Toon posts:

[DVD authoring] Tekst op TV is springerig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een DVD en ik zit met het probleem dat mijn tekst af en toe erg springerig/trillend - hoe je het wilt noemen - is. Ik snap dat ik met een aantal factoren rekening moet houden:

- Lettertype
- Grootte
- Kleur

Momenteel gebruik ik het font ICT Sans Officina (een Tahoma achtig lettertype, geen fratsen dus), 16 pixels groot en zwart van kleur op een rood/oranje achtergrond, op mijn scherm perfect leesbaar. Maar als ik met mijn tv-out bekijk nog steeds niet geweldig.
Ik maak mijn DVD met DVD Architect van Sony, een programma dat helaas geen border aan een tekst kan geven (zoals bij ondertitels altijd het geval is) maar wel een shadow. Nu lijkt het me niet verstandig om een witte shadow te gebruiken omdat op zulk klein pixelniveau de overgang wit/zwart op je tv niet mooi uitkomt (denk ik), dus ik heb een grijstint genomen en het is iets beter nu.
Maar echt goed nog steeds niet, ik snap dat mijn TV-out waarschijnlijk niet een 100% reëel beeld geeft maar slechts een indicatie, en dat na het branden het resultaat wellicht zal verschillen, maar ik ga niet voor elke aanpassing een nieuwe DVD verspillen dus ik zou graag willen dat die tekst zo ook al leesbaar is, dan weet ik zeker dat het bij het eindproduct ook zo is.

Is er iemand die mij tips hierover kan geven, of links naar artikels/discussies.. ik kon ze in ieder geval niet vinden (ook hier niet)

• SideBuster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

SideBuster

Deka Dirk AH Yeah Vomar Ald!!!

16 Pixels is wel heel erg klein. Ik gebruik altijd 30 pixels bij DVD Meastro misschien dat dat al helpt.

V*k voor de frisdrank daar op de hoek... | Specs

Verwijderd

Topicstarter
30 pixels is echt heel erg groot, in vergelijking met standaard subtitles 2,5 keer zo groot als ik moet schatten... beetje groot voor een stuk tekst ;)

Verwijderd

je tekst springerig of trillerig..., Een van de eerste dingen die bij mij op komen als ik iets lees over trillerig is interlaced/deinterlaced. Is je beeld interlaced of niet?

BIj interlaced worden, als ik het goed begrijp, de beeldlijnen om en om getekend, eerst de even, dan de oneven(of andersom :)). Bij deinterlaced wordt het gehele beeld in keer getekend. Dat zou er dus vloeiender uit moeten zien, vooral op een 100hz flatscreen tv. Ik heb me laten vertellen dat oudere tv altijd interlaced beeld gebruiken, nieuwe niet.

Maar pin me d'r niet op vast :P

Verwijderd

Topicstarter
mijn tv is net een maand oud, als het dus waar is wat je zegt gaat dat voor mij sowieso niet op ;)

ik denk dat het aan de rendering van DVD architect zelf ligt, aangezien filmpjes die ik maak in Flash dezelfde typografie bevatten en die wel gewoon goed tonen...