Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

waarom werkt deze VU meter niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:37
Hallo mensen,
Ik heb hier een home made fan controller en daarop aangesloten zit een VU meter. Deze moet dus het RPM signal opvangen en dat omzetten in een aantal LEDs dat gaat branden. Alleen deze VU meter knippert alleen maar wat nutteloos met de LEDs en doet andere vage dingen waar ik nix aan heb.
Schema:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/2K8DW718Z8WR/p.jpeg
Het ovenste printje gaat dus in het ISA slot(kleine deel ervan dus) dat op de onderste print zit.
Foto van de VU-meter:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/E8I6MXRVPH2H/p.jpeg
offtopic:
Ik weet dat die heatsinkjes onzinnig lijken maar ze worden tog nog wel een beetje warm en dat kan ik niet gebruiken :P .

Schema dat ik heb gebruikt voor de VU-meter
Datasheet van LM3915
Ik weet dat de jumper fout zit en dat heb ik inmiddels al opgelost. Maar nu doet ie nog niets wat enigsins logisch lijkt te zijn.
Wie o wie kan mij helpen hier een mooie en goed functionerende VU meter van te maken?

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09-2020
Was een vu meter niet voor geluid te meten :? (jij hebt het hier over rpm, dat heefd dacht ik niets met geluid te maken)

[ Voor 53% gewijzigd door 68657469736d69 op 15-07-2004 23:13 ]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:44

M-ThijZ

Riding on Rails

maar spanning is spanning. een vu meter wordt vaak gebruikt om de geluidssterkte weer te geven, maar hoe sneller je fan's draaien hoe hoger de spanning natuurlijk is he :)

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 14:35
@sadar: nee, een VU meter is absoluut niet alleen voor geluid...

met het probleem kan ik je helaas niet verder helpen :(

Verwijderd

wat voor ingangsignaal gebruik je ? rechtstreeks 12 volt ?
edit:

beter lezen |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 23:33 ]

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28
rpm geeft pulsen, dus moet je niet de lm3915 gebruiken, die is gemaakt om bij een hogere spanning meer leds te laten branden.

Ik denk dat exter je hier goed mee kan helpen (als iemand anders dat beter/net zo goed kan, sorry). members.home.nl/lodio

edit:
op je wenken bediend worden:
http://members.home.nl/lodio/fanLEDmonitor.htm

met de lm3914 dus

[ Voor 19% gewijzigd door Verdicampo op 15-07-2004 23:29 ]

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

volgens het schema van circuits online en jouw print maak ik op dat je condensator verkeerd zit. Deze zit namelijk niet na pin 3 op de ground maar tussen de + en de ground mogelijk dat , dat de oorzaak is.

edit:

ik ben er vanuit gegaan dat alles in spiegelbeeld is gezien jij geen duidelijke pin 1 markering hebt gemaakt in je eerste schema

[ Voor 27% gewijzigd door rambo-2001 op 15-07-2004 23:31 ]

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Verwijderd

met het RPM signaal gaat dit schema niet werken... de ic die je gebruikt is gebaseerd op een groter of kleiner wordende stroom en daaruit de ledbar laat werken..

wat jij nodig hebt is het schema dat ook voor hdu ledbars word gebruikt...
waarschijnlijk moet je alleen de timings van de 555 ic aanpassen maar dat zou zeker moeten werken..

edit:

hmm dat schema lijkt hier wel op |:(

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 23:39 ]

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

edit : ^^^ With Stupid ;) , damn ik moet echt op een typ cursus 8)7

WTF, jij sluit een kaart zomaar aan op je ISA slot ??? ( Sorry verkeerd begrepen :X )

1. De LM3915, is een logaritmische dB meter, dus het aantal ledjes dat gaan branden zal nooit evenredig zijn met de toeren die je fan maakt.

2. Je geeft een puls signaal door naar je LM3915, dat is leuk en aardig, maar als je in de datasheet kijkt zie je dat het een "integrated circuit that senses analog voltage levels" is, dus als je daar een signaal naartoe stuurt met pulsjes waarbij de "1" 5 volt is en de "0" 0 volt (voorbeeld), dan zullen je waardes nooit veranderen, en je ledbar knipperen tussen die 0 en 5 volt.

