Toon posts:

Welk (oud) moederbord heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit gekomen van een erg mooie 2u server kast. Deze is ongebruikt, maar al erg oud. Ik ben van plan om er een zelfbouw server van te maken, maar het hoeft geen zware systeemeisen te hebben. Ik weet dat het een oude kast is, want op de voorkant van de kast zit een DIN aansluiting voor een toetsenbord met een kabeltje eraan.

Nou ben ik al meteen een probleem tegengekomen, het moederbord. Een standaard ATX moederbord past er niet in. Het probleem zit hem in de riserkaart die standaard in de kast zit. Op deze kaart zitten een aantal PCI en ISA sloten, maar de riserkaart zelf moet aangesloten worden op het moederbord via een kabel en niet zoals ik gewent ben door direct op het moederbord te prikken. Ik weet dus ook niet wat voor een kabel dit zou kunnen zijn.

Verder moet het een smal moederbord zijn, aangezien de riserkaart precies in het midden van de kast zit. De pci en isa kaarten komen dus links en rechts van de riserkaart te zitten. Aan de linkerkant komt het moederbord, maar dat moet dus erg smal zijn.

Ik weet verder niet veel specificaties van de kast, er staat nergens een serienummer of merk of iets dergelijks.

Mijn vragen:

Weet iemand welk(e) moederborden in deze kast passen?
Wat voor een kabel heb ik nodig om die riserkaart aan te sluiten op het moederbord?

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:47

OcGuru

Giulietta Qv

Volgens my moet er een AT moederbord in:)

Bl44t

Verwijderd

Topicstarter
Seagate schreef op 14 juli 2004 @ 12:00:
Volgens my moet er een AT moederbord in:)
qua formaat scheelt AT toch niet zoveel van ATX?
Een ander iets is dat de kast geen 'uitgangen' naar buiten heeft voor connectors die op het moederbord zitten voor video en toetsenbord en dergelijke.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 11:58:

[...]

Verder moet het een smal moederbord zijn, aangezien de riserkaart precies in het midden van de kast zit. De pci en isa kaarten komen dus links en rechts van de riserkaart te zitten. Aan de linkerkant komt het moederbord, maar dat moet dus erg smal zijn.
Dat klinkt bijna meer als een LPX layout dan een AT...
Ik weet verder niet veel specificaties van de kast, er staat nergens een serienummer of merk of iets dergelijks.

Mijn vragen:

Weet iemand welk(e) moederborden in deze kast passen?
Wat voor een kabel heb ik nodig om die riserkaart aan te sluiten op het moederbord?
Aan de hand van alleen de beschrijving kunnen we dit denk ik niet zeggen. Kun je pics maken van kast (met name van de binnenkant uiteraard) en van de aansluiting voor de PCI/ISA riser kabel.

Dikke kans overigens dat die kabel aan de andere uiteinde gewoon een PCI en ISA connector heeft trouwens :z
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 12:44:
[...]

qua formaat scheelt AT toch niet zoveel van ATX?
Een ander iets is dat de kast geen 'uitgangen' naar buiten heeft voor connectors die op het moederbord zitten voor video en toetsenbord en dergelijke.
AT scheelt behoorlijk van ATX wat betreft plaatsing van de schroeven :o

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 14-07-2004 13:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 11:58
Nog een verschil tussen AT en ATX: de voeding. Mocht je nog nooit met AT gewerkt hebben: van beide stekkers 'zwart in het midden'.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik het hele internet afgezocht, maar ik ben er achter gekomen wat voor een kast het is! Althans, dat denk ik. Ik ben in ieder geval best vrolijk nu :)

Het is de IPC-602 van advantech. Ik heb alleen een PDF-bestand gevonden (2 pagina's) waar een 'technische' tekening instaat van de kast op de 2e pagina. Daar staan afmetingen bij en ook een plaatje met een moederbord. Ik weet dus alleen niet wat voor type moederbord dat is. De link naar die pdf is:

http://www.advantech.com/products/pdf/IPC-602.pdf

Ik kan geen jpeg of iets dergelijks vinden dus meer posten dan een pdf kan ik niet.. Sorry.

Ook ben ik nog steeds benieuwd naar die kabel die de riserkaart met het moederbord moet verbinden. Ik heb al op allerlei hardware site's gezocht maar dergelijke kabels krijg ik niet gevonden.. Iemand enig idee hoe deze heten?

edit:

Inmiddels wel een plaatje gevonden van de riserkaart:
Afbeeldingslocatie: http://partner.advantech.com.tw/ePartner/product/images/PCA-6106P3VX-A1-1_B.jpg
De andere kant bevat ook 3 sloten. De aansluiting voor het moederbord is denk ik dat slot van 2 x 10 pinnetjes.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 15:49 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de .pdf staat exact wat voor voeding erin zit en wat voor moederbord nodig is:
ATX power supply
Duidelijk :z - dat is ook waar die 2x10 pins connector voor is, gewoon standaard ATX ;)
Full-size single board computer
Een single board computer dus :z

Wat is dat? Dat is een volledig PC (CPU, mobo, RAM, I/O) op een enkel insteekkaart met PCI en ISA eronder. Het moet in een van de onderste twee slots op de achterkant van dit plaatje (als je goed kijkt zie je daar rechts de soldeerpunten voor een ISA slot staan, links een 64b PCI erachter).

Die kaarten zijn lastig te vinden en duur, maar wel erg leuk :)

* dion_b heeft een dual Pentium I i430HX single board :D

Kijk op ebay.de (.nl is geen zak te vinden) om meer te vinden (meestal gaat een P3-klasse bord voor rond de EUR 35, nieuwer (SoA, P4) is VEEL duurder)

Edit:
64b PCI single board computers zijn DUUR, maar je kunt ook gewoon 32b PCI gebruiken hiermee- zelfs mijn oude dual P200MMX zou hier dus in kunnen :z

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 14-07-2004 17:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ok, dank je wel! :)

De meeste (2e hands) single board computers die ik tegenkom hebben geen on board lan en dergelijke. Kan ik dan gewoon een PCI netwerkkaart in die riserkaart steken? Of moet alles perse op die SBC zitten? Daar kan ik nergens info over vinden..

Verder hebben jullie mij een stuk verder geholpen waarvoor dank!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 09:39:
ok, dank je wel! :)

De meeste (2e hands) single board computers die ik tegenkom hebben geen on board lan en dergelijke. Kan ik dan gewoon een PCI netwerkkaart in die riserkaart steken? Of moet alles perse op die SBC zitten? Daar kan ik nergens info over vinden..
Waar denk je dat die uitbreidingssloten anders voor zijn :z

Die kun je dus gewoon in een van de PCI (of ISA) sloten op de riser steken...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1