Laptops met hoogwaardige TFT schermen

Pagina: 1
Acties:
  • 691 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-01 09:16

delorean7

Let's take the Aston toni

Topicstarter
Een collega vroeg zich af welke laptops tegenwoordig mooie schermen hebben.

Ik vertelde hem dat je dan zou moeten kijken naar laptops die wellicht Samsung of Iiyama (bepaalde types) TFT schermen gebruiken.

Maar na enig spitten kom ik niet veel verder dan de Onyxblack tech van Sony op de Vaio's.

De vraag is dus eigenlijk of er laptops zijn die 15" TFT's gebruiken van bovengenoemde merken?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik denk dat je collega het beste zelf in de winkel kan gaan kijken. Voor notebooks worden namelijk andere TFT's gebruikt dan bij stand alone TFT schermen. Of hij moet eens kijken naar een grote test van notebooks in de C'T, daar staan ook altijd de specs van de schermen in. Dus helderheid en dergelijke.

Ik heb zelf trouwens een Asus M6000 met 15.1" SXGA+ scherm en ik vind het scherm erg goed. Maar als ik he naast een standalone zet, dan zie je wel meteen het verschil in helderheid en contrast.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:42

Pubbert

random gestoord

Voor zover ik weet hebben de topseries van IBM laptops superschermen, ik heb zelf een Acer, maar op het werk hebben we IBM's, en die zijn echt superstrak, heerlijk beeldje. Nou is die van mijn Acer ook niet slecht, maar je merkt wel verschil.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Dell gebruikt o.a. Samsung schermen (15.4" WUXGA en WSXGA+), probleem is alleen dat je niet kan kiezen.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Widescreen laptop hou ik wel van.
Promedion heeft er een (ziet er mooi uit). Ik zou niet weten wat de fabrikant van dit scherm is.
Doorgaans ben ik geen apple fan.. maar je moet eens voor de schermen IRL eens naar naar een powerbook G4 kijken.. je weet niet wat je ziet. Zie ook http://www.apple.com/powerbook/

• weertenaar
  • Laatst online: 08:59
ik vind de Samsung 19" Syncmaster op mijn werk toch niet echt strak. Bij een egaal scherm zie je wat kleurverschillen.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 08:48
weertenaar schreef op 14 juli 2004 @ 12:24:
ik vind de Samsung 19" Syncmaster op mijn werk toch niet echt strak. Bij een egaal scherm zie je wat kleurverschillen.
Kheb thuis een Samsung Syncmaster 192T en die is toch erg scherp (misschien is die van jou gewoon kaduuk ofzo). Verder heb ik (om ontopic te blijven) ook een Dell D800 laptop met een wide-screen TFT monitor. Deze kan in een resolutie van 1900x1280 en is dan ook nog erg goed leesbaar. Mooi ding.

• weertenaar
  • Laatst online: 08:59
Ik heb hier een 192B in eerste instantie vond ik hem ook wel lekker helder, maar er zit dus wel een soort vlek in het beeld en als je een beetje schuin erop kijkt zie je wat verticale strepen (kleurverschillen). Mijn Philips Brilliance 180P2 heeft dat toch niet.

• delorean7

delorean7

Topicstarter
weertenaar schreef op 14 juli 2004 @ 12:24:
wow, k interessant. Die Samsung is een van de mooiste schermen die er op dit moment zijn en jij bent er niet blij mee?

• delorean7

delorean7

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 12:19:
Dell gebruikt o.a. Samsung schermen (15.4" WUXGA en WSXGA+), probleem is alleen dat je niet kan kiezen.
Je weet toevallig niet welke schermen dat zijn van samsung?

• bbstreams
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

bbstreams

& digital coco

om deze discussie even recht te trekken;

SXGA of WUXGA en WSXGA zeggen niets over de kwaliteiten.

zaken zoals (werkelijke en niet dynamische) contrast ratio en response tijden zijn zaken waar je tijdens de koop naar zult moeten vragen, deze specs verbeteren wel maar blijven altijd achter bij gewone schermen, veelal nemen de fabrikanten niet eens de moeite om dit te vermelden, zegt genoeg dus.

