Toon posts:

Raynox voorzetlenzen, kwalitatief oké?

Pagina: 1
Acties:
  • 434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wil voor mijn V1 een Macrolensje en evt. een Groothoeklens erbij hebben en kom dan 't merk Raynox tegen.
Zelf had ik er nog nooit van gehoord, dus mijn vraag hier is of iemand hier ervaringen mee heeft met deze lenzen?
http://www.raynox.co.jp/english/egindex.htm

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

Floor-is

5.2

Schijnt best wel prima spul te zijn, maar het blijven opschroeflensjes die je voor een al heel klein ieliepielie lensje zet.

Ik heb er zelf geen ervaringen mee omdat ik geen compactcammetje heb waar ik het op zou willen gebruiken.

Bericht hierboven

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb er goede verhalen over gehoord, maar zelf nog geen ervaring mee. Toch eens proberen over een maandje ;) (0.24x (180º fish) groothoek)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Crazy Eyes Cobra
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17
ik heb een supermacro voorzetter de dcr-250 voor mijn s5000 maar nog niet veel mee gedaan zal effe kijken wat ik heb

deze is onder een brakke tl gemaakt en alles op de automaat gemaakt

hier is ie http://members.home.nl/spijkersm/euro.jpg

ik ben nie gek, ik ben een vliegtuig

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm, (gedeeltelijk) wel lekker scherp... B)
Denk dat ik er maar's eentje ga bestellen, een Macroopzetlensje in dit geval.
Deze zijn nog enigzins betaalbaar...

Verwijderd

De DCR-720 is een aardige 0.72 groothoeklens voor 49 euro.

Voor dat geld is het een hele goede lens, al is hij wat soft, en is de vervorming goed zichtbaar als je objecten van erg kortbij fotografeert.

Voor een landschapshot, achteraf bewerkt met een ietsje USM is het echter een mooi lensje voor de prijs. Met andere Raynox lenzen heb ik (nog) geen ervaring, maar ik overweeg de 1.85 teleconvertor. (DCR-1850Pro)

Verwijderd

Alleen de duurste uitvoeringen zijn IMO het geld waard en dan komen ook andere merken weer in beeld.
Mijn idee:Heb je echt een converter nodig, laat die goedkope zooi liggen, weggegooid geld, het begint rond de 100 E

Verwijderd

ik heb de DCR1850 1,85x teleconverter op mijn fuji s602zoom.

Prima ding maar een statiefje is geen overbodige luxe. Een nadeel is toch wel de aanwezige chromatische abberatie aan de randen bij veel licht.

Leuk is wel dat je ongeveer 400mm zoom hebt.

voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r-hermans/DSCF0068.jpg
*clickable

Let vooral op de enige onscherpte door gebruik zonder statief en de CA bij de meeuwenkop links. Let niet op de 50% jpg compressie.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 16:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 16:39:
Alleen de duurste uitvoeringen zijn IMO het geld waard en dan komen ook andere merken weer in beeld.
Mijn idee:Heb je echt een converter nodig, laat die goedkope zooi liggen, weggegooid geld, het begint rond de 100 E
Wat is een alternatief voor Raynox eventueel?
Kwam dit merk tegen en, voor zover ik weet, 't enige merk (naast Sony) die voorzetlenzen voor mijn V1 levert.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Sony VCL-DEH 07 (wide)
Sony VCL-DEH 17 (tele) <-- die vind ik zo snel niet terug op www.sony.nl

heb ze beiden voor €159,- gezien...
ik weet niet hoe goed ze presteren

[ Voor 37% gewijzigd door Oxi op 18-07-2004 19:55 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Oxigun schreef op 18 juli 2004 @ 19:51:
Sony VCL-DEH 07 (wide)
Sony VCL-DEH 17 (tele) <-- die vind ik zo snel niet terug op www.sony.nl

heb ze beiden voor €159,- gezien...
ik weet niet hoe goed ze presteren
Heb ik ook gezien maar ik zoek naar een ander merk en kom dan alleen op Raynox terecht.
Ben benieuwd of er voor de Sony V1 ook nog andere alternatieven zijn!

Verwijderd

Geef eens aan hoe die converter bevestigd moet worden, kan ik wat gerichter zoeken.......

