[FC1/Samba 3.0.4-1] nmbd bind zich aan 1 interface teveel?

Pagina: 1
Acties:

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zit al weken me te verbazen over de grote /var/log/messages op onze Fedora Core 1 Samba server (met PDC/domein logon) en kwam onderstaande melding zeer regelmatig tegen. Dus ik ben maar eens gaan speuren op het internet en kom daar heel beperkt deze melding tegen op diverse zwaar onleesbare, buitenlandse fora/newsservers.

code:
1
2
3
4
5
6
7
nmbd[2831]:[2004/07/14 21:03:42, 0]
nmbd[2831]:  nmbd/nmbd_browsesync.c:get_domain_master_name_node_status_fail(485)
nmbd[2831]:   get_domain_master_name_node_status_fail:
nmbd[2831]:   Doing a node status request to the domain master browser at IP xxx.xxx.xxx.xxx failed.
nmbd[2831]:   Cannot get workgroup name.
nmbd[2831]: [2004/07/14 21:03:44, 0] nmbd/nmbd_become_lmb.c:become_local_master_stage2(396)
nmbd[2831]:   *****

Het ip in kwestie (hier xxx.xxx.xxx.xxx) is het externe ip (eth1) van deze router, terwijl ik in de smb.conf expliciet de smbd laat luisteren op alleen de interne ip-range van ons netwerk, wat aan eth0 verbonden is.

In mijn smb.conf heb ik de volgende opties al aan en uit gehad:
code:
1
2
3
4
preferred master = yes
domain master = yes
local master = yes
domain logons = yes

Kan iemand mij vertellen hoe ik nmbd moet vertellen z'n kop te houden en vooral niet op de externe interface moet gaan zoeken naar een domainmaster? Ik kan in de samba documentatie hier geen directe oplossing voor vinden, de source waar deze melding uit voort komt, geeft mij zo 123 hier ook geen duidelijk antwoord op.

edit: mijn smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
[global]
        netbios name = mp3-server
        workgroup = webber
        server string = mp3-server
        os level = 64
        dns proxy = yes
        guest ok = yes
        load printers = no
        printcap name = /etc/printcap
        password server = None
        log file = /var/log/samba/%m.log
        log level = 1
        max log size = 50
        hosts allow = 192.168.0. 127.0.0.1
        hosts deny = *
        socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
        bind interfaces only = yes
        interfaces = 192.168.0.3/24 127.0.0.1
        wins support = true
        preferred master = yes
        domain master = yes
        local master = yes
        domain logons = yes
        security = user
        encrypt passwords = yes
        smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
        logon script = logon.bat
        logon path = \\server\netlogon

add user to group script = /usr/sbin/adduser %u %g
        delete user from group script = /usr/sbin/deluser %u %g
        add machine script = /usr/sbin/useradd -d /dev/null -g 506 -s /bin/false -M %u

[ Voor 35% gewijzigd door MissingDog op 29-07-2004 16:50 ]

Verwijderd

MissingDog schreef op 14 juli 2004 @ 21:20:
Kan iemand mij vertellen hoe ik nmbd moet vertellen z'n kop te houden en vooral niet op de externe interface moet gaan zoeken naar een domainmaster? Ik kan in de samba documentatie hier geen directe oplossing voor vinden, de source waar deze melding uit voort komt, geeft mij zo 123 hier ook geen duidelijk antwoord op.
code:
1
2
    interfaces = eth0 lo

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 18:39:
[...]

code:
1
2
    interfaces = eth0 lo
Zo staat 't al tijden, maar dit werkt dus alleen voor de smbd, niet voor de nmbd, ik heb 't ook al geprobeerd met ip/subnet, maar ook dit werkt niet.

Verwijderd

MissingDog schreef op 15 juli 2004 @ 18:49:
Zo staat 't al tijden, maar dit werkt dus alleen voor de smbd, niet voor de nmbd, ik heb 't ook al geprobeerd met ip/subnet, maar ook dit werkt niet.
Mja, het werkt in principe wel voor smbd maar hij zal toch blijven listenen voor broadcasts op alle interfaces. Ik heb deze meldingen zelf nog nooit gehad in een vergelijkbare setup, dus ik vind het nogal vreemd? Heb je iets raars gedaan met hosts allow cq. hosts deny?

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 20:11:
[...]

Mja, het werkt in principe wel voor smbd maar hij zal toch blijven listenen voor broadcasts op alle interfaces. Ik heb deze meldingen zelf nog nooit gehad in een vergelijkbare setup, dus ik vind het nogal vreemd? Heb je iets raars gedaan met hosts allow cq. hosts deny?
Ik heb hiermee flink lopen spelen, o.a. met volledige netwerkadressen, maar dat mocht niks baten. De hosts deny optie stond er eerst niet in, maar ik heb nog geen verschil mogen bemerken met de verschillende opties.

edit: in SP even mijn smb.conf ingevoegd

[ Voor 8% gewijzigd door MissingDog op 16-07-2004 17:41 ]

• MissingDog
  • Niet online
-bescheiden schopje-

Na veel proberen, zelfs een andere Samba versie geinstalleerd om iets te proberen (clean smb.conf gemaakt adhv de handleiding)...heb ik nog geen oplossing kunnen vinden voor dit defect in de nmbd bindings.

Verwijderd

misschien wel noemenswaardig om te vermelden dat het hier om samba 3 gaat :)

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 16:53:
misschien wel noemenswaardig om te vermelden dat het hier om samba 3 gaat :)
Staat toch al in de topictitel?

Verwijderd

Dit gedrag ben ik ook met Samba 2.2 onder Debian 3.0 tegen gekomen. Volgensmij stond er ook iets over in de manpage. Ik denk dat iptables ofzo de makkelijkste oplossing is.

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 20:04:
Dit gedrag ben ik ook met Samba 2.2 onder Debian 3.0 tegen gekomen. Volgensmij stond er ook iets over in de manpage. Ik denk dat iptables ofzo de makkelijkste oplossing is.
natuurlijk is met iptables de poort dichtgetimmerd op de externe adapter, maar dit zorgt er niet voor dat nmbd met z'n tengels van die interface afblijft...en dat is juist waarom ik dit topic gestart heb...de meldingen dat nmbd op de externe interface zoekt naar een masterbrowser etc.
Pagina: 1