Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12V van ATX connector 'gaar', extra 12V aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:37
M'n pc begon de laatste tijd een beetje vaag te doen, vastlopen na een tijdje en vervolgens duurde het zo'n half uur voordat hij weer wilde booten.

Eerst dacht ik dat het een warmte probleem was dus heb ik her en der extra fans geplaatst maar dit maakte geen verschil.
M'n 2e gedachte was een los contactje of iets dergelijks in de voeding.
Toen ik de ATX connector los trok zag ik dat de 12 Volt pin lichtelijk verbrand was.

Nu heeft m'n moederbord wel een extra 12V (atx 1.03 toch?) aansluiting, de voeding had deze ook maar deze heb ik er afgeknipt (vorige mobo had het niet dus).
Ik heb de stekker wel bewaard en kan hem er dus zo weer aanmaken maar ik vraag me af of het moederbord dan alle 12V uit die connector trekt?
Anders moet ik de 12V uit de ATX connector krijgen (heb niks voorhanden wat zo dun is dat ik die pennetjes in kan drukken) om hem schoon te maken voor goed contact.
Als ik met de multimeter de 12V punten van de connector op het moederbord doormeet meet ik GEEN directe verbinding.

In het kort, moet ik de ATX stekker loshalen en schoonmaken of is de extra stekker genoeg?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
Die extra stekker zou ik in ieder geval doen, standaard loopt er maar een 12V draadje naar je ATX connector en dat is (zeker alsje een prescott oid hebt) toch net wat aan de krappe kant.

Repareren doe je zo.

• Cheezus
Sine schreef op 15 juli 2004 @ 13:35:
Die extra stekker zou ik in ieder geval doen, standaard loopt er maar een 12V draadje naar je ATX connector en dat is (zeker alsje een prescott oid hebt) toch net wat aan de krappe kant.
Het is een Athlon (MSI k7n2g bord), m'n andere pc (waar ik nu achter zit) is qua processor/chipset hetzelfde maar dit moederbord heeft geen extra 12V aansluiting (A7N8X). Misschien is die 12V vooral bedoeld als je onboard video gebruikt.

Maar goed, die extra 12V aansluiting ga ik hoe dan ook wel aansluiten, ik vraag me vooral af of hij daarnaast ook 12V uit die ATX connector blijft trekken want dan kan het wel gaan smelten, het contact is er niet op vooruit gegaan natuurlijk.

Verwijderd

hij zal ook je 12V lijn blijven gebruiken van de normale ATX stekker, maar ik zou me hier niet te druk om maken. ik denk dat de boel zwart is geworden doordat alle stroom uit de 12V moest komen van de ATX connector wat dus veel Amperes en veel hitte opleverde. hij zal vast niet verder gaan smelten als je die andere connector erop frut :)

• Cheezus
OK, ik heb de extra 12V weer in m'n voeding gesoldeerd en aangesloten, voor de zekerheid zo goed als mogelijk het contact van de atx stekker schoongemaakt en alles weer teruggezet.

Hij doet het iig weer .. Hopelijk blijft hij het ook doen nu :)

Verwijderd

Het is goed mogelijk dat je ATX connector is gaan flippen juist omdat je de ATX 12V niet had aangesloten... ;) Maar goed, het is al opgelost :)
Pagina: 1