Toon posts:

exchange 2003 mailbox recovery

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem dat een gebruiker zijn laptop opnieuw geinstalleerd heeft en vervolgens via de exchange server zijn mailbox weer ging ophalen. Tijdens dat ophalen sloeg de laptop vast en heeft exchange bij de volgende aanmelding alle mail die nog niet gesynced was weggegooid. Hij is dus een maand email kwijt. Nu heb ik alleen backups gedraaid om de hele server te backuppen maar dan moet ik van alle andere mailboxes eerst de mails van de laatste paar dagen backuppen wat nogal wat werk is. Ik heb mijn backup bestand uit elkaar gehaald en de edb file van de mailboxes gelokaliseerd.

Nu heb ik een paar methodes gevonden waarmee je mailboxes kan restoren maar niet hoe ik vanaf een los edb bestand 1 mailbox kan importeren.

Zijn er daar methodes voor of moet ik de gebruiker vertellen dat hij zijn email gewoon kwijt is omdat de enige methode waarop ik het momenteel kan doen niet bepaald geschikt is.

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Als je geen backup gebruikt met "single mailbox restore" dan moet je een volledige restore van exchange doen op een andere machine. Dan kan je met Exmerge de mailbox van die gebruiker exporteren naar een .pst. Die je vervolgens weer kan importeren bij de gebruiker.

There is no art to find the minds construction in the face

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Zover mij bekend is dat (helaas) idd de enige oplossing.

De arbeidskosten zijn daarvoor dermate hoog dat ik dit moment ook absoluut zou aangrijpen om een Exchange backup agent van je backup tool aan te laten schaffen door de budget houder voor toekomstige gelijke situaties

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

Vmware is hier natuurlijk wel een mooie oplossing. Installeer win2k3 en exchange 2k3 in vmware en restore de mailstore. Daarna met exmerge de mailbox extracten en klaar is kees.

Zoals hierboven al is aangegeven is dit wel een heel erg arbeids intensieve oplossing.

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-02 22:42
Vanaf Exchange 2003 is het mogelijk een willekeurige database te restoren naar een Recovery Storage Group. Die moet je aanmaken naast je al bestaande storage groups op dezelfde server. Vervolgens kan je de inhoud van de mailbox met exmerge verplaatsen.

Als je echter Exchange backups maakt door simpelweg de *.edb file naar tape te schrijven (maak ik een beetje op uit je startpost), geef ik je niet veel kans.
Nu heb ik een paar methodes gevonden waarmee je mailboxes kan restoren maar niet hoe ik vanaf een los edb bestand 1 mailbox kan importeren.
Dat kan niet. Exchange backups moeten worden gemaakt via de API die Exchange daarvoor heeft (ntbackup maakt hiervan ook gebruik). Simpelweg alle files kopieren volstaat niet. Voor restoren geldt hetzelfde.
Over het backuppen van aparte mailboxen of zelfs mailbox items (brick-level backup): dit heeft een zware impact op je backup performance. Als je bijvoorbeeld nu al de hele nacht nodig hebt om je backup te draaien, is brick-level backup waarschijnlijk geen optie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak momenteel elke nacht back-ups naar een andere server over het netwerk. Huidige back-up van exchange server is z'o'n 5GB dus dat zou wel moeten kunnen met een mailbox prog. Zolang het maar niet langer dan 8 uur duurt. Enig idee voor zulke programma's?

Die enige restore mogelijkheid die ik dus zelf ook al had gevonden is idd de arbeid niet waard voor die paar emailtjes.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

OnTrack PowerControls 1.1

Hiermee kan je een EDB bestand inlezen en je mailboxen exporteren naar een PST bestand.

Heeft mij al heeeeeeeel veel tijd bespaart ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-02 22:42
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 15:51:
Ik maak momenteel elke nacht back-ups naar een andere server over het netwerk. Huidige back-up van exchange server is z'o'n 5GB dus dat zou wel moeten kunnen met een mailbox prog. Zolang het maar niet langer dan 8 uur duurt. Enig idee voor zulke programma's?
Als je je backup nu gewoon restored naar zo'n Recovery Storage Group, dan hoef je geen nieuwe progsels te zoeken/kopen/installeren/configureren. Je hebt géén aparte server nodig om te restoren en je huidige server ondervindt géén downtime a.g.v. de operatie.

Dat is toch wat je wilt?

