20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Met weinig load en (veel) updates
helaas is deze voor windows... Ik post dit in NOS en geef aan dat ik qmail gebruik...niels88 schreef op 15 juli 2004 @ 21:34:
Zoiets misschien: meuktracker: AntiVir Personal Edition 6.26.00.00
Met weinig load en (veel) updates
bij nader inzien en gebruik van google, ben ik er 8er gekomen dat er ook een linux port van is http://www.antivir.de/dateien/antivir/release/avlxsrv.tgz
[ Voor 23% gewijzigd door decramy op 15-07-2004 21:39 ]
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Na een mailcrash van 15 uur ( van 17:00 tot 08:00 ) heb ik ook een inbound queue staan van 1500 mails mag ik dan eventjes een load hebben van 70%???
Oftewel hoelang duurt je mailcrash en hoeveel mailtjes en hoeveel load wil je kwijt zijn...
Want wat wij gewoon gebruiken is een filter / virusscanner op de linux-gateway die simpel werkt en alle exes / com /vbs etc bestandjes eruit gooit en een simpele virusscan doet voor al het inkomend en uitgaand verkeer naar inet. Plus nog eens mcafee over onze exchange server heen.
Het is gewoon heel simpel, verwacht jij grote mailtjes, dan krijg jij grote load bij een goede virusscanner, en btw. Gratis virusscanners zijn wel leuk, maar weet niet wat jouw achtergrond is, maar ik vertrouw er toch meer op dat een bedrijf dat ik betaal een update uitbrengt dan "een stelletje vrijwilligers" dat ik niet betaal.
Misschien stomme kapitalistische gedachte, maar gratis software is leuk zolang je er maar geen eisen aan wilt gaan stellen is mijn gedachte altijd.
een linux load van 70.0 is best hoog. en dan niet 0.70 zoals jij bedoeld met je 70%. Voor de linuxload moet je maar even hier kijken.
En m`n mail kan er makkelijk 1 a 2 dagen uit liggen. Is natuurlijk niet de bedoeling, maar het kan gebeuren. Het kan wezen dat ik het op het moment dat de mail plat gaat ik het zo druk heb dat ik even geen tijd heb om naar de mail te kijken...
Hoge capaciteit, relatief lage load. Genoeg updates, helaas wel wat aan de prijs.
[ Voor 44% gewijzigd door TAMW op 15-07-2004 22:04 ]
Er wordt hier (op een oude Linux bak) met een aantal verschillende scanners tegelijkertijd gescand. Je ziet hier netjes hoeveel % de verschillende scanners detecteerden en hoeveel tijd dat heeft gekost
ik draai het onder windows, en hier produceert het iig minimale load.
elke dag zijn de updates weer te krijgen, en als je wil krijg je notification via Email.
LOL @ link. Ik weet wel wat een load is, maar ik dacht dat jij het verkeerd begreep. Een load van 70.00 is inderdaad wel ietje pietsje te hoog....decramy schreef op 15 juli 2004 @ 22:01:
dat stelletje vrijwilligers kan meer werk verzetten dan dat jij denkt! (check icon)
een linux load van 70.0 is best hoog. en dan niet 0.70 zoals jij bedoeld met je 70%. Voor de linuxload moet je maar even hier kijken.
En m`n mail kan er makkelijk 1 a 2 dagen uit liggen. Is natuurlijk niet de bedoeling, maar het kan gebeuren. Het kan wezen dat ik het op het moment dat de mail plat gaat ik het zo druk heb dat ik even geen tijd heb om naar de mail te kijken...
Maar is het dan niet een idee om er een oude computer tussen te zetten, deze relayt de mail alleen maar, en de hoofdcomputer geeft door wanneer hij weer een nieuwe mail kan ontvangen. Als de hoofdcomputer dan uitvalt geeft hij geen signaal meer door, waardoor alles wel op de tussencomputer wordt opgeslagen en niet bij je isp.
