crisp schreef op 15 juli 2004 @ 22:13:
Ik vraag me trouwens af wat precies je insteek is om op deze manier JS fouten op te gaan vangen. Tenzij je complete apps of spelletjes bouwt in DHTML is er meestal sprake van kleine overzichtelijke stukjes code die meestal wel dusdanig uit te ontwikkelen zijn dat de kans op niet-exemplarische fouten toch wel heel klein is, en daarnaast is het good practice om ervoor te zorgen dat sites die toegankelijk dienen te zijn niet afhankelijk zijn van scripting.
ok daar gaat-ie dan, we gaan afdwalen. mijn insteek is als volgt:
het gaat hier om een een cms-achtig systeem om sites mee te bouwen, maar dan op een magazine-achtige manier, waarbij de invoer ook aan de voorkant plaatsvindt, ipv de gebruikelijke backdoor / admin-manier. daarbij gebruik ik erg veel dhtml en javascript voor allerlei tools zoals een text-editor, menu-editor, image scaler, color-picker, spelling-checker, forms-builder etcetera. kortom het begint aardig op een '(web-) applicatie' te lijken whatever je daaronder mag verstaan. (screenshot:
http://www.xs4all.nl/~jes303/screenshot.jpg)
btw ik ben met je eens dat in principe de js-code overzichtelijk genoeg moet zijn om evt. bugs makkelijk op te vangen / te traceren / op te lossen. maar theorie en praktijk ontlopen elkaar soms.
enfin, op zich een aardig systeem dus, dat ik in mijn eentje ontwikkel waardoor ik veel tijd kwijt ben in het developpen en het uitvoerig testen op de meest uiteenlopende platformen er weleens bij inschiet (mac en pc IE, safari, mozilla ed) door allerlei redenen.
dan is het heel makkelijk om binnen 1 oogopslag (lees: in 1 e-mail waardoor het gelijk ook ge-archiveerd is) te zien wie inlogt, welke file upload, pagina verwijdert, en een php of javascript error krijgt. ipv in aparte webstats, apache logs te gaan zoeken en speuren, en tijdrovende mailtjes of telefoontjes van collega's / gebruikers te krijgen die vaak niet goed uitleggen wat er misging. zo doe ik dat dus nu al met het php gedeelte, wat echt goed werkt.
magoed, er zullen zeker veel voors en tegens te bedenken zijn voor mijn manier van problem-solving, en er allerlei principe-kwesties en programmeurs-wijsheden op losgelaten kunnen worden. daar ben ik echter nu even niet op uit, want zo blijf je discussieren. vooralsnog houd ik het erop dat js-errors loggen voor mij iig handig is.
ja die kende ik al, maar dat is alleen handig als ik zelf achter een mac zit.
[
Voor 5% gewijzigd door
js303 op 15-07-2004 23:44
]