Ontrack Powercontrols ken ik niet. Wellicht werkt het goed. Ik verwacht niet dat Microsoft het ondersteunt.

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:37

collin

Who da man !!

Jeroen_Tielen schreef op 14 juli 2004 @ 16:02:
OnTrack PowerControls 1.1

Hiermee kan je een EDB bestand inlezen en je mailboxen exporteren naar een PST bestand.

Heeft mij al heeeeeeeel veel tijd bespaart ;)
Tis een duur proggie, maar holy shit wat is dat gaaf! Alleen de priv.edb aangeven met dat tooltje en je kan alles exporteren wat je maar wil!

[ Voor 7% gewijzigd door collin op 14-07-2004 16:58 ]

Mijn iRacing profiel

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
hoe hoog staat je 'deleted items retension time' eigenlijk :?

dan kan je altijd nog weer items uit je (lege) verwijdere items halen namelijk

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ja op standaard tijd. Die heb ik niet aangepast maar als de gebruiker er pas na een paar dagen mee komt...... dan zit ik er volgens mij al overheen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 23:57:
Ja op standaard tijd. Die heb ik niet aangepast maar als de gebruiker er pas na een paar dagen mee komt...... dan zit ik er volgens mij al overheen.
Nee hoor, standaard staat die op 30 dagen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
hmm en hoe recover ik die dan? Had wel even rondgeneusd maar kon het zo snel niet vinden in exchange.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 10:00:
hmm en hoe recover ik die dan? Had wel even rondgeneusd maar kon het zo snel niet vinden in exchange.
dat doe je dan ook vanaf de client...

ga naar je deleted items, dan naar extra, dan heb je de optie om de map verwijderde items te herstellen

• Tylen
  • Laatst online: 04:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

collin schreef op 14 juli 2004 @ 16:48:
[...]

Tis een duur proggie, maar holy shit wat is dat gaaf! Alleen de priv.edb aangeven met dat tooltje en je kan alles exporteren wat je maar wil!
En jij hebt hem vast ook gekocht? ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• mutsje
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

recover shift deleted items http://www.datacrash.net/viewtopic.php?t=158

recover deleted items through owa http://www.datacrash.net/viewtopic.php?t=341

Verder Ontrack is inderdaad een heel erg goede tool hoewel bij XX gebruikers het ook erg prijzig wordt en je moet gaan afwegen of de kosten opwegen tegen het recoveren(management besluit dus).

[rml][ Exch2003]Howto: Recover Storage Group aanmaken[/rml] deze is er ook nog btw.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen het een en ander geprobeerd. Deleted items terughalen werkt niet omdat hij ze niet handmatig weggegooid heeft. Met de recovery group krijg ik hem ook niet terug. Verder nog exmerge geprobeerd. Enige probleem was dat ik hiermee alleen de huidige mailbox kon openen uit de exchange server en naar pst kon exporteren.

Ben het nu met dat ontrack powercontrols aan het uitproberen om te kijken of die het wel kan. Als ik de tekst van sommige emails al kan uitlezen is het al wat.

Bedankt voor alle hulp zover.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 11:12:
... Deleted items terughalen werkt niet omdat hij ze niet handmatig weggegooid heeft...
Stierepoep.
Zie How to Recover Items That Are Not First Transferred to the Deleted Items Folder

'k Weet da'k nie mag flamen maar 1) je maakt geen backup van je exchange server 2) je laat kennelijk gebruikers zelf hun laptops installeren 3) je begrijpt helemaal niets van restore procedures voor exchange en toch heb je het lef om in PNS te posten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 17 juli 2004 @ 12:48:
[...]

'k Weet da'k nie mag flamen maar 1) je maakt geen backup van je exchange server 2) je laat kennelijk gebruikers zelf hun laptops installeren 3) je begrijpt helemaal niets van restore procedures voor exchange en toch heb je het lef om in PNS te posten?
Snap je reactie wel maar had een complete backup van de hele server inc exchange ipv los alle exchange onderdelen gebackupped. Als die gebruiker dan zo lomp is dat hij aan de slag gaat met z'n laptop zonder hulp te vragen en het vervolgens in de soep loopt :(
En moet eerlijk zeggen dat ik die restore procedures niet helemaal doorhad voor ik hier aan begon. Had het boek er op nageslagen maar daar werd ik niet bepaald wijzer van. Maar alle procedures van microsoft voor recovery die jullie aangedragen hebben werken niet in dit geval. Dat ontrack powercontrol is de enige tool waarmee het gelukt is.

