Ik heb sinds kort een Cisco SOHO 97 staan die mijn internetverbinding regelt, en nu een Windows 2003 Server erachter geconfigureerd als VPN server.
Intern doet het VPN het, extern wil dit niet lukken.
Een beetje zoeken leert dat port 1723 voor tcp en udp geforward moeten worden. Dit heb ik op de volgende manier in mijn config gedaan:
ip nat inside source static udp 192.168.xx.xx 1723 interface Dialer0 1723
ip nat inside source static tcp 192.168.xx.xx 1723 interface Dialer0 1723
De VPN verbinding werkt met PPTP en zou dus via de router geforward moeten worden naar mijn interne server. Als ik probeer de connectie te maken met Win XP krijg ik error 721.
Een beetje zoeken daarop komt met een verhaal over port 47 of protocol 47 waarmee ik niet goed weet wat ik daarmee aan moet.
Uiteraard heb ik gezorgd dat de port 1723 op udp en tcp gepermit wordt zodat verkeer niet direct gegengehouden wordt (yy.yy.yy.yy is mijn internet IP):
access-list 102 permit tcp any host yy.yy.yy.yy eq 1723
access-list 102 permit udp any host yy.yy.yy.yy eq 1723
Mijn vraag dus; wat moet ik in mijn access-list en vooral in bij mijn IP NAT doen om ervoor te zorgen dat een VPN client netjes kan connecten met mijn server?
Intern doet het VPN het, extern wil dit niet lukken.
Een beetje zoeken leert dat port 1723 voor tcp en udp geforward moeten worden. Dit heb ik op de volgende manier in mijn config gedaan:
ip nat inside source static udp 192.168.xx.xx 1723 interface Dialer0 1723
ip nat inside source static tcp 192.168.xx.xx 1723 interface Dialer0 1723
De VPN verbinding werkt met PPTP en zou dus via de router geforward moeten worden naar mijn interne server. Als ik probeer de connectie te maken met Win XP krijg ik error 721.
Een beetje zoeken daarop komt met een verhaal over port 47 of protocol 47 waarmee ik niet goed weet wat ik daarmee aan moet.
Uiteraard heb ik gezorgd dat de port 1723 op udp en tcp gepermit wordt zodat verkeer niet direct gegengehouden wordt (yy.yy.yy.yy is mijn internet IP):
access-list 102 permit tcp any host yy.yy.yy.yy eq 1723
access-list 102 permit udp any host yy.yy.yy.yy eq 1723
Mijn vraag dus; wat moet ik in mijn access-list en vooral in bij mijn IP NAT doen om ervoor te zorgen dat een VPN client netjes kan connecten met mijn server?
http://specs.tweak.to/9537