[Opnemen] HD recorder of PC recorder?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn videorecorder heeft juli niet meer gehaald en ik moet dus op zoek naar een recorder. Alleen vind ik de VHS uit de tijd en ben op zoek naar iets anders: HD Recording (stand alone, barebone of pc)
Ik weet alleen nog niet precies hoe en wat. De voornamelijkste reden dat ik zo'n oplossing wil zijn vanwege TimeShifting en de mogelijkheid een lopende opname alvast te starten. Maar ook leek het me ideaal om de opgenomen dingen te kunnen bewerken op mijn PC.

Nu vraag ik me alleen af of ik een 'echte' HD Recorder moet kopen (die vrij prijzig zijn) of dat ik een low-budget PC moet kopen met TVkaart en hardeschijf die dienst doet als HD Recorder (en dan ook alle functies van een Home Theatre PC vervuld).

Zelf zat ik aan deze voor/nadelen te denken
HD Recorder
+ waarschijnlijk snel in gebruik (geen opstart tijden)
+ alles werkt in één keer (incl. afstandsbediening)
+ opnamen via een gui beheren, wissen en bewaren
- duur (ivm functies)

HTPC
+ uitbreidbaar (oa meer dan 80GB, maar of dat nodig is)
* ik zou zelfs eerst met alleen een TV kaart in mijn huidige PC kunnen starten.
+ netwerk aansluiting (internet, dus tv gids ('tivo' achtige functie??)
+ variable prijs (goedkoop ivm functies)
- lange opstart tijd
- niet stil (of luider dan hd recorder)
- opnamen via netwerk beheren, wissen en bewaren
- compatibiliteits problemen (software, afstandsbediening?)
* misschien op basis van een 'mooie' barebone pc??

Zijn er dingen waar ik niet aan heb gedacht? Hebben jullie een voorkeur en waarom precies? Zijn er misschien recenties/website/artikelen/reviews die ik nog niet heb gelezen?

[ Voor 3% gewijzigd door iAR op 15-07-2004 13:23 . Reden: foutje ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 13:58
Wat ik mis is de kwaliteit van het opgenomen materiaal. Houdt er wel rekening mee dat de kwaliteit van opname bij tvkaarten (veel) minder is dan bij een h-disk recorder.

Daarnaast is mijn ervaring dat de meeste tvkaarten redelijk onstabiel zijn. Opnemen met een tvkaart wordt altijd als heel simpel zijnde gepresenteerd maar in de praktijk kom je vaak teveel rare bug's tegen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Je moet natuurlijk wat prioriteiten stellen. Wat vind je juist belangrijk?

Prijs
Kwaliteit
Gebruiksgemak
Uitbreidingsmogelijkheden
Stabiliteit
Functionaliteit

Als je daar aan uit bent weet je wel welke van de 2 voor jou het beste zal zijn. Pas dan begint de zoektocht >:)

• iAR
  • Niet online
Mijn zoektocht was al begonnen... :)

De prijs, ja eigenlijk zo goedkoop mogelijk... maar ben wel van de goedkoop is duurkoop zeg maar.
Kwaliteit hoeft geen DVD kwaliteit te zijn, TV is genoeg. Op zich is de kwaliteit van de huidge VHS recorders prima. Het gaat erom dat ik gewoon mijn opgenomen programma's kan bekijken als ik terug kom van werk. En ze eventueel kan bewaren in mpeg.
Gebruiksgemak is lastig. Ik wil wel met een afstandsbediening kunnen werken, maar het hoeft niet OOB klaar te zijn.
functionaliteit/uitbreiding. op zich is 80GB wel genoeg om op te nemen, maar als ik voor datzelfde geld een HTPC kan aanschaffen dan is dat de voorkeur, mits het wel werkt.
stabiliteit is wel belangrijk, ik wil niet thuis komen en er achter komen dat de helft niet is opgenomen of dat ik 2 uur lang naar een BSOD zit te kijken ipv een film....