Verder waarom hier: Omdat ik van mening was dat dit een rare fout is die niet veel voorkomt en daarom geen standaard oplossing had tenzij je mailbox backups kan maken.

• Cafun
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 02:10
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 11:25:
[...]
Als die gebruiker dan zo lomp is dat hij aan de slag gaat met z'n laptop zonder hulp te vragen en het vervolgens in de soep loopt :(
Dus:
Die gebruiker heeft iets lomps gedaan met zijn laptop, wat hij eigenlijk zelf niet mag doen? En daarna maakt hij van zijn/haar probleem jouw probleem?

Ik weet niet hoe belangrijk die mail is, maar als het niet van levensbelang is kan je toch ook tegen die gebruiker zeggen dat het teveel werk is en dat het zijn eigen schuld is?
Moest hij maar niet zo lomp zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door Cafun op 22-07-2004 14:58 ]

• Cafun
Edit:
rot edit/quote knop :(

[ Voor 110% gewijzigd door Cafun op 22-07-2004 14:58 ]

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Cafun schreef op 22 juli 2004 @ 14:55:
[...]

Dus:
Die gebruiker heeft iets lomps gedaan met zijn laptop, wat hij eigenlijk zelf niet mag doen? En daarna maakt hij van zijn/haar probleem jouw probleem?

Ik weet niet hoe belangrijk die mail is, maar als het niet van levensbelang is kan je toch ook tegen die gebruiker zeggen dat het teveel werk is en dat het zijn eigen schuld is?
Welcome in het leven van een systeembeheerder. Laten we hopen dat dit ook bij TS is opgekomen.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• mutsje
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Cafun schreef op 22 juli 2004 @ 14:55:
[...]

Dus:

Dat heet nu systeembeheerder zijn waar ze altijd op je kafferen en je het nooit goed doet..... welcome in real life...

• Cafun
Ben ik blij dat ik Netwerkbeheerder wordt ;)
Nee maar ik snap het wel hoor.
Werk nu ook tijdelijk op een helpdesk (van stage naar vakantiewerk overgegaan) en daar kregen we pas ook nog de vraag of we 'even' haar verzonden mailtjes van maart 2003 t'm oktober 2003 terug konden zetten...
"Nou weet niet of we die backups nog hebben mevrouw".
"Ja maar jullie moeten die backups toch een tijdje bewaren?"
"Ja, een tijdje. Niet ruim een jaar, dus sorry dat zal helaas niet lukken".

Pfff..

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Cafun schreef op 27 juli 2004 @ 21:18:
Ben ik blij dat ik Netwerkbeheerder wordt ;)
Nee maar ik snap het wel hoor.
Werk nu ook tijdelijk op een helpdesk (van stage naar vakantiewerk overgegaan) en daar kregen we pas ook nog de vraag of we 'even' haar verzonden mailtjes van maart 2003 t'm oktober 2003 terug konden zetten...
"Nou weet niet of we die backups nog hebben mevrouw".
"Ja maar jullie moeten die backups toch een tijdje bewaren?"
"Ja, een tijdje. Niet ruim een jaar, dus sorry dat zal helaas niet lukken".

Pfff..
Nou, volgens de nederlandse archief wet moet je de backups zeven jaar bewaren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Brahiewahiewa schreef op 27 juli 2004 @ 23:19:
[...]

En jij wil suggereren dat jij van 7 jaar de backup's hebt? d zijn 1820 tapes, ervan uitgaande dat je 52 weken per jaar elke werkdag een backup maakt....
Vin die reactie trouwens niet erg vriendelijk.... hoe TS het left heeft hier te posten alstie de de ballen verstand er van heeft. (zeker gezien de - onjuiste - veronderstellingen die je er maar ff bij maakt.) Het enige punt wat je zou kunnen maken is dattie zijn restore procedures niet kent... nou sorry hoor, maar ik kende ook geen recovery procedures van Groupwise toen ik hier postte... Hoop hulp gehad en veel van geleerd. je kan niet alles weten, hij zit met een relatief bijzonder probleem, en hij staat onder druk om het terug te krijgen... Ik zou er dan ook op hopen dat iemand nog tips heeft, en bij het windows forum hoef je dan niet veel info te verwachten... Iemand er op wijzen dattie kan google-en op de info, soi, maar niet zo ononderbouwd iemand de grond in hei-en...

zo zonde voor een behulpzame professionele sfeer.... :/

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Firefox schreef op 28 juli 2004 @ 12:41:
[...]

