Toon posts:

[2003] childdomeinen op 1 W2K3 DC*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om op een W2K3 DC meerdere childdomeinen te beheren:
Voor beeld:
boven.thuis.local
onder.thuis.local
garage.thuis.local

Zo ja hoe zou je dit moeten instellen
Zo nee, hoe zou de DC architectuur er dan uit kunnen zien.

Ps ik heb nu 1 maal DC W2K en 1 maal DC W2K3 die samen een forest
van 2 domeinen beheren (vooralsnog in Mixed mode)

Verwijderd

als je bedoelt meerdere websites ja, als je echt een domain bedoelt dan nee.

als je maar 1 dc hebt per domain kan je die zonder problemen op native zetten overigens.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26

pistole

Frutter

Dit lijkt me meer een "opzoek" vraag... Als je meer over domains en forrests wilt weten, dan ga je toch bij Microsoft op zoek?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik bedoel niet alleen DNS childs. Dat zal wel lukken. Ik bedoel Active directory domein childs. We hebben een ongeveer 50 clients in een netwerk die verdeeld
zijn over een 4tal afdelingen. Ik zou iedere afdeling een child in het domein willen maken. Maar 4 domein controllers is ook een beetje veel van het goede voor 50 clients.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 14:07:
Nee ik bedoel niet alleen DNS childs. Dat zal wel lukken. Ik bedoel Active directory domein childs. We hebben een ongeveer 50 clients in een netwerk die verdeeld
zijn over een 4tal afdelingen. Ik zou iedere afdeling een child in het domein willen maken. Maar 4 domein controllers is ook een beetje veel van het goede voor 50 clients.
Waarom zou je die afdelingen in sub domeinen willen doen? Kan je niet beter OU's gebruiken?

Ik frut, dus ik epibreer

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 14:07:
Als ik het me goed kan herinneren kan jij dit prima doen door middel van Organizational Units oftewel OU's. :)

Elke OU vertegenwoordigd hier een bepaalde locatie. PC's, Users en Groups kun je vervolgens in de verschillende OU's indelen en klaar ben je.

Je hebt inmiddels ook al de andere mogelijkheid van win2k3 gezien om verschillende subdomeinen aan te maken door middel van het aanmaken van meerdere domeinen. Hier heb je inderdaad meerdere DC's voor nodig. Met behulp van OU's heb je aan één DC voldoende. Het verschil tussen deze 2 mogelijkheden zit m vooral in de hoek van security.

[ Voor 31% gewijzigd door mindcrash op 15-07-2004 14:16 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Verwijderd

Topicstarter
mindcrash schreef op 15 juli 2004 @ 14:12:
[...]

Als ik het me goed kan herinneren kan jij dit prima doen door middel van Organizational Units oftewel OU's. :)

Elke OU vertegenwoordigd hier een bepaalde locatie. PC's, Users en Groups kun je vervolgens in de verschillende OU's indelen en klaar ben je.

Je hebt inmiddels ook al de andere mogelijkheid van win2k3 gezien om verschillende subdomeinen aan te maken door middel van het aanmaken van meerdere domeinen. Hier heb je inderdaad meerdere DC's voor nodig. Met behulp van OU's heb je aan één DC voldoende. Het verschil tussen deze 2 mogelijkheden zit m vooral in de hoek van security.
Inderdaad dit had ik ook wel gezien. Maar ik zou de computers willen gaan benaderen vanuit hun afdelingen. Dus bijvoorbeeld
henk.boven.thuis.local
henk.onder.thuis.local

Is het mogelijk om deze indeling in DNS wel te maken en in AD alleen gebruik te maken van de OU. 2 computers met dezelfde naam zal wel niet gaan. Hier valt nog wel omheen te werken. Hoe is dit te combineren?

Verwijderd

1 domain controller kan precies 1 domein beheren, niet meer en niet minder.

Even een formaliteit, maar boven.thuis.local, onder.thuis.local en garage.thuis.local zijn geen child domains, maar gewoon 3 losstaande domeinen, tenzij je nog een vierde domein thuis.local hebt.

Ik zou toch een oplossing met OU's gaan zoeken. Als je dan toch perse domeinen wilt, en je wilt het op 1 machine, dan zou ik (als de machine het trekt) iets met Vmware of VirtualPC gaan doen: dan kun je meerdere virtuele pc's bouwen en die als DC inrichten.

Verwijderd

Als je de pc's echt zo wilt benaderen maakt je gewoon 1 domein -> Thuis.local en in de DNS maak je verschillende zones aan hé -> Links, boven, onder, whatever.
En voor de rest zou'k toch met OU's werken zenne om het toch een beke overzichtelijk te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Heren/dames

Hartelijk dank voor de reactie.
Ik denk dat ik erwel uit ben. We gebruiken iedere domeincontroller (2 stuks) binnen de organisatie voor een apart domein die dan samen een forest vormen. Binnen deze domeinen gebruiken we de OU eenheid om preciezere indeling te maken.
En met de DNS service kunnen nog nadere indelingen worden gemaakt voor toegang anders dan windows explorer.
Pagina: 1