Oplossing:

Site van Exter , ik denk dat dit schema precies hetgeen is wat je zoekt. ;)

Veel succes, jammer dat je nu al een printje gemaakt hebt. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Mr GAmba op 15-07-2004 23:35 ]

Signature unavailable

• J2S
kan het niet werken als ik gewoon de chip vervang door een LM3914?
dan scheelt dat dus weer een hoop werk enzo. ik ga sowieso het deel van de fancontroler zelf vervangen.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Verwijderd

J2S schreef op 15 juli 2004 @ 23:43:
kan het niet werken als ik gewoon de chip vervang door een LM3914?
dan scheelt dat dus weer een hoop werk enzo. ik ga sowieso het deel van de fancontroler zelf vervangen.
ik zou niet weten waarom niet
LM3915 laat je ledjes branden gerelateerd aan je stroomsterkte
LM3914 laat je ledjes branden gerelateerd aan de snelheid van je pulsen, en die heb jij dus nodig

dat is wat ik uit dit topic opmaak, ik ken geen van de 2 chips

Verwijderd

Check wel eerst even of de pinouts van de 3914 en 3915 hetzelfde zijn dan :X

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

je kan wel een lm3915 gebruiken, maar dan zal je en condensator over je puls signaal zetten. Deze vlakt de puls af tot de gemiddelde spanning, maar echt nauwkeurig is het niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

om me bij deepbass909 aan te sluiten als je dus een condensator van bijv 1uF tussen het in pootje van de lm3915/3914 zet en de ground dan zou het wel moeten werken, dan hoef je niet heel je printje om te bouwen evt kun je later de lm3915 vervangen door een lm3914 omdat die lineair is ipv logaritmisch

• J2S
dan zal ik kijken of ik vandaag mog maar een elektronica shop kan gaan(de dichtsbijzijnde is 15KM hier vandaan :X ). en als het lukt laat ik het wel weten(ook als het niet werkt :P ).

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03 21:07
offtopic:
ik word hiero lekker op me wenke bedient:
3 electronicawinkels IN ME STRAAT
en nog 1tje op de hoek ghehe

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:48
Komen dus pulsen uit, maw deze moet je omzetten naar een variabel dc-signaal
Een simpele oplossing is een laagdoorlaat filter.
Dus een condensator van 1uF en een weerstand van 10k (bijv)
Hoe groter de condensator- , weerstandswaarde, hoe lager in frequentie dat ie begint te filteren en logisch gewijs trager dat hij wordt.

Je zal voor de laagdoorlaat ook een potmetertje moeten zetten omdat je de gevoeligheid van de meter wil kunnen regelen, omdat het wel eens kan zijn dat hij direct alle led's gaat aansturen! Neem hiervoor een potmetertje van 50k ofzo.
Uiteinden signaal en grond (-) en middenste pin (=loper) naar vu-meter toe.

Nu het laagdoorlaatfilter
Eerst een weerstand en dan een condensator.
Weerstand in serie met de ingang, en de condensator achter de weerstand en naar grond (- dus).

Verwijderd

euhm dat werkt niet, omdat een fan geen pulsen afgeeft maar gewoon 1 kwart rotatie aan is en 1 kwart rotatie uit enz. dus hoe snel de fan ook draait de hoeveelheid gemiddelde spanning zal altijd gelijk blijven, je zou de pulsen met een ne555 kunnen omzetten naar kortere pulsjes en die kunnen gebruiken. Succes :)
p.s. met de manier van het schema van exter kan het ook :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 23:04 ]

• J2S
Ik heb nu een schema gemaakt voor een andere fancontroller.
Schema:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/740AHT2JY1UU
Hierop is ie gebaseerd:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/I59G2H46I264
Ik heb hier ook de condensatoren tussen de signaal lijnen en de gnd gezet zodat ik me andere printje niet hoef te bewerken. En de IC's die erop zitten moeten in deze positie blijven zodat ik ze op een koelplaat uit een kapotte sweex voeding kan monteren >:) .
Kunnen jullie advies geven over de indeling enzo van dit printje en of het wel allemaal mogelijk is?

• J2S
niemand die hier iets op aan te merken heeft?
ik denk dat ik tog liever ff een ne555 ga gebruiken voor het signaal maar ik kom er niet helemaal uit wat voor schema ik dan moet gebruiken. wie kan dat voor mij tekenen?
dan ga ik deze laatste print gebruiken voor de fancontroller en dan komt daar dus een printje op voor de vu-meters en dan denk ik nog een printje om het signaal goed te krijgen. en dat dan allemaal voor een fan controller/vu meter die in 2 3,5" bays moeten komen :P .
ik heb dus niet de meeste verstand van elektronica en heb best wel wat hulp nodig zoals jullie mss wel merken.

Pagina: 1