Enkele honderden guldens verspijkeren en geen vooruit gang :(

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 19:36
Ik had in eerste instantie een:
Amd Athlon K7 500
MSI 6167 mobo
64 Mb PC100 ram
Sound Blaster Awe 64 VE
Maxtor 8.4 U66 5400 rpm hdd
Matrox G400 Videokaart
3Com Etherlink Xl Combo netwerkkaart
Sony CDRW
Fdd 1.44

Nu heb ik hem een week geleden geupgrade waardoor ik nu een:
Amd Athlon K7 600
Epox 7KXA
64 Mb PC133 ram
Sound Blaster Live Player 1024
IBM 34GXP 20Gb U66 7200 rpm

Matrox G400 Videokaart
3Com Etherlink Xl Combo netwerkkaart
Sony CDRW
Fdd 1.44

Het probleem is nu dat bijvoorbeeld quake 3 totaal niet meer opstart, Unreal Tournament even snel tot langzamer loopt, windows 98SE zonder duidelijk reden in een keer crashed (alhoewel dit minder is geworden nadat ik de IDE busmaster drivers die niet meer op de site van via staan heb geinstaleerd) Maar het blijft gewoon #^#% dat mijn pc gewoon even goed tot slecht preformed....

Ohjaw even ter info de drivers die ik gebruik zijn:

Amd Athlon K7 600 -
Epox 7KXA (via 4-in-1 ver 4.20)
64 Mb PC133 ram -
Sound Blaster Live Player 1024 (van de cd)
IBM 34GXP 20Gb U66 7200 rpm (via 4-in-1)
Matrox G400 Videokaart (5.52.015 en tgl 1.30)
3Com Etherlink Xl Combo netwerkkaart (windows)
Sony CDRW (windows)
Fdd 1.44 (windows)

Verder heb ik windows gewoon opnieuw geinstaleerd nadat ik alle nieuwe hardware heb ingebouwd.

Currently playing: MTG Arena (PC)

• budi
  • Laatst online: 22:32
Ik denk dat je bottleneck een beetje in het geheugen zit. Hierdoor komen Quake 3 en UT een beetje boel in de problemen. Natuurlijk hoort hij niet de crashen, maar misschien helpt het als je je systray leeg gooit en zo min mogelijk programma's runt wanneer je de spelletjes opstart. Probeer ook je virusscanner (als je die hebt) uit te zetten.

Maar ik kan je zowieso aanraden om er geheugen bij te kopen, hiermee schiet je veel meer op dan je cpu te upgraden wat je nu hebt gedaan.

sUCCes!

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

ehm ja.. ik heb dus ook het probleem dat de pc crasht/reboot tijden spellen...

en de overeenkomst is toch die.. via apollo pro chipset.... met die 4 in 1 driver

dus ik denk dat dat de reden is van de crashes...

maar de traagheid van je spellen ligt denk ik ook aan je geheugen....
64 mb erbij en zou lekker moeten draaien

maar als er iemand iets meer weet van die apollo pro chipset .... laat het weten...

Verwijderd

na effe zoeken stuitte ik op dit stukkie:

When I did my first runs of the P3V4X I had used VIA's latest set of drivers, the 4in1-drivers rev. 4.20. Those drivers include the AGP-driver (viagart.vxd), some inf-files and VIA's latest bus master driver for ATA (IDE) hard drives. The 3D-performance with this set of drivers was very low indeed and for me much too low to be true. Therefore I spend quite a while trying to find out what was hindering the 3D-performance of the P3V4X, because it was obvious to me, that I could not possibly publish those - obviously wrong - results. After a while of trying I found the reason for the bad performance. It is VIA's AGP-driver. I had already been puzzled why Asus delivered the motherboard with VIA's 4in1-drivers rev. 4.17, since those drivers seemed very out of date. Installing those drivers instead of rev. 4.20 solved the mystery. The P3V4X scored perfectly well with the AGP-driver of the 4in1 rev. 4.17. The driver sets 4.18 - 4.20 lead to horrible AGP-performance though and are to be avoided. Thus I recommend using rev. 4.17 for the time being, while we are trying to find the reason behind this strange behavior.

nou nog effe zoeken naar die 4.17 versie

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Heb je nog steeds dezelfde install van windows als voor de upgrade? Windows kan niet zo goed overweg met een nieuw mobo.

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
DUH! Die vent heeft toch een nieuwe hd!

