1 dvd brander, 1 cd brander, 1hdd en nu wil ik nog 1 cd-rom

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• TimS
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hallo,
Ik heb de OM FAQ doorgelezen en begreep er weinig van.
Mijn probleem is dat ik een extra cd-rom in mijn pc wil plaatsen maar dat ik geen kabels ervooor heb, die zijn namelijk al bezet door mijn dvdbrander en cd brander...
In de toekomst wil ik er ook nog een extra hdd inbouwen maar dat is geen probleem...

Nu mijn vraag is hoe moet ik alles aansluiten? Ik heb gelezen in de faq dat als je on the fly wilt kopieren dat je dan de cd/dvd-brander en de cd/dvd-rom op een appart kanaal moet zetten...dat begrijp ik. Ik wil juist weten of ik een soort van splitter moet kopen ,of een insteekkaartje waardoor ik alles kan aansluiten. (en wat me dat ongeveer gaat kosten ;) ) Ik kan nog foto's posten als dat nodig is.

Verwijderd

Je hebt waarschijnlijk twee IDE poorten op je moederbord zitten. Op elke poort past een kabel die plaats heeft voor twee app.: cd-rom, dvd- brander, hdd.

Je hebt een primaire en secundaire IDE poort. En per IDE poort weer een master en een slave device aan je IDE-kabels.

Je zou je hdd als primaire master aan kunnen sluiten en je cd-brander als primaire slave.
Dvd-brander als sec. master en cd-rom als sec. slave.

Zo zitten cd-rom en cd-brander niet op het zelfde kanaal (primair of secundair) en je dvd brander en hdd ook niet.

• TimS
  • Niet online
het klopt dat ik 2 ide poorten op mijn moederboord heb zitten, je zecht dat er per poort 2 kabels aanzitten, ik zie er wel 4 (in totaal) zitten maar het zit bij mij zo (een kennis heeft het aangesloten) dat de 3de en 4de kabel op mijn HDD zitten, kan ik op die overige 4de gewoon de cd-rom aansluiten? zoja hoe doe ik het dan als ik nog 1 hdd erin wil zetten?

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 17:51

bloasfist

Slot-A Crew

TimS schreef op 15 juli 2004 @ 14:40:
het klopt dat ik 2 ide poorten op mijn moederboord heb zitten, je zecht dat er per poort 2 kabels aanzitten, ik zie er wel 4 (in totaal) zitten maar het zit bij mij zo (een kennis heeft het aangesloten) dat de 3de en 4de kabel op mijn HDD zitten, kan ik op die overige 4de gewoon de cd-rom aansluiten? zoja hoe doe ik het dan als ik nog 1 hdd erin wil zetten?
Ja, je kan daar gewoon je cdrom aan hangen (die kabel waar nu ook al je HDD aanzit). Als je er in de toekomst nog een hdd aan moet hangen moet je een extra IDE controller kopen in de vorm van een insteekkaartje.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

wat je ook nog kunt doen is een extra ide controller kopen, dat is een kaart die je in je pc stopt, waardoor je weer 4 meer aansluitmogelijkheden krijgt.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
elke harde schijf heeft maar 1 aansluiting, dus dat je harde schijf op je 3e en 4e plek zitten kan niet. Hij zit OF op 3 Of op 4, maar niet op beide. Dus je kan op de open plek je cd-rom aansluiten....

Wil je daarna nog een harde schijf (dus een 5e ide-apparaat) aansluiten: dan heb je een pci-ide-kaartje nodig... zie http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/269

[ Voor 12% gewijzigd door L.N. op 15-07-2004 14:46 ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:41

MJV

Die insteekkaartjes heb je vaak al voor ong. €25, zie daarvoor de pricewatch.

[ Voor 5% gewijzigd door MJV op 15-07-2004 14:45 ]

• TimS
  • Niet online
bloasfist schreef op 15 juli 2004 @ 14:43:
[...]

Ja, je kan daar gewoon je cdrom aan hangen (die kabel waar nu ook al je HDD aanzit). Als je er in de toekomst nog een hdd aan moet hangen moet je een extra IDE controller kopen in de vorm van een insteekkaartje.
Oke dat is duidelijk thanks voor de snelle reacties!!!!!!

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

Ik snap je probleem niet helemaal..

je kan 4 devices aansluiten op de twee kabels (elke kabel twee dingen)

als je je dvd brander en je cd brander op een kabel doet kan je hard disk op de andere kabel tezamen met de cd lezer.

dan heb je de ideale configuratie voor snelle kopies maken.

wil je een tweede hard disk dan zal er een ander ding uitmoeten of je koopt een extra IDE controller kaartje.

vergeet niet dat je dvd brander ook prima cd's kan lezen en zelfs branden..

dus waarom wil je een aparte cd-rom lezer?? het zou logischer zijn om een dvd-lezer erbij te kopen dan kan je sneller dvd's en cd's kopieren....

