Telia (Zweden): 8mbit in iedere gemeente

Pagina: 1
Acties:

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 07:49
Het voormalige Zweedse staatstelefoniebedrijf Telia heeft vandaag bekend gemaakt dat het vanaf vandaag in iedere Zweedse gemeente mogelijk is om het snelste abbonnement (Bredband 8000) aan te vragen. Telia is hiermee de eerste ADSL-leverancier in Europa die in een volledig land 8mbit weet te leveren.
Door de realisatie is 71% van het land gedekt dat met een oppervlakte van 449.964 km2 het op vier na grootste Europese land is. Het land telt 290 gemeentes waarvan een groot deel, gezien de oppervlakte, voorzien is van meer dan 1 telefooncentrale.

De maximale lijnlengte voor mogelijke aanvraag bedraagt 3,5km. Zoals te verwachten garandeert Telia op deze lengte niet de maximale snelheid.
De kosten voor het BredBand 8000 abonnement bedragen 49 euro per maand en de snelheiden zijn identiek aan die van de Nederlandse wide-open abonnementen.
Tevens loopt in enkele steden een proef met VDSL (24mbit down / 1mbit up) voor hetzelfde bedrag, de maximale lijnlengte bedraagt hiervoor 1200 meter.

Naast de door Telia aangeboden ADSL abonnementen is Zweden ook een van de weinige landen in Europa die 10 en 100mbit verbindingen aanbieden voor consumenten. Deze fullduplex hogesnelheidsverbindingen worden voornamelijk aangeboden in de grotere steden maar ook deze alternatieven worden steeds meer uitgerold naar de rest van het land. De verbindingen kosten respectievelijk 44 en 74 euro per maand.

bron: http://presstjanst.telia....6&selected=2&article=8243

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Visjes
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-02 13:09

Visjes

Blub........

Dan maar naar zweden verhuizen dan ;)

Maar ik dacht dat we in nederland al op iets van een een dekking zaten van 80%.

[ Voor 53% gewijzigd door Visjes op 15-07-2004 12:47 ]

• ScuL
Dat zal een veelgehoorde reply zijn.
Wat interessanter is , is wat dit zal betekenen voor Nederland.
Aangezien KPN nog steeds op 4mbit max zit kan dit wel een beetje een dwang zijn om ook eens met 8mbit te komen voor schappelijkere prijzen.

De dekking in Nederland is 87%, maar dat kun je niet vergelijken omdat we zo dichtbevolkt zijn. Die 71% is helemaal niet gek als je kijkt naar de hoeveelheid toendra en andere natuurgebieden in het land.

[ Voor 32% gewijzigd door ScuL op 15-07-2004 12:49 ]

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 16:44

slaay

Natuurbeleven.com

Ik hoop dat KPN eens met een abonnement komt wat daadwerkelijk 4 mbit gaat halen!

Nu haalt niemand met het 4,4 mbit abonnement de 4 mbit in praktij, maximaal 480 kilobyte ofzo.

Terwijl de laatste verhogingen bedoeld waren om de overhead weg te halen, niet letterlijk, maar dat mensen met het snelste abonnement ook daadwerkelijk 4 mbit kunnen halen.

Alleen is het KPN niet gelukt, dus ik vraag me af wat je bij 8 mbit gaat krijgen..

Dich bis echt unne foëzen haas

• Silva
  • Laatst online: 04-11-2025
had zweden niet 10/100mbit verbindingen aan elk huis.. ? hm zal wel niet..

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
das geen adsl en waarschijnlijk niet zo betaalbaar dat het ook bij elk huis daadwerkelijk aanwezig is ;)

met een hamer past alles

• ScuL
@artec lees het artikel.
lang niet ieder huis maar wel steeds meer.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Visjes schreef op 15 juli 2004 @ 12:45:
Dan maar naar zweden verhuizen dan ;)
Da's sowieso al geen slecht plan :+
-ScuL- schreef op 15 juli 2004 @ 12:48:
Dat zal een veelgehoorde reply zijn.
Wat interessanter is , is wat dit zal betekenen voor Nederland.
Aangezien KPN nog steeds op 4mbit max zit kan dit wel een beetje een dwang zijn om ook eens met 8mbit te komen voor schappelijkere prijzen.
Zo snel zal dat wel niet gaan. Deze info komt echt niet vanavond om prime time bij het Nederlandse miljoenenpubliek in de huiskamer. Marketing in NL is sowieso nogal gericht op de gemiddelde user die het allemaal niks kan schelen, zolang hij maar kan internetten en een paar keer per week een MP3'tje kan KaZaA'en. Check de gemiddelde reclame maar, die gaat ècht niet over 4Mbit+ @ ~70 euro, maar eerder over "Internetten vanaf 14,95 per maand!" Deze ontwikkelingen in Zweden gaan dat in NL echt niet veranderen.
Punksmurf schreef op 15 juli 2004 @ 13:01:
das geen adsl en waarschijnlijk niet zo betaalbaar dat het ook bij elk huis daadwerkelijk aanwezig is ;)
De consumentenprijzen liggen daar rond de 40 euro voor 10Mbit tot ~70 euro voor 100Mbit (per maand).

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 12:28
Wat voor overboeking zit er op?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• ScuL
Poeh wat een diepe vraag. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden :D

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
slaay schreef op 15 juli 2004 @ 12:56:
Ik hoop dat KPN eens met een abonnement komt wat daadwerkelijk 4 mbit gaat halen!

Nu haalt niemand met het 4,4 mbit abonnement de 4 mbit in praktij, maximaal 480 kilobyte ofzo.

Terwijl de laatste verhogingen bedoeld waren om de overhead weg te halen, niet letterlijk, maar dat mensen met het snelste abonnement ook daadwerkelijk 4 mbit kunnen halen.