Ik ben wel een leek in TV kaarten, en zoals ChojinZ al zegt wordt het wel makkelijk omschreven als je naar zo'n hauppage PVR kijkt. Maar is het echt zo buggy?

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-02 11:48

PanMan

Spun!

Ik heb (wat ik zelf erg vreemd vind) nogsteeds geen goede software gevonden die kan timeshiften (op mijn pc, onder windows, als randvoorwaarden). Ja, showshifter lijkt mooi te werken, maar dat ondersteunt mijn tv kaart niet goed, ofzo.
Terwijl opnemen en afspelen tegelijk me niet zo heel lastig zou lijken, blijkt het in de praktijk dus aardig tegen te vallen. Ik zou als ik jou was. en je het budget er voor over hebt, voor een standalone HD recorder gaan, volgens mij scheelt dat je veel gezeur. En volgens mij zijn die dingen zelfs te krijgen met netwerkaansluiting, zodat je af en toe dingen die je echt wilt bewaren eraf kan halen, om op DVD te branden oid...

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

zat met dezelfde vraag, eigenlijk heb ik ervoor gekozen een tv-kaart in mijn huidige computer te zetten en deze voor de zaken te gaan gebruiken. Echter het voordeel van een hd-recorder is volgens mij toch wel dat hij niet aan hoeft te blijven. Computer moet je aanlaten dus hoger energieverbruik. En goedkoop is idd meestal duurkoop ;). Die nieuwe kiss-player misschien dus wat voor je, kun je meteen divx afspelen en heeft tenminste ook netwerkaansluiting (weet trouwens niet of andere hd-recorder dit wel of niet hebben.
ps: conclusie uit een test van pc magazine: ".....viel ons met name het gebruiksgemak van de pioneer dvr-5100 en de philips hdr1000 op. Omdat de Samsung DVD-H40E bovendien in staat is mp3's en foto's op de harde schijf op te slaan heeft hij echter een streepje voor.....Bijzonder gecharmeerd waren we tot slot van de Philips DVDR-80 met zijn ingebouwde EPG..."

Verder weet ik dat Tom's Hardare laatst een artikel had over een epg-software pakket en media center pakket...

www.myhtpc.net blijft een superprogramma. (kan ook recorden geloof ik, ander myhptv)

• ChojinZ
Verkijk je overigens niet op die 80 gig. Of dit voldoende is is afhankelijk van de compressie. Ongecomprimeerde beelden op mijn cinergy 400 leveren data stromen op van zo'n 20 Mb per seconden! Dit is op te lossen door realtime compressie maar dan moet je wel een krachtige cpu hebben. Zeker als je dit wil doen bij PAL (720 * 576) resolutie's.

En of de meeste tv kaarten buggy zijn??? Als je kijkt hoeveel mensen op dit forum prob's hebben met hun kaart dan kan je dat gerust beantwoorden met een ja!

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Wat ik mis is de kwaliteit van het opgenomen materiaal. Houdt er wel rekening mee dat de kwaliteit van opname bij tvkaarten (veel) minder is dan bij een h-disk recorder.
Dat valt wel mee, ik heb hele goede ervaringen met bt848/878 gebaseerde kaartjes.
Daarnaast is mijn ervaring dat de meeste tvkaarten redelijk onstabiel zijn. Opnemen met een tvkaart wordt altijd als heel simpel zijnde gepresenteerd maar in de praktijk kom je vaak teveel rare bug's tegen.
Zoals? Ik weet dat er veel mensen op dit forum rondlopen met tv-kaart allergie :) maar dat zijn vaak software (lees Windows) problemen en als je onder Linux je TV kaart aan de praat wilt hebben moet je niet zeuren :P , dat geeft nou eenmaal gezeik. Wederom heb ik hele goede ervaringen, echter kan ik me voorstellen dat als je absoluut niets weet van TV-signalen en video-codecs enzo dat het best wel moeilijk is. Ik heb overigens wel wat slechte ervaringen met ATI kaarten.