Zelf nog nooit zoiets gebouwd, maar ik denk dan aan een mailrelay met een ttl van 14 dagen per mailtje. Ik weet niet hoe belangrijk de snelheid van een mailtje voor scouting is, maar als hij er gewoon 1 a 2 dagen tussenuit kan liggen kan het ook wel iets langer duren. En op deze manier heeft je mailscanner het niet zo druk, want je mailrelay cached alles.
Omdat je mailrelay geen scanning etcetera doet allen mailtjes 14 dagen vasthouden kan dit ook makkelijk een 386 met een grote hdd zijn.
???Gaat dit nu om een thuissysteempje of om een systeempje voor scouting??? Want ik neem toch niet aan dat je op je thuissysteempje na 2 dagen al 3000 mails moet scannen??? Indien scouting systeem ga dan eens kijken naar vorige post van mij. Indien thuissysteem, hoe boeiend is de load dan??? Gewoon samba opstarten met maximum nice-level en qmail met gemiddeld nice-level en samba wint het nog steeds, oftewel, als het niet werkstation is ga dan eens kijken naar hoe je een virusscanner opstart met het nice-commando. Vertraagt je mail wel, maar voor je server-processen heb je er bijna geen last van ( na goed instellen )decramy schreef op 15 juli 2004 @ 22:31:
voor scouting is de mail erg belangrijk, maar voor thuis kan dit er wel even 2 dagen uit liggen...
thuis kan de mail er 2 dagen uitliggen, scouting max 1 dag. na 1 dag hebben we 10 duizend mailtjes? die moeten allemaal gescand worden. met uvscan springt de load naar 70. != fun. Ook is de install van het systeem vrij moeilijk. Ik ben nu thuis begonnen met een qmail systeempje en loop nu ook tegen de virus scanner op. Welke zal k nemen?
Enig nadeel van de scanners op http://virusscan.jotti.dhs.org/ is dat de gene die boven de 70% uitkomen flink wat geld kosten.
Zijn er ook nog anderen?
En dan zei ik dus dat je voor scouting gewoon een mailrelay systeempje moet neergooien wat alle mail opvangt en dan gewoon max x mails per minuut / of totdat de scanner klaar is doorlaat. Of heb je daar 10.000/ 24 =417 continue 417 mailtjes per uur. Is trouwens ook nog niet bijzonder veel.decramy schreef op 15 juli 2004 @ 22:57:
voor beiden
thuis kan de mail er 2 dagen uitliggen, scouting max 1 dag. na 1 dag hebben we 10 duizend mailtjes? die moeten allemaal gescand worden. met uvscan springt de load naar 70. != fun. Ook is de install van het systeem vrij moeilijk. Ik ben nu thuis begonnen met een qmail systeempje en loop nu ook tegen de virus scanner op. Welke zal k nemen?
Enig nadeel van de scanners op http://virusscan.jotti.dhs.org/ is dat de gene die boven de 70% uitkomen flink wat geld kosten.
Zijn er ook nog anderen?
Stel je mailrelay gewoon zo in dat hij maximaal 10 mailtjes per seconde doorlaat, als het grootste gedeelte van je mailtjes gewoon zijn ( dus geen grote bestanden etc. ) zou je mailserver dit makkelijk moeten kunnen trekken. Dan heb je na 10 uur al een 6000 mailtjes weggewerkt. Dan heb je na 56 uur toch maar weer mooi je achterstand weggewerkt
P.S.
Met priorities is dit nog veel en veel beter te sturen, geef gewoon alle mailtjes groter dan 1 Mb. een lagere prioriteit en alle simpele tekstberichten komen wel snel aan.
Kan echt niemand hier lezen ofzo!? Kijk eens http://www.clamav.net/. Dit is een opensource virus scanner(hosted by www.sourceforge.com, hier zijn varianten te vinden). Ik weet echter niet of de load standaard hoog is.