Wat die 4 in 1 drivers betreft: ik had ook vage crashes met 4.20. Heb er nu 4.14 op staan en de compu crashed nu een stuk minder.

Wat qua performance ook wel wil helpen is de 5.30 drivers van Matrox installeren. Scheelde bij mij zo'n 8 a 9% in 3dmark2000.

suc6

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

Mag ik ook vragen waarom je van 100 mhz geheugen over gegaan bent op 133 mhz geheugen? Doet dit de snelheid ten goede? (je bent niet aan het overklokken op de FSB toch..)...of heb je een andere reden ofzoiets

maar inderdaad, 64 meg is wel heel erg krap voor zo'n systeem....je haalt de snelheid er gewoon mee uit, das jammer

• RemCOW
  • Laatst online: 21:00
Als je 64mb PC100 mem nog hebt, gewoon erbij inrammen. Maakt toch niets uit.

• Uhmmie
Ten eerste harstikke bedankt voor alle reacties... Nu even de vraagjes afwerken:
Als eerste heb ik windows weer eens een keer opnieuw geinstaleerd en de 4.18 drivers geinstaleerd (deze werden op cd erbij geleverd en lager kon ik ze niet vinden helaas), maar dit leverde geen succes op. Verder heb ik windows opnieuw geinstaleerd (nieuwe hdd zoals iemand al zei). Vervolgends de 5.30 drivers van matrox geinstaleerd met TurboGl 1.30 opnieuw quake3 opgestart (eerst zonder Turbo Gl daarna met Turbo Gl) maar beide hadden weer geen zin. Dan was er nog een vraag waarom ik pc133 geheugen erin heb zitten, nou dat is simpel weg omdat je bij de KX133 chipset je geheugen op 133Mhz kan laten lopen en je processor gewoon op 100Mhz (bij Unreal sheelt dit 2 a 3 fps lijkt het)... (ik kan het geheugen via de bios ook gewoon op 100Mhz schakelen vandaar dat ik het even geprobeerd heb).. Ik ga in iedergeval een deze dage nog maar een 64Mb strookje erbij halen en kijken wat er gebeurd :) slechter kan het toch haast niet, hoop ik :(

• bastichelaar
Daarom hou ik het ook liever op k7m... Lekker vertrouwd nu!

• Uhmmie
Ik heb ff ondertussen 64 Mb (pc 100) van mijn huisgenoot geleend en het hele systeempje op 100Mhz laten draaien (dus ook de 133) maaruh quake3 doet nog niks... Even voor de duidelijkheid.. Ik start quake3 op, vervolgens zien ik hem na een lagere resolutie springen en grijs beeld (je ziet de muiscursor nog) ondertussen springt hij na een wit beeld nu zie je hem minder als een seconde tussen wit en zwart beeld flitsen (heel snel) en dan hangt ie bij een wit beeld... het komt ook wel eens voor dat hij iets verder gaat waarna je het id schermpje ziet, waarbij hij heel snel blijft hangen en het 1 seconde van het geluid blijf herhalen...

• Ceaser
  • Laatst online: 18-08 17:08
Ik weet niet of het nog steeds zo is maar matrox OpenGl drivers waren altijd zwaar en zwaar klote

Verwijderd

Ik heb nog nergens DirectX 7.0 zien staan :)

Verwijderd

Er staat in dat stukje dat 4.18 even klote is als 4.20.
Kun je 4.17 niet gewoon proberen.
Als het een tikfout was,
moet je mijn post maar als niet geschreven beschouwen...

Verwijderd

ehm die directx7 maakt weinig verschil

maarre uhmie zet jij bij het installeren van die 4 in 1 driver, die agp driver in turbo of normal mode ????

isser iemand die die 4.17 toevallig heb liggen of weet te vinden ???

• bastichelaar
Je kunt veel beter de AGP van AMD nemen!!! Scheelt een hoop. De AGP miniport van VIA sucks!!! Probeer het maar!

Verwijderd

das mooi voor uhmie....
maarre ik zit met een celeron op een aopen ax63... Doh

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Voor je videokaart kun je beter de driverversie 5.52 nemen.

