Ik was laast ook in het vliegtuig waar zo'n hostess me kwam vertellen dat ik niet mocht fotograferen --- net toen we de allermooiste vlucht boven Amsterdam maakten!!
Ze vroeg me vriendelijk of ik niet wilde fotograferen. Ik vroeg haar: waarom niet? Antwoord: tijdens het opstijgen en landen is fotograferen verboden.
Niks over elektronische apparatuur.
Heb nog nagevraagd: hoezo dan, maar iets anders kwam er echt niet uit, het was gewoon echt: je mag niet fotograferen tijdens het opstijgen of landen. En we hadden de landing (aanvlucht) al ingezet, dus ik mocht niet meer fotograferen.
En toen waren we al niet meer boven het CS A'dam....
Heb daarna nog wel wat plaatjes geschoten, maar de zon stond verkeerd, etcetc.
Over die straling: nee 1 gsm of gameboy kan kwa straling geen kwaad, een fotocam stoort zeer waarschijnlijk nog een stuk minder dan een gameboy, een gsm het meest (op het moment dat hij wat zend, anders misschien zelfs het minst).
In principe kan je (versimpeld) zeggen: hoe minder energie een apparaat gebruikt, hoe minder straling ervan afkomt - natuurlijk hangt eea samen met op welke frequentie de digitale hardware functioneert, hoe goed de behuizing afschermt, etc.
Maar een heel vliegtuig vol met gsm's kan vervelend worden.
Verder is het heel sterk: voorkomen is beter dan genezen. Heeft niemand een elektronisch apparaat ingeschakeld, dan kan een eventuele storing daar ook niet aan liggen.
Leg eens je gsm naast je CRT beeldscherm, en stuur dan een sms-je. Stel nou dat in een vliegtuig een schermpje van de navigator zo flikkert. De beste man kijkt eerst of hij zelf niet net een sms ontvangt (jahoor, zelf vergeten ze ook wel eens om 'm uit te zetten), vraagt de overige bemanning, en als iedereen netjes geen apparatuur ingeschakeld heeft, dan wijst een beeldschermflikkering op een mankement, en ik neem aan dat ze de elektronica dan grondig moeten bekijken - wat weer geld en tijd kost.
Afgezien daarvan kan gsm straling voor hoorbare storingen zorgen in de communicatie. Hinderlijk en daar zitten piloten niet echt op te wachten.
Dat andere apparatuur misschien niet dergelijke bij-effecten heeft willen ze niet hoeven onderzoeken. Want, dan moeten alle hostesses kennis hebben van welk apparaat wel en welk niet mag...
Je kan (technisch gezien) overigens prima bellen vanuit het vliegtuig, met een paar beperkingen:
1) de snelheid tov het basisstation mag niet meer zijn dan 200km/u (daarboven kan niet meer gecompenseerd worden, dit is deel van de gsm spec)
2) je zit wel in een behoorlijk afgesloten kooi van faraday, dus je mobieltje straalt wel op vol vermogen; dit is meteen het vervelendste bij take-off: mobieltjes stralen echt niet continue (luisteren wel continue), soms stralen ze niet gedurende 2 a 3 uur, maar bij take-off ga je snel van 1 cel naar de volgende, de maximale rijkweidte van een gsm basisstation is 30km, maar in dichterbevolkte gebieden is dit veel minder zodat er veel meer cellen kunnen zijn (per cel is een limiet van aantal gebruikers, nl) - en als je mobielje een ander basisstation detecteert, start de 'hand-over' procedure. Stel je nu even voor wat er gebeurt als een vliegtuig 150 mobieltjes vervoert die allemaal aanstaan, en allemaal tegelijk met de handover beginnen, en allemaal op vol vermogen, allemaal elkaar verstoren, dus lost packets, dus nogmaals zenden etcetc. Kan me goed voorstellen dat de piloten daar op een gegeven moment last van hebben.
3) bij 11-9 waren er ook genoeg passagiers die opgebeld hebben en bv wisten dat het fout zou gaan.......
/me is chipdesigner voor mobiele telefoonchips
Uiteindelijk telt natuurlijk wat de bemanning (en maatschappij) verlangt. Willen zij dat je geen elektronische apparatuur gebruikt, dan hoor je daaraan gevolg te geven. Willen zij dat je je schoenen aanhoudt? Je sokken om je nek hangt? Je schoenveters aan elkaar knoopt?
Het is hun vliegtuig, en aan boord is het met goede redenen geen democratie. Wel jammer dat ze af en toe niet duidelijk aangeven waarom iets op een bepaalde manier moet...