Langzame verbinding tussen specifieke computers

Pagina: 1
Acties:

• Thunderhawk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 09:19
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.vanschepen/network.jpg

Hallo,

Ik heb een raar probleem met mijn netwerk. De situatie is zo:

Mijn server fungeert als router en die staat beneden. Mijn chello modem ligt boven, en nou loopt er 1 kabel tussen de 2 hubs. Het chello modem moet dus via Hub 1 naar Hub 2 om bij de juiste NIC te komen. Dat werkt allemaal prima.

Nu is het probleem:

Als ik van PC1 data ophaal van PC2 gaat dat met 10+MBps.
Als ik van PC1 data ophaal van PC3 gaat dat met 10+MBps.
Maar als ik van PC1, PC2 of PC3 data van de server ophaal, gaat dat maar max met 2MBps.

Dat terwijl de server ook gewoon verbonden zit op het netwerk met een 100Mbps verbinding.

De fysieke hardware in de server kan de datastroom makkelijk verwerken. (Dus Harde schijf, geheugen etc. kunnen dit bijbenen)

Hellep ! :-)

Groeten,

Alex

Verwijderd

Hoe ziet je route tabel er op je server uit en welke ip adressen gebruik je voor je clients/server?

[edit]
Daarnaast snap ik niet helemaal wat je gedaan hebt met de netadapters in je server. Zijn dat 2 fysiek aparte kaarjtes?

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 17:59 ]

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57

Acheron

updatepack.nl

Bij Chello mag je geen hub direct op het modem aansluiten. Sluit je router direct aan op het Chello modem.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Verwijderd

gekke vraag: maar hoe lang is de kabel tussen de 2 routers/hubs?

Volgens mij mag dit max. 30 meter zijn maar dan zou je al wat snelheid verliezen

• Thunderhawk
Reply op E-mail:
--------------------
Ja, die er zitten 2 fysieke NIC's in. 1 voor Chello, en 1 om dan op het netwerk verder te delen.

Netwerk: 192.168.1.0/255.255.255.0 (Dus deelt uit van 192.168.1.2-192.168.1.254)
Gereserveerd adres voor ThuisNIC: 192.168.1.1

Port maps: http://members.chello.nl/~j.vanschepen/portmapping.jpg

Reply op hp38guser:
-------------------------
Dat dat bij chello niet mag zal mij een knakworst wezen :-). Er mag zoveel niet deze dagen. Verder zou het naar mijn inzicht niets uit moeten maken, het hele internet loopt met hubs en routers.

Reply op VluggeJaapie:
----------------------------
De kabel is slechts 10 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Thunderhawk op 14-07-2004 21:04 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
2 woorden

smb signing

uitzetten op je DomainController, scheelt je al gauw 30% performance op je lan,

hoe: support.microsoft.com en anders hier op GoT

A wise man's life is based around fuck you

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:07
Zompy schreef op 14 juli 2004 @ 21:04:

Reply op hp38guser:
-------------------------
Dat dat bij chello niet mag zal mij een knakworst wezen :-). Er mag zoveel niet deze dagen. Verder zou het naar mijn inzicht niets uit moeten maken, het hele internet loopt met hubs en routers.
Het heeft ook een reden waarom het niet mag. Een hub stuurt al het netwerkverkeer gewoon door. Dat is ook de reden waarom je maar 2 Mbit krijgt. Het verkeer wordt namelijk via het chello netwerk verzonden.

Daarom: toch een router plaatsen tussen de modem en het netwerk. Dus: chello modem direct aan de server aansluiten, niet via de HUBs.

[ Voor 6% gewijzigd door Poltergeist op 14-07-2004 21:12 ]

• Pc123
  • Laatst online: 22:13
Weet je zeker dat er niets over internet gaat in plaats van over je lokale netwerk? De lampjes op het modem knipperen dus niet?

Het is namelijk een wel erg vreemd netwerk, waarom sluit je het chello modem niet direct op een van de netwerkkaarten van de server aan?

• Thunderhawk
Ik denk niet dat je gelijk hebt. Zodra de server informatie naar PC1 wil zenden, dan krijgen de packets het MC-adres van PC1 mee. Als het Chello modem deze pakketjes ontvangt, dan ziet het ogenblikkelijk dat het niet voor hem bedoelt is, en zal de pakketjes droppen.

