[XP] NTLDR is SOMS verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 16:56
Ik heb nu al enkele keren problemen met de machine in kwestie gehad, maar begin er inmiddels een klein beetje ziek van te worden. :r
Iedere keer lijkt na enige tijd het probleem zichzelf op te lossen. 8)7

Soms tijdens het opstarten krijg ik NTLDR is missing, press any key to restart. Als ik dan de machine uitschakel en een half uur zonder stroom laat staan werkt het weer perfect. Maar als ik hem eerder weer aanzet of een reboot probeer krijg ik hetzelfde, of een ander probleem van ontbrekende bestanden die weldegelijk op de HD aanwezig zijn. B)

Het gaat om een:
Soltek 75 KAV
AMD Athlon XP 2000+
1.5 GB intern
100 GB HD opgedeelt in 2 partities (Maxtor)
Windows XP Pro SP1 (met de nodige updates)
Soundblaster 5.1 nogwat
GF 2 Pro DDR

De stroomvoorziening is het niet, omdat er een speciale voeding een tijdje geleden in is gezet.

Op de c-partitie staat als het goed is de bootloader van XP, tevens staat hier een oude (ongebruikte) installatie van win 98. De windows XP versie die gebruikt wordt is te vinden op de d-partitie.

Tevens heeft deze machine nog wat andere gekke dingen die ik niet op heb kunnen lossen. Zo duurt het opstarten in plaats van +/- 50 sec bij een standaard windows XP machine zo ongeveer 6 minuten tot het login scherm zichtbaar is. Daarna duurt het nog een minuut of 2 om de rest op te starten.
Nu staat er in de Fonts directory wel heel wat meer als normaal standaard is (2.5k lettertypen), maar deze machine zou dit toch wel moeten kunnen hebben lijkt mij zo.

Persoonlijk denk ik dat er problemen zijn met de soundblaster en de via chipset, maar dat probleem zou toch al lang en breed opgelost moeten zijn voor deze generatie chipsets.

Op dit moment ben ik echt ten einde raad. Iedereen adviseert steeds om de NTLDR terug te zetten etc, maar dit hoeft niet want als ik hem een half uur laat staan werkt hij wel weer. Maar dat kan natuurlijk niet altijd... :X

In ieder geval; iedereen die de moeite heeft genomen dit hele bericht te lezen; bedankt :)

sebsoft.nl

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Doe eens een harde schijf check, kijk welk progje je moet hebben in faq van OM. Denk dat het daar in zit namelijk.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

dat wordt en format c en xp opnieuw inst
geen twijfel mogelijk probleem is dan verholpen

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 12:43:
Wat een bullshit! Voor hetzelfde geld is de MFT stuk, je hdd brak, BIOS vreemd, etc.

Verwijderd

ik kan er helemaal naastb zitten,
maar ik heb bij kennissen hetzelfde probleem gehad,
soms NTLDR missing, traag opstarten, soms blue screens.

na veel troubleshooten bleek de cpu cooling niet goed gemonteerd te zijn.
Dit probleem zou dus te maken kunnen hebben met de cpu koeling of misschien de chipset koeling.

kan nooit kwaad om even te checken denk ik.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als ik zo eens lees, lijkt mij inderdaad je HD kapot aan het gaan is.
Kijk voor de zekerheid even op de website van de fabrikant van je HD ( maxtor ). Deze heeft een diagnostisch tooltje beschikbaar waarmee je je HD kunt testen.

Wat je ook zou kunnen proberen, is om een andere HD als test even in je systeem te hangen. Als het probleem dan opgelost is, is het volgens mij toch te vinden in je HD.

Maar wat ik een klein beetje raar vind, is dat af en toe je PC wel opstart nadat hij een half uur heeft uitgestaan.
Ik begin toch echt wel een vermoeden de krijgen, dat je schrijfkop van je HD de oorzaak is.

Maar probeer eerst bovenstaand even uit. Dit zal je waarschijnlijk een stuk verder op weg helpen.

Suc6 !