Voor de functionaliteiten die gevraagd worden zou ik, ondanks dat ik zeer positief ben over tv-in kaartjes, toch gaan voor het stand-alone apparaat. Windows biedt vrij weinig ondersteuining voor dit soort toepassingen, een OS als BeOS is zeker een must als je wilt time-shiften bijvoorbeeld (vanwege de geavanceerde multitasking). Alleen al gamen en opnemen tegelijkertijd is bijna niet te doen, zelfs niet met de snelste hardware die je op dit moment kan kopen.

Als je hiervoor een dedicated bak neerzet ben je waarschijnlijk duurder uit dan een HD-recorder. Bovendien blijft de software een probleem, er is niet echt een goed programma die kan wat jij wilt zonder veel gezeik. Maar als je wat oude hardware bij elkaar sprokkelt en met Linux (Of nog mooier: BeOS) wil gaan kloten dan kan er misschien nog wel iets leuks ontstaan :) .

Too many people, making too many problems

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
ik zou als vervanger van een VCR ook gaan voor een stand alone recorder. Wil je een handige en stille HT-PC in elkaar zetten die lekker werkt kost je dat ten eerste veel tijd en resultaat zal het qua gebruiksgemak niet halen bij een standalone oplossing.

Zelf heb ik een HT-PC in gebruik als recorder. Op zich werkt dat goed maar gebruiksgemak is nog steeds minder als bij een VCR.

Aangezien harddisk recorders momenteel redelijk betaalbaar worden / niet veel duurder zijn dan een HT-PC zou ik momenteel niet weer voor een HT-PC kiezen maar een stand-alone Philips HDRW720 kopen ;)

• ChojinZ
LeX-333 schreef op 15 juli 2004 @ 16:38:
[...]

Dat valt wel mee, ik heb hele goede ervaringen met bt848/878 gebaseerde kaartjes.

[...]

Zoals? Ik weet dat er veel mensen op dit forum rondlopen met tv-kaart allergie :) maar dat zijn vaak software (lees Windows) problemen en als je onder Linux je TV kaart aan de praat wilt hebben moet je niet zeuren :P , dat geeft nou eenmaal gezeik. Wederom heb ik hele goede ervaringen, echter kan ik me voorstellen dat als je absoluut niets weet van TV-signalen en video-codecs enzo dat het best wel moeilijk is. Ik heb overigens wel wat slechte ervaringen met ATI kaarten.

Voor de functionaliteiten die gevraagd worden zou ik, ondanks dat ik zeer positief ben over tv-in kaartjes, toch gaan voor het stand-alone apparaat. Windows biedt vrij weinig ondersteuining voor dit soort toepassingen, een OS als BeOS is zeker een must als je wilt time-shiften bijvoorbeeld (vanwege de geavanceerde multitasking). Alleen al gamen en opnemen tegelijkertijd is bijna niet te doen, zelfs niet met de snelste hardware die je op dit moment kan kopen.

Als je hiervoor een dedicated bak neerzet ben je waarschijnlijk duurder uit dan een HD-recorder. Bovendien blijft de software een probleem, er is niet echt een goed programma die kan wat jij wilt zonder veel gezeik. Maar als je wat oude hardware bij elkaar sprokkelt en met Linux (Of nog mooier: BeOS) wil gaan kloten dan kan er misschien nog wel iets leuks ontstaan :) .
Dan denk ik dat jij nog niet veel gezien hebt. Brooktree kaarten staan nou niet bekend om hun sublieme kwaliteit. philips (bv 7134) based kaarten worden over het algemeen als beter beschouwd en zelfs daarvan vind ik de kwaliteit nou niet echt super .
En Brooktree kaarten kunnen al helemaal niet op tegen de kwaliteit van een echte
h-disk recorder!

Zoals??? Software die er spontaan uitklapt, software die spontaan stopt met opnemen, lost frames bij een laag cpu en disk gebruik, BSOD's, en ga zo maar door.

