Willekeurige spontane vastlopers

Pagina: 1
Acties:
  • 541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik heb een pc die al een jaar lang (sinds aankoop) compleet willekeurig op zijn tijd compleet vastloopt. Daarom heb ik hem al twee keer naar de winkel teruggebracht (Paradigit in Eindhoven), maar die krijgen het niet gerepareerd. De eerste keer constateerden ze de fout niet eens, want het gebeurde maar heel soms en toen ze een dag duurtestten gebeurde het niet. De tweede keer wel en vervingen ze het moederbord, waarna ze hem weer uitgebreid testten. Hierop verklaarden ze hem gerepareerd, maar hij doet het nu dus nog steeds. Ik weet dat ik bij de winkel moet zijn voor dit soort dingen en niet op GoT, maar aangezien Paradigit er dus niet uitkomt, probeer ik het hier maar.

Wat er precies misgaat: als de pc een tijdje aanstaat loopt die spontaan vast, waarbij blauwe ruis over het scherm komt. Dit gebeurt compleet willekeurig: soms na een half uur, soms een dag lang niet. Het gebeurt willekeurig bij allerlei dingen: tijdens 3D-spellen, in 3D Studio MAX, in Windows Verkenner, in Internet Explorer. Het lijkt dus niet aan één programma te liggen, tenzij het aan Windows XP zelf ligt. Tijdens de blauwe ruis is soms nog met de muis te bewegen, waarbij een patroon in de ruis meebeweegt, maar meestal niet. CD-muziek die door Windows Media Player werd afgespeeld stopt soms, soms gaat die door tijdens de blauwe ruis.

Bij de laatste reparatie is het moederbord vervangen door een nieuwer exemplaar en sindsdien zijn de vastlopers veel talrijker, maar nu meestal zonder blauwe ruis: het scherm blijft gewoon hangen waar het was.

Ik heb memtest86 gedraaid en die vond niks. Vervolgens heb ik de testapp van mijn harde schijven (Western Digital) gedraaid en die vond ook niks. Aangezien het zo schijnt te zijn dat USB ADSL-modems dit kunnen veroorzaken door een conflict met het moederbord, heb ik geprobeerd of het ook gebeurde als de USB modem eruit geplugd was. Het bleek nog steeds te gebeuren. Ik heb geen flauw idee wat ik nog meer kan doen.

Mijn specs:
Windows XP met service pack 1
AMD Athlon XP 2500+ 333FSB SO-A
ASUS A7V8X-X SO-A DDR333/400
2x DIMM 512mb PC2700 DDR
2x Western Digital 80gb hd UDMA100 7200rpm 2mb
DVD rom 16x 48x IDE LG
ASUS geforce4 ti4800se 128mb
Creative SB Audigy 2

Wat kan ik nog meer doen, behalve formatteren en kijken of het daaraan lag? Wat ik niet graag doe, omdat ik gruwelijk veel graphics-software heb geïnstalleerd en gecallibreerd voor mezelf. Iemand enig idee? Bij voorbaat hartelijk dank.

PS. Ik post in dit forum omdat ik geen flauw idee heb waaraan het kan liggen en dit leek mij nog het meest logisch. Alstie verkeerd staat, dan verplaats deze topic maar.

[ Voor 9% gewijzigd door Oogst op 14-07-2004 22:26 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 16:59

Nik

Heb je al eens naar je temperaturen gekeken van je PC? Het kan natuurlijk zijn dat er iets los zit, of een fan hapert, en dan wordt je systeem te warm, en loopt hij vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Heel erg n00b: waar vind ik een progje om de temperaturen te kunnen zien?

Overigens heb ik hem al wel een keer opengeschroefd om te kijken of alle ventilatoren nog draaien tijdens een vastloper en dat bleek het geval.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1018

Blauwe ruis lijkt mij van de videokaart te komen,probeer eens een andere videokaart.
Of zet je kaart eens in en ander systeem,als die dezelfde problemen vertoont of niet heb je die mogelijkheid alvast geelimineerd.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 1018 op 14-07-2004 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

Download mbm5 motherboard monitor 5 voor je temps. Een andere optie is je hand achter je voeding te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik heb nu mbm5 geïnstalleerd en weer een vastloper gehad en daarbij bleek dat de temperatuur van de processor op het moment van vastlopen 46 graden was en van de kast 33 graden. Niet bepaald noemenswaardig dus.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik had een soortgelijk probleem met Paradigit systeem (XP2800+ 512DDR, 120GB HDD en 3DConnect 9800 Pro), dacht eerste voedingsprobleem want oude kast had 200Watt, gratis om laten zetten in 300Watt Midi tower maar probleem bleef. Nu heb ik eergister het BIOS van de Asus A7V8X-MX geflasht (Beta bios want laatste Alpha stond er al op) en probleem lijkt tot dusver opgelost. Wellicht aan te raden om BIOS van je mobo up te daten...

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110497

Wat voor voeding heb je? Ik denk niet dat het aan je temperaturen ligt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4640

Pakman heeft een punt. oude biosen van a7v8 x hebben problemen met bepaalde reepjes geheugen. En slaan dan grafisch vast. bios flashen dus

Je kan het best testen met 3dmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61051

Lijkt mij dat je Gpu te warm word.....check is of dat het geval is....

is een 4800se niet passief gekoeld? plakt er anders is een koeler op of zet de kast openen met tafelfan erop blazen en dagje gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waik
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-12-2020
bij willekeurige vastlopers denk ik snel aan brak geheugen, je zou eens memtest kunnen draaien... http://www.memtest86.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118151

Mijn config is :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Processor  AMD Athlon XP 2400+ (2,0GHz)  
Moederbord  Asus A7V8X, KT400 (Sound, Lan)  
Geheugen 2x 256 DDR  
Videokaart  Asus v3800 tvout 32 mb  
Harde schijven 2x Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB)  
CD-ROM & DVD-ROM drives  Plextor 16x48x, PX-116A (Retail)  
CD & DVD branders  Plextor PX-708A 8x (Retail)  
Speakers  Labtec Spin 45 (2.0)  
Netwerkapparatuur  Linksys BEFSR41 Kabel/DSL router/switch  
Monitoren (CRT) 2x Eizo Flexscan F56 17"  
Behuizing  AOpen HQ08A (Big-Tower ATX, 300w, Blauw)
Windows XP pro met service pack 2

Bij mij is het zo dat die na sommige pop-up's of nieuwe vensters vastloopt, ik druk dan meestal op CTRL + ALT + DELETE en dan op TAAKBEHEER , en dan is het probleem verholpen.

Ik wil hier vanaf en heb alles al geprobeerd, opnieuw windows erop , geheugen memtest gedraait, maxtor tool, etc etc.

Wie weet waar hier gaande is ??......

edit:
Pc is niet overclocked, en temperatuur is ook goed, bios is ook al geflasd !!

edit:
Pc is zelf in elkaar gezet, dus niet zo gekocht

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 118151 op 15-07-2004 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57375

PAKMAN79 schreef op 15 juli 2004 @ 11:50:
Ik had een soortgelijk probleem met Paradigit systeem (XP2800+ 512DDR, 120GB HDD en 3DConnect 9800 Pro), dacht eerste voedingsprobleem want oude kast had 200Watt, gratis om laten zetten in 300Watt Midi tower maar probleem bleef. Nu heb ik eergister het BIOS van de Asus A7V8X-MX geflasht (Beta bios want laatste Alpha stond er al op) en probleem lijkt tot dusver opgelost. Wellicht aan te raden om BIOS van je mobo up te daten...
hij geeft hier zelf al aan dat zijn moederbord vervangen is... Dus ik betwijfel of het aan het moederbord ligt...

edit:
Excuses, hij maakt natuurlijk nog steeds gebruik van een A7V8X-X. Ikzelf heb echter nooit problemen gehad met dit moederbord (en ik heb er aardig wat onder handen gehad).

Ik vermoed zelf dat het je videokaart is die lastig doet, misschien zijn de geheugenchips daarvan kapot.. Misschien zwaar testen met 3dmark oid?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 57375 op 15-07-2004 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ook al doorgespit? Zo ja, waar gaat het mis?

Gezien de rare verschijnselen, vermoed ik dat je videokaart de boosdoener is en dit zul je dus moeten uitsluiten.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 15-07-2004 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WAik schreef op 15 juli 2004 @ 11:56:
bij willekeurige vastlopers denk ik snel aan brak geheugen, je zou eens memtest kunnen draaien... http://www.memtest86.com
offtopic:
als je goed zn startpost hebt gelezen zie je dat ie dat al gedaan heeft ;) :) zie hieronder
Ik heb memtest86 gedraaid en die vond niks

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 110497 op 15-07-2004 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Memtest86 heb ik al gedraaid en die vond geen problemen.

De bios flashen durf ik zelf niet zomaar aan en daarnaast is het zo dat ze dat bij Paradigit al hebben gedaan toen ik dit probleem voor het eerst had en dat loste het probleem niet op.

Hoe kan ik de temperatuur van mijn videokaart meten? Ik kon dat niet vinden bij die mbm5.

