Toon posts:

[HDD] HDD kapot na flash DVD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week EINDELIJK een nieuwe DVD-ROM van Aopen gekocht. Dus ik helemaal blij toen ik hem werkend zag op een DVD van de videotheek. Echter bij het instoppen van een zelf gebrande DVD (die tot nu toe op alle stand alone- en DVD-ROM spelers prima werkte) begon hij toch een beetje te hakkelen en te stoten. Dus ik naar Aopen gebeld, en die kwamen met advies dat er nog een oude firmware op zou kunnen zitten, en deze upgedate zou moeten worden. Dus ik gekeken en ja hoor, oude firmware. Dus ik weer helemaal blij nadat de firmware geflashed was en alles goed werkte. Tot ik de ochtend erna de PC inschakelde, en de melding kreeg dat mijn harddisk niet gededecteerd werd. Dus ik weer helemaal :|...

Elke x als ik de PC opstart dan dedecteerd ie hem maar af en toe, en de keren dat ie dedecteerd geeft hij aan dat de schijf maar 5 mb ofzo is. Ook staat er in plaats van de gebruikelijke naam + typenummer van de harddisk bij het opstarten alleen een hoop gebrabbel.

Ik ben zelf al enige tijd op zoek geweest naar de oplossing (en het is niet fijn zoeken op een P233 laptopje :'(. ) en ben er bijna zeker van dat de firmware van de harddisk niet goed is. Maar ik kan nergens een nieuwe update vinden. Ik heb ook al met Maxtor gemaild, en dit soort dingen vallen niet onder de garantie. Ook heb ik geen zin in een nieuwe schijf kopen, want deze is pas 5 weken oud!!!

Weet iemand waar ik een nieuwe firmware update kan krijgen? Het gaat om een Maxtor harddisk met het typenummer 6Y200P0. Ik kan niet meer zien welke firmware versie op de schijf stond. Kan iemand mij helpen?

P.s. Is het mogelijk om met een firmware versie van de 6Y250P0 van deze schijf ipv 200 gig een 250 giger te maken?

Verwijderd

Ik denk dat het probleem met je hdd niks te maken heeft met het flashen van je dvd speler, maar dat dit stom toeval is. Probeer eens als hij word gedetecteerd, op te starten naar dos en een low-level format te doen met een tool van de hdd fabrikant. Dit KAN soms helpen. Maar ik vermoed dat je hdd gewoon het loodje heeft gelegd. Dat gebeurd zo nu en dan... En dat is wel degelijk garantie. Ik zou niet weten waarom niet. Een dvd flash heeft namenlijk niets te maken met je HD.

En nee, je kunt met firmware niet je hd groter maken dan dat hij is.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 16:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Low Level heb ik al geprobeerd, maar hij kan de HDD niet dedecteren, dus er valt nie veel te formateren. Ik wil toch echt proberen of ik hem kan flashen, heb nu toch niets te verliezen.

Edit: Ik kan hem ook niet terugsturen naar Maxtor, want bij het inbouwen van de HDD heb ik een klein stukje uit het chassis moeten dremelen, omdat hij anders met de CPU koeling (kl*te Matx) in de problemen kwam. Heeft echter niets te maken met het defect.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 16:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 16:26:
Low Level heb ik al geprobeerd, maar hij kan de HDD niet dedecteren, dus er valt nie veel te formateren. Ik wil toch echt proberen of ik hem kan flashen, heb nu toch niets te verliezen.
Je zegt net dat hij hem soms wel detecteerd? Je kunt hem ook niet flashen als hij niet word gedetecteerd, maar volgens mij heeft een HD helemaal geen firmware. Althans, ik hem nog nooit nieuwe firmware voor een hd gezien.

Verwijderd

Ik zou er eerst mee terug gaan naar de leverancier van die 200GB maxtor schijf.
Ik geloof namelijk niet dat het gekomen is door die dvd-flash van je, maar puur toeval is }:O .
Op het moment dat je die schijf flasht, en het gaat fout dan valt het sowiezo niet meer onder de garantie van Maxtor :'( .

Trouwens wat zegt MAXTOOLS (is te downloaden op de site van maxtor) ervan ?

suc6

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 16:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, legde het beetje fout uit. De keren dat hij wel dedecteerd lukt het ook niet, omdat hij fout dedecteerd. MaxBlast (Utillity van Maxtor) zegt dan dat de harddisk niet geformateerd kan worden. Als de harddisk al helemaal niet gededecteerd word dan zegt MaxBlast dat hij geen Maxtor schijf vind.

Edit: in een harddisk zit wel degelijk firmware, en als het goed is vind het flashprogje de harddisk zowiezo, of hij nou wel of niet gededecteerd word door de bios. Heb het vroeger eens gedaan bij een ouwe 2,5 gig schijf.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik dat MaxTools vinden? In elk geval niet op de site...

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
en als je de schijf als enigste aansluit.... wel ff alle ide-stekkers er uit en er weer in ....stel dat er een kabel scheef zit...