• Icheb
Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 12:44:
ik kan er helemaal naastb zitten,
maar ik heb bij kennissen hetzelfde probleem gehad,
soms NTLDR missing, traag opstarten, soms blue screens.

na veel troubleshooten bleek de cpu cooling niet goed gemonteerd te zijn.
Dit probleem zou dus te maken kunnen hebben met de cpu koeling of misschien de chipset koeling.

kan nooit kwaad om even te checken denk ik.
De CPU is volgens de BIOS temp altijd zo in de buurt van de 44 tot 48 graden, ik geloof dat dit wel redelijk goed is.
Maar ik zal eens een keertje naar de chipset temp kijken, al lijkt het me toch wel onwaarschijnlijk. Maar in ieder geval bedankt.
nextware schreef op 15 juli 2004 @ 13:04:
Als ik zo eens lees, lijkt mij inderdaad je HD kapot aan het gaan is.
Kijk voor de zekerheid even op de website van de fabrikant van je HD ( maxtor ). Deze heeft een diagnostisch tooltje beschikbaar waarmee je je HD kunt testen.

Wat je ook zou kunnen proberen, is om een andere HD als test even in je systeem te hangen. Als het probleem dan opgelost is, is het volgens mij toch te vinden in je HD.

Maar wat ik een klein beetje raar vind, is dat af en toe je PC wel opstart nadat hij een half uur heeft uitgestaan.
Ik begin toch echt wel een vermoeden de krijgen, dat je schrijfkop van je HD de oorzaak is.

Maar probeer eerst bovenstaand even uit. Dit zal je waarschijnlijk een stuk verder op weg helpen.

Suc6 !
Ik zal dit morgen eens proberen, ik hoop dat het geen HD problemen zijn eigenlijk, maar het zou misschien wel kunnen. Het is een Maxtor (wel met extra koeling), maar het is wel een 100 GB van toen die net uit waren, dus het zou al wel kunnen.

sebsoft.nl

Verwijderd

Het zal niet de 1ste keer zijn dat een HDD mankementen heeft, ook al heb je hem net (helaas.. betrouwbaarheid van HDD's tegenwoordig wel stukken minder)

mgoe als ik je probleem zo lees zou het idd erop lijken dat je HDD brak is

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 12:43:
Bij dit soort stellingen met garantie bestaat altijd de kans dat de TopicStarter straks bij jou op de stoep staat. ;) Het is dan ook verstandig om dit soort dingen niet te hard (zonder onderbouwing) te roepen. Het traceren van het probleem is ook altijd handig voordat je een oplossing gaat verzinnen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Sharkey
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-01 19:12

Sharkey

Overklokken gaat nooit te ver.

Als je de beschikking hebt over Norton Ghost zou ik deze even gebruiken.
Tevens moet je een extra hd hebben.

De partitie kopieren op de 2e hardeschijf en daarna terugzetten.
Meteen wordt het bestandsysteem gechecked en het is een mooie manier van defragmenteren. Je hebt voordat ie helemaal kaduuk gaat ook een backup.

Als de schijf dan i.i.g. niet sneller wordt is er meer aan de hand en dat kan natuurlijk de cpu of chipsetkoeling zijn.
Dat ie niet hoger aangeeft wil niet zeggen dat de temp. niet hoger is.
Onboard temp.sensoren kun je niet helemaal vertrouwen.

Overclocking, over and over again.

• Icheb
Spider.007 schreef op 16 juli 2004 @ 09:31:
[...]
Bij dit soort stellingen met garantie bestaat altijd de kans dat de TopicStarter straks bij jou op de stoep staat. ;) Het is dan ook verstandig om dit soort dingen niet te hard (zonder onderbouwing) te roepen. Het traceren van het probleem is ook altijd handig voordat je een oplossing gaat verzinnen :)
Grappig :D
Ik was toch niet echt van plan om zonder backup verder te gaan eigenlijk.
Op dit moment is die machine al de hele ochtend bezet, dus heb er nog niet veel aan kunnen doen.
De partitie kopieren op de 2e hardeschijf en daarna terugzetten.
Meteen wordt het bestandsysteem gechecked en het is een mooie manier van defragmenteren. Je hebt voordat ie helemaal kaduuk gaat ook een backup.
Het is het proberen waard. Eerst eens wat beter kijken naar wat Ghost allemaal belooft, kan en kost :D

sebsoft.nl

Pagina: 1