Ik heb de troubleshooter voor hangen en vastlopers al doorgespit, maar alle dingen die ik zo kon doen heb ik al gedaan en veel dingen kan ik niet zomaar doen hier, zoals 'even de videokaart vervangen'.

En nee, er zijn geen pop-ups of zo: hij blijft 100% hangen, heel mijn pc. Hij reageert ook niet meer op ctrl+alt+del of zo. En sowieso is Ad-aware er recent nog overheen gegaan en is het probleem er al vanaf het begin dat ik deze pc heb.

[ Voor 40% gewijzigd door Oogst op 15-07-2004 12:04 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-03 20:13
pop-ups en nieuwe vensters?

hmm, spy ware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93315

dit ligt naar mijn mening gewoon aan je videokaart dude... probeer te testen met een andere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waik
  • Laatst online: 18-12-2020
Anoniem: 110497 schreef op 15 juli 2004 @ 12:00:
[...]

offtopic:
als je goed zn startpost hebt gelezen zie je dat ie dat al gedaan heeft ;) :) zie hieronder

[...]
ow, had het toch gelezen, beetje met mijn neus dus :o

[ Voor 11% gewijzigd door waik op 15-07-2004 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ligt eraan of er een temp sensor op je vga-kaart zit...anders moet je ff met je hand op het blokje voelen (is ie actief of passief gekoeld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57375

Oogst schreef op 15 juli 2004 @ 12:01:
Memtest86 heb ik al gedraaid en die vond geen problemen.

De bios flashen durf ik zelf niet zomaar aan en daarnaast is het zo dat ze dat bij Paradigit al hebben gedaan toen ik dit probleem voor het eerst had en dat loste het probleem niet op.

Hoe kan ik de temperatuur van mijn videokaart meten? Ik kon dat niet vinden bij die mbm5.
voor zover ik weet kan dat niet standaard, misschien heb je een extra temp.sensor in je pc?

Heb je een extra videokaart tot je beschikking?
Heb je 3dmark al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Heb je niet ergens een losse HD liggen? Zo ja: plug die er even in en zet er eens een verse installatie op. Dan kun je in ieder geval checken of het probleem softwarematig dan wel hardwarematig is.

Ga anders naar paradigit terug en geef ze deze draad mee. Vraag of je een andere Videokaart mag lenen/testen/of dat zij dat voor je willen doen. En sluit softwarematige oorzaak uit.

Als je zelf niet in de mogelijkheid bent om HD's / VGAcard te vervangen, zul je toch echt terug moeten naar de winkel, aangezien het voor ons niet duidelijk is wat er aan de hand is. Het kunnen verschillende dingen zijn, die je niet uit kunt sluiten zonder ze te vervangen {VGAkaart, software, voeding, proc}

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 15-07-2004 12:15 . Reden: bla ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
3d Mark is geprobeerd, ook al door Paradigit en dat ging goed. Een andere videokaart erin kan ik hier niet doen. En een geforce 4 ti4800se is actief gekoeld en dat ding draait nog alstie vastloopt. Ik zal hem voor de zekerheid dadelijk nog eens openmaken alstie weer vastloopt.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 11-05 07:00
Zijn de waardes in mbm5 voor de spanning op de voeding correct en stabiel?

[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 15-07-2004 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zoek even de datum/versie van je bios op. Die kun je zien tijdens het booten en misschien ook wel met een of ander asus tooltje. als je het tijdens het booten doet druk dan ff op pauze tijdens de memtest van het bios, dan stopt ie en dan kun je rustig schrijven.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
De low/high waardes die mbm5 me geeft zijn als volgt (dus ook de voltages erbij):
case -- 33 -- 34
CPU -- 44 -- 46
Core 0 -- 1.68 V -- 1.70 V
+3.3 -- 3.25 V -- 3.26 V
+5.00 -- 4.69 V -- 4.77 V
+12.00 -- 11.97 V -- 12.16 V
Fan 1 -- 2360 RPM -- 2428 RPM

Alle andere waardes zijn 0, dus ik neem aan dat ik geen Fan 2 en Fan 3 en Core 1 en -12.00 en -5.00 en Sensor 3 heb of zo? :? Het zegt me allemaal erg weinig: ik ben programmeur en modeller, geen systeembeheerder.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik weet niet zeker welke info nou mijn Bios-versie beschrijft, maar dit zou relevant kunnen zijn:

Award Medallion BIOS v6.0

ASUS A7V8X-X ACPI BIOS revision 1008

12/29/2003-VT8377/VT8235-A7V8X-X

Ow, nog iets dat er gisterenavond uitrolde en dat ik alweer vergeten was: het Western Digital harddisk-diag progje gaf bij mijn nieuwe, tweede HD bij de eerste uitgebreide check error/status code 0132, die erop wijst dat de verkeerde versie van de diag-tool wordt gebruikt. Onzin, want de andere disk is precies dezelfde en dat ging goed. Bij een tweede test kwam er error-code 0101 uit, volgens de help waarschijnlijk een anomaly die weg zou moeten zijn bij opnieuw proberen. Inderdaad, want bij de twee daaropvolgende tests werd niks gevonden. Erg vaag dus, maar nu gaat het telkens goed en krijg ik geen errors meer op die disk. Sowieso kan het daar amper aan liggen, want die disk zit er twee weken in en het probleem is er al een jaar.

[ Voor 65% gewijzigd door Oogst op 15-07-2004 12:36 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118151

komakeef schreef op 15 juli 2004 @ 12:02:
pop-ups en nieuwe vensters?

hmm, spy ware?
Nope geen Spyware of Adaware.

Ik heb spybot en Adaware pro 6.0 build 1.81 draaien sinds mijn nieuwe installatie van windows. ( direct erna geinstalleerd !! )

En de problemen doen zich nog steeds voor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53610

Dat ASUS A7V8X-X bordje heeft een VIA chipset. Heb je dat latency tooltje van George Breese al eens geprobeerd ? http://www.georgebreese.com/net/software/#PCI
Deze heeft mij grotendeels van de spontane freezes bevrijd. Krijg ze nog een enkele keer maar ze duren nu nog maar maximaal 45 seconden. Niet leuk, maar wel werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey heb je al is een keer met windows 98 geprobeert? loopt ie dan ook vast? en een format c met verse installatie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 10:07

Sjod

Ik ben goed luisterend

Oogst schreef op 15 juli 2004 @ 12:32:
Ik weet niet zeker welke info nou mijn Bios-versie beschrijft, maar dit zou relevant kunnen zijn:

Award Medallion BIOS v6.0

ASUS A7V8X-X ACPI BIOS revision 1008

12/29/2003-VT8377/VT8235-A7V8X-X

Ow, nog iets dat er gisterenavond uitrolde en dat ik alweer vergeten was: het Western Digital harddisk-diag progje gaf bij mijn nieuwe, tweede HD bij de eerste uitgebreide check error/status code 0132, die erop wijst dat de verkeerde versie van de diag-tool wordt gebruikt. Onzin, want de andere disk is precies dezelfde en dat ging goed. Bij een tweede test kwam er error-code 0101 uit, volgens de help waarschijnlijk een anomaly die weg zou moeten zijn bij opnieuw proberen. Inderdaad, want bij de twee daaropvolgende tests werd niks gevonden. Erg vaag dus, maar nu gaat het telkens goed en krijg ik geen errors meer op die disk. Sowieso kan het daar amper aan liggen, want die disk zit er twee weken in en het probleem is er al een jaar.
Gebruik je de WDDIAG onder DOS of onder Windows? Ik raad degene voor onder DOS aan (vind bij mij vaak meer? ). Als de schijf een error code geeft zou ik ermee teruggaan (kan natuurlijk ook aan de kabel liggen).

Zet je AGP modus een op 4x in de bios, helpt vaak bij de VIA bordjes.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik heb een bootdisk gemaakt van WDDIAG. En het punt met teruggaan met die schijf is dat ik die twee fouten allebei eenmalig krijg en dat herhaaldelijk opnieuw scannen nu niets meer oplevert.

Ik merk nu trouwens dat er op de volgende twee specifieke momenten zo ongeveer stevast vastlopers plaatsvinden:
-wanneer ik C&C:Generals op 1600*1200 met 4xFSAA en 8xanisotrophic het beginscherm een half uurtje laat tonen (dat is zwaar 3D-werk);
-wanneer ik zeer grote files kopiëer van de ene naar de andere schijf.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Oogst schreef op 15 juli 2004 @ 21:29:
Ik merk nu trouwens dat er op de volgende twee specifieke momenten zo ongeveer stevast vastlopers plaatsvinden:
-wanneer ik C&C:Generals op 1600*1200 met 4xFSAA en 8xanisotrophic het beginscherm een half uurtje laat tonen (dat is zwaar 3D-werk);
-wanneer ik zeer grote files kopiëer van de ene naar de andere schijf.
Dan heb je in ieder geval een houvast. Ik zou hem inleveren bij Paradigit, en de bovengenoemde klachten erbij vermelden. Dan kunnen hun het natesten met bijv. C&C generals, of beter met het kopieren van grote bestanden (ze kunnen natuurlijk zeggen dat ze geen support op spellen geven).