En jij wil suggereren dat jij van 7 jaar de backup's hebt? d zijn 1820 tapes, ervan uitgaande dat je 52 weken per jaar elke werkdag een backup maakt....
Doh, niemand doet dat, maar wat dacht je van een jaarbackup op 31-12 ? Kost je 7 tapes :P

Ik kan de geirriteerde reactie wel begrijpen, het is niet netjes, maar de laatste tijd zijn er div. "noob"-threads geopend o.a. over simpele NAT mappings Waarschijnlijk was dit de druppel. Verder blijft het eigen initiatief en zelf zoeken een pre om hier te posten, ook dat gebeurt maar al te weinig.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

buddhole schreef op 28 juli 2004 @ 16:26:
Doh, niemand doet dat, maar wat dacht je van een jaarbackup op 31-12 ? Kost je 7 tapes :P
Tsja, maar wat nou als er in de tussentijd mail verstuurd is.... en weer is opgeschoond (zie verhaal van Microsofts interne opschoon policy na x dagen berichten weg schoppen waar ze nu ruzie over hebben met de rechter)

Beetje zinloos om dan van 7 jaar een jaartape op te slaan... iig met het oog op de genoemde wet.

voor je financiele pakket zou het uiteraard wel handig kunnen zijn om terug te gaan, maar aangezien het platform waar dit op draaide 7 jaar geleden al niet eens meer ondersteund wordt op de huidige hardware, en de hardware inmiddels (hopelijk) al wel 2x is vervangen (uitgaande van een afschrijving van 3 jaar)....

* Firefox zou niet weten hoe ie QIC-40 lindjes in zijn luxe LTO2 library moet laten afspelen....

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 19:17
Brahiewahiewa schreef op 27 juli 2004 @ 23:19:
[...]

:? bron. Wat voor backups? dat is nog al een ruim begrip.

Ik weet wel dat je je boekhouding 3 jaar moet bewaren voor controle van de fiscus

Verwijderd

Gezien de datum, zal het wel off-topic zijn, maar toch een vraag.
Jullie weten het eea van backups.
Dan heb ik een leuke uitdaging.
QIC files uit elkaar pluizen. Althans het bruikbare. Heb het ook gepost in Microsoft-topic dus misschien mag dat niet maar merk ik het wel.
Een backup van een jaar geleden gemaakt met de standaard van win98 (Seagate) is niet meer te gebruiken.
Heb op elk forum gezocht, meerder freeware en shareware progamma,s gedownload en uiteraard geinstalleerd, maar niets mocht baten.
Virtuele oplossingen (o.a. daemon, alcohol etc.) brengen me ook niet verder.
Misschien iemand van jullie.
Bij voorbaat bedankt voor de reacties.
Coen :/

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 00:16:
Gezien de datum, zal het wel off-topic zijn, maar toch een vraag.
Jullie weten het eea van backups.
Dan heb ik een leuke uitdaging.
QIC files uit elkaar pluizen. Althans het bruikbare. Heb het ook gepost in Microsoft-topic dus misschien mag dat niet maar merk ik het wel.
Een backup van een jaar geleden gemaakt met de standaard van win98 (Seagate) is niet meer te gebruiken.
Heb op elk forum gezocht, meerder freeware en shareware progamma,s gedownload en uiteraard geinstalleerd, maar niets mocht baten.
Virtuele oplossingen (o.a. daemon, alcohol etc.) brengen me ook niet verder.
Misschien iemand van jullie.
Bij voorbaat bedankt voor de reacties.
Coen :/
wat heeft dit met exchange 2003 mailbox recovery te maken :? ... niks!

open een nieuwe topic speciaal voor jouw probleem, dan komen er nog meer mensen kijken ook

EDIT: ah, dat had je al gedaan dus..

[ Voor 3% gewijzigd door Zwelgje op 29-10-2004 07:05 ]

Verwijderd

Zie zwelgje, dit heeft he-le-maal niets met dit topic of Professional Networking & Servers te maken. En houd je voortaan bij je topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.