[XP] Schijfcontrole start bij elke boot, search levert nix o

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-03 10:28
Ondanks search in oa onderstaande topics heb ik geen oplossing gevonden voor de schijfcontrole van mijn d-schijf (NTFS) die bij elke boot start. :(

Wat ik raar vind, in de opdrachtpromt:
• chkdsk d: --> Het bestandsysteem is gecontroleerd, er zijn geen problemen vastgesteld
• chkntfs d: --> D: bevat fouten
De veelgenoemde oplossing in de search (laat de controle eens uitlopen) werkt dan ook niet.

Hoe kan een station zowel wel als geen problemen hebben? Is het niet gewoon zo dat XP in een verborgen bestandje aangeeft dàt er fouten zijn, terwijl die al zijn opgelost? :?

Onbelangrijke achtergrondinformatie:

Mijn documentenschijf d: is mij erg lief ;) Daarom vind ik schijfcontrole wel belangrijk. Dat wil zeggen, als de pc verkeerd afsluit, wil ik wel eenmalig schijfcontrole, het excluden van de d-schijf uit de controle vind ik daarom geen optie. De huidige 'vaste' schijfcontrole begon toen er een fout in de d-schijf ontstond. Echter, na het herstellen bleef de controle bij het opstarten. Die wil ik nu weg.

Ik heb onder meer gevonden:
http://gathering.tweakers...,opstarten,schijfcontrole
http://gathering.tweakers...t_messages/383097/1/200/?
http://gathering.tweakers...t_messages/358040/1/200/?

[edit: het betreft een Maxtor Diamondmax Plus 9 120Gb ata 133]

[ Voor 46% gewijzigd door pmeter op 15-07-2004 22:57 . Reden: welke hd en data-lief erbij :) ]

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Je vergeet erbij te vermelden wat voor schijf het is en of je officieele tooltjes van de fabrikant hebt gebruikt om er zeker van te zijn of je schijf niet kapot is.

Verwijderd

dit heb ik ook hele poos gehad totdat ik als test het zaakje heb omgezet naar FAT32 en toen weer naar NTFS mbv Part. Mgc 8.0

toen was t weg

• pmeter
Na de uitgebreide test feliciteerde Maxtors Powermax ulitily mij met een prima schijf.

Ja zeg, ik hoef toch niet mijn schijf te converteren naar een ander bestandsysteem en dan weer terug, alleen maar omdat Microsoft Windows XP onverklaarbaar schijfcontrole laat lopen? :( :o

Dit moet toch gewoon ergens uit te zetten zijn neem ik aan?

Verwijderd

nope :/

niet bij mij

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Ik herken het, al bij vele systemen meegemaakt dat Windows XP opeens hardnekkig de schijf gaat controleren. Wat nog wel eens hielp is vanuit de recovery console (dus booten vanaf CD) chkdsk /r opstarten op alle partities. Windows slaat dan ergens op dat ze gecontroleerd zijn en zal er bij het booten niet meer om zeuren. Tenzij het feest weer van voren af aan begint.... :(

Ik heb het zelfs al zo gek meegemaakt dat Windows niet meer startte NA de controle, met als gevolg dat je moet resetten zodat er weer een chkdsk gepland staat..... AARGH!!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jup heb hetzelfde probleem ook op PC van me broertje, maja ik heb er geen last van, en zolang hij niet komt zeuren erover ga ik ut niet fixe ook :P

trouwes ook op zijn D schijf :)

[ Voor 12% gewijzigd door DutchTSE op 15-07-2004 22:39 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik herken dit probleem helemaal. Een mogelijke oorzaak heb ik niet 100% zeker gevonden omdat ik twee dingen heb gedaan waarna het e.e.a. helemaal was opgelost. Ook bij mij was de ellende de 'D-schijf'.

Ik had gebruikt gemaakt van een extern defragmentatieprogramma en daarnaast mijn swapfile op 'D' geparkeerd. Na het verwijderen van dat programma én het wijzigen van de swap van HD naar het geheugen (kan makkelijk met 1 GB) en een restart was het probleem na één keer opgelost.

ARME AOW’er

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
GuardianAngel schreef op 15 juli 2004 @ 22:42:

Ik had gebruikt gemaakt van een extern defragmentatieprogramma en daarnaast mijn swapfile op 'D' geparkeerd. Na het verwijderen van dat programma én het wijzigen van de swap van HD naar het geheugen (kan makkelijk met 1 GB) en een restart was het probleem na één keer opgelost.
mmmm, klinkt goed. Ik ga mijn swap-file dan maar eens van D afhalen en gewoon braaf op C zetten...

Overigens: mocht dit het zijn dan is dit strikt genomen gewoon een bug in XP natuurlijk. :'(

[ Voor 25% gewijzigd door TromboneFreakus op 15-07-2004 23:24 ]

• pmeter
TromboneFreakus schreef op 15 juli 2004 @ 22:08:
Ik herken het, al bij vele systemen meegemaakt dat Windows XP opeens hardnekkig de schijf gaat controleren. Wat nog wel eens hielp is vanuit de recovery console (dus booten vanaf CD) chkdsk /r opstarten op alle partities. Windows slaat dan ergens op dat ze gecontroleerd zijn en zal er bij het booten niet meer om zeuren.
En TromboneFreakus gaf de oplossing _/-\o_

Je hoeft niet eens de opstartcd te gebruiken. Gewoon in een opdrachtprompt intypen: chkdsk /r d:
Dan krijg je een veel uitgebreidere controle (5 stappen ipv 3) dan normaal en slaat hij een logboek op waarna alle problemen zijn opgelost!!! :*)

• fedde | IA
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11-2007
misschien maar wat is een zwap file?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
fedde | IA schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 19:09:
misschien maar wat is een zwap file?
Denk dat je swap file bedoelt, en daarover is zat te vinden met Google. Het is het wisselbestand waarin windows niet gebruikte objecten uit het geheugen in opslaat.

Aangezien dat makkelijk te vinden is, en de vraag eigenlijk verder niets met het topic te maken heeft ga ik dit sluiten. Ook aangezien er dan geen reacties meer komen op het probleem van topicstarter, die na bijna een jaar vast het een en ander al wel opgelost heeft.

We verwachten dat je altijd wat onderzoek doet. Dat zie ik in je vraag ook niet terug. Lees daarover Algemene gedragsregels (Netiquette) nog even door :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.