Maar zit de PC wel op een geaard stopcontact, want anders heb je hier je boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60418

Je voeding 5v lijn zat er wel redelijk ver onder de 5v. Denk dat je voeding het niet meer trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Het lijkt in ieder geval zeker onder andere iets met de videokaart te zijn: wanneer ik die eens flink op zijn staart trap (FSAA, anisotrophic, veel polies) loopt ie binnen no-time vast. Tenminste: zowel in C&C:Generals als in een zelf geschreven 3D-spelletje loopt ie al snel vast bij deze settings. Op zich kan dit ook een probleem van het moederbord zijn als die het zwaar te verduren krijgt en veel data moet verstouwen. Of niet? Neemt niet weg dat ie ook nog steeds vastloopt bij veel data kopiëren tussen HD's, wat me niet echt een videokaartissue lijkt.
Sjod schreef op 15 juli 2004 @ 20:04:
...
Zet je AGP modus een op 4x in de bios, helpt vaak bij de VIA bordjes.
...
Helaas, dit staat in de BIOS gelocked op 8x. Hoe kan ik dit dan toch veranderen?

[ Voor 20% gewijzigd door Oogst op 16-07-2004 10:40 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53610

Nogmaals, lijkt me een latency probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik poste al dat C&C:Generals op hoge settings stevast vastloopt en nu ben ik er achter gekomen dat ook mijn eigen zelfgeprogrammeerde 3d-spelletje stevast vastloopt bij hoge settings. In DirectX9 loopt ie vast na ongeveer een halve minuut en in OpenGL na 20 minuten of zo, met verder dezelfde settings, maar beide lopen dus vast. Ik denk toch dat de koeling van mijn videokaart een probleem is, maar zeker weten doe ik dat nog niet.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Anoniem: 61051 schreef op 15 juli 2004 @ 12:04:
Ligt eraan of er een temp sensor op je vga-kaart zit...anders moet je ff met je hand op het blokje voelen (is ie actief of passief gekoeld?)
Hij is actief gekoeld, waar kan ik voelen hoe de temperatuur is? Ik durf hem niet zomaar vast te pakken.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oogst schreef op 16 juli 2004 @ 22:49:
[...]

Hij is actief gekoeld, waar kan ik voelen hoe de temperatuur is? Ik durf hem niet zomaar vast te pakken.
even voor de duidelijkheid. Dit plaatje is een Asus V7100. Deze kaart gepakt omdat het een passieve koeling is :) en omdat het even duidelijk is om uit te leggen.
Afbeeldingslocatie: http://www.sweclockers.com/html/recension/ASUS_V7100/Thumbs/V7100t.gif

het grote zwarte ding, daar kan je je hand op leggen. Anders onder het fan. kan geen kwaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Oogst schreef op 16 juli 2004 @ 22:49:
[...]

Ga naar de paradigit en vraag of ze hem met een PCI videokaart willen testen. Wel de oude kaart eruit natuurlijk. Dan praten we verder in dit topic, want dan weten we meer.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Inderdaad, ga naar paradigit en verwijs ze naar dit draadje. Werkt voor hun ook een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik heb die pc vanmorgen weggebracht naar Paradigit en uiteraard weigerde dat ding vast te lopen toen die bij hun stond. :( Nou zien of ze iets vinden of niet. Ik vind dat ze toch echt wel iets moeten vinden, want de echt grote problemen zijn er pas sinds zij het moederbord hebben vervangen en er een andere HD in hebben gestopt. Dat lijkt me dus geen softwareprobleem.
Anoniem: 60418 schreef op 16 juli 2004 @ 09:21:
Je voeding 5v lijn zat er wel redelijk ver onder de 5v. Denk dat je voeding het niet meer trekt.
Zijn er nog meer mensen die denken dat het hier aan kan liggen en dat het inderdaad te weinig is? Dit waren de voltages nog eens:

Core 0 -- 1.68 V -- 1.70 V
+3.3 -- 3.25 V -- 3.26 V
+5.00 -- 4.69 V -- 4.77 V
+12.00 -- 11.97 V -- 12.16 V

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 19:54
Ik gok op een voeding die vanaf t begin al te licht is.
Als je 3d kaart aan de beurt is krijgt ie tekort stroom volgens min.
En bij Paradigit, test men volgens mij de handel met de kast open, dus koelt ie extra, maar als je de boel dicht doet dan gaat ie weer in de stress.
Heb je zelf al eens geprobeerd met de kast open?
Is je voeding schoon van stof?
Probeer eens zonder de 2e drive (als je software het toelaat tenminste), scheelt ook al weer aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik kan nu dus even niks zelf proberen, want ze houden hem nog een paar daagjes bij Paradigit. :)

Anyway: ik heb inderdaad geprobeerd wat ie deed met de kast open (opdat ik kon zien of de fans bleven draaien) en toen liep die dus ook gewoon rustig vast.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93315

maaruh heb je nou al een x geprobeerd of het aan de videokaart zelf ligt? en/of aan de voeding...??? Als je zelf nou eerst es wat ging testen voordat je dat ding weer naar paradigit heen brengt.

Wat hiervoor ook gezegd wordt, ze testen de kast eraf dus niet echt betrouwbaar als jij weer es zit te gamen met 30 C buiten 8) anyhoe als ik jou was zou ik ook een drive eraf halen oid zodat je kunt checken of het aan de voeding ligt(stroom tekort) en anders een ander vga kaartje proberen.(Vga kaart defect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99613

Hmmm... Als ik al die posts zo lees.. Is het gewoon volgens mij iets simpels waar ik ook hééél lang last van gehad heb, en eigenlijk een beetje lange tijd voor een raadsel gestaan heb.. Vooral omdat jij zegt dat hij bij paradigit niet vastloopt, en bij jou wel (dit is geen murphy's law, er zit logica achter...), denk ik dat het volgende aan de hand is:

Je voeding wordt waarschijnlijk in jouw kamertje niet goed geaard. Je kan dan wel een geaard stopcontact hebben, maar als je geen behoorlijke stekkerdoos hebt, kan het zeker bij een cheape voeding al snel reden zijn tot instabiliteit. Ik had dus een niet geaard stopcontact icm. een SweeX-voeding, ik had de PC amper een maand en alleen maar vastlopers, geheugenfouten, en óók die ruis over het scherm waar jij het over had.. Wat ik toen geprobeerd had:
- videokaart vervangen (daar dacht ik dat het aan lag vanwege die blauwe ruis, maar hetzelfde deed hij dus ook met mijn GeForce 2 MX 440!!)
- geheugen vervangen, memtest86 gaf écht duizenden fouten, ze hebben dus het bankje voor mij kosteloos vervangen, waar later uit bleek dat het geheugen niet defect was, maar dat de stroomvoorziening die geheugenfouten veroorzaakte.
- CPU/heatsink gecheckt

Niks hielp!! Dus ik dat ding naar completer in Rotterdam gebracht.. Ze testen hem, en testem hem.. Drie dagen lang... Geen enkel probleem!! Ik dacht, dit kan toch gewoon niet?? Zou het dan door het transport komen? :+ Ik eenmaal thuis, plug hem in, woppa, direct bij de eerste boot al blauwe schermen, couldn't write to memory errors.. Na 30 mins. blauwe ruis.. Hoogst emotioneel bel ik completer, zeggen ze, "ja, dan is het dus je aarding die niet in orde is".

Uiteindelijk dus zelf er voor gezorgd dat dat wel in orde kwam.. En ja hoor! Mijn systeem heeft als een zonnetje gedraaid!! Het is dus my best bet dat het met je aarding te maken heeft.. Succès verder!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Hmm, als het de aarding is, dan vind ik het wel interessant dat het na het vervangen van het moederbord en het toevoegen van een HD opeens véél erger is geworden. Dan zou ik die voeding toch eigenlijk een stuk logischer vinden.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:04
Zoek eens even in de bios naar de optie Top Performance! Als je die ziet op disabled zetten deze veroorzaakt heel veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oogst schreef op 20 juli 2004 @ 15:29:
Hmm, als het de aarding is, dan vind ik het wel interessant dat het na het vervangen van het moederbord en het toevoegen van een HD opeens véél erger is geworden. Dan zou ik die voeding toch eigenlijk een stuk logischer vinden.
Het is dan wel een combinatie van beiden hè.. Als je een brakke voeding hebt, kan die ook minder makkelijk de eventuele "reststroom" filteren, dus dan heb je mogelijk niet alleen last van de slechte aarding, maar ook van een brakke voeding ( het is ook heel goed mogelijk dat je voeding brak is geworden dóór de slechte aarding, was iig bij mij wél het geval)

In any case, hoe zit het nu eigenlijk met de aarding bij jou thuis.. Wonen jullie in een redelijk nieuw huis/wat voor stekkerdozen gebruiken jullie, wat voor voeding heb je nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Jubel ende juich! Ze hebben nu bij Paradigit in ieder geval ook gemerkt dat ie vastliep, zo vertelde een gast van hun helpdesk mij. Aangezien het probleem er dus ook bij hen is, kan het dus in elk geval niet mijn stroomvoorziening zijn en reken ik er op dat ze het op gaan lossen. Ik opende deze thread namelijk omdat ze het al een keer hadden geprobeerd en het toen juist erger maakten terwijl ze claimden het gerepareerd te hebben, waardoor ik zelf en met jullie hulp eens wat verder wilde kijken.