Ik wil niet zeggen dat iedereen hier last van heeft, maar het overgrote deel van de gebruikers klinkt dit bekent in de oren. Deze stabiliteits problemen hebben echter niets te maken met codecs of tv signalen. Dat je kennis moet hebben van codecs en tv signalen om je tvkaart stabiel te laten lopen vind ik dan ook een beetje onzinnig....
Tis de software in combinatie met hardware die zorgt voor stabiliteits problemen.

• iAR
  • Niet online
Hmm, niet zo positief over TV kaartjes dus... ik zal me eens wat meer in HD recorders verdiepen dan. Ik wil natuurlijk geen gebrekkige opnames! ;)
Vroeg ik me nog even af hoe het programmeren van zo'n HD-r gaat, gewoon net als een standaard VCR?
En wat is dat met die Philips EPG? :?

Verwijderd

Ik weet niet wat er kapot is aan je VCR, maar als de tuner nog goed is, heb je heel geen TV-kaart nodig. Ik gebruik m'n VCR al jaren als tuner aan de PC. De analoge beelden capture ik via analoog in naar m'n PC. De leuke stukken brand ik op een DVD.

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

ChojinZ schreef op 15 juli 2004 @ 13:21:
Houdt er wel rekening mee dat de kwaliteit van opname bij tvkaarten (veel) minder is dan bij een h-disk recorder.
Dit is niet waar als je een hardware MPEG-2 encoder en decoder hebt. Bijvoorbeeld de Hauppauge PVR-350 met GPPVR (http://www.gbpvr.com/) levert ware DVD-kwaliteit. Reken wel op zo'n 50 MB per minuut.

Ik neem al zo'n anderhalf jaar enkel op harddisk op en kan op 3 punten in het huis alles uitkijken, inclusief timeshifting en EPG. Ik werk wel alleen met hardware encoders en decoders. (2 x PVR250, 1x PVR350, 2x XCard en 1x MediaMVP)
Zelf gebruik ik JovePlayer (www.8dim.com) en geen GBPVR.

[ Voor 29% gewijzigd door PJKs op 16-07-2004 13:43 ]

ja, graag!

• ChojinZ
PJK schreef op 16 juli 2004 @ 13:39:
[...]

Dit is niet waar als je een hardware MPEG-2 encoder en decoder hebt. Bijvoorbeeld de Hauppauge PVR-350 met GPPVR (http://www.gbpvr.com/) levert ware DVD-kwaliteit. Reken wel op zo'n 50 MB per minuut.

Ik neem al zo'n anderhalf jaar enkel op harddisk op en kan op 3 punten in het huis alles uitkijken, inclusief timeshifting en EPG. Ik werk wel alleen met hardware encoders en decoders. (2 x PVR250, 1x PVR350, 2x XCard en 1x MediaMVP)
Zelf gebruik ik JovePlayer (www.8dim.com) en geen GBPVR.
Daar moet ik je helemaal gelijk in geven! Was ff vergeten dat die kaarten ook nog bestonden ;) Nu is dat ook wel een semi-profi kaart. Bij de medion, terratec, pinnacle* meuk hoef je die kwaliteit niet te verwachten....

* de budget kaarten van pinnacle.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Je kunt ook een sat-receiver met ingebouwde harddisk overwegen als plaatsing van een schotel geen probleem is. Dan neem je digitaal op van een digitale bron, dus de hoogste kwaliteit die mogelijk is.

• iAR
  • Niet online
Even tussen door... het gaat me niet om de kwaliteit! Ik hoef echt geen mega dvd kwaliteit! Zowiezo krijg je dat via je tv toch niet door!
Het gaat eigenlijk puur en alleen om opnemen, time shiften en live tv pauzeren. en zo'n EPG lijkt me ideaal!
En ik zat dan overigens zowiezo wel aan een hardeware mpeg2 kaart te denken! ;)
Pagina: 1