Toon posts:

Vlek op foto's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om één of andere reden heb ik sinds kort een vlek op de foto's die ik met mijn s602 maak. Is vrij groot en zit op een vaste plek, maar is niet altijd even duidelijk zichtbaar, afhankelijk van focus en belichting.

Twee 1:1 crops van foto's die ik onlangs heb gemaakt en waar de vlek duidelijk te zien is:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~jm.vanarken/vlek1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~jm.vanarken/vlek2.jpg

Ik zie op de buitenlens geen krasjes of vlekken oid waar het aan zou kunnen liggen, ook aan de achterliggende delen valt mij zo niks op.

Nu is mijn vraag wat ik het beste zou kunnen doen, opsturen naar fuji (zit geloof ik nog in garantie, maar ik weet niet of dit onder de garantie valt), naar de lokale fotoboer brengen, of zelf gaan knutselen?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15

YellowCube

Wait...what?

lijkt op een stofje op de CCD. Typische geval van openmaken en schoonblazen.
Of je dat zelf wil doen laat ik aan jou.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 10:37

André

Analytics dude

Ook al zie je op de buiten lens niets, toch even schoonmaken en kijken of het helpt.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

vetvlekje op buitenlens valt vaak niet op!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 22:37
als het vlekje bij ingezoomd en uitgezoomd evengroot is zit het niet op de lens iig..
waarschijnlijk dus op je sensor, erg vervelend.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
YellowCube schreef op 14 juli 2004 @ 13:51:
lijkt op een stofje op de CCD. Typische geval van openmaken en schoonblazen.
Of je dat zelf wil doen laat ik aan jou.
Een stofje op je CCD zou juist scherp aftekenen i.p.v. helemaal blurry zijn. Bovendien heeft de S602 bij mijn weten geen verwisselbare lens, dus lijkt het me sterk dat er zomaar ineens iets op je sensor is gevallen :)

[ Voor 19% gewijzigd door koraks op 14-07-2004 14:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Januszjes schreef op 14 juli 2004 @ 13:55:
vetvlekje op buitenlens valt vaak niet op!
Vetvlekje is het imo niet, heb die lens nou wel 30x schoongemaakt.

@koraks:
s602 heeft idd geen verwisselbare lenzen

'tis jammer dat ik binnenkort op vakantie ga, en die camera dus niet kan missen, denk dak er tot die tijd maar mee moet leren leven. Misschien dat stofje vanzelf wel van de ccd afdwarrelt. [edit: als het dat al is.]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 14:36 ]

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 11:18

TwoR

Gekleurde stippen

Nou ik zou denk ik gewoon even binnenlopen bij een fotoboer en even vragen welke oorzaak het volgens de beste man/vrouw heeft. Dan ben je hem en niet lang kwijt en weet je daarna meteen zeker of je het zelf op kan knappen of dat de fotoboer het even 'snel' doet als het iets kleins is. Heb je ook weer mooie vakantie foto's

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik zou gewoon terug gaan naar de winkel waar je 'm hebt gehaald of opsturen voor garantie (indien van toepassing).

Nu ook met Flickr account

Verwijderd

Een stofje op je CCD zou juist scherp aftekenen i.p.v. helemaal blurry zijn. Bovendien heeft de S602 bij mijn weten geen verwisselbare lens, dus lijkt het me sterk dat er zomaar ineens iets op je sensor is gevallen :)
Hoe scherp een stofje op de CCD in de foto terugkomt, is volledig afhankelijk van de focusinstelling en het gebruikte diafragma. Dit lijkt mij dus inderdaad stof op de CCD, hoewel dat bij een camera met een vaste lens wat moeilijk te verklaren is. Dit soort vlekken zijn echter relatief makkelijk met behulp van fotobewerkingssoftware te verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 14:51:
[...]
Dit soort vlekken zijn echter relatief makkelijk met behulp van fotobewerkingssoftware te verwijderen.
Uiteraard, maar een beetje veel werk als je met 300+ vakantiefoto's thuiskomt natuurlijk :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 14:55:
[...]

Uiteraard, maar een beetje veel werk als je met 300+ vakantiefoto's thuiskomt natuurlijk :P
Daar zijn 'actions' en 'batch processing' nu voor bedoeld. En natuurlijk is het nog maar de vraag of het in iedere foto zo opvalt als in de twee voorbeelden die je hier laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaat volgens mij een beetje offtopic, blijft natuurlijk sund als je camera bij elke foto een mooie stip geeft.

Maar strekking is mij duidelijk, ik ga zelf ook voor stofje op ccd, en had uit vorige topics al begrepen dat het niet verstandig om met mijn twee linkerhanden dat zelf op te gaan lossen. Ik ga nog gewoon een tijdje door met vrolijk foto's schieten. en dan merk ik het vanzelf wel, als het hinderlijk blijft ga ik eens bellen met de leverancier van mijn toestel

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 15:05:
Dit gaat volgens mij een beetje offtopic, blijft natuurlijk sund als je camera bij elke foto een mooie stip geeft.