***** Nagios 1.0 ***** Notification Type: PROBLEM Service: System load Host: Wapsie Address: 213.247.45.194 State: CRITICAL Date/Time: Thu Jul 15 23:47:42 CEST 2004 Additional Info: load average: 43.98, 37.31, 20.04 CRITICAL
betekend dat we eigenlijk best wel op onze max zitten... Een andere virusscanner zal geen overbodige luxe zijn
Als je echt weinig load wil zal je naar een virusscanner moeten gaan die in deamon mode draait maar ik vrees dat het een dure zaak wordt, als je een betaalbare optie vind heb ik ook wel intresse. Ik gebruik nu op een server fprot wkst en een andere clamav.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Heb je wel is wat dieper gekeken dan alleen de load, ofwel wat genereerd die load?decramy schreef op 16 juli 2004 @ 00:52:
ik krijg net weer een mailtje binnen:
***** Nagios 1.0 ***** Notification Type: PROBLEM Service: System load Host: Wapsie Address: 213.247.45.194 State: CRITICAL Date/Time: Thu Jul 15 23:47:42 CEST 2004 Additional Info: load average: 43.98, 37.31, 20.04 CRITICAL
betekend dat we eigenlijk best wel op onze max zitten... Een andere virusscanner zal geen overbodige luxe zijn
Wij hebben hier ook een mailserver staat (die overigens wel gewoon altijd 24/7 up is) en die loopt momenteel ook altijd tegen een load van 5 a 7. Hier draait ook een virusscanner op maar de CPU-load blijft onder de 30%....kortom het was niet de CPU die te weinig capaciteit had (en dus ook niet zozeer de virusscanner). Het bleek uiteindelijk dat de IDE schijven die erin lagen simpelweg te langzaam waren voor het werk dat de mailserver moest verzetten.
En ehh Nagios wil ook best wel wat load generen hoor als je hem veel services laat checken...
Mistakes are proof that you are trying...
Nouw ik heb ervaring met sophos maar ik ben er niet over te spreken (net als jotti denk ik) ik heb het script van jotti draaien op mijn server en sophos is dat de sloomste van alle scanners dus niet echt geschikt om een x aantal mails te scannen.FireWurX schreef op 15 juli 2004 @ 22:10:
heb er nie zo veel verstand van enzow, maar Sophos Anti-Virus is er ook voor *nix
ik draai het onder windows, en hier produceert het iig minimale load.
elke dag zijn de updates weer te krijgen, en als je wil krijg je notification via Email.
[ Voor 6% gewijzigd door lordgandalf op 16-07-2004 11:33 ]
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
58 domeinen draaien, ruim 700 accounts
Het is een celeron 850 MHz en heeft 512MB geheugen.. Load heb ik nog nooit hoger gezien dan 5 (en toen was qmail verkeerd geconfigged waardoor lokale mail (root@mailserver) in een loop terecht kwam en elke keer door de qmailscanner werd gehaald
Load is momenteel 0.34 0.33 0.33
Ik denk dus dat er eerder iets fout zit in de config van qmail dan de virusscanner. Geloof mij, hier gaan gemiddels 126 msg per minuut doorheen...
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Fprot doet volgens jotti niet al te veel tegenhouden... (37%) dat vind k te weinigMiki schreef op 16 juli 2004 @ 12:39:
Ik zie er nog 2 die gratis zijn en nog niet ter sprake zijn geweest: F-prot en Panda antivirus voor linux, beide gratis voor linux.
Wel is deze met 0.93 sec de snelste
is ook een oplossing voor het probleem
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Maar ik denk dat je dan ook niet moet zeuren, jij wilt voor nop heel veel. Het moet gratis zijn, licht en de prestaties van kaspersky en veel updates... sure slaap lekkerdecramy schreef op 16 juli 2004 @ 12:53:
[...]
Fprot doet volgens jotti niet al te veel tegenhouden... (37%) dat vind k te weinig
Wel is deze met 0.93 sec de snelste
Jij werkt zeker ook voor niets en maakt daarbij overuren maar al te graag
[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 16-07-2004 14:06 ]
Verwijderd
Gebruik het met qmail-scanner b.v., maar maak het dan wel zo dat je clamd en clamdscan gebruikt. Dan gooit de clamd client alles naar de clam daemon.
Als je gewoon clamscan gebruikt, moet ie voor elke scan clamscan/virusDB/libs ect laden. Dit is vast niet te merken op een systeem met weinig mail, maar op een drukke mailbak kan je niet zonder clamd/clamdscan.