• Uhmmie
Ik heb dus echt de 4.18 geprobeerd omdat ik de 4.17 nergens meer kan aankomen :( Verder ben ik er net achter gekomen dat de Turbo Gl 1.30 drivers van Matrox zwaar bout zijn mijn huisgenoot heeft gewoon nog de zelfde config als ik eerst had en als ik bij hem de nieuwste drivers van matrox instaleer werkt alles perfect, wanneer ik nu Turbo Gl 1.30 instaleer start ook bij hem Quake3 arena niet meer op... (Zijn er nog meer mensen met deze problemen?) Dus ik ren naar mijn pc en na turbo gl 1.30 te deleten kom ik nog niet verder dan een intro - id logotje waarna hij weer blijft hangen op een wit scherm... (dus aan de matrox drivers (op de turbo gl na) ligt het niet aan... Verder ga ik dan maar even met de AMD AGP drivers kloten, maarja op mijn mobo zitten geen AMD chipsets meer, toch? Nouja dat zie ik zo wel... Ik houd jullie op de hoogte...

• Uhmmie
Ohjah en ik heb zowel turbo als normal geprobeerd, maar bij beide instellingen start Q3A niet op... (Bij UT gaat het een heel klein beetje sneller)...

• Uhmmie
Helaas ook met de AMD AGP drivers start Q3A niet op. (AGP miniport 4.61)

• Uhmmie
Uit alle wanhoop ben ik naar mijn bios gegaan en heb ik alle onboard hardware die ik niet gebruik gedisabled (zoals USB, compoorten, lpt1 poort, onboard sound(deze was al gedisabled)) Vervolgens mijn hdd geformateerd en opnieuw alle drivers geinstaleerd. Ik start Quake 3 op en ja ja ja het id logo loopt soepel... ja ja ja de intro begint... NEEEEEEEEEEEEEJ Hij loopt weer vast :( /me weet niet meer wat ie nog kan doen :(

• Uhmmie
En windows natuurlijk :)

• Uhmmie
Ok dan... Ik heb eindelijk bericht van Matrox en wel het volgende:
De 5.52.015 drivers zijn NIET compatible met enkele chipsets van via (onder andere de KX133)
De OpenGl 1.30 drivers zijn niet copatible met enkele AMD k7 mobo's en niet compatible met enkele via chipset (oa. de Kx133).
Kortom ik heb Q3A eindelijk weer aan de gang met 52.5 fps terwijl mijn huisgenoot met dezelfde pc (die ik in eerste instantie ook had, alleen hij had al een soundblasterlive) 56.6 fps. Ik geef dus 8 meiers uit voor minder fps :( (ps. dit is gewoon normal quality)... :( :( :( :(

• Uhmmie
Het werk nu dus met Turbo Gl 1.00 en Matrox 5.30 drivers... :( :( :( IK BAAAAAAL HIERVAN :( had ik voor dat geld maar een Geforce gekocht...

• DareDevil
  • Laatst online: 15-05 20:18
Geweldig hè, vooruitgang ? ;)

Paradigm: Shift happens.

• Digistorm
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Misschien een overbodige opmerking, maar als je Dual Head aan hebt staan dan wordt D3D idd wat trager, en draait Quake helemaal niet (wit scherm of crash) Iig bij mij! Ik moet altijd overschakelen naar "single head" als ik de beste 3D performance wil...

• Uhmmie
Ik heb een Single Head :)

• Uhmmie
Ok nu heb ik hem dus aan de gang, maar hij is langzamer dan mijn systeem hiervoor, weet iemand hier een verklaring voor?

De drivers op het moment
Amd Athlon K7 600
-

Epox 7KXA
(via 4-in-1 ver 4.17) op aan raden van meerdere mensen.

64 Mb PC133 ram
-

Sound Blaster Live Player 1024
(van de cd, weet iemand of er nog waar de nieuwste zijn want op de site van creative kan ik alleen drivers uit 99 vinden.)

IBM 34GXP 20Gb U66 7200 rpm
(bus controller word aangestuurd door via 4-in-1)

Matrox G400 Videokaart
5.30, nieuwere versies en turbo gl leveren problemen met mobo.

3Com Etherlink Xl Combo netwerkkaart Standaard windows drivers.

Sony CDRW
Standaard windows drivers.

Fdd 1.44 (windows)
Standaard windows drivers.

Verwijderd

Ej Uhmmie : http://homestead.juno.com/eek_a_mouse1/Viadrivers.html
via drivers 4.16 t/m 4.19 (iig inclusief de 4.17 drivers)

yeah, you go girl! :)
Pagina: 1