Mixed Reality dev
Verwijderd
Of dat ook 5.1 is ligt eraan of de geluidskaart 5.1 compatibel is.
Anders is het gewoon stereo, dus ff opzoeken wat je geluidskaart kan.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD
Verwijderd
meestal is het gewoon stereo, het kan ook Digital worden indien de bron digital is (zoals DVD en sommige divx'en
@jerrybot:
good point
[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 15-07-2004 16:03 ]
Verwijderd
-als de optische uitgang rechtstreeks aan de dvd speler in je laptop hangt, of je geluidskaart geeft het signaal onaangetast door, dan zal een externe decoder zoals bijvoorbeeld zo eentje in een HomeCinema-set inderdaad dit geluid gaan decoderen naar surround (DD, DTS of ProLogic2). Vooropgesteld dat de bron DD of DTS bevat, anders kan het `t ook niet worden! Anders kun je via ProLogic2 surround simuleren, wat soms goed, en soms niet goed werkt.Menesis schreef op 15 juli 2004 @ 15:11:
Ik heb hier een laptop met een optical uitgang. Als ik nu zon homecinema set koop die een DTS/Dolby Surround Decoder heeft én een optical ingang, krijg ik dan Surround Sound? In mijn laptop zit btw een Avance geluidskaartje. Of zijn er verschillende soorten optical outs?
Nonkel Pleuris schreef nog:
het antwoord is simpel: NEE
meestal is het gewoon stereo, het kan ook Digital worden indien de bron digital is (zoals DVD en sommige divx'en
-volgens mij kun je dat niet zo simpel concluderen, het hangt toch van een aantal factoren af?
Verwijderd
Je kan ook BSplayer gebruiken. Die kan ook het signaal via de spdif versturen. Verder een goeie player met veel mogelijkheden.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 16:06 ]
Zoals Walter.PPK zegt, als je geluidskaart (of chip in de laptop) SDPIF-passthough ondersteund zit je goed, anders niet.
Als ik moet gokken, denk ik dat je gewoon een AC97 chip (of compatible) hebt en dat het dan wel gaat werkeren. Mijn lappie doet het in ieder geval prima
Let wel op! Bij games en muziek zul je geen surround hebben, aangezien je laptop hoogstwaarschijnlijk geen DD of DTS encoder aan boord zal hebben. Je moet dan maar van stereo geluid genieten.
[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 15-07-2004 16:26 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
tis idd een AC97! Wel jammer dat het waarschijnlijk niet bij games werkt. Mijn eigenlijke doel is om via Reason 5.1 muziek te gaan makendeepspace schreef op 15 juli 2004 @ 16:25:
Een simpel ja/nee antwoord op basis van de 5.1 functionaliteit van een geluidskaart is natuurlijk volslagen onzin! Een niet 5.1 geluidskaart zou net zo goed DD of DTS geluid via AC3 kunnen versturen!
Zoals Walter.PPK zegt, als je geluidskaart (of chip in de laptop) SDPIF-passthough ondersteund zit je goed, anders niet.
Als ik moet gokken, denk ik dat je gewoon een AC97 chip (of compatible) hebt en dat het dan wel gaat werkeren. Mijn lappie doet het in ieder geval prima. Tegenwoordig kunnen ze het eigenlijk allemaal wel.
Let wel op! Bij games en muziek zul je geen surround hebben, aangezien je laptop hoogstwaarschijnlijk geen DD of DTS encoder aan boord zal hebben. Je moet dan maar van stereo geluid genieten.
Dit wekte bij mij de suggestie dat dat mogelijk moet zijn:

Maar daarvoor moest ik natuurlijk eerst weten of ik mijn geluidskaart wel op een 5.1 decoder kan ansluiten. Dat lijkt echter in mijn geval alleen op te gaan voor DVD films. Reason gaat dus niet lukken, toch?
[ Voor 1% gewijzigd door Menesis op 15-07-2004 22:01 . Reden: typo ]
Mixed Reality dev
Het werkt niet alleen waarschijnlijk niet met games. Het werkt zeker niet met games. Games & SPDIF = stereo, tenzei je een soundstorm hebt.
Maarja als een game in stereo is, dan maakt de soundstorm er wel Dolby Digital van maar dan blijft het gewoon stereo, ja hij kan rear clonen van de front maar echt surround word het niet.deepspace schreef op 15 juli 2004 @ 22:21:
Heeft Reason een DD of DTS encoder dan? Zoja, dan krijg je idd 5.1 geluid uit de SPDIF, anders helaas niet.
Het werkt niet alleen waarschijnlijk niet met games. Het werkt zeker niet met games. Games & SPDIF = stereo, tenzei je een soundstorm hebt.
Maar in sommige games dacht Battlefield Vietnam kan je Dolby Digital aanzetten en dan heb je wel echt surround sound!
Er gaat zowiezo wel een signaal door die optical kabel maar normaal gesproken is dat gewoon stereo en als een spel of film echt Dolby digital is dan stuurt ie dat signaal over het kabeltje en dan zal jou receiver dat netjes verwerken...
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD
Ik denk dat ik er zelf eigenlijk alleen kan achter komen of het werkt, door het ook daadwerkelijk te proberen. Voor games heeft t in mijn geval niet zoveel nut; Laptop trekt dat toch niet
Maar ik ben erg benieuwd naar meerkanaals Reasonnen. Heeft iemand daar misschien ervaring mee?
Mixed Reality dev
@Verdicampo: dat is vreemd, want de kaart moet gewoon echt 5.1 DD en DTS moeten doorsturen... Ik hem de kaart immers zelf ook gehad en dat werkte prima
Effe voor de duidelijkheid AC3 staat voor Audio Codec 3 en dit is een standaard om audio digitaal te versturen, het zegt dus niks over het feit of het DD of DTS is... Zie de website van dolby labs en DTS.
Neem anders je laptop mee naar een winkel met home cinema sets en vraag de verkoper of je het even mag testen kan me haast niet voorstellen dat dit niet zou kunnen.
Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....