ati2dvag.dll probleem met Radeon 9200

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik heb een probleem met 2 identieke systemen.
Allereerst de geprobeerde, en verwisselde hardware. Niet alleen onderling maar ook met extra componenten:

Mobo: Asus A7V8X-X
Proc: Athlon 2600+ op 1907 MHz (stock)
RAM: Buffalo 256MB DDR400 (Infineon chips), 512MB DDR400 Samsung. Zowel in eerste als achterster ram bank geprobeerd. Memtest geen errors na 9 - 10 loops.
Videokaart: Club3D Radeon 9200 SE 128MB DDR 8xAGP, Club3D NVidia FX5200 128MB DDR
Voeding: Q-Tec 300w max., Q-Tec 550w max. Geen bijzondere waardes of te lage.

Extra casefan is bijgeplaatst maar ten overvloede. CPU temp is nu stressed 46 graden, daarvoor 53.

De problemen: De Radeon 9200 videokaart is onstabiel in beide systemen. NVidia kaart erin en het probleem is weg.
Een makkelijke oplossing dus zou je denken, maar helaas niet als je 2 kaarten extra moet kopen.

Ik heb verschillende drivers gedownload van www.guru3d.com maar deze lossen het probleem niet op.
Na een paar minuten 3D Mark 2001se hangt het beeld of reboot het systeem.
Een enkele keer na deze reboot komt Windows XP dan met een ati2dvag.dll foutmelding.
De GoT Search vindt hier genoeg topics over - weliswaar zonder oplossing.
Het A7V8X-X bios laat niet toe om de AGP snelheid te verlagen en het omlaag gooien van de Hardware Acceleration schuif in de beeldschermeigenschappen biedt ook geen oplossing.

3 Harry Potter spellen van EA Games geven ook problemen na ongeveer 10 minuten spelen:
No Label

CPU: AuthenticAMD PentiumPro-class processor @ 1907 MHz with 511MB RAM
Video: RADEON 9200 SERIES (6387)

General protection fault!

History: UpdateTime <- ULevel::Tick <- (NetMode=0) <- TickLevel <- UGameEngine::Tick <- UpdateWorld <- MainLoop
Op internet vind ik verschillende Harry Potter foutmeldingen en de uitleg hiervan, maar niet voor deze foutmelding.

Mijn ervaring is dat de Asus A7V8X-X een hoop geheugen als incompatible beschouwt, ondanks goede memtests heb ik verschillende andere systemen in handen gehad waar ander RAM geheugen toch de oplossing bood.
Echter heb ik nu dus al wel 2 verschillende types RAM geprobeerd en daarvan meerdere modules. Mijn twijfels daarom of dit wel een RAM probleem is.

Ik verdenk dus uiteraard de videokaart. Maar waarom werkt deze combinatie niet?

Weet niet of ik verder nog dingen vergeten ben te vermelden. Het systeem loopt bij het spelen van spellen of 3D achtige dingen na een paar minuten vast of reboot.
Bij het gebruik van bijv. Word of het kijken van een DVD, gaat het aanzienlijk langer goed (half uur, uur).
DirectX9 is geinstalleerd en geeft geen fouten met dxdiag.

Er zitten geen extra PCI kaarten of rare exotische dingen in de systemen. Alleen een HDD (Maxtor 80gb IDE) en een DVD speler (BenQ).

Wat rest mij nog te proberen? Ik ben even inspiratieloos.... :/

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-07 17:19
je weet 100% zeker dat je elke keer ALLE sporen van de nvidia driver verwijderd?
daar kan het probleem m in zitten, anders misschien aan de kaart zelf: kloppen de clock speeds, zit de fan/heatsink goed vast, wordt die niet te warm?
dat soort dingen..

als ook dat niet helpt, dan zou ik het ook niet weten....

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57
heb je al es de nieuwest chipset drivers geinstalled? of een bios update geprobeert? (en probeer eens via de smartgart tab van de drivers de snelhedi te verlagen of fasstwrites uit te zetten)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
Voor je vanalles forceerd en probeert, eerst fastwrites in drivers uitschakelen & testen

[ Voor 6% gewijzigd door oeLangOetan op 14-07-2004 18:04 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Aan de Nvidia drivers ligt het niet want ik gebruik 1 systeem om te verwisselen en de andere blijft intact.
Fastwrite en andere chipset drivers al geprobeerd.

