Toon posts:

P-ATA, S-ATA, SCSI, IDE?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben nu een beetje bezig met nieuwe pc samenstellen, en dan kom je ook op een gegeven moment bij de harde schijven.

Na wat of GoT rond te hebben gekeken, snap ik er niet veel meer van. Wat is nu het verschil tussen P-ATA, S-ATA, SCSI en IDE?

Ik ga denk ik 2x 40g schijven kopen en die in RAID0 (dubbel wegschrijven) hangen.

De pc gaat niet 24/7 aanstaan, maar toch wel flink wat uren (u know, beetje php-devver, mp3-tje hier, divx-je daar, af en toe wat school...)

Maakt het daarvoor ook uit wat voor type schijven ik ga kopen?

Alvast tnx!

Roemer

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-03 16:21

Haan

dotnetter

Deze over het hoofd gezien? : OM FAQ / Beleid

Als je bij een gewone winkel koopt, kan je je daar natuurlijk ook laten voorlichten :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Als je toch een nieuw systeem samenstelt, neem dan een mobo met Sata-Raid, dan kun je je php-files nog een stukje sneller wegschrijven! :p (nofi)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

De MTF van ATA en S-ATA is beduidend minder dan SCSI, maar daar is dan ook de prijs ook naar. Er zijn een heleboel tweakers die gewoon ATA en S-ATA in RAID 0 gebruiken als primair opslagmedium, vaak zelfs zonder extra backup.
Hangt echt van je budget af wat je moet kopen en aangezien we daar niet in kunnen kijken ;)

Overigens voor wat je ermee wilt doen is SCSI zo te zien niet echt nodig

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FAQ doorgelezen, maar kon nergens echt het verschil zien.

Bij een gewone winkel kopen doe ik niet aan, kan ik niet lekker vanuit m'n eigen luie stoel doen :P

Ik heb ondertussen mijn blik op de Asus A7N8X-E Deluxe laten vallen, heeft ook Sata-Raid, toch?

Mijn budget is niet super groot, maar ik wil best nog een paar maandjes extra sparen ;)

Ik zie vaak bij bv Maxtor hds 2 types staan, gewoon en S-ATA. Wat is gewoon dan? Werkt dat ook met de A7N8X-E Deluxe?

tnx alvast

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
IDE is de huidige "standaard" en heeft 133 mb/s doorvoer
S-Ata wordt de standaard binnekort en heeft 150 mb/s doorvoer
SCSI wordt voornamelijk bij servers gebruikt vanwege zijn snelheid maar is veel duurder in totaal

en P-ata = IDE toch? (d8 ik ooit erges gelezen te hebbe :))

conclusie: ga voor s-ata :)

[ Voor 8% gewijzigd door DutchTSE op 14-07-2004 16:05 ]

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 15:59:
Ik heb de FAQ doorgelezen, maar kon nergens echt het verschil zien.

Bij een gewone winkel kopen doe ik niet aan, kan ik niet lekker vanuit m'n eigen luie stoel doen :P

Ik heb ondertussen mijn blik op de Asus A7N8X-E Deluxe laten vallen, heeft ook Sata-Raid, toch?

Mijn budget is niet super groot, maar ik wil best nog een paar maandjes extra sparen ;)

Ik zie vaak bij bv Maxtor hds 2 types staan, gewoon en S-ATA. Wat is gewoon dan? Werkt dat ook met de A7N8X-E Deluxe?

tnx alvast
'Gewoon' is dan p-ATA oftewel die sluit je gewoon met een brede (of rounded cable) aan op 1 van de 2 IDE poorten op dat moederbord. Dat moederbord heeft inderdaad S-ATA raid dus je kunt er ook gewoon S-ATA schijven op aansluiten. Hierbij moet je wel kijken dat die andere kabels hebben, en ook andere stroom-aansluitingen.

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 00:29
P-ata = IDE
IDE is een flatcable, zo'n brede.
S-ata is de opvolger van P-ata
Theoretische doorvoersnelheid van 150 mb/s geloof ik.

Moet alleen wel rekening mee houden dat S-ata een andere stekkertje nodig heeft voor de voeding.

S-ata is serial ata
P-ata is parallel ata.

Het grote voordeel van S-ata is natuurlijk de snelheid maar ook is het kabeltje van de S-ata kleinner, dus minder invloed op airflow

maar er is zat te vinden op i'net howr ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24
Nou, de verschillen zijn echt wel te vinden met een klééééin beetje moeite. In de OM FAQ staan links naar IDE, SCSI, S-ATA dus maak me alsjeblieft niet wijs dat je niks hebt kunnen vinden.

Kijk anders ook even op beginnersweb.nl :)

Closed wegens iets meer moeite mogen doen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.