[java] Welke techniek gebruiken? Server en meerdere clients

Pagina: 1
Acties:

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:00
Ik heb met java een programma ontwikkeld. Het is de bedoeling dat dit programma bij gebruikers zelf te draaien is en dat het programma verbinding maakt met een Linux server om extern process te starten en de output daarvan binnen te trekken.

Het is mogelijk dat er meerdere clients zijn die van dezelfde server gebruik gaan maken, dan moeten ze in 1 of ander queue systeem komen.

Nu heb ik wat rond gekeken en ben al uitgekomen op bijv Java Messaging System (JMS), Joram (een open source JMS), Remote Method Invocation (RMI) en misschien zelfs Corba (lijkt me overkill?)

Nu vraag ik me af of er nog meer mogelijkheden zijn en welke het beste bij mijn systeem zou passen.

Nogmaals:

Programma op de clients maken contact met een java programma op de server, die dan een bewerking uitvoert voor de clients op basis van de input die hij krijgt van laatstgenoemde. Als de bewerking klaar is moet de server het resultaat terugsturen naar de betreffende client.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

IK denk idd dat JMS de beste oplossing is voor jouw probleem. Er is geen andere middelware die automatisch de mogelijkheid bied voor wat jj zoekt.

vb: Een gebruiker die start een bepaald proces op, gaat dan slapen en doet zijn pc uit. De volgende dag neemt zijn pc contact op met de message server of daar al een bericht van het proces klaar ligt.

Je kan dit natuurlijk maken in andere middleware, maar JMS geeft je dit allemaal automatisch.

• Red devil
Alarmnummer schreef op 15 juli 2004 @ 09:40:
IK denk idd dat JMS de beste oplossing is voor jouw probleem. Er is geen andere middelware die automatisch de mogelijkheid bied voor wat jj zoekt.

vb: Een gebruiker die start een bepaald proces op, gaat dan slapen en doet zijn pc uit. De volgende dag neemt zijn pc contact op met de message server of daar al een bericht van het proces klaar ligt.

Je kan dit natuurlijk maken in andere middleware, maar JMS geeft je dit allemaal automatisch.
Oei, dit klinkt wel extreem gaaf. De clients hoeven niet eens af te wachten totdat de bewerking klaar is?

Is er dan nog een voorkeur voor een open source JMS of de standaard JMS van Java?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Red devil schreef op 15 juli 2004 @ 09:43:
Oei, dit klinkt wel extreem gaaf. De clients hoeven niet eens af te wachten totdat de bewerking klaar is?
Beschouw het als een email naar een werker van je. Heej.. ga aan de slag.. en ik vraag je morgen wel of je al klaar bent, ik ga nu slapen ;)

JMS server ondersteunen ook de ACID eigenschappen, waaronder transacties. Dus stel dat jij geld wilt overmaken van mijn rekening naar de jouwe, dan zou je een bericht kunnen posten, haal 50 van mijn rekening, en een bericht 50 naar jouw rekening. Stel nu dat je na het posten van het 1e bericht crashed, wat dan? Ik ben geld kwijt en jij hebt geen geld. Doordat je het op een transactie kan laten lopen is het een alles of niets situatie.
Is er dan nog een voorkeur voor een open source JMS of de standaard JMS van Java?
In 1e instantie zou dat niet veel mogen uitmaken omdat ze allemaal voldoen aan de JMS specificatie. In tegenstelling tot een ander niet nader te noemen software bedrijf maakt Sun standaarden en niet zozeer implementaties. Allerlei bedrijven kunnen dan een implementatie leveren van die standaard.

Het ligt een beetje aan in wat voor omgeving je het gaat inzetten. Als het een klein knutseldingetje is voor op de slaapkamer, ach tja.. dan maakt het niet zoveel uit. Is het uitzonderlijk belangrijk dat het stabiel, veilig, snel etc is. Misschien moet je dan iets gaan kopen.

Maar je kan je applicatie eerst wel opzetten met een opensource versie, en later van implementatie wisselen als dat nodig blijkt te zijn.

Enterprise Integration Patterns: Designing, Building, and Deploying Messaging Solutions Dit vind ik een zeer goed boek over asynchrone communicatie en mom (message oriented middleware zoals JMS).

[ Voor 26% gewijzigd door Alarmnummer op 15-07-2004 09:57 ]

• Red devil
Alarmnummer schreef op 15 juli 2004 @ 09:49:
[...]

Beschouw het als een email naar een werker van je. Heej.. ga aan de slag.. en ik vraag je morgen wel of je al klaar bent, ik ga nu slapen ;)

In 1e instantie zou dat niet veel mogen uitmaken omdat ze allemaal voldoen aan de JMS specificatie. In tegenstelling tot een ander niet nader te noemen software bedrijf maakt Sun standaarden en niet zozeer implementaties. Allerlei bedrijven kunnen dan een implementatie leveren van die standaard.

Het ligt een beetje aan in wat voor omgeving je het gaat inzetten. Als het een klein knutseldingetje is voor op de slaapkamer, ach tja.. dan maakt het niet zoveel uit. Is het uitzonderlijk belangrijk dat het stabiel, veilig, snel etc is. Misschien moet je dan iets gaan kopen.

Maar je kan je applicatie eerst wel opzetten met een opensource versie, en later van implementatie wisselen als dat nodig blijkt te zijn.

Enterprise Integration Patterns: Designing, Building, and Deploying Messaging Solutions Dit vind ik een zeer goed boek over asynchrone communicatie en mom (message oriented middleware zoals JMS).
THanks a lot!

Ik kan weer aan de slag! _/-\o_