Toon posts:

Travelmate formateren

Pagina: 1
Acties:
  • 794 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,
Ik heb sinds een paar dagen een Travelmate 8002LCi. Deze had windows XP pro zeg maar voorgeinstalleerd. Ik moest toen ik `m voor het eerst aanzette even nederlands aanklikken en dat ding 'installeerde' in 5 minuutjes XP voor me. Alleen omdat je standaard 2 partities hebt, eentje van 42 gieg en eentje van 9,75 gieg. (en nog een hidden van 7,8Mb) kan ik m`n data niet zo sorteren als ik wil.
Ik wil het liefst 4 verschillende partities maken met bijv. Partition Magic en dan de hele reut formateren en dan weer een schone 'echte' installatie van XP pro erop. Mijn vraag is, kan ik zomaar de hele HDD platgooien, want die recover cd`s lijken niet bootable. En mijn tweede vraag is dus, hoe werken die recovery cd`s. Ik heb de hele manual al doorgespit en hier de search ook al gebruikt, maar daar lees je alleen maar dat mensen die cd`s 'gebruikt' hebben en niet HOE. :'(

nog ff concreet de vragen:
1. Kan ik zomaar alle partities wijzigen (incusief die hidden partitie)
2.Hoe werken recovery CD`s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 20:11

FongWan

The Stormrider ...

Mijn advies is om eerst even een image van je hele harddisk te maken met norton ghost of een ander image proggie. Dat wegbranden op een dvd zodat je dan altijd weer terug naar deze setup kan.

Recovery cd's zijn meestal wel bootable voor zover ik weet. Voor de rest zou het geen probleem moeten zijn om met partition magic alles naar jou smaak in te richten.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
owkeej, als jij zegt dat ik kan booten van die recovery cd`s dan zal het wel zo zijn. (waar heten ze anders recovery cd`s voor :7 ) Ik formateer gewoon de hele harde schijf naar m`n wensen en dan zou ie het dus moeten doen vanaf die recovery cd.

edit: op die recovery cd staan twee bestanden die windows niet herkend, een .DAT en een . ACR bestand. die .ACR schijnt een image te zijn, maar moet er dan geen progje zijn om die image te lezen :?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 07:22

neevedr

Dat was ik niet!

Ergens in mijn handleidingen van mijn Travelmate staat dat de recovery cd's de hele harde schijf terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Dus zoals het bij aankoop van het product is.

[ Voor 5% gewijzigd door neevedr op 15-07-2004 16:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Nou ik zoals ik al zei, probeer eens de booten met zo een cd voordat je vanalles gaat doen. Moet je wel in je bios je bootsequence aanpassen zodat hij eerst van cd boot en dan van de rest.

Als dat lukt is het geen probleem met aanpassen.

Maak zoals ik al zei wel voor de zekerheid een image van de huidige stand van zaken, dus de hele harddisk en niet alleen de partitie en fik die op een dvd weg. Kan je altijd terug. :)

Succes

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

offtopic:
neevedr schreef op 15 juli 2004 @ 16:31:
ff uit je sig "Korfbal is cool!".
Meen je dit :? Speel je zelf ook of niet :? Zo ja, waar :?

[ Voor 4% gewijzigd door FongWan op 15-07-2004 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik in de openingspost ook al schreef, die recovery cd`s lijken niet bootable. Want ik heb int BIOS de boot-volgorede zo gezet dat de cdr-dvdrom als 1st boot-device staat. Dan rebooten, dan start ie als nog windows vanaf de HDD op. @ Fong Wan: imagen wordt wat lastig want dan moet ik 16Gb branden met een cdrw drive (ik heb geen DVD-RW)

off-topic
idd neevedr speel je zelf korfbal dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

aha dan is het inderdaad geen optie om een hele image te maken.

Das lullig, euh misschien Acer mailen hierover hoe het precies zit :?
Kan je altijd met het mailtje confronteren als er iets fout gaat en ze later zeggen dat je niet had moeten veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 19:31
Je kan opstarten van de system restore cd als het goed is en daarna vraagt hij als je wil herstellen of helemaal overnieuw opzetten maar helemaal overnieuw opzetten is wel gewoon image die hij terug zet dus je houdt de acer zooi er gewoon bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfde probleem met mn lapper....acer 1511LMI net nieuw...

Heb toen eerst een NIET ACER VERSIE van xp erop gezet....partities gewist...1 overgehouden...de C schijf...

toen weer de recovery erover en toen bleef die partitie staan alleen werd het weer een FAT32....via start } uitvoeren...etc etc... (zie ergens anders op het forum) heb ik de FAT32 omgezet in NTFS...nu ben ik weer gelukkig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een TravelMate 8002. De vooringestelde schijfruimteindeling beviel mij niet, dus toen heb ik zelf windows XP erop gezet (van een cd-rom die ik al had). Uiteindelijk met de recovery CD van Acer alle drivers en programma's erop gezet, bijvoorbeeld Acer Notebook Manager, Acer Smartcard Manager en drivers voor videokaart, wireless lan, enz. De laptop werkt nu perfect, helemaal naar eigen wens met 4 partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heb jij die progjes van die recovery cds gekregen?? bij mij moet je hem perse opnieuw installeren volledig...ik zie niets op die cd's staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, Recovery CD moet System CD zijn! Deze opent automatisch als webpagina, vervolgens install en windows XP selecteren en dan krijg je de lijst met alle drivers en programma's. Als je de System CD niet hebt, kun je 't ook downloaden vanaf http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_8000.html

