Dark Blue schreef op 15 juli 2004 @ 21:30:
[...]
* Dark Blue met trio Numb, Dumb and Dumber is
Maar, om dan de heren met de kennis toch nog maar even een vraag te geven, wáárom is puur blauw zo moeilijk fullcolour te drukken?
Stel ik pak een Pantone waaier, en ik zoek daar Reflex Blue op op... in de Pantone waaier die ik een keer in mn vingers heb gehad, stonden de CMYK waarden daarbij. Als je dat als blauwe kleur aanhoudt, kun je er dus donder op zeggen dat het niet uitpakt zoals je wilt? Nu dit topic toch loopt...

Het is niets moeilijker dan knal groen of fel oranje.
Die PMS waaier die je in handen hebt gehad had wellicht ook per kleur twee kleurvlakken. De PMS en de benadering in FC.
PMS kleuren zijn gemengde kleuren door bepaalde verhoudingen inkt te mixen. Die worden dus vooraf aangemaakt (daar zijn ook waaiers van met het recept).
Zoals je weet wordt full color drukwerk in CMYK gedrukt. Jij mag mij vertellen hoe je met die basiskleuren Cyaan/Magenta/Zwart een kleur als reflex-blue wilt krijgen.
Doe je Cyaan + Zwart dan maak je je Cyaan donkerder, blauwer wordt het er niet van.
Doe je Cyaan + Magenta dan krijg je een wat diepere blauw en gooi je er nog meer magenta in dan krijg je paars.
Kortom, met die 3 kleuren en zwart kun je nooit een kleur krijgen als knaloranje, superblauw, markeerstift-groen.