Schommelende Buffer bij Branden DVD (NEC2510A)

Pagina: 1
Acties:

• mieg_1981
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-03-2024
Hoi Allemaal,

ik heb problemen bij het branden van DVD's met mijn nieuwe NEC2510A-DVD-brander. Ik gebruikt Nero 6.3.1.17 (de nieuwste) en Platinum 8x DVDs.

DMA is ingeschakeld, de brander is aangesloten op een de Secondary IDE-poort op de Master aansluiting.

Mn computer is een 3 GHz Pentium, 512 Mb, MSI Moederboard. Dus aan de kwaliteit van mn systeempje kan het niet liggen, dacht ik ;)

Ik heb op 8x en 4x gebrand, maar op beide snelheden schommelen de beide buffers. De bovenste buffer loopt tijdens het brander ongeveer 5 keer terug, soms helemaal tot 0%, daarna bouwt deze weer langzaam op.

Alle hulp is welkom, harstikke bedankt hiervoor _/-\o_ . Als echt niets mocht werken, breng ik de brander terug.... :'(

Verwijderd

Nou, je moet niet vergeten dat een DVD branden op 8 speed een continue datastroom oplevert van 8 x 1350 KB/sec, dus ruim 10 MB per seconde. Nu is dat voor een moderne schijf niet zo'n probleem, maar je moet bij wijze van spreken niet tegelijkertijd UT2004 of Far Cry proberen op te starten.

Wat voor applicaties heb je draaien? Zorg ervoor dat je geen schijfintensieve applicaties draait als je een DVD op 8X fikt. Check verder even tijdens het branden of Nero wel priority high heeft, anders deelt het zijn tijd met andere apps (scheelt flink wat in stabiliteit van de buffer heb ik gemerkt). Ik ga ervan uit dat je de standaardfeatures als Burn-proof en dergelijke allemaal hebt ingeschakeld.

Trouwens, bij wat voor DVD's treedt dit op? Een image of een DVD met grote bestanden moet geen probleem zijn, maar als jij een gewone directory met vele honderden bestandjes van enkele kilobytes probeert te branden op 8X, dan kan zelfs de snelste 7200 tpm schijf het te kwaad krijgen, zeker als de rest van je systeem niet goed geconfigureerd is.

Aan je brander zal het niet liggen - ik ga ervan uit dat die goeie DVD's aflevert. Bovendien is die bovenste brander de geheugenbuffer van Nero zelf, dus als die af en toe bijna leeg raakt heeft dat niets met de hardware van de brander te maken.

• mieg_1981
bedankt voor je info.

even over mn harde schijf, dit is een Maxtor 160Gb S-ATA 150. Redelijk snel schijfje (50mb/sec gemiddeld zegt Nerobij het testen ervan) :P

De gegeven die ik brandt zijn films (dvdrips) die allemaal op dezelfde partitie staan. Zou dus ook geen probleem moeten zijn. :9

Tijdens het branden heb ik sowieso geen applicaties draaien, behalve de standaard van Windows.

Bedoel je dat je in taakbeheer nero.exe aanklikt en daar de prioriteit instelt of een instelling in Nero zelf ?

Ik heb ook meerdere dvds op 4x gebrandt, maar de hoofdbuffer loopt nog steeds leeg (ongeveer 4x tijdens het branden). De onderste buffer gaat schommelen en teruglopen als de bovenste buffer bij 0% zit.

Please, ik weet echt niet meer wat ik moet proberen.... ik had zoveel vertrouwen in deze brander.... :'(

Verwijderd

krijg je ook een error tijdens het branden??

boeie als t werkt, nix aan veranderen.