PS, een van de beste en niet eens zo duur is de Olympus TCON 17, plm 95 dollar en heeft 55 mm schroefdraad, veeeeeeeeel beter dan die Raynoxen

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 10:26 ]

Verwijderd

ik sta ook op het punt om een groothoek-converter voor mn olympus c-740 uz te kopen (dcr-720 dus), en qua alternatieve merken: zolang je maar een adapter kunt vinden die op je lens past, waardoor je een bepaalde maat vrouwelijk schroefdraad krijgt, is het goed.
In mijn geval: de olympus adapter geeft een 55mm draad, terwijl de raynox een 52mm oplevert. Ik ben ooit een amerikaanse site tegengekomen waar je ook van andere merken converters kon kopen, maar in nederland gaat dat volgens mij vrij moeilijk worden.

Als iemand de raynox-720 heeft gekocht, kan je wat plaatjes posten (niet die van hun site)

Verwijderd

Ik heb de DCR 2020, lijkt goed te zijn. Net uitgepakt. Enige probleem is dat je alleen op MAX TELE kan werken. In elk ander geval heb je net een verrekijker-effect, alsof je door een buis heenkijkt. Wel grappig, maar betekend helaas wel dat je alleen op maximale zoomstand kan werken.

Is dat trouwens altijd zo? bij teleconverters???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 21:20:
Ik heb de DCR 2020, lijkt goed te zijn. Net uitgepakt. Enige probleem is dat je alleen op MAX TELE kan werken. In elk ander geval heb je net een verrekijker-effect, alsof je door een buis heenkijkt. Wel grappig, maar betekend helaas wel dat je alleen op maximale zoomstand kan werken.

Is dat trouwens altijd zo? bij teleconverters???
ja

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Ja is wel erg kort door de bocht. Ik heb een Fuji S7000 en de Olympus TCON1.7 en inderdaad kun je alleen op de laatste 1/3 gedeelte van je zoom een beeld krijgen zonder "tunnelblik". Maar zonder voorzetlens haal ik 35-210mm, en met TCON kan ik werken van 200-357mm. Bij een teleconverter van bijv 1.1x of 1.2x heb je wellicht geen last van vignetting, maar ook geen echte Zoom-winst. Enne, die Raynox 2020 Pro is niet echt troep van €50, hij is geprijsd naar zijn prestaties.

Raynox heeft vrijwel alle lenzen gebaseerd op 52mm schroefdraad, en dat werkt het vigneteren extra in de hand. De 2020 Pro is er in 52mm en 62mm, de laatste zou minder moet vignetten. Ook bij de Widelenses of groothoeklenzen kan die 52mm voor dit verschijnsel zorgen. Bij de 0.72x DCR720 wordt het niet genoemd, maar voor de DCR6600 0.66x wordt weer wel gewaarschuwd voor donkere hoekpunten in je foto.

[ Voor 31% gewijzigd door JeanLeGrand op 23-07-2004 17:10 ]

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

nou de kogel is door de kerk: heb de raynox 720 besteld. KAn ik ook eens een pola-filtertje bestellen, en daar wat mee aanklooien, er past namelijk 52mm op de converter die ik erbij krijg (koopdigitaal.nl)

zodra ik m in huis heb post ik wat foto's (zowiezo na mn vakantie)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 19:14 ]

• JeanLeGrand
Knuppelhout, hier een linkje naar plaatjes van een gebruiker die slechte ervaring heeft gehad met de dcr 6600, maar nu wel tevreden is met zijn dcr 720:
http://www.pbase.com/image/25749920

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

thanks, maar waar haal je vandaan dat hij ontevreden was met de 6600 en tevreden met de 720? ik kan bijv. geen vergelijk-foto's vinden om mijn eigen oordeel te kunnen vellen.