Maar strekking is mij duidelijk, ik ga zelf ook voor stofje op ccd, en had uit vorige topics al begrepen dat het niet verstandig om met mijn twee linkerhanden dat zelf op te gaan lossen. Ik ga nog gewoon een tijdje door met vrolijk foto's schieten. en dan merk ik het vanzelf wel, als het hinderlijk blijft ga ik eens bellen met de leverancier van mijn toestel
Waarom zou je nie even langs een fotoboer fietsen ?? Met een beetje geluk doet ie het snel even en je misschien wel niks kwijt en dan he je weer mooie foto's

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

koraks schreef op 14 juli 2004 @ 14:11:
[...]

Dat hoeft niet perse. Ik heb zelf het vermoeden dat het of aan de diafragma instelling of aan de focusafstand ligt.
Ik heb heb een dSLR die nogal gevoelig is voor dit probleem. De ene keer is het stofje wel een blur, de andere keer niet.
Het verschilt dus al naar gelang de omstandigheden.

en dat was dus al gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 14-07-2004 15:17 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 14:51:
[...]

Hoe scherp een stofje op de CCD in de foto terugkomt, is volledig afhankelijk van de focusinstelling en het gebruikte diafragma.
Dát moet je me eens uitleggen. Een stofje dat direct op het CCD ligt zal alleen de pixels die precies onder het stofje liggen verduisteren. Het stofje komt dus per definitie scherp op het CCD. Dat heeft niks te maken met focus of diafragma. Het is een ander verhaal als het stofje niet op het CCD ligt, maar zich ergens tussen de lenzen (of zelfs voor de lens) en het CCD 'zweeft'.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

toch klopt het wat Banjo zegt...zoals ik hierboven ook al schreef heb ik met m'n camera ook al een paar keer gezien en varieert de scherpte al naar gelang diafragma/focusafstand.

Verwijderd

Ik ben helaas ook niet zo bekend met de diepere theorie van de fotografie, dus ik kan het ook niet precies uitleggen. Ik had echter wel beter kunnen zeggen dat het effect samenhangt met scherptediepte. Stofjes op de CCD worden scherper afgebeeld naarmate je een kleiner diafragma (dus grotere scherptediepte) gebruikt. Ik heb geen webspace beschikbaar, anders zou ik even een voorbeeldje posten van mijn eigen dSLR.

• koraks
  • Niet online
Ok, ik geloof je :) Mocht je nog eens in de gelegenheid zijn om testplaatjes te uploaden, graag. Ik ben heel benieuwd hoe het effect verandert bij andere diafragmainstellingen.

Verwijderd

koraks schreef op 14 juli 2004 @ 15:44:
[...]

Dát moet je me eens uitleggen. Een stofje dat direct op het CCD ligt zal alleen de pixels die precies onder het stofje liggen verduisteren. Het stofje komt dus per definitie scherp op het CCD. Dat heeft niks te maken met focus of diafragma. Het is een ander verhaal als het stofje niet op het CCD ligt, maar zich ergens tussen de lenzen (of zelfs voor de lens) en het CCD 'zweeft'.
dan zou het stofje perfect vlak over de sensor moeten liggen, dat is zelden het geval.

Ik had het in m'n webcam, die heb ik toen heel hard tegen m'n bureau geslagen en toen was het weg, dat lijkt me alleen niet verstandig met een digicam :+

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 16:38:
Ik had het in m'n webcam, die heb ik toen heel hard tegen m'n bureau geslagen en toen was het weg, dat lijkt me alleen niet verstandig met een digicam :+
Maar voorzichtig schudden kan natuurlijk geen kwaad

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 16:38:
[...]

dan zou het stofje perfect vlak over de sensor moeten liggen, dat is zelden het geval.
Normaal gesproken maakt stof overigens ook geen contact met de lichtgevoelige cellen zelf, maar met het filter dat er overheen ligt. Dit maakt dat stof zich net buiten het 'focal plane' bevindt. Daarom maakt scherptediepte dus ook uit als er stof op de sensor zit. Afhankelijk van de afstand tussen werkelijke CCD en filter kan een camera dus ook meer of minder gevoelig zijn voor stof op de sensor.

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 17:14:
[...]

Normaal gesproken maakt stof overigens ook geen contact met de lichtgevoelige cellen zelf, maar met het filter dat er overheen ligt. Dit maakt dat stof zich net buiten het 'focal plane' bevindt. Daarom maakt scherptediepte dus ook uit als er stof op de sensor zit. Afhankelijk van de afstand tussen werkelijke CCD en filter kan een camera dus ook meer of minder gevoelig zijn voor stof op de sensor.
Ah, zó'n verklaring wilde ik ff lezen, dáár kan ik wat mee :)
Pagina: 1