Ze waren nu aan het testen met een harde schijf van hun om te kijken of het niet aan mijn software zou liggen, maar die gast van de helpdesk dacht dat dat ook vastliep (wistie niet zeker: het was nog niet ingevuld). Ik heb hem er vervolgens op gewezen dat het een voedingprobleem zou kunnen zijn, zoals hier werd geopperd, en dat het zou kunnen dat het probleem zich niet voordoet als ze hun eigen harde schijf erin plempen in plaats van mijn harde schijven, omdat één harde schijf minder stroom verbruikt dan twee.

Nou ja, bedankt dus voor jullie hulp! En hopelijk repareren ze het nu goed. :) Ik post het eindresultaat wat het was hier nog zodra ik het weet.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
OK, hij is terug en het is nu opgelost, dus ik post dat hier om deze topic als opgelost te verklaren en hem zinnig te maken voor de search.

Het probleem zat hem niet in de hardware, maar in de software: ik had de Hyperion moederborddrivers van www.viaarena.com moeten installeren. Ik dacht altijd dat het BIOS de grote moederborddriver was, maar ik weet nu dus dat er meer is. Die drivers installeren lostte het probleem op. Geen hardwareprobleem dus.

Allemaal bedankt voor de hulp!

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Heel leuk, mijn probleem heeft alsnog een staartje gekregen. Inderdaad zijn de vastlopers bij 3d-spul weg, maar de aloude blauwe ruis waar het allemaal mee begon, komt nog steeds soms opduiken. Paradigit claimde dat dit zou kunnen komen door de USB ADSL-modem, want die zou wel vaker zulke dingen veroorzaken. Dus ik heb dat ding eruit geplugd en - woei! - toen straks liep die weer vast met blauwe ruis. Heet iemand enig idee waar dat probleem door kan komen?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 14:57
hmm bij hetzelfde probleem hielp hier een biosupdate }:O

maarja, daar kom ik nu vrij laat mee zegmaar O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
The story continues... :(

Hij loopt nog steeds regelmatig vast, gemiddeld eens per uur. Meestal met freezes, heel soms met blauwe ruis over het scherm. Als ik 3D Studio MAX gebruik loopt ie doorgaans binnen twinting minuten vast, in Internet Explorer of Visual Studio duurt het doorgaans wel een uur of twee.

Nu zou je dus zeggen dat het aan de software zou kunnen liggen, waarop ik dus Windows 2000 heb geïnstalleerd op een tweede harde schijf, maar daar loopt ie dus ook gewoon vast. Ook zou je kunnen beweren dat het aan 3D Studio MAX ligt, maar dezelfde heb ik al twee jaar draaien op een andere pc, waar die nooit op deze manier vastloopt. Ook krijg ik de vastlopers dus soms in Visual Studio en in Internet Explorer, ook al heb ik dan MAX nog niet gedraaid, dus dat kan het ook niet zijn. Ik heb zowel in een verse install van Windows XP als van Windows 2000 de nieuwste moederborddrivers (Hyperion van Via) en videokaartdrivers (ForceWare van Nvidia) geprobeerd en dat hielp dus niks. Ik geloof dus niet meer dat het software kan zijn.

Een andere mogelijkheid die hier werd geopperd was dat de aarding misschien wel niet goed was. Om dat goed te kunnen checken heb ik kast en monitor (19", dat is niet leuk) naar de zolder gebracht en daar liep hij ook gewoon vast. Daar zat hij zelfs op een andere stroomgroep in huis en ik gebruikte een andere stekkerdoos, maar hij loop gewoon weer vast. Wel gebruikte ik dezelfde kabel van kast naar stopcontact, kan dit het zijn? Kan ik veilig proberen met een kabel van een vrij oude Pentium III 500mhz, of zijn die kabels sindsdien veranderd? Ow ja, daar op zolder was dus alle randapparatuur er uit, behalve muis, toetsenbord en monitor.

Weer een andere mogelijkheid die hier werd geopperd is de voeding. Ik heb MBM5 geïnstalleerd en die concludeert dat de temperatuur niet bijzonder is. Wel zit de 5V-lijn constant op ongeveer 4,7V en daalt soms naar 4,65V. Is dit te weinig? Ik vond ergens op internet dat alles tussen 4,5V en 5,5V goed is, maar ik weet hier zelf helemaal niks van. Ik zou kunnen proberen er een andere voeding in te stoppen. Kan ik hiervoor de voeding van die Pentium III 500mhz voor gebruiken, of heeft die andere specificaties?

Tenslotte kon het ook nog de videokaart zijn, wat mij nog steeds het meest logisch lijkt. Ik wil morgen proberen om daar een oude Voodoo 5 5500 64mb AGP in te stoppen om te kijken of die dan nog vastloopt. Ik heb geen idee of dit zomaar kan. Moet ik, behalve de drivers, nog iets speciaals doen bij het vervangen van een GeForce 4 ti4800se 128mb AGP? Ik heb hier geen verstand van. Kan dit zomaar? Of loop ik een groot risico één van beide te slopen?

Even ter samenvatting wat ik dus allemaal nog meer geprobeerd heb:

-Memtest86 enkele keren gedraaid vanaf een bootdisk zonder foutmeldingen.

-Western Digital diag-tooltje op allebei de harde schijven enkele keren gedraaid. De eerste twee keer gaf de nieuwste van de twee foutmeldingen (verkeerde versie van diag-toolje en een foutmelding die op de site een "anomaly" wordt genoemd die niks zegt), hierna nog vijf keer gedraaid zonder foutmeldingen.

-Verse install van Windows XP en Windows 2000 mochten allebei niet baten.

-Installeren van nieuwste drivers voor videokaart en moederbord mocht niet baten.

-Er zit een nieuw moederbord in, omdat het oude moederbord dit ook deed. Toen het moederbord was vervangen en er een harde schijf bijkwam, kwamen de vastlopers veel vaker voor.

Iemand nog suggesties?

[ Voor 108% gewijzigd door Oogst op 07-08-2004 19:43 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
Zoals ik het zie weet je het volgende:

Zeker goed:
- moederbord is goed (twee verschillende exemplaren met dit probleem)
- geheugen is goed (memtest is een goede idicatie)
- harde schijf (heb nog nooit een kapotte schijf gezien die het omschreven gedrag kan veroorzaken)

Waarschijnlijk goed:
- proc waarschijnlijk ook (ook vastlopers bij een lage load en geen memtest errors)

Nog enigzins een vraagteken:
- voeding (blijft enigzins discutabel, maar een voltage van 4,7V is niet echt slecht)
- videokaart (is nog niet getest, maar gezien het feit dat de fouten ook optreden bij het kopieren van bestanden imo niet heel erg waarschijnlijk)

Wat kan er nu dus nog over blijven? Alle hardware lijkt wel oke te zijn, dus het moet ergens anders gezocht worden. Wat mij dus het meest waarschijnlijkst lijkt is dat de combinatie van hardware niet helemaal fijn werkt. De meest waarschijnlijkste boosdoener is imo het moederbord icm met 1 of meerdere insteekkaarten (incl. de videokaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik heb de computer bij Paradigit besteld aan de hand van zelf gekozen onderdelen, maar ik ging er daarbij vanuit dat zij zouden checken op dingen die niet samengaan. Ik weet er in elk geval helemaal niks van. Hoe kan ik te weten komen of dit het probleem is? Geluidskaart eruit pluggen en kijken of het nog gebeurt? Videokaart vervangen? Nog iets anders mogelijk?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

USB software van je ADSL modem deinstaleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 19:34
Probeer eens 3200 geheugen ?

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

zet trouwens 3d mark 2001 in een loop en daarna burnintest in een loop. Mocht hij vastlopen bij 3dmark 2001 is het je VGA. Bij burn in test geeft hij het als het goed is zelf aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
In mijn lange post stonden twee conrete vragen waar ik op zich wel antwoord op nodig heb:
-Is de stroomkabel van mijn pentium III 500mhz te gebruiken in mijn amd 2500+? Ze zien er hetzelfde uit in elk geval.
-Moet ik nog iets speciaals weten of doen als ik die videokaarten wil wisselen? Hoe werkt het ook al weer met zorgen dat ik geen schok geef en hem daarmee sloop?

*BurnInTest en adsl model deïnstalleren ga ik dadelijk proberen. 3D Mark laten vastlopen heeft weinig zin, want alles loopt vast, dus als 3D Mark dat ook doet, zegt dat nog niks over of het mijn videokaart is of niet.

Edit: De ADSL modem deïnstalleren en er uit trekken maakte helemaal niets uit. Hij liep gewoon weer vast.

