veel te streng spamfilter in The Bat!

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Ik maak al jaren met veel plezier gebruik van het mailprogramma The Bat! Tegenwoordig gebruik ik de laatste versie uit de v2-serie.

Nu het vakantie is heb ik mijn mails meegenomen naar mijn ouders om hier het programma ook te installeren en verder te kunnen mailen. Op zichzelf gaat dit prima, maar een ding is opvallend: het spamfilter (BayesIT!) is veel, veel te streng.

Kort maar krachtig: alle mail wordt aangemerkt als spam.

Nu krijg ik het filter langzaamaan zo dat het begint te leren dat weliswaar veel, maar niet alles spam is. Dit is echter een dom werk, het zou juist omgekeerd moeten werken. De vereiste score heb ik al flink opgeschroefd tot 75 voordat het wordt aangemerkt als spam, maar dat hielp op zichzelf helemaal niets.

Op mijn eigen computer in Nijmegen werkt het spamfilter juist helemaal perfect. Dit terwijl op beide pc's Windows XP NL wordt gebruikt.

Iemand een vermoeden?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Bayes filters moet je (op de juiste manier) trainen. Heb je dit gedaan? Zo niet: reset het filter en train (nu goed :P ) opnieuw. Bewaar een paar honderd spams en train het filter met die spams + evenveel hams en je bent er. Met wat geluk :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• TromboneFreakus
F_J_K, dit klinkt heel logisch. Het punt is: de software is kaal geinstalleerd hier. Je zou denken dat het filter dan op 0, of zeer beperkt moet staan. Anders heb je immers boze klanten als anti-spamontwikkelaar (zoals mij.... :P )

• TromboneFreakus
Maar ik zal eens een herinstallatie proberen

• TromboneFreakus
F_J_K schreef op 14 juli 2004 @ 21:44:
Bayes filters moet je (op de juiste manier) trainen. Heb je dit gedaan? Zo niet: reset het filter en train (nu goed :P ) opnieuw. Bewaar een paar honderd spams en train het filter met die spams + evenveel hams en je bent er. Met wat geluk :P
Naast herinstallatie heb ik dit eens gedaan: een zooi berichten uit mijn inbox gemarkeerd en gekozen dat het HAM is en een zooi berichten uit de spam-map als SPAM aangemerkt. Hopelijk was dit alles, want The Bat! is werkelijk fantastisch voor grote aantallen mails! :)

De 5000 mails die er nu in staan stelt niks voor, terwijl Outlook dan al maanden had lopen om "AutoArchiveren". Dit terwijl ik net nog een search naar een bericht van maanden oud deed in seconden... :P

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
OL werkt prima met die hoeveelheden. Ik heb op het moment onder enig probleem zo'n 20.000 mails (6000 spam niet meegerekend) in mijn OL mailbox. Dat ik daarnaast een nog grotere archiefmap heb is puur omdat ik dat zelf heb ingesteld en niet steeds een paar GB wil syncen ;)

Maar dat trainen zal dus - als The Bat! het goed heeft geimplementeerd - zeker helpen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1