Verwijderd

Bij mijn Aldi systeem loopt de buffer volgens mij bij elke dvd 1 keer leeg, nog nooit 1 toaster gemaakt.
Zolang het branden goed gaat lijkt het mij geen probleem.
Met een externe schijf overpompen wilt het ook weleens verslikken, zakt de snelheid even en daarna pakt hij weer op.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Athlon 1,1 G met asus moederplank. Bij mij lag het probleem aan mijn 2e UDMA66 controller (onboard). De buffer liep telkens leeg, vulde zich weer, gaat branden, loopt weer leeg etc. Uiteindelijk dit probleem opgelost door mijn brander (Pioneer A06) weer aan de eerste (standaard) controller te hangen. Het probleem was hiermee "opgelost`. Het zorgde trouwens niet voor onderzetters, leve B.U.P. _/-\o_

• mieg_1981
thx for the feedback !

de dvd werkt wel gewoon idd. ik heb nero zelfs de hele dvd laten verifieren. Geen errors gevonden. Ik dacht dat een lege buffer voor een exta onderzetter zou zorgen, maar valt mee dus. Bij mn oudere cd-brander was een lege buffer wel gegarandeerd een fout cdtje.....

oja, aan de ide kabel kan het ook niet liggen, want dat is een splinternieuwe UDMA 133 (round).

zou de schijf defragmenteren wat op kunnen leveren ?? (tis wel 40 gb, dus duurt wel ff :/ )

[ Voor 12% gewijzigd door mieg_1981 op 16-07-2004 21:24 ]

Verwijderd

mieg_1981 schreef op 16 juli 2004 @ 21:23:
thx for the feedback !

de dvd werkt wel gewoon idd. ik heb nero zelfs de hele dvd laten verifieren. Geen errors gevonden. Ik dacht dat een lege buffer voor een exta onderzetter zou zorgen, maar valt mee dus. Bij mn oudere cd-brander was een lege buffer wel gegarandeerd een fout cdtje.....
Ja, maar modernere branders hebben methoden om de laser tijdelijk stop te zetten en hem toch nauwkeurig op dezelfde plaats te houden. Je kunt best de buffer helemaal leeg laten lopen en toch een geslaagde CD krijgen. The wonders of modern technology. :)
zou de schijf defragmenteren wat op kunnen leveren ?? (tis wel 40 gb, dus duurt wel ff :/ )
Dat zal weinig opleveren, als de bestanden die jij op DVD brandt waarschijnlijk redelijk recent gedownload of naar de harde schijf gekopiëerd zijn. Alleen als je data brandt die al jarenlang op de harde schijf staat kan defragmenteren nut hebben.

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 12:22
Aan iedereen die net als ik, met hetzelfde probleem, op deze thread terrecht is gekomen.
Bij mij heb ik het op weten te lossen.
Het lag aan te type flatcable (IDE/ATA kabel) die ik gebruikte. Dit was een standaard 40 draads DMA kabel en moest een 80 draads UDMA IDE kabel zijn. Dit verdubbelde de doorvoersnelheid van DMA33 naar DMA 100, waardoor de brander en de HD elkaar beter konden bijhouden.

Dit gaat fout:
---------------------------------
IDE controler prim 80 ribbon kabel
- HD Maxtor UDMA5 (100MB/s)

IDE controler sec 40 ribbon kabel
- Plextor CDRW PX4824A UDMA2 (33MB/s)
- Plextor DVDRW PX755a UDMA2 (kan UDMA4)

Dit gaat goed:
IDE controler prim 80 ribbon kabel
- HD Maxtor UDMA5 (100MB/s)

IDE controler sec 80 ribbon kabel
- Plextor CDRW UDMA2
- Plextor DVDRW PX755 UDMA4 (66MB/s)
Uitleg DMA modes: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/modesUDMA-c.html
Uitleg kabels: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Cable.htm
en de 80 draads kabel: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Cable80.htm

Let er dus op dat van alle schijven je in de snelste DMA mode aan staat en dat je de juiste kabels hebt. Dit kun je allemaal zien in programma's al Intel Application Accelerator, of in apparaatbeheer in Windows.
Pagina: 1