• JeanLeGrand
Ik lees dagelijks de Forums/(fora?) van www.dpreview.com en was zoekende of iemand ervaring had met de DCR 6600 Pro. De forums zijn daar per merk ingedeeld (Fuji Talk Forum, Canon Talk Forum) waar ze ook nog eens de gewone Compact Digitals gescheiden hebben van de DSLR's (spiegelreflex). Ik heb zelf een Fuji S7000, maar je search kan daar ook over alle merken/typen. Zo kwam ik op een Canon of Nikon gebruiker die de 6600 bagger vond (te onscherp in de hoeken met CA) en daarna van hetzelfde merk Raynox de DCR 720 uitprobeerde en aanschafte, nu met behoorlijke tevredenheid. Ongelooflijk is wel dat de 6600 €129 is, en de "betere" DCR 720 maar €49, een factor 2.6 !! Ik heb hem vanochtend ook maar besteld; Groothoek heb ik minder nodig dan Tele, maar de Olympus TCON1.7 telelens (ja, past gewoon op Fuji, is 55mm) heb ik €115 voor betaald en een Olympus WCON0.7 groothoeklens moet €169 opbrengen, dus laat ik die maar zitten. Echter voor die €49 met redelijk goede kwaliteit kan ik me eigenlijk geen bult vallen voor de sporadische 25mm groothoek-opnames, dacht ik.
Een heel verhaal weer, maar surf eens naar genoemde site, en klik door op alle internationale gebruikers, die je steeds weer versteld doen staan van hun lokaal genomen shots.

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

ik heb nu mn raynox dcr-720 in huis. mocht er interesse zijn, dan post ik wel wat samples.
Ik kan iig wel duidelijke vervorming zien, maar als je landschappen fotografeert merk je dat toch niet (en t is te fixen in PS).
Ik laat m er zowiezo af wanneer ik mensen fotografeer, zo'n groothoek-gezicht is nou niet bepaald flatteus

• JeanLeGrand
Knuppelhout, mijn DCR-720 kwam ook vandaag binnen, alsmede een Close Up Filterset. Ik heb normaal alles op 55mm, zo ook de CU set, maar bij de toch al niet zo dure Raynox kreeg ik er een 52mm adapter bij die los al zijn 15 a 20 euro moet kosten, en dat bij een lens van €49!!

[ Voor 4% gewijzigd door JeanLeGrand op 27-07-2004 17:03 ]

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

ik heb een DCR-250 macro converter en de DCR-5000 0,5x wide angle converter voor mijn S5000 (komt dus op wide 19 mm. bijna fish) Ik ben er meer dan tevreden over. zal kijken of ik hier wat pictures ken posten met en zonder vanavond.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 16:27 ]

Verwijderd

JeanLeGrand schreef op 27 juli 2004 @ 15:48:
Knuppelhout, mijn DCR-720 kwam ook vandaag binnen, alsmede een Close Up Filterset. Ik heb normaal alles op 55mm, zo ook de CU set, maar bij de toch al niet zo dure Raynox kreeg ik er een 52mm adapter bij die los al zijn 15 a 20 euro moet kosten, en dat bij een lens van €49!!
ah, die filterset had ik ook willen kopen. naja, moet dan maar na de vakantie.

wel lomp dat je die converter er iedere keer af moet halen als je een portret, extreme tele, of een macro wil schieten, daar houdt ie echt niet van (macro had ik niet verwacht, dacht dat dat nog wel te doen zou zijn)
mooi van konijnenberg die adapter erbij he? heb ik m ook besteld.
Zou die close-up set bij de foka te koop zijn&hoe duur? (woon er 500m vandaan)

En: gebruik je die close-up filters dan bovenop je raynox, of gewoon los op je cam?

Verwijderd

"wel lomp dat je die converter er iedere keer af moet halen"

Wat denk je van een spiegelreflex? Daar moet je de hele lens verwisselen als je "iets anders" wil gaan doen :)

Verwijderd

MET voorzetlens
Afbeeldingslocatie: http://img66.exs.cx/img66/5890/P7270256dcr.th.jpg

ZONDER voorzetlens
Afbeeldingslocatie: http://img66.exs.cx/img66/2613/P7270257nondcr.th.jpg

let vooral op het verschil in het aantal verdiepingen helemaal rechts.

