Toon posts:

XP op nieuwe schijf installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende:

Mijn computer draait op WinXp Pro en ik heb een HD van 120 GB die bestaat uit 2 partities: C voor Windows (40 GB) en D voor data (80GB). Er zit ook nog een 2e HD in van 60 GB die ik net geformatteerd heb. Deze heeft drive letter E.

Nu wil ik van de schijf van 60 GB mijn C-schijf maken (master) en er windows opzetten en van de schijf van 120 GB wil ik terug 1 grote partitie maken en hem gebruiken als D-schijf (slave). Op mijn huidige D-schijf staat voor ongeveer 40 GB aan data die ik niet wil kwijtraken.
Mijn idee was om op de schijf van 60 GB XP te installeren en er daarna even de 40 GB data bij te zetten, dan de schijf van 120 GB terug samen te voegen tot 1 partitie (ik heb Partition Magic), te formatteren en de data er dan terug op te zetten. Probleem is dan dat de driveletters niet kloppen. Ik weet wel dat ik dan iets in de BIOS moet veranderen maar wat juist weet ik niet. Hoe ik de jumpersettings moet veranderen weet ik wel.

Is dit de juiste methode om te werk te gaan of is er een andere betere manier? Het belangrijkste voor mij is dat ik de data die nu op mijn D-schijf staan niet verlies.

Ik weet nog niet zo heel veel van deze zaken maar probeer het wel allemaal te leren. Daarom zou ik het erg op prijs stellen als iemand me kan vertellen hoe ik het best te werk ga :)

Verwijderd

driveletters kun je gewoon in windows veranderen, bij disk management.
eventueel kun je ook dat tooltje van PM gebruiken om allerlei verwijzingen in je register enzo te veranderen (drivemapper heet dat geloof ik)
Het belangrijkste voor mij is dat ik de data die nu op mijn D-schijf staan niet verlies
dan moet je daar backups van maken. no matter what.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik de drive letters bij disk management verander hoef ik in de bios niets te veranderen?

Verwijderd

ehm nee, je bios heeft zowiezo niets met je partitie-indeling te maken.
je kunt 2 OS-en installeren die de partities als compleet andere drives zien.

de meeste OS-en kennen niet eens driveletters. driveletters zijn een DOS-uitvinding, zodat het mounten van een partitie wat onzichtbaarder gebeurt.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Eerst je 120 gb schijf eruit halen en je 60gb erin, hierop xp installen,dan je 120gb schijf er weer aanhangen en met fdisk onder dos de actieve status van deze schijf disabelen.niet je partities verwijderen dus!Daarna xp opstarten, de 120 gb wordt gedetecteerd en via schijfbeheer kun je er nu schijfletters aanhangen.Daarna pomp je de data over naar je 60gb schijf en kun je je 120gb schijf herindelen (ook in schijfbeheer) daarna kun je de data weer terugpompen als je dat wil.
Waarom je eerst de 120gb eruit moet halen heeft te maken met de systeemschijf, je loopt de kans dat xp je systeem schijf geen c:\ letter geeft als er al een andere actieve schijf aanwezig is die systeem schijf is geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door blobber op 15-07-2004 19:41 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
OK bedankt, dan ga ik er maar eens mee beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de reacties, het is prima gelukt.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 13:05 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 12:33:
Thx voor de reacties, het is prima gelukt.
Graag gedaan :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1