Verwijderd

Topicstarter
zou graag mijn s5000 willen uitbreiden met een macro lens
ik heb gezien dat je ze kan kopen van fuji zelf maar van Raynox zijn ze een stuk goedkoper
Ben vanmiddag naar Foka geweest in Rotterdam maar daar hadden ze nog nooit gehoord van Raynox lensjes
Wie weet nog een ander optie voor mij ??
heb wel een statief mee genomen (grond) had al een tafel statiefje
ben echt wel tevreden over de s5000
doe er ff een foto bij
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/v.halderen/gijsje1.jpg

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 21:00:
Wie weet nog een ander optie voor mij ??
Naar een fotozaak gaan (camera meenemen vanwege de diameter), vragen naar een macro opschroeflensje en ter plekke uitproberen. Bevalt het resultaat (en de prijs)? Kopen. Zo niet? Volgende winkel. Het leven kan zo simpel zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Is dat zo ,dus ik begrijp uit jou schrijven dat het eigenlijk niet uitmaakt wel merk macro filter je koopt als het maar past ??
Is dat ook zo bij alle lensjes bijv telelens of groothoeklens ?
dit is mijn eerste camera waar ik wat kan opschroeven :P
had namelijk hiervoor een olympus d100
geheel een leek dus nog op dit vlak
maar ik vind het wel mooie foto's maken.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 21:16:
Is dat zo ,dus ik begrijp uit jou schrijven dat het eigenlijk niet uitmaakt wel merk macro filter je koopt als het maar past ??
Yep, that's the general idea. Zo gebruik ik altijd een Sigma macro-voorzetlensje dat we ooit bij een Praktica met Sigma zoomlens hebben gekregen op een Mamiya 50mm lens. Een lens is een lens, en als ie past is het ok :)

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

koraks schreef op 14 juli 2004 @ 21:24:
[...]

Yep, that's the general idea. Zo gebruik ik altijd een Sigma macro-voorzetlensje dat we ooit bij een Praktica met Sigma zoomlens hebben gekregen op een Mamiya 50mm lens. Een lens is een lens, en als ie past is het ok :)
Wat kost zo'n lensje eigenlijk? En is dat echt een voorzetlens (dus je duwt 'm op je gewone lens) :?

* Wacky heeft even gegoogled .. een euro of 35 a 40 dus :)

[ Voor 9% gewijzigd door Wacky op 14-07-2004 22:33 ]

Nu ook met Flickr account

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-02 17:03
zou graag mijn s5000 willen uitbreiden met een macro lens
ik heb gezien dat je ze kan kopen van fuji zelf maar van Raynox zijn ze een stuk goedkoper
Ben vanmiddag naar Foka geweest in Rotterdam maar daar hadden ze nog nooit gehoord van Raynox lensjes
Bij www.koopdigitaal.nl hebben ze de Raynox 250. Schijnt een prima closeup lensje te zijn voor digicams. Zit er zelf ook aan te denken voor m'n Minolta A2.

[ Voor 6% gewijzigd door catchingfire op 15-07-2004 07:43 ]

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 21:46
Dat is onzin! Ben zelf een groot jaar terug bij ze geweest en toen zeiden ze hetzelfde. Maar bij jou hebben ze er dus wel eens van gehoord :+.

Ik heb zelf voor mij S602Z een closeup-filter gehad. Dit is volgens mij wat anders dan waar hier over wordt gepraat. Het is gewoon een filter (en anderen noemen het toch lens, wat het eigenlijk ook is, maar het ziet eruit en je gebruikt het als filter) dat je ipv of bij je UV-filter schroeft, en waarmee de minimale focusafstand wordt verkleind.

Dit houdt dus in dat je op volledige zoom dichterbij kan focussen, wat een vergroting van het beeld oplevert.

Ik heb hem indertijd van Hoya gehad en heb voor een +4 (volgens mij kan je aanhouden dat je je minimale focusafstand tot een kwart terugbrengt) 20 euro betaald bij Konijnenberg. Daar zijn ze van Hoya afgestapt met als alternatief Tiffen, en ik zie daar prijzen van 54 euro staan voor een setje van 3 stuks (ik gok +1, +2 en +4; je kan ze ook samen gebruiken!).

Ik ga nog even op zoek naar een link met uitleg!

Linkje: http://azone.clubsnap.org/insectguide/page01.html

Voorbeeldfoto van standaard macrostand op S602Z op 1 cm afstand (boven) en volledig ingezoomd met +4-filter op +/- 25 cm afstand (onder):
Afbeeldingslocatie: http://www.siemenroorda.nl/photos/centmacro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.siemenroorda.nl/photos/centhoya.jpg

Ik heb vast nog wel ergens betere foto's, maar da's geen vergelijking en dan moet ik zoeken :P. Ik geloof trouwens dat dit verkleiningen zijn van de foto's, en geen crops.

[ Voor 19% gewijzigd door sjroorda op 15-07-2004 08:19 ]

Verwijderd

Dit ben ik tegengekomen wat voorzetlensjes betreft:
http://www.raynox.co.jp/english/egindex.htm
http://www.budgetfoto.nl/...oofd=006&sub=032&merk=006

Vraag me alleen af hoe de kwaliteit is van Raynox.

• Crazy Eyes Cobra
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17
ik heb ook een fs5000 met een raynox dcr-250 lensje

heb er helaas nog niet veel mee gedaan maar dit kan wel met dat ding
http://members.home.nl/spijkersm/euro.jpg

is gemaakt met alles op de automaat met brak tl licht

in de vakantie meer eens gaan spelen met het ding effe een beestje neermeppen zodat ie stil blijft zitten :P:P

dit is trouwens mijn 2e foto gemaakt met deze lens, so dont kill me als het een mindere foto is :*)

[ Voor 35% gewijzigd door Crazy Eyes Cobra op 18-07-2004 00:52 ]

ik ben nie gek, ik ben een vliegtuig

Verwijderd

Zelf gebruik ik een Hama +10 close-up lens. Morgen schiet ik wel een picje van een munt of zo :) Mij bevalt het lensje wel, al is de scherptediepte zó klein dat zonder statief werken op F/2 al bijna onmogelijk wordt. (Met F/5.6 of nog hoger gaat het wel...)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

Floor-is

5.2

Bij macrofotografie werk je als het goed is altijd op minstens f/5.6 of nog kleiner: De scherptediepte wordt namelijk ontzettend klein en om toch veel scherp te hebben... You get the point.

Nu hebben we het hier met name over prosumer en consumer cams, compactjes over het algemeen: Bij een SLR wordt de scherptediepte nog heel veel kleiner: dan werkt men al snel op f/8-f/11 :o

Bericht hierboven

Verwijderd

Floris schreef op 18 juli 2004 @ 03:42:
Bij macrofotografie werk je als het goed is altijd op minstens f/5.6 of nog kleiner: De scherptediepte wordt namelijk ontzettend klein en om toch veel scherp te hebben... You get the point.

Nu hebben we het hier met name over prosumer en consumer cams, compactjes over het algemeen: Bij een SLR wordt de scherptediepte nog heel veel kleiner: dan werkt men al snel op f/8-f/11 :o
In het algemeen is de scherptediepte bij compacts idd groter dan bij SLR's, maar die van mijn F717 + +10 lens is onwerkelijk klein op F/2.4 en full zoom... 2mm of zo :P Milimetertje of 2 naar voren met de camera, en er valt niks meer te fotograferen; milimetertje of 2 naar achteren ook niet :P Vanaf F/4.0 wordt het handelbaar zonder statief, en vanaf F/5.6 gaat het redelijk.
Pagina: 1