Verwijderd

installeer de nieuwste catalyst drivers, dat bestand is onderdeel van de catalyst drivers

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 20:18:
installeer de nieuwste catalyst drivers, dat bestand is onderdeel van de catalyst drivers
zie topicstart

Verwijderd

Het zal aan die radeon 9200 liggen. Ik heb hier 2 systemen staan die ook bijhoorlijk knudde draaien door die videokaart. Er zitten ook enige bugs in de 9200 waardoor deze niet optimaal kan draaien. Zie ati.com voor meer informatie. (Ow wel goed zoeken want ze liggen niet voor het oprappen die info).

Hier heb ik de drivers elke keer geupdate dat ik de kans kreeg.. Maar ook nog steeds zonder echt goede resultaat.

Wel is het zo dat spellen na updaten wat beter draaien of langer goed draaien. Maar nog steeds niet optimaal.
Echter met een ander willekeurig videokaart is dit hele probleem opgelost.. Tenminsten dat is hierzo tijdens het testen. Helaas 2 nieuwe kopen zit er voor mij voorlopig niet in :S

Verwijderd

Ik heb ook problemen gehad met zo'n kaart. Ander merk (weet even niet welk).
Problemen deden zich voor bij het spelen van NeverWinter Nights + add-ons.

Laatst directx 9.0b en bios geupdate (Asus p4p8000 uit mijn hoofd) gedaan.
Daarna is het probleem niet terug gekomen.
De update van het bios ging over een aantal versies heen. (WinXP activatie problemen :'( , maar opgelost)

Gebruik trouwens de standaard catalyst drivers versie 4.7.
Ook de Omega Catalyst drivers hadden eerder problemen.

Verwijderd

Ik heb hier overal de laatste update geïnstalleert. Ik moet zeggen dat m'n eigen radeon 8500 veel beter draait :S.. Wat eigenlijk al raar is.

Neem bijvoorbeeld het spel doom 3. Bij mij draait het perfect en ziet hij er grafisch er nog goed uit ook eigenlijk. Hierow op de 9200 .. Boven loopt hij vast.. en hier.. ja hij draait.. maar zelfs de zaklamp schijnt niet.. 3x kl*te dus.

Ik ben nu aankijken of ik een biosupdate kan vinden voor de videokaart.. En/of ik andere dingen kan finden. IK zag al zoiets als de fix refresh rate... Die heb ik net even gedaan. Weet niet of het helpt.. Maar het lijkt mij geen kwaad kunnen om het toch ff te draaien zeg maar.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 08:10

leuk_he

1. Controleer de kabel!

AGP kun je verlagen in smartgart, welk (normaal gesproken) een onderdeel is van je ati control panel.

http://www.ati.com/products/catalyst/SMARTGART-FAQ.pdf

Je kunt het ook proberen te uninstallen.

---
Tevens kan het verstandig zijn drivercleaner te draaien voor het upgraden van catalyst driver.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

allemaal geprobeert.. maar nogsteeds... problemen.. :S

Ik gaan waarschijnlijk binnenkort de kaart vervangen voor:

of de 128MB ddr 9600pro
of de 256MB ddr 9600

die 2de is ook 400Mhz.. kon verschil niet vindn.

Tevens maakt ook de
gforce4 256MB ddr 4000MX CPU kans.

Kan iemand me vertellen waarom ik de ene wel of niet moet nemen. Tevens post ik het hier omdat ik ook stiekem nog een beetje hoop op een oplossing voor die 9200 :S die nog steeds fuck-up is.

Verwijderd

Die geforce4 is minder dan half zo snel als je 9200. Geen directX8 ondersteuning terwijl die andere kaarten directx 9 ondersteunen en bovendien een sterk verouderde geheugen interface. Die andere twee zijn gewoon goed.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

force4 256MB ddr 4000MX

Umm, that is a very very slow card. It's good enough for a server... a server wich only has to do 2d. But in games the DX7 chipset, the 64-bits memory bandwidth and the ultra slow memory will make the card just good enough to play pretty old games.

A 9600 Pro for instance is much better... yes more expensive also but good cards are slightly more expensive ans the 9600 Pro is a sweetspot card, 20-30 euro more and you even a nice 9800 Pro card...trust me..that is a monster of a card!

( sorry voor het engels maar switch Engels/Nederlands werkt niet 100% )

[ Voor 8% gewijzigd door swampy op 09-08-2004 18:36 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

1 van de dingen die mij werd verteld vanmiddag. Is dat de je 1.7V naar de agp-slot zeg maar moet sturen. Deze stond bij 1 van mijn mobo's op 1.5 en heb ik veranderd. M'n andere mobo (overigens exact de zelfde..) kan ik deze niet wijzige. En staat hij nu nog steeds op 1.5V

Daarnaast gaan we na het testen van alles ervan uit dat beide videokaarten errors bevatten. Ze gaan dus beide terug.
Pagina: 1