Verwijderd

Ik denk dat delorean7 na 3,5 jaar wel iets heeft gevonden dat voldoet ;)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 01:27:
Ik denk dat delorean7 na 3,5 jaar wel iets heeft gevonden dat voldoet ;)
Laten we hopen van wel. :P

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 14 juli 2004 @ 11:29:
Ik heb zelf trouwens een Asus M6000 met 15.1" SXGA+ scherm en ik vind het scherm erg goed. Maar als ik he naast een standalone zet, dan zie je wel meteen het verschil in helderheid en contrast.
De M6000 serie is ook al vrij oud :+. Maar het scherm van de nieuwere Asus F3 serie is zeker niet verkeerd. Zeker met de nieuwe "Splendid" technologie van Asus zeker een genot om naar te kijken. Ik denk wat dat de schermen van Sony, IBM en Apple beter zijn. Maar mocht het budget niet heel hoog zijn dan heeft Asus een prima scherm. Schopt iig de kont van alle Packardbell en Acer troep uit mn klas :+

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-01 16:18
Thinkpad T-reeks, Sony Vaio en Apple Macbook Pro.
Dell heeft heel soms mooie schermen, en heel vaak complete BAGGER schermen, dus daar kan je niet echt van op aan.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-01 13:00

aap

Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2004 @ 12:19:
Dell gebruikt schermen van verschillende fabrikanten in zijn laptops. Je weet inderdaad niet welk soort scherm je gaat krijgen.

Overigens is in de Dell-topics de meerderheidsmening dat de LG/Philips schermen beter zijn dan de Samsung schermen. Ik heb zelf zo'n LG scherm in mijn Inspiron, maar ik ben nog steeds niet zo onder de indruk (backlight bleeding, beperkte vertikale kijkhoek). Het kan in ieder geval de vergelijking met mijn stand-alone Samsung monitor niet doorstaan.

Waarschijnlijk monteren meer laptopfabrikanten schermen van verschillende leveranciers, dus als je zeker wilt zijn van een goed scherm, koop dan alleen een laptop waarvan je het scherm in de winkel in actie hebt kunnen zien.

• bbstreams
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

bbstreams

& digital coco

TS zal vast iets gevonden hebben, maar er zoeken meer mensen op dit onderwerp

hier staat meer over laptopschermen.

nieuws: Vier laptop-lcd's van dichtbij bekeken
De kwaliteit van desktopschermen gaat met grote stappen vooruit, maar strenge eisen aan het stroomverbruik van laptopsschermen zorgen ervoor dat deze een minder goed beeld geven. De kleurechtheid van laptopschermen is op het oog niet best en de helderheid blijft met maximaal 200cd/m² ver achter bij desktopschermen.
als er een nieuwere topic over laptopschermen is, mag van mij nu slotje 8)

[ Voor 13% gewijzigd door bbstreams op 31-01-2008 18:56 ]

Verwijderd

Als je echt een mooi scherm wilt dan ga je voor een Vaio met x-black dual lamp technologie zoals bijv. de Sony Vaio VGN-FZ21Z.

Heb deze zelf en hoor bijv. op de tu regelmatig van mensen dat ze nog nooit zo'n mooi scherm gezien hebben :)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:17

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

aap schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 09:56:
[...]

Dell gebruikt schermen van verschillende fabrikanten in zijn laptops. Je weet inderdaad niet welk soort scherm je gaat krijgen.
Volgens mij is ook bij Apple sprake van andere schermen per batch. Overigens vind ik de resolutie toch ook wel belangrijk, vaak is een relatief lage resolutie standaard maar ziet er een hogere resolutie er veel scherper uit. En bij laptops is de keuze voor high res schermen veel beperkter.
Pagina: 1