Een paar foto's voor de lol:
Afbeeldingslocatie: http://img66.exs.cx/img66/9305/P7270281.th.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://img66.exs.cx/img66/4594/P7270263.th.jpg

allen clickable

ze zijn een beetje haastig gemaakt, en in de extreme groothoekstand wil je echt geen lantaarnpalen hebben staan (die worden behoorlijk krom), maar het is een lekkere uitbreiding voor mn cam, die al prachtige foto's maakte! Ik ga er deze vakantie veel van genieten, en volgend jaar nog meer: 4 maanden tanzania (ik denk kwijlend aan de zonsondergangen die ik ga fotograferen!)

oja: nu die toeter van een lens er op zit, moet ik ook een groter tasje hebben. Welke hebben jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 17:48 ]

• JeanLeGrand
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 17:24:
[...]

ah, die filterset had ik ook willen kopen. naja, moet dan maar na de vakantie.

wel lomp dat je die converter er iedere keer af moet halen als je een portret, extreme tele, of een macro wil schieten, daar houdt ie echt niet van (macro had ik niet verwacht, dacht dat dat nog wel te doen zou zijn)
mooi van konijnenberg die adapter erbij he? heb ik m ook besteld.
Zou die close-up set bij de foka te koop zijn&hoe duur? (woon er 500m vandaan)

En: gebruik je die close-up filters dan bovenop je raynox, of gewoon los op je cam?
Tsja, die Raynox moet er soms op of af en dat moet m'n TCON1.7 teleconverter ook. Als ik de Raynox laat zitten daalt m'n zoombereik van m'n Fuji S7000 van 35-210 naar 25-150, dus vast erop blijft ie toch nie. Of ze bij Foka die close-up set hebben, daar heb ik een hard hoofd in. In 4 zaken in Zoetermeer waar ik woon kreeg ik 0 op het request. Tegenwoordig lijken Konijnenberg en Kamera-express de enige uitgebreide bronnen voor accesoires in Nederland. In de states is er veel meer concurrentie en biedt ebay zelfs dure lenzen en flitsers 2e hands aan voor weinig. Ik heb al even met de CU filters gespeeld en je ziet veel meer details in bijvoorbeeld wespen en hommels dus een aanrader is het wel, voor of na je vakantie.

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

maar: op of apart van de raynox?

Verwijderd

JeanLeGrand schreef op 23 juli 2004 @ 17:03:
Ja is wel erg kort door de bocht. Ik heb een Fuji S7000 en de Olympus TCON1.7 en inderdaad kun je alleen op de laatste 1/3 gedeelte van je zoom een beeld krijgen zonder "tunnelblik". Maar zonder voorzetlens haal ik 35-210mm, en met TCON kan ik werken van 200-357mm. Bij een teleconverter van bijv 1.1x of 1.2x heb je wellicht geen last van vignetting, maar ook geen echte Zoom-winst. Enne, die Raynox 2020 Pro is niet echt troep van €50, hij is geprijsd naar zijn prestaties.

Raynox heeft vrijwel alle lenzen gebaseerd op 52mm schroefdraad, en dat werkt het vigneteren extra in de hand. De 2020 Pro is er in 52mm en 62mm, de laatste zou minder moet vignetten. Ook bij de Widelenses of groothoeklenzen kan die 52mm voor dit verschijnsel zorgen. Bij de 0.72x DCR720 wordt het niet genoemd, maar voor de DCR6600 0.66x wordt weer wel gewaarschuwd voor donkere hoekpunten in je foto.
Mijn schroefdraad op mn camera is 55mm. De DCR 2020 heeft 62 mm. Nou heb ik er een bus bijgekregen van 55mm (camerazijde) naar 52 mm (Lenszijde) en daarop weer een adapterring van 52 mm naar 62 mm.

Nu heb ik van mijn fuji groothoeklens een originele 55mm bus, en dus een verloopring van 55mm naar 62m gekocht. Ik zie nog geen verbetering qua vignetting bij licht uitzoomen. :'( maarja ach hij is gekocht om mee IN te zoomen :P

Dit is dan toch (als ik jou verhaal goed begrijp) de 62 mm versie en die zou het beste moeten zijn, toch?

De binnenste lens van de DCR 2020Pro is trouwens qua diameter niet groter als een 35mm! Volgens mij maakt het dus praktisch niks uit welk model je dan hebt, of niet?

bnedankt voor je commentaar 8)
Pagina: 1