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• TimS
  • Niet online
LuukNouwen schreef op 15 juli 2004 @ 14:45:
elke harde schijf heeft maar 1 aansluiting, dus dat je harde schijf op je 3e en 4e plek zitten kan niet. Hij zit OF op 3 Of op 4, maar niet op beide. Dus je kan op de open plek je cd-rom aansluiten....

Wil je daarna nog een harde schijf (dus een 5e ide-apparaat) aansluiten: dan heb je een pci-ide-kaaartje nodig...
(ik zoek ff een link met een voorbeeld)
ok maar ik bedoelde dat op de harde schijf dus nog een 4de (loze) kabel zit.
ik zal ook wel zo'n kaartje kope bedankt allemaal :D

[ Voor 24% gewijzigd door TimS op 15-07-2004 14:52 ]

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
hmm ik moet beter lezen... Deze reply was onzin

[ Voor 88% gewijzigd door L.N. op 15-07-2004 14:50 ]

• TimS
  • Niet online
orca schreef op 15 juli 2004 @ 14:46:
Ik snap je probleem niet helemaal..

je kan 4 devices aansluiten op de twee kabels (elke kabel twee dingen)

als je je dvd brander en je cd brander op een kabel doet kan je hard disk op de andere kabel tezamen met de cd lezer.

dan heb je de ideale configuratie voor snelle kopies maken.

wil je een tweede hard disk dan zal er een ander ding uitmoeten of je koopt een extra IDE controller kaartje.

vergeet niet dat je dvd brander ook prima cd's kan lezen en zelfs branden..

dus waarom wil je een aparte cd-rom lezer?? het zou logischer zijn om een dvd-lezer erbij te kopen dan kan je sneller dvd's en cd's kopieren....
Mijn cdbrander is een cdbrander/dvd-rom....ik wil een extra cd-rom lezer erin hebben ivm de nieuwe starforce beveiliging op het spel Soldier heroes of WW 2... die beveiling is alleen te kraken met een cd-rom lezer, ik denk dat ik het nu wel begrijp als ik jullie hulp nodig heb dan horen jullie het wel :7 thanks again _/-\o_

Verwijderd

LuukNouwen schreef op 15 juli 2004 @ 14:45:
Wil je daarna nog een harde schijf (dus een 5e ide-apparaat) aansluiten: dan heb je een pci-ide-kaartje nodig... zie http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/269
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/temp/extra%20ide.jpg

Zo :)

• TimS
  • Niet online
1 foto zegt meer dan 1000 woorden _/-\o_ :+ (8>

bedankt allemaal, binnen een kwartiertje alles duidelijk :D, ik ga nu mijn kast openschroeven en de cd-lezer plaatsen :Y)

[ Voor 59% gewijzigd door TimS op 15-07-2004 14:56 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

het blijft toch altijd fijn om te zien hoe mensen hun kast opgeruimd houden :P

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Iets wat nog niet gesignaleerd is, maar ten zeerste te overwegen is, is de snelheid waarmee de apparaten aangeschreven worden.

CD/DVD-speler (en branders) werken geloof ik volgens UDMA-33. De 33 staat voor 33 MHz, de frequentie waarmee je apparaat aangesproken kan worden.
Een hogere frequentie betekent een snellere datadoorvoer.

Op 1 kabel (waarop je dus 2 apparaten aan kunt sluiten) kun je slechts 1 frequentie instellen. Dit wordt door je pc automatisch gedaan. Deze frequentie is gelijk aan de laagste frequentie van de 2 apparaten die erop aangesloten zijn OF gelijk aan de maximale frequentie die het moederbord kan leveren als de laagste frequentie hoger is dan de maximale leverbare frequentie (2 UDMA-133 schijven op een moederbord dat maximaal 100 MHz kan leveren, zorgt ervoor dat de schijven met 100 MHz aangeschreven worden).

Een apparaat vindt het niet erg als ie langzamer aangeschreven wordt (bijv 66 MHz ipv 133 die hij aankan), hij zal z'n werk gewoon uitvoeren, alleen aanzienlijk trager.

De harde schijven die de laatste 5 / 6 jaar op de markt zijn, zijn UDMA -100 (en de laatste 2/3 jaar) en UDMA-133.
Als je nu dus op hetzelfde kanaal als je harde schijf een cdrom speler aansluit (primary slave bijvoorbeeld), dan haal je de snelheid van je systeem danig onderuit.

Het beste wat je kunt doen is, als je een cd-rom erbij wilt plaatsen (waarom eigenlijk, is de standaard 24x lezen van een cd-brander en dvd-speler niet snel genoeg?) is een IDE-uitbreidingskaartje kopen en daarop de cd-rom speler prikken.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

off-topic:

Wat een zooi in je kast man... 8)7

Verwijderd

jezus die kast niet normaal zeg :)

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Ben ik het volledig mee eens. Ik hang mijn harde schijven nooit samen met een cd of dvd speler aan een IDE poort. Boeie dat on the fly schrijven. :9

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, lijkt me duidelijk :) Gewoon ff een 3rd party IDE controllertje halen ..

Maar dat is echt basicstuff. Neem eens de FAQ van dit subforum door onder "Een paar basiscursussen".
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.