[Linux] USB Gamepads

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Omdat ik de laatste tijd steeds vaker mijn oude SNES, Amiga en MSX spellen op mijn PC Speel (lang leve 2xSai en andere algorithmen :D) ben ik een beetje aan het rondkijken naar een leuke gamepad.
Nu heb ik hier nog een heleboel van die oude rommel liggen (Gravis Gamepad Pro), maar het meeste spul werkt nog allemaal via de, inmiddels toch wel wat verouderde, MIDI/Game port. Mijn huidige pc is echter niet meer voorzien van zo'n gameport, en ik ben niet van plan om speciaal daarvoor een extra pci kaart te installeren.

Ik wil dus een splinternieuwe gamepad kopen, en dan het liefst ook meteen eentje met 1 of meerdere analoge sticks, zodat ik me ook eens aan mijn favoriete N64 spellen kan wagen :).

Een kijkje in wat winkels en op internet, leverde op wat ik eigenlijk al verwachtte: Geen enkel merk geeft aan onder linux te werken. Daarnaast waren de bekendere merken ook nog eens flink duurder dan de el-cheapo gamepads, die eigenlijk net zo degelijk aanvoelden.

In het verleden, met de gameport sticks, was het altijd zo dat vrijwel elke fabrikant zijn eigen proprietary protocol hanteerde om meer dan 6 knoppen en 2 assen aan te kunnen sturen via 1 gameport. De ondersteuning van dit protocol onder linux hing vaak samen met de bekendheid van de joystick, wat kortweg inhield: Dure merken zijn beter.

Een korte zoektocht op het internet bracht mij bij deze lijst waarop een groot aantal gamepads via de gameport staan, maar bij USB staat maar 1 regeltje: "HID Joysticks and gamepads".
Kan ik hieruit opmaken dat er voor joysticks en gamepads een soort standaard is, waaraan ze zich allemaal houden? of is dat een voorbarige conclusie.

Met andere woorden: Moet ik op het merk letten bij de aanschaf van een USB gamepad?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
het merk maakt niet zo veel uit denk ik, ik heb toch een Microsoft SideWinder Gamepad Pro onder linux dus :)
Voor de rest kan je mss eens hier http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~vojtech/joystick/ kijken, daar staan al heel wat joypads die werken met die driver, ook kan je op google wel veel vinden als je op "naam_van_je_gamepad linux" zoekt

[ Voor 3% gewijzigd door Mayco op 14-07-2004 22:51 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Mayco schreef op 14 juli 2004 @ 22:51:
het merk maakt niet zo veel uit denk ik, ik heb toch een Microsoft SideWinder Gamepad Pro onder linux dus :)
Voor de rest kan je mss eens hier http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~vojtech/joystick/ kijken, daar staan al heel wat joypads die werken met die driver, ook kan je op google wel veel vinden als je op "naam_van_je_gamepad linux" zoekt
...The latest version is 1.2.15, which is included in the 2.3 and 2.2 kernels. It supports a wide range of devices. Support for 2.0 kernels is no longer available. If someone would like to do a backport to 2.0, go ahead and contact me. Currently supported devices are (in hopefully alphabetical order)...
Die website had ik al eerder gevonden, maar zoals je ziet is die stokoud.

Maar is er nu wel of niet een standaard in USB HID compliant gamepads? Ik heb niet zo veel zin om 10x op en neer naar de winkel te gaan om op te zoeken of <<insert random merk gamepad here>> wel onder Linux gaat werken :)

micheljansen.org

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

Blaasvis

Cidora \o/

als je nou eens gewoon in de bijgesloten documentatie van de kernel kijkt.
Daarin staan een aantal joypads die 100% zeker werken, zoek een goede uit en klaar.
Er bestaat zelfs een driver voor de standaard XBOX controller :P

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Blaasvis schreef op 14 juli 2004 @ 23:45:
als je nou eens gewoon in de bijgesloten documentatie van de kernel kijkt.
Daarin staan een aantal joypads die 100% zeker werken, zoek een goede uit en klaar.
Er bestaat zelfs een driver voor de standaard XBOX controller :P
Uiteraard heb ik daar al naar gekeken, maar al die gamepads zijn of heel exotisch (zoals die XBOX pad) of ze zijn niet-USB. Voor USB zie ik maar 1 driver: CONFIG_USB_HID oftwewel USB Human Interface Device (full HID) support.

micheljansen.org