Scart stekker met RGB ---> Epson TW-10

Pagina: 1
Acties:

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-02 15:58

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Dag mensen,

Omdat ik laatst een beamer gekocht heb wil ik deze aansluiten op mijn Xbox.
De beamer ondersteunt de volgende video inputs:

- Composite (gele tulp stekker)
- S-Video (stekkertje lijkt op PS/2)
- Component (3 tulp stekkers: Rood, Groen en Blauw)

De eerste is het slechtst in kwaliteit, de middelste beter en de laatste het best.

Nu heb ik hier een kabel liggen die uit de Xbox komt en waarvan het einde naar een Scart stekker gaat. De volgende pinnen op de Scart stekker zijn aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://www.dvdworld.nl/extradvd/images/videokabels/scartb.gif

21 Ground
18 Video In GND
20 Video In

6 Audio Left In
2 Audio Right In

15 Red
11 Green
7 Blue

Maar de pinnen 5,9 en 13 (RGB GND's) zijn niet aangesloten.
Kan ik nu toch een kabel maken die van pin 15, 11 en 7 naar de component ingang van de beamer gaat? En dan gewoon de GND van het gehele Scart nemen als GND voor alle kleuren?

Of zijn die 3 punten (RGB) in de Scart stekker zoieso anders dan component?
Zoja: kan ik dan nog aan deze Scart stekker een S-Video kabel solderen?

Verwijderd

Dan lijkt em dat niet zo moeilijke keuze gewoon component toch ?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 19:28:
Dan lijkt em dat niet zo moeilijke keuze gewoon component toch ?
Ja, maar werkt de component wel als de GND's van die 3 kleuren niet zijn aangesloten op de stekker? Zijn die GND's van de kleuren dezelfde grounds als de GND van de hele Scart stekker?

En is component wel hetzelfde als die 3 kleuren?
Ik heb ergens gelezen dat RGB en Component wat anders zijn. En de beamer ondersteunt Component. Dus ik weet niet of ik dat daar aan kan hangen....

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Niemand die weet hoe het nu zit met dat RGB en component?

Wat nu als ik het gewoon probeer met aansluiten? Is er dan kans dat de beamer kapot gaat? Dat is natuurlijk het laatste wat ik wil.....

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

atmoz schreef op 15 juli 2004 @ 12:13:
Niemand die weet hoe het nu zit met dat RGB en component?
[..]
Jawel. Dit gaat niet werken. RGB is iets heel anders als component. Je kan voor de xbox wel kabels krijgen waarop component-uitgangen aanwezig zijn. Die kun je wel rechtstreeks op je beamer aansluiten.
Met de RGB-kabel die je nu hebt kun je niets.

Groetjes, FaceDown.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
FaceDown schreef op 15 juli 2004 @ 13:51:
[...]

Jawel. Dit gaat niet werken. RGB is iets heel anders als component. Je kan voor de xbox wel kabels krijgen waarop component-uitgangen aanwezig zijn. Die kun je wel rechtstreeks op je beamer aansluiten.
Met de RGB-kabel die je nu hebt kun je niets.
Ohzo, dus er zit toch verschil in.

Nouja die kabel wat ik nu heb dat is een Xbox naar Scart stekker, met in het midden van de kabel nog een klein kastje waar je audio links/rechts (2x tulp) en audio digitaal (1x tulp) kunt aftappen. Maar toen ik de Scart stekker open maakte kreeg ik dus die pinnentjes te zien van in de startpost. En omdat daar ook Rood, Groen en Blauw in voorkwamen dacht ik dus dat dat misschien die Component aansluitingen waren.

Maar ik heb al iets gevonden om zelf Component op de Xbox te maken:

http://img47.photobucket....dC01/High_Def_AV_Pack.gif

Verwijderd

SCART gebruikt dezelfde pinnen voor RGB als bij PbPrY componenten ;)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 17:20:
SCART gebruikt dezelfde pinnen voor RGB als bij PbPrY componenten ;)
Oh, en PbPrY is hetzelfde als Component? Of is dat weer wat anders.
Maar denken jullie dat er iets kapot kan gaan aan de Xbox of nog erger aan de beamer als ik het gewoon uit probeer. Ik kan van een vriend een Component kabel lenen en die 3 tulp stekkers heb ik ook zo op de Xbox gemaakt. Dus het uittesten kan zo gebeurt zijn, alleen dan wil ik wel zeker zijn dat er niets kapot gaat :)

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

atmoz schreef op 15 juli 2004 @ 19:55:
[...]

Oh, en PbPrY is hetzelfde als Component? Of is dat weer wat anders.
Maar denken jullie dat er iets kapot kan gaan aan de Xbox of nog erger aan de beamer als ik het gewoon uit probeer. Ik kan van een vriend een Component kabel lenen en die 3 tulp stekkers heb ik ook zo op de Xbox gemaakt. Dus het uittesten kan zo gebeurt zijn, alleen dan wil ik wel zeker zijn dat er niets kapot gaat :)
PbPrY is hetzelfde als component inderdaad. Wat euss hierboven zegt snap ik niet helemaal. Volgens mij gaat het namelijk niet. Maar proberen kan geen kwaad volgens mij.. je krijgt hooguit een vernaggeld beeld op je scherm bij een verkeerde aansluiting.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Wat euss hierboven zegt snap ik niet helemaal.
3 gescheiden componenten gaat altijd bij scart (in WideScreen/AV modus) over pin 7, 11, 15 (of dat nu RGB of PbPrY is [beiden zijn component!] bepaalt het uitvoerapparaat - Of je invoerapparaat begrijpt wat hij krijgt over die pinnen ligt er maar aan of hij RGB/PbPrY snapt).

