[FreeBSD] unattended install

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Wie o wie heeft er ervaring met unattended install.

wat ik wil is:
- cd met een <default>FreeBSD iso erin stoppen.
- het liefst 1 floppy met een install "script" die de install van bsd begeleid.
- en een soort script(s) die de rest van bsd naar wens installeren (ports config files aanpassen etc)

Waar het om gaat is dat ik BSD gateways gebruik voor VPN/NAT/firewall etc op meerdere sites ... de rest van mijn maten/peers kunnen niks van BSD om dit te installeren. gezien dat ze ook overal in nederland wonen en de groep groeit moet dit eigenlijk automagisch gedaan worden. met het moto stop cd erin en 1 a 2 floppies en klaar. (of een mini image ofzo)

daarnaast is het een leuke ervaring om eens een unattended install met een Non windows product te doen.

ik heb wel op google enzo gezocht maar nergens een goeie complete howto/info betreft unattended install en of ervaring c.q idee-en .. wel veel gelezen maar niet echt wat ik zoek dus vandaar de ervaring c.q hulp vraag.

Tja vanalles

• Bonno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-01 11:03
http://www.xs4all.nl/~scorpio/sane2002/sane.ps, hierin wordt uitgelegd hoe xs4all zijn server unattended installeerd met freebsd, dit wordt dan wel op netwerk gedaan, maar er staat wel tips in over welke files je moet aanpassen ed.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik weet niet hoe verschillend de systemen zijn, maar anders kun je gewoon een disk-image of .tar.bz2 / .tar.gz maken met daarin je root partitie.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
BarmyArmy schreef op 14 juli 2004 @ 19:10:
http://www.xs4all.nl/~scorpio/sane2002/sane.ps, hierin wordt uitgelegd hoe xs4all zijn server unattended installeerd met freebsd, dit wordt dan wel op netwerk gedaan, maar er staat wel tips in over welke files je moet aanpassen ed.
die PS kan ik niet openen waarmee kan ik het lezen met een text editor is het bagger.
dawuss schreef op 14 juli 2004 @ 19:12:
Ik weet niet hoe verschillend de systemen zijn, maar anders kun je gewoon een disk-image of .tar.bz2 / .tar.gz maken met daarin je root partitie.
de root image staat toch niet de kernel of andere zaken die je wilt installeren ??

nee kan voor de rest geen documentatie vinden

Tja vanalles

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

vso schreef op 14 juli 2004 @ 22:54:
[...]

die PS kan ik niet openen waarmee kan ik het lezen met een text editor is het bagger.
Willekeurige postscript viewer. Als je een beetje een fatsoenlijke (niet-inkjet) printer hebt kun je 'm daar ook heen sturen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CyBeR schreef op 14 juli 2004 @ 23:01:
[...]

Willekeurige postscript viewer. Als je een beetje een fatsoenlijke (niet-inkjet) printer hebt kun je 'm daar ook heen sturen.
k _/-\o_ _/-\o_ ik gaat het bekijken maar wat ik zoek is geen pxe oplossing .. alhoewel pxe<---> bootable cd image niet zoveel moeite moet zijn

het liefst wil ik toch een kleine disk waarop ik eigenlijk een de default cd + flop(de flop lever ik aan) ipv het hele wiel opnieuw uitvinden.

het gaat mij om de linux-noobs.
zou het een idee wezen om bv winimage (handig voor iso's) te zeggen verander deze en deze file in die en die directory en brand dan de cd teminste voor mij moet dit gebeuren
- de kernel recompilen nat + firewall en ipsec
- samba
- linx
- bash
- rc.conf aanpassingen
- dhcp.conf aanpassen
- resolve.conf (inmutable o.a provider + interne DNS servers)
- script voor giftunnels
- firewall script

en wat extra automated update CSVup en security script

eigenlijk een gateway die out of the box eigenlijk up en running is

omdat DSL en kabelmodems gebruikt worden allen met dhcp (ja DSL modems kunnen ook zelf inbellen maar het IP doorsturen naar de "client") zijn ze eigenlijk hetzelfde. d.m.v een eigen gebakken script wat na install moet 1maal moet draaien zodat het zijn laatste IP config + compiles en eventueel wat installs moet doen.

Tja vanalles

• Bonno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-01 11:03
vso schreef op 14 juli 2004 @ 23:40:
[...]

k _/-\o_ _/-\o_ ik gaat het bekijken maar wat ik zoek is geen pxe oplossing .. alhoewel pxe<---> bootable cd image niet zoveel moeite moet zijn

het liefst wil ik toch een kleine disk waarop ik eigenlijk een de default cd + flop(de flop lever ik aan) ipv het hele wiel opnieuw uitvinden.
Er moet in die directory ook een pdf staan naast die ps, maar ik weet niet zeker of het dezelfde tekst is. Qua layout is het verschillend in elk geval. Moet je maar ff kijken. In diezelfde directory staan ook enkele voorbeeld bestanden.
Vooral http://www.xs4all.nl/~scorpio/sane2002/examples/install.cfg is van toepassing voor jou denk ik, daarin staan de config stappen die je anders met de hand zou moeten beantwoorden tijdens een freebsd install.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
die install.cfg is eigenlijk wat ik zocht .. in de installatie prog zit een optie
"load config " die start de installatie voor de rest

nu moet ik na de install een paar dingen "opstarten" maar das via pkgadd te doen hiervoor start ik een nieuw topic ;) indien ik niks anders kan vinden erover

op t.net niks anders [rml][ freebsd] je eigen pkg maken[/rml]

ik hoop dat de volgende die dit zoeken er ook wat mee kan ;)

[ Voor 35% gewijzigd door vso op 16-07-2004 22:29 . Reden: sarcasme ]

Tja vanalles

Pagina: 1