Edit2: Ik vind BurnInTest maar een lame test. Ik heb hem vijf keer gedraaid (vijf keer een kwartier, dat is het maximum van de trial). Twee keer werd de test voltooid en werd geconcludeerd dat mijn systeem in orde was. Drie keer liep mijn pc compleet vast tijdens het draaien van de test. Daar ben ik dus bijzonder veel wijzer van geworden... :|

[ Voor 30% gewijzigd door Oogst op 08-08-2004 12:53 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:03
Oogst schreef op 08 augustus 2004 @ 11:11:
In mijn lange post stonden twee conrete vragen waar ik op zich wel antwoord op nodig heb:
-Is de stroomkabel van mijn pentium III 500mhz te gebruiken in mijn amd 2500+? Ze zien er hetzelfde uit in elk geval.
Tuurlijk
-Moet ik nog iets speciaals weten of doen als ik die videokaarten wil wisselen? Hoe werkt het ook al weer met zorgen dat ik geen schok geef en hem daarmee sloop?
Gewoon alle stroom van computer halen (stroomkabel eruit trekken bijvoorbeeld), even statische elektriciteit kwijtraken (verwarming, auto, bij mijzelf werkt het raamkozijn het beste 8)7 ) al zal het bij dit weer niet snel nodig zijn. Verder gewoon oude drivers uninstallen en nieuwe drivers installen (al is dit vaak niet eens nodig om 't werkend te krijgen, maar ik zou het toch zeker doen als ik jou was, zeker als het gaat om twee verschillende merken)

Verder:
- Heb je al geprobeerd om zoveel mogelijk onderdelen eruit te halen. Harde schijf, netwerkkaart, geluidskaart, cd-rom etc. En dan opstarten?
- Heb je (of paradigit) al geprobeerd om alles in je computer opnieuw aan te sluiten. Ik heb het zelf al 2 maal gezien dat ie het vervolgens weer deed, maar meestal startte die dan niet eens op...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Oogst schreef op 14 juli 2004 @ 22:20:
Ik heb een pc die al een jaar lang (sinds aankoop) compleet willekeurig op zijn tijd compleet vastloopt. Daarom heb ik hem al twee keer naar de winkel teruggebracht (Paradigit in Eindhoven), maar die krijgen het niet gerepareerd. De eerste keer constateerden ze de fout niet eens, want het gebeurde maar heel soms en toen ze een dag duurtestten gebeurde het niet. De tweede keer wel en vervingen ze het moederbord, waarna ze hem weer uitgebreid testten. Hierop verklaarden ze hem gerepareerd, maar hij doet het nu dus nog steeds. Ik weet dat ik bij de winkel moet zijn voor dit soort dingen en niet op GoT, maar aangezien Paradigit er dus niet uitkomt, probeer ik het hier maar.

Wat er precies misgaat: als de pc een tijdje aanstaat loopt die spontaan vast, waarbij blauwe ruis over het scherm komt. Dit gebeurt compleet willekeurig: soms na een half uur, soms een dag lang niet. Het gebeurt willekeurig bij allerlei dingen: tijdens 3D-spellen, in 3D Studio MAX, in Windows Verkenner, in Internet Explorer. Het lijkt dus niet aan één programma te liggen, tenzij het aan Windows XP zelf ligt. Tijdens de blauwe ruis is soms nog met de muis te bewegen, waarbij een patroon in de ruis meebeweegt, maar meestal niet. CD-muziek die door Windows Media Player werd afgespeeld stopt soms, soms gaat die door tijdens de blauwe ruis.

Bij de laatste reparatie is het moederbord vervangen door een nieuwer exemplaar en sindsdien zijn de vastlopers veel talrijker, maar nu meestal zonder blauwe ruis: het scherm blijft gewoon hangen waar het was.

Ik heb memtest86 gedraaid en die vond niks. Vervolgens heb ik de testapp van mijn harde schijven (Western Digital) gedraaid en die vond ook niks. Aangezien het zo schijnt te zijn dat USB ADSL-modems dit kunnen veroorzaken door een conflict met het moederbord, heb ik geprobeerd of het ook gebeurde als de USB modem eruit geplugd was. Het bleek nog steeds te gebeuren. Ik heb geen flauw idee wat ik nog meer kan doen.

Mijn specs:
Windows XP met service pack 1
AMD Athlon XP 2500+ 333FSB SO-A
ASUS A7V8X-X SO-A DDR333/400
2x DIMM 512mb PC2700 DDR
2x Western Digital 80gb hd UDMA100 7200rpm 2mb
DVD rom 16x 48x IDE LG
ASUS geforce4 ti4800se 128mb
Creative SB Audigy 2
[..]
1. Wat voor USB-apparatuur gebruik je, en hoeveel stuks? (Graag inclusief eventueel gevoedde hubs, etc.)

2. Wat kan je voeding leveren op de +5VSB-lijn?
Wat levert je voeding op de +5VSB-lijn?

(In al je meetresultaten geef je alleen de +5V-lijn, en daarbij zei je iets dat de rest 0 was... Wanneer je +5VSB-lijn inderdaad 0 is (of lager dan 5V, <1A), dan krijg je enorme problemen met je USB-poorten, vooral ADSL-USB-modems. Meestal zie je dat in de vorm van onverklaarbare freezes.

Aangezien je t ook bij je videokaart ziet, in de vorm van ruis, zou t kunnen dat je moederbord de 5VSB-lijn probeert te compenseren met de +5V-lijn... Ik weet niet van welke lijn jouw videokaart snoept (kan namelijk ook snoepen van de 3.3V-lijn), maar dat zou een verklaring kunnen zijn van teveel snoepende (>500 mA) USB-apparaten... :+ )

Check svp hoe t gaat wanneer je een PCI-videokaartje erinsteekt ipv je AGP-kaart. ik verwacht dat dat wel veranderingen geeft...

Lijkt alles bij elkaar op een voedingsprobleem/USB-stroom-snoepers, die helaas ook je overige hardware aantasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:40
Is het geen irq probleem.

Of ligt het niet aan je HD / ide kabels?

http://forum.msi.com.tw/t...938deca&hilightuser=43432

Daar ligt het probleem, waarschijnlijk aan de hd.

[ Voor 183% gewijzigd door mhr-zip op 09-08-2004 12:58 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Anoniem: 23311 schreef op 09 augustus 2004 @ 12:40:
[...]

1. Wat voor USB-apparatuur gebruik je, en hoeveel stuks? (Graag inclusief eventueel gevoedde hubs, etc.)
Ik heb er normaal gesproken een adsl-modem en een scanner inzitten, sinds vandaag ook nog een wacom. Echter: hij loopt ook vast als ik ze er allemaal uittrek.
2. Wat kan je voeding leveren op de +5VSB-lijn?
Wat levert je voeding op de +5VSB-lijn?
Geen idee, waar zie ik dit? -5 en -12 geeft mbm5 aan op 0, maar ik zie geen +5vsb staan.
Ik weet niet van welke lijn jouw videokaart snoept (kan namelijk ook snoepen van de 3.3V-lijn), maar dat zou een verklaring kunnen zijn van teveel snoepende (>500 mA) USB-apparaten... :+ )
Hoe kan ik dit zien?
Check svp hoe t gaat wanneer je een PCI-videokaartje erinsteekt ipv je AGP-kaart. ik verwacht dat dat wel veranderingen geeft...
Volgens mij heb ik die geen liggen, maar ik zal eens kijken waar ik allemaal aan kan komen.
mhr-zip schreef op 09 augustus 2004 @ 12:44:
Is het geen irq probleem.

Of ligt het niet aan je HD / ide kabels?

http://forum.msi.com.tw/t...938deca&hilightuser=43432

Daar ligt het probleem, waarschijnlijk aan de hd.
Ik zie in die topic staan:
The system doesn't hangs but I sometimes I have waited more than 2 minutes so it can recover.
Maar mijn pc freezet niet eventjes, hij zit echt vast. Ik heb wel eens een kwartier gewacht en er verandert niets.

Hoe kom ik te weten of ik irq-problemen heb? Ik dacht dat sinds moderne windows-versies dat allemaal automagisch geregeld werd.