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds eergister een Travelmate 8002 LCi en ik kreeg hem leeg dus ff eerst de system restore cd erin gedaan en daarna de hele mikmak geinstalleerd en via partition magic alle partitie's gezet zoals ik het wilde en ik ben tevreden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar kan het dan eigenlijk kwaad om die partities weg te doen?
m.a.w.: de recovery cd's werken toch nog ondanks de andere indeling? Want ik zou er niet van verschieten dat die dan verkeerdelijk melden dat het niet meer de oorspronkelijke pc is etc.

greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m`n Travelmate nu ook geformatteerd gekregen maar als ik met die recovery cd`s weer windows installeer wordt ie idd weer FAT32. Ik krijg het ook niet voor mekaar dat ding te laten booten van een normale winXP cd of zlefs win98 pakt ie niet. floppy drive zit er niet op dus dat wil ook niet :P . Maar toch wil ik op de ene of andere manier er een 'echte' windows op zetten en niet de Acer windows. Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn recovery cd maakte maar 1 c partitie aan, dus volgens mij maakt het weinig uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 19:52:
Ik heb m`n Travelmate nu ook geformatteerd gekregen maar als ik met die recovery cd`s weer windows installeer wordt ie idd weer FAT32. Ik krijg het ook niet voor mekaar dat ding te laten booten van een normale winXP cd of zlefs win98 pakt ie niet. floppy drive zit er niet op dus dat wil ook niet :P . Maar toch wil ik op de ene of andere manier er een 'echte' windows op zetten en niet de Acer windows. Ideeën?
Acer Notebook Manager openen > Boot options > Bij Boot sequence 'CD-rom/DVD-rom' bovenaan zetten

Als je dan een normale XP-cd erin doet, zal ie bij het opstarten de XP-setup openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste tweakers,

Allereerst mijn excuses voor het omhoog schoppen van deze thread, maar aangezien hij enigszins aansluit op mijn vraag, is het onzinnig een nieuw topic te openen.

Ik ben sinds een paar dagen de eigenaar van een Acer Aspire 1681 en bij de eerste keer opstarten werd XP + bijbehorende drivers en acer utilities voorgeinstalleerd. Wat mij betreft allemaal prima en hij draait in principe als een trein. Maar ik erger mij aan één ding. Waarom zitten er daar bij Acer mensen die XP willen laten draaien op een FAT32 indeling? Ik wil dus omschakelen naar NTFS, maar de recovery cd voorziet niet in die behoefte. Converteren is geen optie, ik las elders op dit forum al dat je systeem daar alleen maar trager van wordt.

Dus ze gaan er bij Acer maar van uit dat ik de voorgeinstalleerde XP gebruik op een FAT32 partitie en anders heb ik pech? Of kan ik toch nog ergens kiezen voor NTFS, zonder dat ik een nieuwe Windows XP moet aanschaffen? Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gaat naar start>uitvoeren en tikt in CMD.

Daar tik je het volgende commando in: convert c: /FS:NTFS en drukt op Enter.

FF wachten en klaar is Kees.

De reden: heel simpel; Als mensen iets in de soep draaien en kwijtraken kan je met een oude win98 boot CD nog een heel eind komen met een FAT32 partitie. Met NTFS kom je al heel snel op 3rd party tools uit.
Jij weet dat, ik weet dat, maar 95% van de doelgroep van een consumer notebook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 19:35:
Je gaat naar start>uitvoeren en tikt in CMD.

Daar tik je het volgende commando in: convert c: /FS:NTFS en drukt op Enter.

FF wachten en klaar is Kees.

De reden: heel simpel; Als mensen iets in de soep draaien en kwijtraken kan je met een oude win98 boot CD nog een heel eind komen met een FAT32 partitie. Met NTFS kom je al heel snel op 3rd party tools uit.
Jij weet dat, ik weet dat, maar 95% van de doelgroep van een consumer notebook niet :)
Maar ik lees hier juist veel argumenten tegen het converteren van fat32 naar ntfs, vanwege een verschil in clustergrootte. En dat gaat dan weer ten koste van de performance.

De optie om te kiezen voor ntfs had (op eigen risico) minstens aanwezig moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een keus waar je op wijst dat het voor eigen risico is voor de gemiddelde gebruiker echt iets wat je niet aanwezig wilt hebben.

Leg bovendien in een simpel menu maar uit wat voor een instap-gebruiker het beste is.... Have fun! :)

Mensen die echt de noodzaak hebben om een notebook te herinstalleren doen dat vaak met eigen Windows-versies en zijn dan vrij om te kiezen.

Bovendien vraag ik me af of er nou zo'n uitermate groot prestatieverschil zal zijn.

Verwijderd

Een schop vanaf mijn kant.

Ik vroeg mij af, ik wil Windows XP Home Edition op mijn Acer Travelmate 4001 WLMi gaan formatteren, maar wil één partitie graag behouden. Ik heb alles wat ik wil behouden op mijn D:/ schijf gezet, en wil dus de C:/ gaan recoveren met de Acer Recovery CD.

Mijn vraag is, kun je vanaf de Recovery CD ook één partitie recoveren, of neemt ie dan gelijk alle partities mee ?
Pagina: 1