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37280/full.gif
http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

Het ligt er dus maar aan of jouw Xbox wel PbPrY eruit gooit op de Scart - en of je TV PbPrY snapt. Zodra daaraan wordt voldaan heb je gewoon PbPrY over Scart.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 11:46 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 11:41:
[...]
3 gescheiden componenten gaat altijd bij scart (in WideScreen/AV modus) over pin 7, 11, 15 (of dat nu RGB of PbPrY is [beiden zijn component!] bepaalt het uitvoerapparaat - Of je invoerapparaat begrijpt wat hij krijgt over die pinnen ligt er maar aan of hij RGB/PbPrY snapt).

[afbeelding]
http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

Het ligt er dus maar aan of jouw Xbox wel PbPrY eruit gooit op de Scart - en of je TV PbPrY snapt. Zodra daaraan wordt voldaan heb je gewoon PbPrY over Scart.
Ah oke. Maar de xbox-kabel die hij heeft is een RGB-kabel. De 3 pinnen hiervan zijn volgens mij dus niet aan te sluiten op PbPrY van de projector.
Ik heb namelijk een xbox met dezelfde kabel, en ik heb die 3 pinnen aangesloten op RGBS van mijn projector (de 4e pin is verbonden met S (Sync, tevens composiet)). Dit werkt goed.

Of gaan beide signalen volgens jou over dezelfde pinnen?

[ Voor 4% gewijzigd door FaceDown op 16-07-2004 13:17 ]

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

PbPrY is absoluut niet hetzelfde als component hoor!
component gaat altijd over 1 kabel.. zo een gele tulp stekker.

De kabels waar je het hier over hebt zijn een progressieve output en daarmee worden alle beeldlijnen in 1 keer op je beeld geschreven en vandaar ook het mooie beeld.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 13:19:
component gaat altijd over 1 kabel.. zo een gele tulp stekker.
dat is composiet ;)

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 19:36
PbPrY over Scart.....

Ik heb het nog niet gezien. Je zult toch echt een compenent kabeltje voor je X-box moeten kopen. Of goooooogle eens

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Joo mensen,

Ik heb dus dit nagemaakt voor op mijn Xbox:

http://img47.photobucket....dC01/High_Def_AV_Pack.gif

Alleen dan de COMPONENT aansluitingen en de COAX digitale audio output (in totaal dus 4x tulp).

Als ik het op mijn beamer aansluit krijg ik wel wat van beeld, maar het is helemaal in blauw tinten en helemaal verschuift. Dus ik snap niet precies waarom het niet goed gaat...

Misschien kan de beamer het niet aan ofzo?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

Jag

Je projector zal een RGB signaal niet snappen op de component video input. Dan zal je dus idd zo'n High Def AV pack moeten kopen voor je x-box (of namaken).

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Jag schreef op 17 juli 2004 @ 18:46:
Je projector zal een RGB signaal niet snappen op de component video input. Dan zal je dus idd zo'n High Def AV pack moeten kopen voor je x-box (of namaken).
Het schema in de post boven jou post laat toch COMPONENT zien? Want eerder in dit topic werd gezegt dat Yp Yb r hetzelfde is als COMPONENT. En dat ding heb ik nagemaakt maar krijg echt totaal geen beeld op beamer. Erg jammer als ik nu moet gaan gamen via Composite...

Verwijderd

Pak dan Svideo, dat is iig een stuk beter/scherper als Composiet ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

Jag

atmoz schreef op 17 juli 2004 @ 19:21:
[...]

Het schema in de post boven jou post laat toch COMPONENT zien? Want eerder in dit topic werd gezegt dat Yp Yb r hetzelfde is als COMPONENT. En dat ding heb ik nagemaakt maar krijg echt totaal geen beeld op beamer. Erg jammer als ik nu moet gaan gamen via Composite...
Dat is idd component. Maar heb je bijvoorbeeld die switches goed staan? En staat je x-box op high def output enzo? Ik probeer maar wat te bedenken hoor, heb zelf geen x-box ofzo. Ik bedoel maar te zeggen dat er van alles mis kan gaan waardoor je geen beeld hebt. Wat voor resoluties accepteert die Epson bijvoorbeeld?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Het werkt!!!

Bedankt voor de hulp mensen.

De switches stonden goed, de draadjes waren goed gesoldeerd enzo. Alleen de kabels in de beamer zaten niet goed. Ik had de beamer al netjes opgesteld enzo en dan is het moeilijk om erachter op te kijken. Ik dacht dat de volgorde van de kleuren gewoon RGB was maar dat klopt dus niet. Na de kabels omgedraaid te hebben heb ik dankzij dat schema vette DTS geluiden en COMPONENT video!!! Echt super dit 8)

Topic kan wat mij betreft dicht ;)
Allemaal hartelijk dank!
Pagina: 1