[ Voor 26% gewijzigd door Oogst op 09-08-2004 17:55 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Je hebt waarschijnslijk de VIA hyperion V4.51 draaien of niet?. Als je die hebt vervang deze dan een voor V4.49 :
http://downloads.viaarena...perion%204IN1_V449vp2.zip

Ik heb al eens eerder problemen gehad met versie 4.51 en bepaalde Nvidia drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oogst schreef op 09 augustus 2004 @ 17:51:
[...]
Ik heb er normaal gesproken een adsl-modem en een scanner inzitten, sinds vandaag ook nog een wacom. Echter: hij loopt ook vast als ik ze er allemaal uittrek.
Allemaal vreten ze minimaal 500 mA. (allen worden gevoed via USB-poort)
Het ADSL-modem wil bij inbellen nog wel eens veel meer eisen... dat veroorzaakt die rare freezes...
Aanrader: voeding die genoeg op de +5VSB-lijn kan leveren...

offtopic:
Die optie van die via drivers is trouwens ook niet mis...
Ik zal eens opdracht geven bij dat nog-steeds-niet-opgeloste-probleem-PCtje van mij oudere VIA-drivers te installeren, misschien dat dan alle rare freezes eens ophouden)
[...]
Geen idee, waar zie ik dit? -5 en -12 geeft mbm5 aan op 0, maar ik zie geen +5vsb staan. Hoe kan ik dit zien?
Lang Leve t multimetertje! (zelf meten dus, kan eventueel direct op de USB-poort)
Wat je voeding op die lijn kan leveren staat op de voeding.
[...]
Ik zie in die topic staan:
Maar mijn pc freezet niet eventjes, hij zit echt vast. Ik heb wel eens een kwartier gewacht en er verandert niets.
I know... t heeft met de USB te maken...
en met de voeding, maar t zou best kunnen dat t gewoon aan de vernieuwde via-drivers ligt... dat die de USB-poorten op een heel vreemde manier aansturen (overbelasting op de +5VSB-lijn)
Hoe kom ik te weten of ik irq-problemen heb? Ik dacht dat sinds moderne windows-versies dat allemaal automagisch geregeld werd.
Daar ligt het probleem niet denk ik... (weet t bijna zeker)
Maar kijk anders naar IRQ's die door meer dan 2 apparaten gedeeld worden.
(PCI holder/sharing is geen apparaat, dat is gewoon de toewijzing dat voor dat PCI-slot die IRQ is toegewezen). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Heeft Paradingus al eens een andere voeding geprobeerd? Een moderne PC met meerdere schijven, beetje 3D-kaart en leuke processor loopt vaak vast op een voedingsprobleem. De winkels geloven nog steeds dat de noname-voedingen continu het vermogen kunnen leveren wat op de sticket/doos staat. In de praktijk komt een 300W noname in de problemen als er meer dan 200W continu wordt gevraagd. De hiervoor beschreven PC trekt al snel 200W, dus een brakke noname-voeding gaat hier de bottleneck worden. Zou gewoon weer teruggaan en een 480W voeding 'eisen'. Een 350W Enermax mag ook.

[Schep een beeld bij het probleem modus] Als ik tijdens een sport 20 minuten op topniveau moet presteren terwijl ik maar getraind heb voor 10 minuten, ga ik ook blauwe ruis zien voor m'n ogen en is de kans groot dat ik vastloop.[/Schep een beeld bij het probleem modus]

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 44203 op 11-08-2004 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203 schreef op 10 augustus 2004 @ 19:38:
Het Paradingus al eens een andere voeding geprobeerd? Een moderne PC met meerdere schijven, beetje 3D-kaart en leuke processor loopt vaak vast op een voedingsprobleem. De winkels geloven nog steeds dat de noname-voedingen continu het vermogen kunnen leveren wat op de sticket/doos staat. In de praktijk komt een 300W noname in de problemen als er meer dan 200W continu wordt gevraagd. De hiervoor beschreven PC trekt al snel 200W, dus een brakke noname-voeding gaat hier de bottleneck worden. Zou gewoon weer teruggaan en een 480W voeding 'eisen'. Een 350W Enermax mag ook.

[Schep een beeld bij het probleem modus] Als ik tijdens een sport 20 minuten op topniveau moet presteren terwijl ik maar getraind heb voor 10 minuten, ga ik ook blauwe ruis zien voor m'n ogen en is de kans groot dat vastloop.[/Schep een beeld bij het probleem modus]
Okee, hangen we daar nog ff t slurp-feit van de USB aan, en dan hebben we een compleet beeld: :p

[Schep een beeld bij het probleem modus]Je hebt getraind voor slechts 10 minuutjes...
Echter blijkt dat je voor je doel nog wat dingen mee moet zeulen:
1. Een zakje krentenbollen (qua gewicht een verlies van 1 minuut op je normale 10 minuten-prestatie) (vgl bijvoorbeeld met een eenvoudig USB-muisje).
2. Je GSM om je finish te kunnen replayen (verlies: 4 minuten, wanneer je onderweg belt kost je dat nog eens 1 minuut)
3. Je digitale camera, want je wil natuurlijk wel showen wie je allemaal voorbij gerend bend! (verlies: 4 minuten, bij t onderweg schieten van plaatjes verlies je nog eens 1 minuut)[/Schep een beeld bij het probleem modus]

Dat wordt namelijk helemaal door verkopers, fabrikanten, enz enz vergeten!

Dus zo zie je maar weer... voor je t weet ben je al opgebrand, voor je uberhaupt aan je race/prestatie begonnen bent. En opgebrande mensen hebben net als overbelaste voedingen erg veel moeite om weer op t oude/oorspronkelijke peil te komen. (dus alle USB-apparatuur er even uit te trekken zal geen verandering brengen (net als ik ook met t eigen probleem heb gezien).

...Mogelijk levert t gebruik van die via-drivers je een mogelijkheid om je loop/sjouw-techniek te verbeteren, zodat je en plaatjes kan schieten, en je maatjes kan bellen onderweg, zonder dat je kapot gaat :p

offtopic:
Heerlijk van die voorbeelden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Paradigit gebruikt FSP 300 Watt voedingen, deze zouden de configuratie zonder problemen aan moeten kunnen (of hij moet defect zijn :) )

Zie ook: http://www.madshrimps.be/...2&artpage=725&articID=176

[ Voor 26% gewijzigd door Sjod op 11-08-2004 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik heb nu een paar dagen gedraaid met mijn kast open en het lijkt alsof er nu minder freezes zijn. Als dat waar is, dan is het dus een koelingsprobleem, lijkt me. Er zijn echter wel nog steeds freezes, dus erg veel zekerheid heeft dit ook weer niet opgeleverd.
Sjod schreef op 10 augustus 2004 @ 00:38:
Je hebt waarschijnslijk de VIA hyperion V4.51 draaien of niet?. Als je die hebt vervang deze dan een voor V4.49 :
http://downloads.viaarena...perion%204IN1_V449vp2.zip

Ik heb al eens eerder problemen gehad met versie 4.51 en bepaalde Nvidia drivers.
Ik heb dit geprobeerd, maar ik kreeg binnen vijf minuten alweer een vastloper, dus dit lijkt me niet de oplossing.
Anoniem: 23311 schreef op 10 augustus 2004 @ 15:34:
[...]

Allemaal vreten ze minimaal 500 mA. (allen worden gevoed via USB-poort)
Het ADSL-modem wil bij inbellen nog wel eens veel meer eisen... dat veroorzaakt die rare freezes...
Aanrader: voeding die genoeg op de +5VSB-lijn kan leveren...
Leuke argumentatie, maar zoals ik al een paar keer vermeldde: de freezes komen ook voor als ik alle USB-apparaten eruit heb getrokken. Je gaat me toch niet vertellen dat ze dan nog steeds stroom trekken? ;)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oogst schreef op 13 augustus 2004 @ 12:27:
[bla...]
Leuke argumentatie, maar zoals ik al een paar keer vermeldde: de freezes komen ook voor als ik alle USB-apparaten eruit heb getrokken. Je gaat me toch niet vertellen dat ze dan nog steeds stroom trekken? ;)
Zie mijn laatste post.

(schade door overbelasting aan voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kerel... Die blauwe ruis waar jij het over hebt duidt voor mij nog steeds op aarding... Ik heb nog steeds niet van jou gehoord of je nou behoorlijke aarding enz. in je stekkerdoos/huis hebt hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Anoniem: 99613 schreef op 13 augustus 2004 @ 12:57:
Kerel... Die blauwe ruis waar jij het over hebt duidt voor mij nog steeds op aarding... Ik heb nog steeds niet van jou gehoord of je nou behoorlijke aarding enz. in je stekkerdoos/huis hebt hangen..
Jawel hoor! :) Ik heb, zoals al gezegd, mijn complete pc naar zolder versjouwd, waar ik eveneens geaarde stroom had en een andere stroomgroep hier in huis en daar liep hij net zo goed vast. Wat kan ik nog meer doen dan?
Anoniem: 23311 schreef op 13 augustus 2004 @ 12:37:
[...]

Zie mijn laatste post.

(schade door overbelasting aan voeding)
Ah, sorrie, ja, ik zie het nu. Ik heb het idee dat er in elk geval nog maar twee gegadigden zijn: of de videokaart is kapot, of de voeding. Ik zal dus een de videokaart vervangen en kijken of dat ie dan nog vastloopt. Dan moet het namelijk de voeding zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Oogst op 13-08-2004 14:06 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ah, sorrie, ja, ik zie het nu. Ik heb het idee dat er in elk geval nog maar twee gegadigden zijn: of de videokaart is kapot, of de voeding. Ik zal dus een de videokaart vervangen en kijken of dat ie dan nog vastloopt. Dan moet het namelijk de voeding zijn.
Plecies, laat het wel effe weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 20:29

oCe

aka Dookie.

Inmiddels al wat nieuws?