• Thunderhawk
Pc123, omdat de structuur hier nou eenmaal zo hier ligt :-(, in het begin hadden we nog geen server enzow, dat kwam later pas. En het is ontzettend veel werk om die modem te verplaatsen zodat hij rechtstreeks op de server kan.

• Pc123
Kopieer dan eens een grote file over zo'n langzame verbinding en ga dan eens bij je modem kijken of de lampjes staan te knipperen. Dan weet je beter waar het probleem ligt, ik vermoed namelijk dat er data over het chello netwerk verstuurd wordt maar dat kan je eenvoudig controleren.

• Thunderhawk
Ik heb net geprobeerd om het modem er tussen uit te halen. Dit leverde GEEN snelheidswinst op. Dus chello zat los van mijn netwerk, en de speed bleef 2MB/sec.

En wat dat SMB signing betreft: 12.5MB - 30% = 8.75MB/sec

Dus dat ligt niet aan SMB signing. Tevens stond in de How-to's dat SMB signing je netwerk 'slechts' 10-15% vertraagt, en dat klopt precies, want als ik met PC1 van PC3 een file afhaal gaat dat ongeveer met 10MB/sec.

[ Voor 51% gewijzigd door Thunderhawk op 14-07-2004 21:24 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Zompy schreef op 14 juli 2004 @ 21:21:
Ik heb net geprobeerd om het modem er tussen uit te halen. Dit leverde GEEN snelheidswinst op. Dus chello zat los van mijn netwerk, en de speed bleef 2MB/sec.

En wat dat SMB signing betreft: 12.5MB - 30% = 8.75MB/sec

Dus dat ligt niet aan SMB signing. Tevens stond in de How-to's dat SMB signing je netwerk 'slechts' 10-15% vertraagt, en dat klopt precies, want als ik met PC1 van PC3 een file afhaal gaat dat ongeveer met 10MB/sec.
100mbps is niet precies 12.5mb... tenminste in de praktijk niet, je hebt altijd nog protocol overhead

maar goed, je hebt smb signing al wel even uitgezet :?

A wise man's life is based around fuck you

• Pc123
Dan lijkt me het probleem dat je lokale netwerk ook van de chello netwerkkaart gebruik maakt en niet van de 100 mbit kaart, ook dat zou je kunnen controleren door naar de netwerkkaarten te kijken.

Verwijderd

Zompy schreef op 14 juli 2004 @ 21:13:
Pc123, omdat de structuur hier nou eenmaal zo hier ligt :-(, in het begin hadden we nog geen server enzow, dat kwam later pas. En het is ontzettend veel werk om die modem te verplaatsen zodat hij rechtstreeks op de server kan.
"gekke vraag: maar hoe lang is de kabel tussen de 2 routers/hubs?

Volgens mij mag dit max. 30 meter zijn maar dan zou je al wat snelheid verliezen"

bullsh1t... utp kabels voor 10/100/1000 mbit mogen 100 meter lang zijn..

deze opstelling is niet echt geweldig

je kan ook de uplink kabel splitten in 2 x netwerk... waardoor je wel het modem rechtstreeks aan je server/router kan hangen..

wat je moet doen is het volgende...

Neem 4 utp stekkers

knip aan beide kanten de volgende kleurcode:

stekker 1 :
pin 1 oranje-wit
pin 2 oranje
pin 3 groen-wit
pin 6 groen

stekker 2:
pin 1 blauw-wit
pin 2 blauw
pin 3 bruin-wit
pin 6 bruin

nu heb je 2 goed functionerende kabels in 1 gemaakt.. je kan koppelblokjes gebruiken om evt de kabel te verlengen/aan te sluiten..

suc6..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 21:50 ]

• Pc123
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 21:47:
[...]

Volgens mij mag dit max. 30 meter zijn maar dan zou je al wat snelheid verliezen"

je kan ook de uplink kabel splitten in 2 x netwerk... waardoor je wel het modem rechtstreeks aan je server/router kan hangen..

