Toon posts:

TVkaart > Capturen (DivX?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
1. Ik weet dat ik hier net ook een andere topic heb aangemaakt, maar ik denk dat een nieuwe topic meer op z'n plaats is. Ik heb ook de 'UTFS' gebruikt, maar niks gaf een voldaan antwoord.

2. Hoe capturen jullie je filmpjes? Is DivX aan te raden hiervoor? Welke settings gebruiken jullie.

3. Mijn eigen idee is:
- Ik heb ±8 Gb vrij ruimte om te capturen.
- Capturen met DivX 5.
Als ik het wil bewaren dan herencoderen met een betere compressieverhouding voor kleinere bestanden.

Klinkt dit logisch?

4. De MPEG2 optie (default in programma) niet gebruiken. Mijn mid-end computer gaat haperen, DivX is veel minder eisend met capturen.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Heb zelf geen capturecard maar mijn gevoel zegt dat capturen met DIVX5 en dan hercoderen als je het wilt bewaren behoorlijk wat van de kwaliteit afsnoept..

Ik denk dat je je zelf moet afvragen wat je bedoeld met " als ik het wil bewaren".. is dit na 1x zien, of wil je het nog een tijdje op je schijf hebben staan? Als dit 2e niet het geval is, is dan lossless opslaan niet een optie?

Pvouput live

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 22:19
Divx lijkt mij meer eisend om real time te capturen dan MPEG2. De mooiste oplossing is capturen in RAW-avi en dan omzetten naar je bestandsformaat :P.

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:55
Dan heb jij zeker teveel diskruimte over :? :?

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
8 GB lijkt mij aan de krappe kant maar wanneer je stukjes van 30 minuten (zoals uit je andere topic) opneemt wel voldoende.
Divx5 realtime encoden is zwaarder voor een PC dan wanneer je MPEG2 gebruikt. Ik zou een capture in MPEG2 maken met een reolutie die iets ligt boven het formaat wat je eventueel wilt bewaren. Als bitrate redelijk hoog gaan zitten dus tussen 4 - 8 mbit/s.
Daarna dat wat je bewaren wilt omzetten naar Divx met parameters die vergelijkbaar zijn aan eventueel goede voorbeelden die je hebt.
Bijkomend voordeel van capture in MPEG2 is dat er veel tools zijn om DVD (is ook MPEG2) naar Divx om te zetten. Mooiste daarvan vind ik zelf GordianKnot maar kan me voorstellen dat je liever wat eenvoudiger begint ;)

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Zelf gebruik ik een MJPEG codec, die maakt feitenlijk allemaal losse JPEG frames (natuurlijk wel in 1 AVI bestand) van het beeldmateriaal. Een uurtje film op volledige PAL resolutie kost dan ongeveer 4 Gb, de kwaliteit is dan uitstekend (geen JPEG ruis). Als je lossless wilt gaan capturen dan moet je rekenen op veel meer harddisk ruimte voor een heeeeel klein beetje extra kwaliteit. DivX captured sneller dan MPEG2 met een hogere kwaliteit, tenzij je capture kaart (deels) hardware ondersteuning voor MPEG2 heeft natuurlijk. Echter als je wilt gaan herencoden dan kan de ruis verstekt worden, bovendien gaat de motion prediction (zeker bij divx) veel slechter.

Het hangt er natuurlijk allemaal van af wat je met het beeld wilt gaan doen, opnemen en dan 1x gaan kijken zou ik voor DivX of MPEG2 gaan. Echter als je beeldmateriaal wilt opslaan op hoge (DVD) kwaliteit zou ik voor MJPEG gaan.

Too many people, making too many problems

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ik neem gewoon op in Uncompressed, en reéncode dan naar DivX :P (ja ik heb teveel space over ja :P)

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Imperium schreef op 14 juli 2004 @ 23:37:
ik neem gewoon op in Uncompressed, en reéncode dan naar DivX :P (ja ik heb teveel space over ja :P)
me too, of nog beter in het mjpeg formaat.

als ik in divx of xvid realtime encode is na verloop van tijd me audio niet meer synchroon, die loopt dan 1 a 2 seconden achter.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

gebruik zelf Winvodio (http://www.vodio.com) captured bij mij op de eene PC (met een guillemot Maxi Video 3 op een athlon 1400) zonder problemen in 384*288 in Divx op 25fps zonder dropped frames. En op de andere (MSI TV@nyware op P4 3.0) mooi op 768*576 ook in divx. De kwaliteit zet ik op 1200, dan zijn de bestanden ongeveer 1Gb per 1.5u.

Soms in het begin van het bestand 5 tot 11 dropped frames, maar die merk je toch niet op. En anders knip je ze er maar af ;)
Pagina: 1