-I am Jack's wasted life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-04 17:15

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ik zet mijn geld in op de Videokaart. heb hier ook zo'n asus 4800SE, met standaard koeler wordt dat ding looooeei heet. Beeld werd zelfs wazig. Heb er een Zalman op gebouwd en weg probleem. heb maar niet gewacht tot hij echt doorbrande.
Heb het hele topic gelezen en gezien die blauwe ruis... De videokaart.
Suc6

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
OK, we zijn alweer een heleboel tijd verder doordat ik het erg druk had met school en zo en daardoor niet kon prutsen aan mijn pc, maar nu heb ik dan eindelijk een boel nieuwe info. :)

In deze topic werden twee onderdelen als potentiële schuldige aangewezen: de voeding en de videokaart. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat beide onjuist zijn: ik heb nu een nieuwe voeding (van een 300 watt naar een Huntkey 400 watt) en ik heb nog steeds exact dezelfde bevriezende vastlopers. De voeding was dus niet het probleem. Daarnaast heb ik de mogelijkheid gehad om voor een middagje mijn Geforce 4 ti4800se 128mb te vervangen door een Ati Radeon 9600 en ook toen kreeg ik weer een bevriezende vastloper. De videokaart is het dus ook niet. Die Ati plus de nieuwe voeding heb ik nog niet samen geprobeerd, maar het lijkt me toch sterk dat dat het wel op zou lossen. Oftewel: één van de vele andere onderdelen moet het probleem zijn.

Nog even een korte samenvatting van mijn probleem voor wie het niet meer/nog niet weet: mijn computer loopt op willekeurige momenten vast, meestal na een uurtje, soms binnen vijf minuten, soms een dag lang niet. De vastlopers zijn er in twee soorten: blauwe ruis over het hele scherm, of het scherm bevriest definitief. Bij allebei blijft het geluid hangen en de laatste seconde herhalen. Bij de blauwe ruis gaat het geluid wel eerst nog 10 seconde door voordat dit gebeurt en reageert de ruis nog met flinke vertraging op mijn muisbewegingen. Ik heb mijn pc al verscheidene malen weggebracht naar de winkel (Paradigit), maar daar loopt ie telkens niet vast wanneer zij testen. Hij is 1 keer vastgelopen daar en toen hebben ze de mobo vervangen (zeggen ze), maar dat loste niks op. Aangezien hij bij hun tests niet vastloopt, weigeren ze verder iets te vervangen. De garantie is ondertussen al een half jaar verlopen en de problemen zijn er al sinds aanschaf anderhalf jaar geleden.

Ik ben dus behoorlijk ten einde raad nu, want ik heb nu echt geen idee meer wat er mis is. :'(

Omdat het nu in principe dus alles kan zijn, heb ik geprobeerd een overzicht te maken van alle onderdelen in mijn pc en hoe ik die zou kunnen testen, maar ik heb vrij weinig verstand van hardware, dus ik hoop dat iemand met meer kennis ervan eens wil kijken of ik dingen ben vergeten, dingen verkeerd wil gaan doen, of nog andere tips of zo heb gemist. Ik ben behoorlijk hopeloos, dus ook dingen die me eigenlijk onzin lijken heb ik er maar bijgezet.

Dus de onderdelen:
  • Videokaart (Asus Geforce 4 ti4800se 128mb DDR vivo AGP8x): wanneer ik deze vervang voor een Ati Radeon 9600, vinden precies dezelfde vastlopers nog steeds plaats. Deze is het dus niet, lijkt me. Toch wil ik dit onderdeel gaan vervangen, want ik wil met pixel shaders programmeren aan de gang en pixel shader 1.0 is toch wel erg beperkt. Ik ga dus binnenkort sowieso een nieuwe halen, waarschijnlijk een geforce 6600 GT 128mb (ik wil perse pixel shader 3.0).
  • Voeding (Huntkey LW-6400H ATX 400 watt): net nieuw erin gezet en zowel de oude 300 watter als deze leveren dezelfde vastlopers op.
  • Moederbord (Asus A7V8X-X SO-A DDR333/400): dit lijkt me een logische verdachte. Bij Paradigit zeggen ze de mobo vervangen te hebben nadat ook zei een vastloper meemaakten, maar zeker weet ik dit niet (ik had geen serial number opgeschreven en het schijnt dat winkels nog wel eens zeggen dingen te vervangen zonder dit echt te doen, maar Paradigit lijkt me betrouwbaar, dus het lijkt me dat ze hem wel echt vervangen hebben toen). In elk geval gebeurde het daarna nog steeds. Ik heb ook op aanraden van een vriend van me een hele grote file van de ene naar de andere pc gekopieerd en daarna van allebei een checksum laten berekenen, maar die waren gewoon gelijk. Datatransfer ging toen die ene keer dus in elk geval goed.
  • Processor (AMD Athlon XP 2500+ 333FSB SO-A): lijkt me ook een logische verdachte, maar ik heb geen idee hoe dit te testen. Ik heb wel Burnin Stresstest of zoiets gedraaid en de helft van de kinderne loopt ie vast en de andere helft zegt ie dat alles goed is.
  • CPU cooler (sockat A tm XP3000+ spire LN): MBM 5 concludeert nooit hoge temperaturen, nu istie bijvoorbeeld netjes 48 graden en serieus veel hoger komt ie eigenlijk nooit.
  • Geheugen (2x DIMM 512mb PC2700 DDR): memtest86 vindt bij herhaalde runs geen problemen, maar aangezien de vastlopers willekeurig lijken, zegt dat weinig. Ik ga proberen om een reepje eruit te halen, kijken of het dan weer gebeurt, dan het andere reepje evenzo. Kan ik er zomaar een reepje uithalen als de stroom er af is, of moet ik nog iets speciaals doen?
  • Harde schijven (2x Western Digital 80gb UDMA 100 7200rpm 2MB cache): de freezes vinden pas plaats sinds ik er een tweede hd bij heb laten zetten, dus die is bijzonder verdacht. Maar: de blauwe ruis kwam daarvoor ook al voor en op hetzelfde moment is ook de mobo vervangen. Daarnaast geeft een western digital testtool geen problemen voor deze hd. De nieuwste hd bevat geen windows, dus die kan ik er gewoon uithalen om te testen. Kan ik daarvoor gewoon de stekkers eruit trekken alstie uitstaat, of moet ik daarvoor nog meer doen? En hoe herken ik welke welke is met 2 dezelfde hd's? De andere hd testen wordt lastig, omdat daar dus windows opstaat dus eruit halen is niet echt handig.
  • Cd-rom (DVD ROM 16x 48x IDE LG): tja? Kan ik deze er een keer uithalen om te testen, of kan dat niet zomaar?
  • Diskettestation (floppy disk drive 3,5" 1.44mb): tja? Kan ik deze er een keer uithalen om te testen, of kan dat niet zomaar?
  • Geluidskaart (Creative Soundblaster Audigy 2): heb ik er al eens uitgehaald en toen gebeurde het nog steeds. Dit lijkt me dus zeker geen verdachte.
  • Kastventilator (80x80 mm 12 volt): tja, lijkt me onzin dat dit de schuldige is, toch? MBM5 geeft als kasttemperatuur nu 33 graden aan, dat lijkt me niks bijzonders.
  • Stroomkabel (zwart): kan ik zomaar een stroomkabel van een oude pc gebruiken om te proberen oftie dan nog steeds vastloopt? Of zijn die dingen veranderd sinds 1995?
  • Firewirekaart (Sweex firewire IEEE 1394A controller): is er pas later bijgezet toen alle vastlopers er al waren, dus lijkt me onzin.
  • ADSL modem (Alcatel Speedtouch USB): sommigen zeiden dat deze misschien teveel stroom vreet, maar ook alstie er uit is getrokken en gedeinstalleerd loopt de pc rustig vast en ook met een betere voeding loopt ie nog steeds vast. Lijkt me dus sterk.
  • Wacom pennetje (Wacom graphire 3 USB): is er pas later bijgezet toen alle vastlopers er al waren, dus lijkt me onzin.
  • Printer (Epson Stylus Color 880): gewoon via de printerpoort en lijkt me sterk, toch? Zat ook al bij een oudere pc en die liep nooit vast, dus de printer zelf is op zich goed, lijkt me.
  • Scanner (HP Scanjet 3400C): staat meestal uit en vastlopers zijn er ook alstie er niet inzit. Lijkt me onzin dus, toch?
  • Stroomvoorziening: er werd hier al eens geopperd dat de stroomvoorziening misschien niet goed is. Daarom heb ik de pc eens naar de zolder verhuisd, waar die binnen een andere stroomgroep hier in huis zit. Daar lieptie gewoon weer vast, dus dat lijkt me niet het probleem. Echter, ik weet hier niks van, dus, euh, tja?
  • Software (Windows XP met SP 1): ook met een verse install van windows 2000 lieptie gewoon vast, dus dit lijkt me sterk. Ook heb ik al ooit een freeze of blauwe ruis (weet ik niet meer) gehad helemaal aan het begin van het booten, dus dit lijkt me echt sterk.
  • Drivers: ik heb verschillende versies van de drivers van de mobo en de videokaart geprobeerd, dus dat lijkt me sterk, want hij liep bij allemaal vast. Maar toch?
  • Overige software: lijkt me sterk, want ik heb vastlopers meegemaakt bij werkelijk alles. Bij een heleboel verschillende games, in 3d Studio MAX, in Photoshop, in Virtools, in Internet Explorer, tijdens het scannen op virussen, tijdens het downloaden, zelfs een keer tijdens het booten. Wel is het zo dat vastlopers vaker voor lijken te komen tijdens de volgende activiteiten: complete hd scannen op virussen; zware 3d applicaties en games; hele grote bestanden kopiëren tussen pc's.
Nou ja, ik heb nogal een boek volgeschreven, maar ik ben dan ook nogal hopeloos. Hopelijk kunnen jullie me helpen. In elk geval alvast bedankt voor het lezen van al die tekst! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Oogst op 31-12-2004 12:50 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14027