Neem 4 utp stekkers

stekker 1 :
pin 1 oranje-wit
pin 2 oranje
pin 3 groen-wit
pin 6 groen

stekker 2:
pin 1 blauw-wit
pin 2 blauw
pin 3 bruin-wit
pin 6 bruin

nu heb je 2 goed functionerende kabels in 1 gemaakt.. je kan koppelblokjes gebruiken om evt de kabel te verlengen/aan te sluiten..

suc6..
Met 10 mbit wil dit nog wel werken maar met 100 mbit werkt dit meestal niet.

Verwijderd

Pc123 schreef op 14 juli 2004 @ 21:50:
[...]
Met 10 mbit wil dit nog wel werken maar met 100 mbit werkt dit meestal niet.
Dat werkt ook prima met 100 mbit als je je maar aan deze kleurcode houd.... ;)

• Thunderhawk
Ok ik heb nu aan allebij de kanten alles weggehaalt. Dus ik heb de 10mbit NIC gedisconnect en ik heb het chello modem gedisconnect. Wederom leverde dit geen winst op, SMB signing is uitgezet, maar de speed BLIJFT 2.5MByte.

Wel valt mij op dat zodra er iets getransffered wordt, dan word van de Server 100% CPU power gebruikt. Maar een 800Mhz Thunderbird moet dit allemaal toch prima aankunnen ???

Ik snap er echt helemaal niets van !

edit:

Ik heb net een deel van het probleem gevonden. Als Kerio Winrouter aanstaat, dan kost me dit bijna 80% CPU power. Zet ik de router uit, dan krijg ik een winst van 100%. Ik kan dan met 5-6Mbyte bestanden overhevelen, dus dat is het eerste probleem. Ik zal Kerio mailen hoe het kan dat hun proggie 80% CPU power gaat slurpen. Maar daar moet nog steeds makkelijk 4Mbyte bovenop kunnen. Dus er zit nog iets te kloten. Ik ben er nu wel 100% zeker van dat het absoluut NIET met de netwerk setup heeft te maken, want ik heb net nog een poging gedaan met alleen de server en een workstation, waarbij de server ook geen internet had (dus geen kabeltje tussen de 10mbit NIC en de HUB), en er een crosscable tussen de server en deze workstation zat.

[ Voor 47% gewijzigd door Thunderhawk op 15-07-2004 20:20 ]

Verwijderd

Ik zou er niet op rekenen dat je met standaard hubjes 12.5 MByte haalt
het max wat ik ooit gehaald heb met een standaard hubje is 8/9 Mbyte en daar houdt het echt op wanneer je met (echte) switches gaat werken lukt dit wel maar je zit nu ongeveer op je max.

En dat je CPU op 100% staat is ook niet gek, dit ook doordat je netwerk verkeer over ongeveer de zelfde bus loopt als je CPU.

En wat ook een hoop snelheid scheelt is je virusscanner! die moet alles realtime scannen waarschijnlijk dus dat kost ook bakken met tijd...
Maar dan gaat je veiligheid naar de knoppen dus dat zou ik niet doen ;)

Alleen zie ik absoluut niet het nut van die Chello NIC....
Ligt het aan mij of zit dat ding daar voor nix?? En maak hem anders met een cross-link kabel direct aan je Server vast, dit scheelt je weer snelheid op je hub.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 16:29 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 21:47:
[...]

Neem 4 utp stekkers

stekker 1 :
pin 1 oranje-wit
pin 2 oranje
pin 3 groen-wit
pin 6 groen

stekker 2:
pin 1 blauw-wit
pin 2 blauw
pin 3 bruin-wit
pin 6 bruin

suc6..
http://www.incentre.net/incentre/frame/ethernet.html
utp-kabel van een hub/switch naar een nic mag 100m lang zijn.
Ik dacht dat een utp-kabel tussen 2 hubs maar 5m mag zijn.
Tussen 2 switches mag wel 100m.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 18-07-2004 11:06 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik heb nog niemand horen vragen of de NIC in de server misschien in full-duplex-mode staat. Zet dit hard op half-duplex.

Auto-negotiation hiervoor is notoir onbetrouwbaar, en als je full-duplex tegen een hub staat te kwekken (die per definitie half-duplex is), trekken de collisions de performance van je netwerk gruwelijk omlaag.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1