Hoe kan ik met VI een bepaald karakter dat op elke regel op de 8ste positie vervangen door bv een "!". Ik zit allemaal te modderen met substitues zoals :%s/^.\{7\}/\! maar het wil niet lukken. Graag advies
Als je met ViM werkt, kun je met CTRL-V een blokselect doen op kolom 8. Als je de hele kolom hebt geselecteerd door naar beneden te gaan, dan kun je daarna met r! als het goed is alles vervangen door een !
Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker
Verwijderd
Dus je vraag is: search and replace any character, but only the 8'th occurrence.
s/./"!"/8
Vwala!
(ik zou het persoonlijk met sed doen: "sed s/./"!"/8 bronbestand > doelbestand" .)
s/./"!"/8
Vwala!
(ik zou het persoonlijk met sed doen: "sed s/./"!"/8 bronbestand > doelbestand" .)
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 22:45 ]
Verwijderd
waarom wil je dit doen met VI ????
Kun je niet beter nano gebruiken, die werkt toch veel fijner dan VI .
Daar verschillen de meningen nogal over, en het is hier gewoon offtopic, hij vraagt hoe je iets kunt doen met een bepaalde (een van de krachtigste ook nog) editor, en je komt doodleuk aanzetten met "waarom gebruik je dit niet, dat is toch veel fijner". Nee, dat is niet fijner, kom dan op z'n minst met argumenten aanzetten ofzo, of post helemaal geen aanzet tot een offtopic discussie die nergens over gaat.Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 22:34:
waarom wil je dit doen met VI ????
[flame]Omdat VI de beste editor allertijden is![/flame]Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 22:34:
waarom wil je dit doen met VI ?
Hoe zou je dit oplossen in nano? (serieuze vraag).Kun je niet beter nano gebruiken, die werkt toch veel fijner dan VI.
"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."
met sed werkt het wel maar met vi doet ie alleen de eerste 8 regels (en dan het eerste karakter van die regel).Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 21:59:
Dus je vraag is: search and replace any character, but only the 8'th occurrence.
s/./"!"/8
Vwala!
[ Voor 12% gewijzigd door Seth4Chaos op 16-07-2004 09:20 . Reden: kleine toevoeging ]
Mistakes are proof that you are trying...
Waarschuwing, ranzig:
:%s/^\(.......\)./\1!/
:%s/^\(.......\)./\1!/
qa^7lr!jq<aantal regels>@a
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Pagina: 1