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Topicstarter
allemaal al geprobeerd, ook in andere pc's... het zit echt in de harddisk zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maxtor net gemaild, hoop dat ze een firmware update naar me toesturen.

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
heb je de mogelijkheid om chkdsk uittevoeren?
via windows reparatie of zo.
ik zou het in ieder geval proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ie wel dedecteerd dan slaat de PC vast bij chkdsk

Als ie niet dedecteerd dan zegt ie dat hij geen harde schijf vind.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 16:26:
Edit: Ik kan hem ook niet terugsturen naar Maxtor, want bij het inbouwen van de HDD heb ik een klein stukje uit het chassis moeten dremelen, omdat hij anders met de CPU koeling (kl*te Matx) in de problemen kwam. Heeft echter niets te maken met het defect.
Pfffff, sorrie hoor, maar dat dremelen vindt ik wel een erg 8)7 actie.
Dit moest ik effe kwijt, sorrie O-)

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Diamon schreef op 15 juli 2004 @ 18:06:
[...]

Pfffff, sorrie hoor, maar dat dremelen vindt ik wel een erg 8)7 actie.
Dit moest ik effe kwijt, sorrie O-)
Ja is niet de meest charmante mod, maar ik moest wel. Anders kon ik een nieuw MATX moederbord gaan bestellen.

Verwijderd

Topicstarter
Powermax ook al geprobeerd, werkt ook niet want hij dedecteerd schijf niet of verkeerd, maar waar kan ik nou die Maxtools vinden?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 19:26 ]

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
heb je al geprobeerd de dvd speler te ontkoppelen? en op proberen te starten?

Verwijderd

foutje

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het verstandig is om even precies te vermelden wat ik allemaal heb gedaan. Op mijn eigen PC na constatering HDD fout heb ik alles wat op zowel de primary als de secondary IDE poorten losgekoppelt, harddisk alleen aangesloten op beide poorten, probleem bleef bestaan. Ook andere kabels geprobeerd, en andere aansluitpunten op de kabels geprobeerd. Ook alle jumper settings uitgeprobeerd. Daarnaast ook nog ander geheugen geprobeerd (je weet maar nooit) en bios naar laatste versie geflasht. Dit heb ik op 3 systemen geprobeerd (Tsja, waar een wil is...) en tijdens de test systemen zo kaal mogelijk gehouden (mobo+cpu+mem, videokaart, monitor en toetsenbord. Wat ik ook deed, problemen bleven zich voordoen in de schijf. Mag dus aannemen dat de schijf zelf kapot is.

Maar wat ik mezelf nou eens afvroeg: ik heb nog een 6Y080L0 80 gigabyte harddisk liggen van Maxtor. Deze wou ik vroeg op laat verkopen, maar het viel me op dat zowel mijn defecte als de 80 gigger echt PRECIES hetzelfde zijn. Zelfs de gebruikte IC's op de printplaat zijn nagenoeg hetzelfde. Zou het mogelijk zijn als ik de printplaten van beide schijven om zou wisselen? Blijft de kapotte schijf dan 200 gig, of word dit dan de 80 gigger? En nu niet meteen gaan roepen: Probeer maar uit, want ik moet er zeker van zijn dat ik dadelijk niet met 2 kapotte schijven zit. Dus als iemand hier een antwoord op weet, laat maar horen!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 10:13
Ik denk niet dat dat gaat werken, want ik denk dat de firmware van beide schijven verschilt.. Waardoor òf de 200 GB wordt gezien als 80 GB, òf hij gaat helemaal stuk.. Ik zou het niet doen als ik jou was in iedergeval.. :)

Ik denk ook dat je weinig kans hebt met het flashen van je hd.. De kans dat Maxtor je een nieuwe firmware toestuurt lijkt me namelijk vrij klein..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In sommige gevallen is inderdaad de printplaat exact gelijk en je zou het kunnen proberen i.i.g.

Lukt het niet dan zou je de printplaat terug kunnen zetten. Lijkt me geen kwaad kunnen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
DuDePrOdUcTiOnS schreef op 16 juli 2004 @ 01:19:
Ik denk ook dat je weinig kans hebt met het flashen van je hd.. De kans dat Maxtor je een nieuwe firmware toestuurt lijkt me namelijk vrij klein..
Weet iemand dan waar ik een flash kan downloaden? Dit probeer ik eerst alvorens alles te verbouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 01:45 ]

Verwijderd

Heb je toevallig de firmware van de dvd speler niet gebruikt voor de HD met het flashtooltje?
Heb zelf ook z'n flashprogramma waaruit je kunt kiezen voor IDE mode en ATAPI mode.Je kunt daarbij heel makkelijk een fout maken en een verkeerde mode gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
De firmware van mijn DVD speler was een soort van self-run programma. Het exe filetje update de speler zelf. Daarom denk ik ook dat het toch stom toeval is allemaal.

Edit: zat net te denken, zou het mogelijk zijn om alleen een nieuw printplaatje te bestellen? Zo ja, weet iemand waar ik daarvoor moet zijn?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 03:00 ]

Pagina: 1