Alleen is het KPN niet gelukt, dus ik vraag me af wat je bij 8 mbit gaat krijgen..
Met een Kpn verbinding haal jij gewoon je 4,4 mbit, ik weet niet hoe je erbij komt dat je dat niet haalt. Alleen zit er ook nog tcp/ip en atm overhead bij, maar er komen nogsteeds op 4,4mbit bij jou pakketjes binnen. Alleen is hier niet alles daadwerkelijk bruikbare data voor jou.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33

ShadowBumble

Professioneel Prutser

mhr-zip schreef op 15 juli 2004 @ 13:59:
Wat voor overboeking zit er op?
geloof ik 10:1 en alleen de 100 lijnen hebben een datatraffic limiet van 300 gb per maand .

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Verwijderd

ShadowBumble schreef op 15 juli 2004 @ 14:16:
[...]

geloof ik 10:1 en alleen de 100 lijnen hebben een datatraffic limiet van 300 gb per maand .
Ik kan wel leven met een limiet van 300 gb per maand hoor :)

• ScuL
de 100lijnen hebben idd een 300GB limiet en je kan pakketen van 100GB extra traffic kopen voor 22€ per stuk.

• slaay
  • Laatst online: 22-02 16:44

slaay

Natuurbeleven.com

[Airwolf] schreef op 15 juli 2004 @ 14:16:
[...]

Met een Kpn verbinding haal jij gewoon je 4,4 mbit, ik weet niet hoe je erbij komt dat je dat niet haalt. Alleen zit er ook nog tcp/ip en atm overhead bij, maar er komen nogsteeds op 4,4mbit bij jou pakketjes binnen. Alleen is hier niet alles daadwerkelijk bruikbare data voor jou.
Ik bedoel te zeggen dat mijn lijnsnelheid wel 4,4 mbit is maar de netto snelheid niet hoger dan 480 kilobyte oftewel 3,84 mbit is. KPN had als bedoeling met de laatste verhoging om iedereen netto 4 mbit te geven als men het snelste abonnement heeft.

Dus mocht KPN ooit met 8 mbit komen, dan vraag ik me sterk af wat er dan netto nog over zal blijven. @home bijv, zegt 3,8 mbit te leveren en levert netto zelfs nog meer!

Dich bis echt unne foëzen haas

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
-ScuL- schreef op 15 juli 2004 @ 14:55:
de 100lijnen hebben idd een 300GB limiet en je kan pakketen van 100GB extra traffic kopen voor 22€ per stuk.
En dat is natuurlijk ook te verwachten.

300GB per maand gebruiken, staat gelijk aan gemiddeld 1Mbit/sec constant. dat is dus maar 1/100e !
Er wordt dus overboekt met 1:100, ipv 1:25 zoals veel adsl'ers doen in Nederland.

Maargoed, 70 euro voor 1mbit, is een redelijke prijs. In Nederland zul je dat niet zo makkelijk kunnen redden, maar in zo'n breedbandland als Zweden moet dat prima te doen zijn :)

Verwijderd

www.bredband.net

Die ISP levert 10 en 24 Mbps via een telefoonlijn (ik dacht VDSL), maar daarnaast ook nog eens 10 en 100 Mbps via glasvezel.

Dit is echter alleen in de omgeving van Stockholm zo ver ik weet.

• ScuL
Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 16:19:
www.bredband.net

Die ISP levert 10 en 24 Mbps via een telefoonlijn (ik dacht VDSL), maar daarnaast ook nog eens 10 en 100 Mbps via glasvezel.

Dit is echter alleen in de omgeving van Stockholm zo ver ik weet.
Enkel 24 via VDSL da's in Stockholm, Göteborg en Malmö. (de drie grootste steden).
Maar dat wordt ook rap uitgerold.

De 10 en 100Mbps verbindingen gaan idd via BredBandsBolaget (BBB), dat heb ik in het artikel niet vermeld.

• Noob-Saibot
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07-2024
waar ligt zweden ook al weer?:+

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:01

Wildfire

Joy to the world!

Noob-Saibot schreef op 15 juli 2004 @ 16:28:
Leuke verbindingen + knappe dames = verhuizen? :+

Maar even serieus... in NL ben je momenteel 65 euro p/m kwijt voor een 8192/1024 verbinding via ADSL. En dan in Zweden 74 euro p/m voor een 100mbit verbinding met 300gig D/L-limiet... waarom kan dat hier in Nederland dan niet?

[ Voor 39% gewijzigd door Wildfire op 15-07-2004 16:47 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 21:13

PromWarMachine

Forsaken Archer

Volgens mij heeft dit weinig invloed op de Nederlandse ADSL-aanbieders. Het is immers op relatief kleine schaal. Als de EU nou zoiets zou besluiten... dan doen ze tenminste een keer ECHT iets goed.
Noob-Saibot schreef op 15 juli 2004 @ 16:28:
Ten noord-westen van de backbone waar Trueserver aan hangt. B)

Dividend for Starters

• ScuL
Wildfire schreef op 15 juli 2004 @ 16:45:
[...]

Leuke verbindingen + knappe dames = verhuizen? :+

Maar even serieus... in NL ben je momenteel 65 euro p/m kwijt voor een 8192/1024 verbinding via ADSL. En dan in Zweden 74 euro p/m voor een 100mbit verbinding met 300gig D/L-limiet... waarom kan dat hier in Nederland dan niet?
Overheidssubsidie is het voornaamste.
Plus dat de KPN hier nog behoorlijk bureaucratisch werkt terwijl ze daar zo veel mogelijk vooruitstrevend proberen ze te zijn...

Pagina: 1