Eerst even een paar antwoorden op vragen die je en passant stelde:
  • Geheugenreepjes kunnen er gewoon uit gehaald worden zonder verder iets in te hoeven stellen (natuurlijk wel eentje over laten anders boot hij niet meer ;))
  • Idem voor harde schijven, in ieder geval bij de meest gangbare BIOS-instellingen. In het ergste geval boot je computer niet (maar dan heb je wellicht de verkeerde harde schijf los gehaald). Als je hem er weer in plugt wordt hij gewoon weer netjes herkend.
  • Zelfde geldt voor CD-ROM en floppy.
  • Stroomkabels zijn niet veranderd in heel veel jaren. Een computer uit ~1990 hier heeft hetzelfde type stroomkabel als mijn huidige computer (en ja, die is redelijk recent ;)).
Gezien het feit dat alle onderdelen in je computer vrij gangbaar zijn, is het extra raar dat hij telkens vast loopt. Ik ben zelf geneigd om met mijn vingertje richting moederbord te wijzen, maar dan blijft het raar dat de computer niet vast loopt bij Paradigit (hoewel het helaas ook zo zou kunnen zijn dat ze alleen zeggen dat hij niet vastloopt...).
In principe is alles wat anders is bij Paradigit dan bij jou thuis verdacht; zo heb ik ooit eens een computer die aan de ene kant van een grote zaal stond omgewisseld met eentje die aan de andere kant stond en ineens werkte een ISDN-kaart niet meer. Na terugverplaatsing was er geen vuiltje meer aan de lucht. Na een tijdje van heen en weer gesleep bleek het uiteindelijk de muis te zijn die het probleem veroorzaakte (ik had alleen de systeemkasten omgewisseld, de randapparatuur was in principe hetzelfde). Muis ook meeverhuisd en het probleem was verdwenen.
Een andere mogelijkheid is dat je net zo'n mooie combinatie te pakken hebt van verschillende kaartjes die niet goed samen willen werken, zoals de beruchte combinatie VIA KT133 + nVidia videokaart + SB Live!. Met die combinatie had je een redelijke kans op random vastlopers. Maar goed, je hebt de videokaart bijvoorbeeld al vervangen.

Nog even over het feit dat je garantie verstreken is; ik zou me er niet te veel zorgen om maken. Je hebt namelijk aangegeven dat er een probleem was binnen de garantieperiode. Dat probleem is nu nog steeds niet opgelost, dus het lijkt me dat je mag verwachten dat dit nog steeds onder die garantie valt (omdat het nooit echt goed gewerkt heeft). Bovendien mag je van een computer redelijkerwijs verwachten dat hij het langer dan anderhalf jaar uithoudt, dus wat dat betreft sta je ook redelijk in je recht.

Nog even een slotopmerking: waarom zou je zelf eigenlijk op zoek moeten gaan naar het probleem? Je koopt een computer bij Paradigit, je constateert dat het ding niet goed werkt en brengt het terug. Het is erg leuk dat Paradigit telkens meldt dat het apparaat in orde is, maar ik denk dat je zelf nu zo onderhand wel beter weet. Het is inmiddels wel duidelijk dat de hele handel niet werkt, en eigenlijk lijkt het me een zaak van die winkel om het op te lossen. Enige wat dan resteert is hoe je die winkel daar dan van overtuigt (desnoods neem je een vastloper met een camcorder op video op ofzo, dan kunnen ze zien dat hij het echt niet doet bij jou thuis).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 14027 op 01-01-2005 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100723

ik heb hetzelfde probleem gehad met dat moederbord op een systeem dat ik voor een maatje heb gebouwd(3x nieuwe windows, 1 andere voeding, geen videokaart, andere videokaart,diverse drivers)

was verholpen na een bios update

als je het zelf nou niet aandurft ga ff langs paranoia en laat hun het doen

hoop dat je t snel op kan lossen

Greetz Gr1nGo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126426

Dat had Paradigit toch ook al gedaan; die BIOS-update?

Voor je processor, gebruik Prime 95. Kies dan niet dat online gebeuren, gewoon 'just stress test' oid. Kies dan bij Options for Torture Test en laat die even lopen. Laat mbm5 ook aanstaan, kun je je temps checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Bedankt voor de reacties op mijn lange verhaal!
Anoniem: 14027 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 11:55:
Eerst even een paar antwoorden op vragen die je en passant stelde:
  • Geheugenreepjes kunnen er gewoon uit gehaald worden zonder verder iets in te hoeven stellen (natuurlijk wel eentje over laten anders boot hij niet meer ;))
  • Idem voor harde schijven, in ieder geval bij de meest gangbare BIOS-instellingen. In het ergste geval boot je computer niet (maar dan heb je wellicht de verkeerde harde schijf los gehaald). Als je hem er weer in plugt wordt hij gewoon weer netjes herkend.
  • Zelfde geldt voor CD-ROM en floppy.
  • Stroomkabels zijn niet veranderd in heel veel jaren. Een computer uit ~1990 hier heeft hetzelfde type stroomkabel als mijn huidige computer (en ja, die is redelijk recent ;)).
OK bedankt, ga ik proberen!
Gezien het feit dat alle onderdelen in je computer vrij gangbaar zijn, is het extra raar dat hij telkens vast loopt. Ik ben zelf geneigd om met mijn vingertje richting moederbord te wijzen, maar dan blijft het raar dat de computer niet vast loopt bij Paradigit (hoewel het helaas ook zo zou kunnen zijn dat ze alleen zeggen dat hij niet vastloopt...).
Lijkt me op zich vrij sterk. Paradigit is een grote keten die zeer goed bekend staat (bij mijn weten), dus dan denk ik niet dat ze meerdere keren fouten gewoon ontkennen terwijl ze ze zelf zien.

Over het moederbord: een laatste redmiddel als niks het oplost zou zijn om een nieuw moederbord met een snellere processor te kopen, dan schiet ik er in elk geval ook nog wat mee op, maar dat is natuurlijk eigenlijk onzin om te doen.
In principe is alles wat anders is bij Paradigit dan bij jou thuis verdacht; zo heb ik ooit eens een computer die aan de ene kant van een grote zaal stond omgewisseld met eentje die aan de andere kant stond en ineens werkte een ISDN-kaart niet meer. Na terugverplaatsing was er geen vuiltje meer aan de lucht. Na een tijdje van heen en weer gesleep bleek het uiteindelijk de muis te zijn die het probleem veroorzaakte (ik had alleen de systeemkasten omgewisseld, de randapparatuur was in principe hetzelfde). Muis ook meeverhuisd en het probleem was verdwenen.
Hmm, de muis en het toetsenbord, daar was ik nog niet opgekomen (gek he...), dat kan ik gemakkelijk proberen en zal ik zeker ook eens gaan doen.
Nog even een slotopmerking: waarom zou je zelf eigenlijk op zoek moeten gaan naar het probleem? Je koopt een computer bij Paradigit, je constateert dat het ding niet goed werkt en brengt het terug. Het is erg leuk dat Paradigit telkens meldt dat het apparaat in orde is, maar ik denk dat je zelf nu zo onderhand wel beter weet. Het is inmiddels wel duidelijk dat de hele handel niet werkt, en eigenlijk lijkt het me een zaak van die winkel om het op te lossen. Enige wat dan resteert is hoe je die winkel daar dan van overtuigt (desnoods neem je een vastloper met een camcorder op video op ofzo, dan kunnen ze zien dat hij het echt niet doet bij jou thuis).
Ik heb mijn pc al een keer of vier weggebracht voor dit probleem, hij is een keer twee weken weggeweest omdat ik niet accepteerde dat ze niks deden, maar ja, dan houdt het toch een keer op. Een vastloper opnemen op tape is een goed idee, maar ik geef het eigenlijk gewoon op bij Paradigit. Als ik daarheen ga, dan ben ik mijn pc weer een week kwijt met ongeveer 1% dat er iets wordt opgelost.
Anoniem: 126426 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 14:58:
Dat had Paradigit toch ook al gedaan; die BIOS-update?
Inderdaad, al meteen in het begin, want toen wastie echt zwaar kapot en deed helemaal niks. Memtest86 liep toen ook op een vaste plek vast.
Voor je processor, gebruik Prime 95. Kies dan niet dat online gebeuren, gewoon 'just stress test' oid. Kies dan bij Options for Torture Test en laat die even lopen. Laat mbm5 ook aanstaan, kun je je temps checken.
Die ga ik proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Oogst op 01-01-2005 15:57 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1