dat de drivers van Terratec niet al te best zijn. Klopt dat? En hoe zit dat bij M-audio?

De Terratec kan ik om de hoek kopen, de M-audio moet ik bestellen bij Informatique en gaat me dan 25 euro meer kosten (105 euro). Ik denk dat ik toch maar die Terratec space ga halen...
M-audio weet ik niet. Maar met de drivers van de Aureon kaarten van Terratec is niks mis. Ze werken perfect onder XP.
Het enige nadeel van die Terratec kan opnoemen is dat als je wilt schakelen tussen digitaal en analoog (De digitale uitgang dus/5.1 of 7.1) dan moet je de computer opnieuw opstarten.
Dat heeft M-Audio niet dacht ik, terwijl ze wel hetzelfde systeem gebruiken.

Terratec heeft van vroeger uit de naam dat ze slechte drivers hebben, maar dat is met die nieuwste serie kaarten allang niet meer. :)

Ik heb hem nu ruim een half jaar denk ik, en nog nooit problemen mee gehad.
Gadverdamme, is die Terratec al zo goedkoop? Ik heb er toen 100 euro voor neergelegd :(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 16:28 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 15:20:
Maar die chip IS toch de dac? Die zet alles toch ook om, teniminste dat dacht ik.
Waarschijnlijk ook al fout gedacht. :P
Idd fout gedacht :) de Envy heeft geen DAC's maar zorgt enkel voor het mixen van de kanalen, volume control e.d.

Er is nog altijd een losse DAC nodig om de zooi om te zetten naar analoog!

Ik heb zelf ook de Aureon en ben er zeer tevreden mee (al gebruik ik eigenlijk alleen de digitale uitgang :P )

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 16-07-2004 16:41 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Weer wat geleerd, ik blijf bezig. :P

Verwijderd

Topicstarter
tja als ik alleen de digitale uitgang gebruikte zou ik genoegen nemen met mijn sblive.

Na het bekijken van deze reviews ben ik toch iets minder zeker over mijn besluit:

http://www.digit-life.com...o-revolution71/index.html
http://www.digit-life.com/articles2/terratec-aureon71/

Oa is er wel degelijk een verschil in DAC's

m-audio
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
6-channel ADC AKM AK4355 24-bit 192 kHz 
(THD+N -90 dB, DR 106 dB) 

stereoDAC AKM AK4381 24-bit 192 kHz 
(THD+N -94 dB, DR 108 dB) 

24-bit 96 kHz stereoADC AKM AK5380 
(THD+N -94 dB, DR 105 dB)

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/multimedia/m-audio/revolution/m-audio-revolution-out-1644/fr.png

Terratec
code:
1
2
3
4
5
2/8 I2S codec Wolfson WM8770 
(DAC SNR >106 dBA, ACD SNR >102 dBA),  
AC'97 codec SigmaTel STAC9744 
(for analog mixing of signals from internal card connectors,  
102 dBA in this mode)

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/multimedia/terratec/aureon71/terratec-aureon71-space-1644-out/fr.png

De revieuwer spreekt bij de M-audio over high-quality converters, en bij de terratec over quality converters of the Wolfson WM8770 codec.

Het is maar een mening maar ik vond de software van M-audio stukken beter er uit zien dan die zwarte lelijke sterretjes achtergrond van terratec (zal wel alleen bij de space kaart zijn).
Aan de andere kant kan ik die terratec zo meteen ophalen zonder geneuzel met de postbode en is hij 25 euro goedkoper.

Edit:
Had ik maar boxen met dit frequentiespectrum :9~

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 17:09 ]

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07 19:56

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 16:27:
[...]
Terratec heeft van vroeger uit de naam dat ze slechte drivers hebben, maar dat is met die nieuwste serie kaarten allang niet meer. :)
Nou ik heb zelf de Terratec Aureon Sky mogen ervaren.... geluid in muziek geweldig. Maar die drivers zuigen af en toe wel degelijk.
(zelfs ook na herinstallatie van het systeem vanwege nieuw mainboard)
Na 2 maand heb ik dat ding van ellende de deur uitgegooid.
En al kon Creative er ook een zootje van maken, mijn nieuwe Audigy 2 zet mij tenminste niet regelmatig voor wazige verassingen. Ondanks dat ik wat betreft muziek nu aan geluidskwaliteit heb moeten inleveren.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Pagina: 1